قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور درگفت‌وگو با خبرفوری:درجامعه پرستاری توفان به پاخواهد شد/ سیاست وزارت بهداشت باخت باخت است/ افراد را با پست یا اضافه کار می‌خرند/ تناقض آشکار در ادعاهای نظام پرستاری و‌ وزارت بهداشت

محمد شریفی‌مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور درباره ماجرای تربیت پرستار بیمارستانی می‌گوید: اعتماد جامعه پرستاری هنوز جلب نشده و چنانچه دردفترچه کنکور بحث پرستار بیمارستانی گنجانده شود در جامعه پرستاری توفان به پا می شود و اعتراضات گسترده خواهد شد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور درگفت‌وگو با خبرفوری:درجامعه پرستاری توفان به پاخواهد شد/ سیاست وزارت بهداشت باخت باخت است/ افراد را با پست یا اضافه کار می‌خرند/ تناقض آشکار در ادعاهای نظام پرستاری و‌ وزارت بهداشت

جامعه پرستاری کشور ملتهب است، پرستاران هشدار می دهند که وزارت بهداشت با اجرای یک آیین نامه قصد تربیت پرستاران بیمارستانی را دارد تا به این شکل تسلط بیشتر بر پرستاران داشته باشد، آنها ادعا می کنند با این سیاست سلامت بیماران نیز به خطر خواهد افتاد.

در این بین اما وزارت بهداشت نظر دیگری دارد، آنها ادعا می کنند قصدشان از اجرای آیین نامه جدید کم کردن فاصله آموزش و بالین است تا به این شکل پرستاران بتوانند راحت تر از امکانات فیزیکی بیمارستان‌ها برای آموزش استفاده کنند.

چند روز پیش خبر فوری در این خصوص گفت وگویی با معاونت پرستاری وزارت بهداشت داشت. اما حالا محمد شریفی‌مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در گفت وگو با خبرفوری بحث هایی را مطرح می کند که با نظرات وزارت بهداشت کاملا متفاوت است.

آخرین مطالبات پرستاران درباره ماجرای تربیت پرستاران بیمارستانی چیست؟

ماجرایی که جامعه پرستاری کشور را ملتهب کرده طرح پرستار بیمارستانی است و متاسفانه در 4 سال اخیر اتفاقاتی که برای پرستاران می افتد ساختگی است. وزارت بهداشت سهوا یا عمدا وارد فازی شده تا هرچند وقت یکبار با موضوعی پرستاران را دچار چالش کند.

مثل چه موضوعاتی؟

مثلا طرح کمک پرستاری یا همین طرح تربیت بیمارستانی که آیین نامه آن آبان 94 مطرح شد؛ براساس این آیین نامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت به هر بیمارستان خصوصی و دولتی اجازه می دهد بدون کنکور به تعداد لازم پرستار گرفته و آموزش داده و به آنها مدرک بدهد.

اما معاونت پرستاری وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرفوری این موضوع را به کلی رد و تاکید کرد هرشخصی واژه پرستار بیمارستانی را در این آیین نامه پیدا کند جایزه خواهد گرفت.

موضوع این آیین نامه استفاده از ظرفیت های بیمارستان های خصوصی و دولتی در تربیت کارشناس بیمارستانی است که وزیر آن را امضا کرده است و درآن صراحتا اعلام شده که دانشجو خارج از کنکور توسط بیمارستان ها به کار گرفته و برایش مدرک صادر شود،این طرح اولیه بود، این ماجرا از دهه 70 از زمانی که پول وارد نظام سلامت شروع شد اما فراز و نشیب داشته است.

هدفشان از این ماجرا چیست؟

می خواهند تعداد پرستاران آنقدر بالا برود که بیش از تقاضا شود و نیروی کار ارزان قیمت داشته باشند. برایشان مهم نیست چه بلایی سر مردم می‌آید،چون بیشتر نگاه استثماری دارند و می خواهند پرستاری را از حالت آکادمیک خارج کنند.

چراباید به دنبال چنین اتفاقی باشند؟

چون پیشنهاد اولیه از سوی سهامداران بخش خصوصی مطرح شده است، برای نمونه و به فرض مثال بخش خصوصی معتقد است نباید به پرستاری در تهران سه میلیون تومان حقوق داد و به قول خودشان به این شکل روی پرستاران زیاد شود .آنها فکر می‌کنند اگر پرستاران را خودشان تربیت کرده و به آنها مدرک بدهند،پرستاران در تمام مدت خدمت خود به هرشرایطی تن می دهند.

اما معاونت پرستاری معتقد است بازار کار پرستاران خوب است و در تهران آنها در مدت 48 ساعت مشغول بکار می شوند.

آمار ما خلاف این ماجرا را نشان می‌دهد، برای نمونه یکی از بیمارستان های شیراز آگهی جذب 30 پرستار رامنتشر کرد و حدود 290 پرستار ثبت نام کردند. در واقع هدف اولیه آنها همین تفکر طبقاتی و نگاه سلطه جویانه و بکار گرفتن نیروی ارزان قیمت است.

آنها از اجرای این طرح چه هدف دیگری دارند؟

بحث دیگر این است که سازمان نظام پرستاری به شکلی وارد ماجرای فیش های نجومی شد،چون در وزارت بهداشت و بخش دولتی نباید یکی حقوق چند صد میلیونی بگیرد و یا یکی چند صدهزار تومان بگیرد. به این شکل مردم متوجه تفاوت های حقوقی شدند.برای همین یکی دیگر از هدف های آنها شکستن و تحقیر پرستاران است.

اما این دلیل قانع کننده ای نیست، واقعا چرا برخی می خواهند پرستاران را تحقیر کنند؟مگر پرستارها چه کار کرده اند؟

کار بیمارستانی کار تیمی است وهمه کارکنان بیمارستان در بهبود بیماران نقش دارند،حتی بیمار نیز امروز جزو تیم درمان است.در کشورمان نیز تا قبل از دهه 70 به این شکل بود،پرداخت حقوق به پرستاران و پزشکان در بیشتر کشورهای دنیا حدودا بین یک تا سه برابربود، اما وقتی طرح کارانه را اجرا کردند و طرح تحول سال 93 و 94 اجرا شد. به این شکل تا 65درصد درآمد بیمارستان به هیات علمی ،5 درصد به پزشکان دانشگاه ، 10 درصد نیز سهم بیمارستان و 20 درصد باقیمانده به بقیه کادر اختصاص یافت.

بنابراین به این شکل 70درصد منابع بین 5درصد افراد و 20 درصد منابع بین 95درصد افراد تقسیم می شد و این ماجرا در زمان خود سبب اختلاف صدبرابری شد و درواقع زیر زبان قشری خاص مزه کرد، افرادی که بیشترشان جراح هستند یا به قول خودشان چاقو دست شان است.

به این شکل برای پایدار کردن منابع ساختار را نیز تغییر دادند و در نتیجه رییسان ، معاون بیمارستان و رییسان دانشگاه ها و معاونین آنها هیات علمی شده و قدرت را به دست گرفتند تا منابع را پایدار کنند،اما منابع نیز محدود است.این درحالی است که تعداد پرستاران نیز زیاد است و آنها خدمات زیادی به بیماران می دهند،آنها که قدرت را در دست دارند معتقدند به این شکل اگر منابع بیشتری به پرستاران اختصاص پیدا کند سهم خودشان کم می شود.

پس چرا مسئولان وزارت بهداشت کاملا مخالف صحبت های شما را مطرح می کنند؟

ماجرا این است که اکنون سیاست وزارت بهداشت این است که برخی ها را از طریق اضافه کار و برخی ها را با دادن پست بخرد.درواقع به بهانه کمبود پرستار قصد اجرای این آیین نامه را دارند، اما بررسی های ما نشان می‌دهد بیش از 11هزار پرستار در جستجوی شغل هستند.

مشکل کمبود پرستار نیست، درواقع وزارت بهداشت اجازه جذب پرستار را ندارد بنابراین مشکل به خاطر تعداد پرستاران نیست.اگر وزارت بهداشت بخواهد پرستار بگیرد باید از منابع اختصاصی خود هزینه کند.اما برخی فرافکنی می کنند وبا آمارهای اشتباه سعی در توجیه دارند.

برنامه شما برای آینده چیست؟

مشکل جامعه پرستاری کشور با وزارت بهداشت در کانال‌های اطلاع رسانی است، فکر می کنم اگر با وزیر بهداشت مسقتیم صحبت کنیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

امیدواریم در دولت دوازدهم نگاه وزارت بهداشت نگاه بالا به پایین نباشد.چون سیاست وزارت بهداشت در 4 سال گذشته در قبال جامعه پرستاری باخت باخت بوده است.

اگر خواسته های شما شنیده نشود چه برنامه ای دارید؟

با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس صحبت کرده ایم و معاون پارلمانی وزارت بهداشت گفت بیانیه اصفهان را قبول داریم و بعد از آن هرگونه مکاتبه ای که به دانشگاه ها شده بلااثر است، اما از نظر قانون زمانی که ابلاغیه ای از سوی وزیربهداشت به دانشگاه علوم پزشکی می رود ،وزیر باید آن را ابطال کند. ما منتظرهستیم اگر وزارت بهداشت قصد جلب اعتماد جامعه پرستاری دارد باید این ابلاغیه را رسما لغو کند. باید دید دردفترچه کنکور اگر بخواهند بحث پرستار بیمارستانی را در دفترچه کنکور اضافه کنند در جامعه پرستاری توفان به پا می شود و اعتراضات گسترده خواهد شد.

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    اره هر چه از حقوق واضافه کار پرستاران کم شود بقیه پرسنل می توانند حقوق های نجومی برای خود رد کنند مثل مترونها پزشکان تمام بار روی دوش پرستاران است پرستار ی که 12 شب کاری در ماه میدهد مانند خانم من باید بشدت کنترل شود بارها گفتم استعفا بدهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها