حسینی در گفت وگو با خبرفوری: در دانشگاه آزاد پست نمی گیرم/ می‎دانستم بقایی تایید نمی‎شود

محمدحسینی وزیر اسبق ارشاد تاکید کرد: وزرای نفت و اطلاعات طبق نظر کارشناس بابک زنجانی را تاکید کردند.

حسینی در گفت وگو با خبرفوری: در دانشگاه آزاد پست نمی گیرم/ می‎دانستم بقایی تایید نمی‎شود

مریم محمدپور- پدرام ابدان: زودتر از موعد وارد مجموعه خبر فوری شد و باعث شد زمانی را بدون ضبط صدا و تصویر گفت و گو کنیم. با اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد دولت احمدی نژاد بوده اما چندان خلق و خوی احمدی نژای ندارد و اگر چه در پاسخ به سوالات کمی محتاط است و سعی می‌کند کمتر از کسی نام ببرد اما دست‌کم سوال را با سوال جواب نمی‌دهد. سید محمد حسینی در گپ و گفت پیش از آغاز مصاحبه از رسانه‌ها گلایه می‌کند که هنوز او را با عنوان وزیر احمدی‌نژاد خطاب می‌کنند و معتقد است این عنوان باعث می‌شود حرف‌هایی که می‌زند تحت‌الشعاع این عنوان قرار بگیرد. خودش بیشتر دوست دارد به عنوان عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب و عضو کانون دانشگاهیان اسلامی شناخته شود.
با محمد حسینی در مصاحبه رسمی از هر دری سخن گفتیم. هم موضوع گذشته او و ارتباطش با احمدی نژاد مطرح شد و هم وضعیت امروزش و فعالیت‌هایی که در جمنا دارد. او از عملکرد موتلفه در برابر جمنا در زمان انتخابات ریاست جمهوری گلایه داشت اما تلاش می کرد از موضع گیری تند در برابر آنها بپرهیزد. ارتباط بابک زنجانی با کابینه احمدی نژاد و ارتباط خانواده او با خانواده هاشمی موضوعات دیگری بود که از آن سخن گفته شد. برادران او چنان پیوند عمیقی با خانواده هاشمی دارند که زمانی که خودش برای انتخابات مجلس پنجم کاندیدا شده، دو برادرش در ستاد رقبایش کار می‌کردند. اما او همواره با جریان اصولگرایی شناخته می شده است. او برعکس بسیاری معتقد نیست که احمدی نژاد ذوب در اسفندیار رحیم مشایی است و در بخش آف درکورد مصاحبه گفت که احمدی نژاد شخصا مشایی را انتخاب کرده است.

خبر فوری : نظرجنابعالی درباره شائبه‎های ایجاد شده درباره تشکل جمنا و اینکه گفته می‎شود این تشکل مقطعی چیست؟اوضاع و احوال جمنا در شرایط فعلی به چه شکلی است؟

حسینی: جمنا که همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است حدود شش ماه است که به منظور حضور و ضرورت دو انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراها شکل گرفته است.

به هرحال ما احزاب، تشکل‌ها و طیف‌های مختلف را داریم که در کشور فعالیت می‌کنند ولی لازم بود که یک هماهنگی و انسجام بیشتری بین آنها به وجود بیاید تا فعالیت برخی از سران احزاب در یک اتاق دربسته محدود نشود و آنها هم در تصمیم‎گیری‎ها مشارکت داشته باشند.

انتخابات موضوع بسیار مهمی بود اما ما هر روز با مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی بسیاری در کشورمان مواجه هستیم که باید فعالان سیاسی برای حل و ارائه راهبرد پیرامون این موضوع تاثیرگذار باشند که البته در میان اگر رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس یا شوراها هم از خودشان باشند چبه بهتر ولی معنایش این نیست که اگر کسی در قدرت نبود در کشور نمی‌تواند اثرگذار باشد

تصمیمی از سوی مجموعه اصولگرایان اتخاذ شد که جمنا شکل بگیرد از این رو ما با دعوت از دوستان در سراسر کشور توانستیم مجمعی را با حدود 3 هزار نفر تشکیل دهیم که شاید برای اولین‌بار بود که از شهرستان‌ها و مراکز استان این تعداد برای مطرح کردن نظراتشان دور هم جمع شده بودند.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب در موسم انتخابات حدود 21 کاندیدا داشتیم که رسیدن به یک نفر از میان این تعداد برای اولین بار بود که در کشورمان رخ می‎داد هرچند که ما نتوانستیم نتیجه انتخابات را به دست بیاوریم ولی همین که یک هماهنگی و همبستگی ایجاد شد یک حرکت مثبت بود.

البته بنده باید به این موضوع نیز اشاره کنم که زمان هم برای گسترش دامنه فعالیت جمنا کم بود و ما نتوانستیم افراد بیشتری را جذب مجموعه کنیم.

بلافاصله بعد از شکل‎گیری جمنا ما درگیر رقابت‎های انتخاباتی شدیم و نتوانستیم در زمینه جذب نیرو وارد عمل شویم اما درهمان مقطع موضوع انتخابات شورای مرکزی را انجام دادیم و و مقرر شد که جمنا به صورت شورایی برای یکسال اداره شود و بعد از آن هم به صورت سالانه به کارخود ادامه دهد.

جمنا در واقع یک جبهه فراگیر، گسترده و سراسری که می‌خواهد فعالیت خود را ادامه دهد.

انتخابات موضوع بسیار مهمی بود اما ما هر روز با مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی بسیاری در کشورمان مواجه هستیم که باید فعالان سیاسی برای حل و ارائه راهبرد پیرامون این موضوع تاثیرگذار باشند که البته در میان اگر رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس یا شوراها هم از خودشان باشند چبه بهتر ولی معنایش این نیست که اگر کسی در قدرت نبود در کشور نمی‌تواند اثرگذار باشد بدون شک حتما می‌تواند اعلام نظر و نقد کند و راهکار ارائه کند از این رو بنا این بوده است که جمنا به کار خود ادامه دهد.

بعد از انتخابات هم جمنا جلسات متعددی را تشکیل داده است که یکی از این جلسات نشست 500 نفره از مسئولین استانی سراسر کشور بود که در این جلسه مباحث خوبی مطرح شد.

در اولین فرصت انشاالله در آینده نزدیک نیز یک مجمع عمومی خواهیم داشت هرچند طبق روال قانونی برگزاری یک مجمع طبق اساسنامه کافی است ولی ما درصددیم بالاخره به خاطر شرایط جدیدی که در کشور حاکم است همگرایی را ایجاد کنیم.

بدون شک در جلسات آینده بیشتر وقت خود را به بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها اختصاص خواهیم دارد تا براساس اینها بتوانیم راهبردهای جدید را تدوین کنیم و برنامه‌های عملیاتی و اجرایی‌مان را پی بگیریم.

اگر جمنا در این یکماه بروز و ظهوری را نداشته باشد جای نگرانی نیست چون ما در حال انجام کارهای مطالعاتی، تحقیقاتی و مبنایی هستیم اما بدون شک موقع انتخابات اخبار داغ است و خیلی بیشتر چشم‌ها به فعالان سیاسی دوخته می‌شود و بعد از آن آرامشی شکل می‌گیرد.

باید منتظر باشیم تا دولت شکل بگیرد تا در زمان مناسب با آن اعلام موضع کنیم البته ما در مقطع فعلی بی‎تفاوت هم نیستیم به‎گونه‎ای که در همین آخرین جلسه‌ای که داشتیم، بحث تحولات دانشگاه آزاد و دستگیری حسین فریدون را مورد بررسی قرار دادیم چراکه معتقدیم یک جمع سیاسی نمی‌توانند فقط تماشاگر بی‌طرف در اتفاقاتی که در کشور رخ می‎دهد باشد از این رو باید تحلیل کند و نظر خود را ارائه دهد.

خبرفوری: شما به شرایط جدید اشاره فرمودید. آیا ممکن است که هیئت‌رئیسه جمنا تغییر کند؟

حسینی: نه،در حال حاضر بنایی برای ایجاد تغییرات در ترکیب هیئت رئیسه جمنا نداریم.

خبرفوری: برای بررسی موضوعاتی چون تغییر در ترکیب هیئت رئیسه جمنا لازم است که مجمع عمومی برگزار شود یا همین جلسات به صورت هفتگی برگزار می‌شود کفایت می‌کند؟

حسینی: برگزاری مجمع عمومی جمنا به دو دلیل شکل می‎گیرد نخست اینکه ما یک هماهنگی و انسجام ایجاد کینم تا سوالات و ابهامات اعضا رفع شود و یک تضارب آراء و اندیشه دوطرفه ایجاد شود تا در بین مجموعه همه یک موضع و نظر واحد داشته باشند که ما چه اقداماتی را در شرایط جدید انجام دهیم.

دوم دلیل برگزاری مجمع عمومی جمنا شاید بررسی موضوعات درون‎گروهی باشد به طورمثال محدودیتی در جمنا وجود داشت که افرادی که کاندیدای ریاست‌جمهوری بودند دیگر نمی‎توانستند برای شورای مرکزی کاندیدا نشوند چون نمی‌شود که فرد خودش هم ذینفع باشد و بخواهد که تصمیم بگیرد اما ممکن است برخی این نظر را دارند که از این چهره‌ها در شورای مرکزی استفاده کنیم که بدون شک برای بررسی این موضوع باید جلسه تشکیل دهیم.

عمر شورای مرکزی جمنا یکساله بوده از این رو اگر بخواهیم تغییراتی را ایجاد کنیم مجمع باید موافقت کند.

خبرفوری: پس ایجاد تغییرات در جمنا نیازمند تشکیل مجمع عمومی است؟

بله،‌ اگر بخواهیم تغییری در اساسنامه جمنا ایجاد کنیم و اصلاحاتی صورت بگیرد این موضوع از اختیارات شورای مرکزی نیست و یکی از جنبه‌های مثبت این جبهه همین است یعنی اینکه می‎گوییم مردمی است یعنی به این شکل نیست که 10 الی 15 نفر برای همه تصمیم بگیرند بلکه تصمیمات اساسی را به مجمع عمومی موکول می‎کنیم.

خبرفوری: جمنا مصوبه‌ای داشت که طبق آن فقط 4 نفر نهایی می‌توانستند در انتخابات ثبت‌نام کنند اما این اتفاق رخ نداد و افراد دیگری هم از این تشکل در انتخابات ثبت‎نام کردند، موضع جمنا در برابر این افراد چه بود؟ آن زمان اقتضاء می‌کرد که سکوت سیاسی اختیار کنید اما آیا در مقطع فعلی می‎توانید درباره آن صحبت کنید، افرادی که نسبت به تعهد خودشان عمل نکردند پاسخگو جمنا بودند؟

حسینی: به هر حال همه این افراد یک میثاقی داشتند که باید به آن پایبند می‎کردند حالا اینکه چرا بعدا همراهی نکردند و راه خودشان را جدا کردند قطعا خوشایند نبود و ما هم انتظار نداشتیم.

همه دوست داشتند که براساس یک سازوکار و یک مکانیزم معقول و منطقی در جمنا پیش برویم و اگر از 21 نفر به 10 نفر رسیدیم یا از 10 نفر به 5 نفر رسیدیم با نظر افراد بوده است و تصمیم جمع بوده است اینکه اگر کسی گزینه پانزدهم یا آخر در جمنا بوده و در انتخابات ثبت‌نام کرده به دلیل عدم ضمانت اجرایی بوده که ما نتوانستیم از فرد بخواهیم کناره‌گیری کند.

به هرحال ما فکر می‌کنیم که نسبتا راهکار خوبی در نظر گرفته شده بود که ما درنهایت به دو نفر رسیدیم و در هفته آخرنیز قالیباف به نفع رئیسی کنار رفت.

خبرفوری: ممکن است باز افرادی که به قول خودشان در جمنا و انتخابات ریاست‎جمهوری پایبند نبودند دوباره در این تشکل حضور داشته باشند یا خیر؟ آیا شما ممنوعیتی برایشان لحاظ می‌کنید؟

حسینی: نه، ما ممنوعیتی برای ورود افراد نداریم ولی بدون شک رای مجمع عمومی درباره این موضوع حائز اهمیت است اما بدون شک عملکرد افراد هم تاثیرگذار است یعنی افرادی که با تشکل همراهی نکردند به صورت ناخودآگاه معلوم می‎شوند و مشخص می‎شود که در کار جمعی و تشکیلاتی الزام و اقتداری ندارند و این موضوع یکه نقطه منفی است.

خبرفوری: باتوجه به اینکه برخی از اعضای حزب موتلفه همچون میرسلیم ساز جدایی از جمنا را سردادند در حال حاضر وضعیت همکاری این حزب با جمنا به چه شکلی است.

حسینی: از موتلفه چندین نفر از جمله محمدنبی‌حبیبی دبیرکل این حزب و فاطمه رهبر و لاله افتخاری در شورای مرکزی حضور دارند و آنها هم علاقه‌مند هستند که کار جمنا ادامه داشته باشد اما بدون شک در عین حال هر تشکل و حزبی فعالیت خودش را دارد یعنی اگر می‌گوییم جبهه مردمی نیروهای انقلاب فعالیت دارد به معنای این نیست که بخواهیم تشکل‌های دیگر کنار بروند چراکه آنها دارند کار می‌کنند.

خود بنده در حال حاضر در کانون دانشگاهیان اسلامی فعالیت می‌کنم ولی اینکه هر حزبی بخواهد برای خودش یک کاندیدا مطرح کند یک ‌آشفته‌بازاری بوجود میآورد که نتیجه‌گیری کار را دشوار و سنگین می‌کند.

خبرفوری: اما موتلفه در انتخابات ریاست‎جمهوری علیه جمنا وارد عمل شد نظرتان در این باره چیست؟

حسینی: فکر می‌کنم این موضوع درحد بسیاری ناچیزی در جریان انتخاب صورت گرفت.

خبرفوری: آقای حبیبی دبیرکل حزب موتلفه در زمان انتخابات بارها در مصاحبه‌هایشان گفتند که موتلفه بر جمنا ارجح است و ما کار حزبی را بر کار جبهه‌ای ترجیح می‌دهیم. آیا این در آینده رابطه شما با موتلفه تاثیر می‌گذارد؟

حسینی: فکر نمی‎کنم اینطور باشد.

در روز چهارشنبه‌ای که پایان انتخابات بود حزب موتلفه و دبیرکل این تشکل اطلاعیه‌ای را منتشر و از ابراهیم رئیسی اعلام حمایت کردند و موضوع دیگری از طرف این تشکل مطرح نشد.

به هرحال بنده معتقدم در یک کشور سطح بالا همه چیز طبق میل شما پیش نمی‌رود اما قطعا وضعیت امروز اصولگرایان از وضعیتی که در سال 92 داشتیم خیلی بهتر بود.

در سال 92 یک تشتت و اختلافی میان جریان اصولگرایی وجود داشت که بعد از انتخابات امری طبیعی است و منجر شد در بعضی مواقع بین افراد کینه و تنش‌های داخلی ایجاد شود و برخی تقصیرها را به گردن هم انداختند روندی که سبب شد در نتیجه میزان آرا مردم تقسیم شد و ما یک رای 4 و 5 میلیونی داشتیم روندی در انتخابات سال 96 رای 16 میلیونی داشتیم که رای قابل توجهی است.

بنده معتقدم دولت و جناحی که توانسته بر انتخابات غلبه پیدا کند، نمی‌تواند رای 16 میلیونی این طیف را نادیده بگیرد.

خبرفوری: گریزی به تغییر و تحولات دانشگاه آزاد زدید و بدون شک خبر دارید که جناب رهبر به عنوان ریاست این دانشگاه انتخاب شدند با توجه به اینکه در کانون دانشگاهیان هم حضور دارید به نظر شما این تغییر و تحولات همچنان ادامه خواهد داشت؟

حسینی: ما به عنوان کانون دانشگاهیان ایران اسلامی قطعا اولویت‌مان تغییر و تحولاتمان در حوزه دانشگاهی است از این رو دوستان ما موضوعات را رصد می‌کنند و مرتب اخبار را تحلیل می‌کنند و گاهی اوقات به مسئولین نیز گزارش‎هایی ارائه می‌دهیم و پیشنهادات خود را نیز مطرح می‌کنیم چون بسیاری از دوستان ما در این تشکل از مدیران و مسئولان وزارت علوم بودند مثلا آقای زاهدی که الان رئیس کمیسیون آموزش است از اعضای شورای مرکزی ماست یا ساداتی‌نژاد که نماینده کاشان است و نماینده پارلمانی وزیر بوده عضو کانون ما هستند از این رو ما مسائل دانشگاهی از جمله دانشگاه آزاد را دنبال می‌کنیم و پیگیر آنها هستیم.

دانشگاه ‌آزاد یک سرمایه بزرگ برای کشور محسوب می‌شود اما همه ما نقدهایی به این دانشگاه داریم که افت علمی و تولید انبوه از این دسته موارد است.

امیدواریم با تغییراتی که در بدنه دانشگاه آزاده ایجاد شده و شخصیتی مثل رهبر که رئیس دانشگاه مادر یعنی دانشگاه تهران بوده و توحلات خوبی را در این دانشگاه ایجاد کرده در دانشگاه آزاد هم موفق باشند.

براین باورم که وی با تیم جدید و تغییراتی که در معاونت آموزشی، فرهنگی و تیم اقتصادی ایجاد خواهد کرد در مراکز استانی دانشگاه آزاد هم تحولاتی رخ دهد یعنی یک جمع هماهنگ باشند تا بتوانند این دانشگاه بزرگ را که درواقع یک ابردانشگاه به سمت اهدافی که دارد سوق دهند.

انشاءالله تحولات خوبی را در دانشگاه آزاد شاهد باشیم و در وهله اول بحث ارتقاء علمی و سپس تحولات فرهنگی را مدنظر داشته باشیم.

متاسفانه برخی از آقازاده‌ها که همه جا سروکله‌شان پیداست، اسامی‌شان در سوء‎استفاده‎هایی که در دانشگاه آزاد رخ داده است به چشم می‎خورد

دانشگاه آزاد یک پسوند اسلامی هم دارد یعنی واقعا باید در این دانشگاه یک تحولات و فعالیت‌های فرهنگی ایجابی را شاهد باشیم که بتواند فرهنگ اصیل اسلامی را با رعایت انضباط مالی اجرایی کند.

البته مباحثی درباره دانشگاه آزاد مطرح است که قصد متهم کردن افراد را ندارم ولی به هر حال واقعیت این است که یکی از دلایل تغییر ریاست این دانشگاه بی‌انضباطی‌های مالی بود که در تهران و برخی استان‌ها وجود داشت و برخی سوءاستفاده‎هایی را انجام دادند که درست نبود.

بدون شک یک دانشجویی که با زحمت شهریه می‌پردازد باید به بهترین وجه از امکانات استفاده کند نه اینکه عده‌ای روی پروژه‌ای کلان قصد سوءاستفاده داشته باشند که متاسفانه درگذشته چنین مواردی بوده است.

مستندات و مدارک مربوط به یک رئیس دانشگاه وجود دارد که درآن مثلا قید شده که این پروژه 30 میلیاردی را به فلان پیمانکار بدهید و بعد هم معلوم بود که از کنار این پروژه منافعی برای آنها وجود دارد.

متاسفانه برخی از آقازاده‌ها که همه جا سروکله‌شان پیداست، اسامی‌شان در سوء‎استفاده‎هایی که در دانشگاه آزاد رخ داده است به چشم می‎خورد.

از نظر بنده بزرگترین سرمایه یک مجموعه اعتماد است اگر مردم یا خود دانشگاهیان به مجموعه‎ای اعتماد نکنند مضر است لذا وضعیتی که در شرایط فعلی وجود دارد امیدوارکننده است.

فرهاد رهبر به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سالها مسئولیت داشته است و رشته تحصیلی و تخصصی که در ان تحصیل کرده اقتصاد است که این موضوع امیدوارکننده است.

فکر می‌کنم رهبر با عزم و اراده‌ای که دارد و با تیمی که در کنارش هستند و خواهند بود، بتوانند به بی‌انضباطی‌ها درد انشگاه آزاد پایان دهد.

از آنجا که خودم عضو هیات‌امنای استان کرمان در شورای انقلاب فرهنگی هستم وقتی به این استان می‎روم گزارشات متعددی از زیاندهی برخی از واحدهای دانشگاه آزاد دریافت می‎کنم که درواقع نیازمند یک راهکار جدی است چون تعداد دانشجو سال به سال کاهش پیدا می‌کند. البته این موضوع تنها شامل حال دانشگاه آزاد نیست و حتی خیلی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم الان با مشکل مواجه هستند.

مدیر دانشگاه آزاد باید فردی باشد که یک انضباط د این دانگاه ایجاد کند و بعد هم بتواند راه‌های درآمد جدیدی را پیدا کند.

در حال حاضر امکانات خوبی در دانشگاه آزاد در سراسر کشور وجود دارد که می‌توانیم این امکانات را فعال‎تر کنیم تا اینکه جوابگوی هزینه‌های این دانشگاه هم باشیم.

خبرفوری: آیا به جنابعالی برای حضور در ریاست دانشگاه آزاد پیشنهاداتی ارائه شد؟

حسینی: نه، من بیشتر کمک می‌کنم و نیازی نبینم که حتما در ارکان این دانشگاه حضور پیدا کنم.

البته کلانتری که رئیس هیات امنای کانون دانشگاهیان و از اعضای هیات موسس در نهاد رهبری در دانشگاه تهران بوده‌اند، دربدنه امروز دانشگاه آزاد حضور دارند که ما اگر بخواهیم ‌می‌توانیم پیشنهاداتی را ارائه دهیم.

یکی از جاهایی که در بدنه امروز دانشگاه آزاد تغییر کرده است تیم رسانه‌ای است که چراکه واقعا اشکالات عدیده‌ای درون تیمی که در گذشته بودند، وجود داشت.

بنده براین باور نیستم که تغییرات در همه ارکان دانشگاه آزاد لازم است چراکه نیروهای مومن، متعهد، متدین و خوش‌سابقه‎ای خوبی هم در مجموعه وجود دارند که باید از ظرفیت آنها استفاده کرد.

اینکه فردی در عرصه مدیریتی جدیدی قرار می‎گیرد به معنای این نیست که باید کل مجموعه را تغییر دهد بلکه باید از نیروهای توانمند و باتجربه مجموعه استفاده کند ولی در کنارش می‌توانند از نیروهای جدید هم استفاده کند.

خبرفوری: ویدئویی از شما در کمیسیون سیاسی- اجتماعی مجلس خبرگان منتشر شد که حضور داشتید که غالبا بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و برای ما خیلی جالب است که بدانیم دغدغه فرهنگی- اجتماعی بزرگانی که در خبرگان هستند و اولویت‌هایی که درباره‌اش صحبت می‌کنند،‌ چیست؟ فضای‌ آن جلسه را برای ما توضیح می‎دهید که آنجا چه خبر است؟

حسینی: البته بنده مهمان آن جلسه بودم یعنی دعوت کرده بودند که یک گزارشی از وضعیت فرهنگی و هنری را ارائه دهم البته دوستان هم نظراتی داشتند و بعد از گزارشی که ارائه کردیم، ابهامات و سوالاتی که داشتند را پاسخ دادیم. چند بحث را مطرح کردیم.

از جمله مواردی در این جلسه مطرح شد یمسئله رکود در فعالیت‎های ایجابی بود به این معنا که انتظار جامعه فرهنگی و هنری ما این است که فعالیت‌های بیشتری را داشته باشند یعنی یک اهتمام جدی‌تر و سرمایه‌گذاری بهتری شکل گیرد.

وقتی که بازار فرهنگ و هنر کساد باشد چه بسا که برخی از هنرمندان ما هم ترک وطن کرده و از کشور خارجمی‎شوند از این رو اینها موارد مهمی است که در وهله اول باید مورد توجه قرار دهیم.

خبرفوری:منظورتان از فعالیت ایجابی چه مواردی است؟

حسینی: مثلا سریال حضرت موسی مدتهاست که آماده است ولی اجرایی نمی‌شود چون باید یک جایی سرمایه‌گذاری کنند و این سریالی که بیش از 60 قسمت است و مرحوم سلحشور زحمت زیادی برایش کشید و مجددا آن را بازنگری و بازنویسی کرد اما یک دستگاه یا نهادی باید کمک کند تا این فیلم ساخته شود.

سریال یوسف پیامبر(ع) را ببینید زمانی که ساخته شد نه‌تنها در ایران بلکه در خیلی از کشورهای همسایه با استقبال مواجه شد. یعنی یک جریان‌سازی فرهنگی می‌تواند ایجاد شود وقتی یک سریال با عظمت ساخته می‌شود.

انتقاد ما این است که چرا دستگاه‌های مسئول حمایت لازم را به عمل نمی‌آورند؟ کاری مثل امپراطور جهنم که درباره داعش ساخته شد حتی در سال گذشته در جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشد درحالی که برخی از فیلم‌ها را می‌بینیم که نه قصه و نه قهرمان و نه سر و ته دارند اما حضور دارند.

خبرفوری: آیا در جلسه مجلس خبرگان در مورد افزایش فعالیت‌های ایجابی نیز صحبت کردید؟یعنی مصادیق دغدغه آنها را هم مطرح کردید؟

حسینی: ببینید! ما محورها را در ابن نشست مطرح کردیم و برخی مصداق‌ها را هم گفتیم.

در نشست مجلس خبرگان در واقع ما در دو محور مباحثی را مطرح کردیم اول اینکه فعالیت‌های ایجابی، مفید و تولیدات سازنده فرهنگی باید افزایش پیدا کند که نمونه‌هایی هم در تئاتر، سینما، موسیقی، کتاب و حوزه‌های مختلف مثال زدیم و دوم اینکه برخی از کارهایی که الان ارائه می‌شود، زیبنده فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیست. مثلا فرض کنید برای نمونه به فیلم اکسیدان اشاره‌ای داشتیم که نقدهای جدی بر آن وارد است درست است که فیلم خوش‌ساختی است و خودِ بنده هم که به سینما رفتم و این فیلم را دیدم و مردم هم از اول تا آخر از فیلم رضایت داشتند و فضای مفرح و شادی بود اما به هر حال در این فیلم یک جاهایی خطوط اصلی ما ردر قالب طنز نادیده گرفته شده است که این موضوع نظارت بیشتری می‌طلبد یا مثلا در بعضی از تئاترها، بعضی از جملات و کلمات که گفته می‌شود به نحوی است که با خانواده نمی‌توانید نظاره‌گرش باشید، این موارد از جمله بخش‌هایی بود که در نشست با مجلس خبرگان مطرح شد و ما درخواست داشتیم که در بعد نظارتی باید دقت شود.

مهمتر از آن اینکه اگر می‌خواهیم فضای کشور را در دست بگیریم و حتی تولیدات داشته باشیم و در خارج کشور هم مفید باشیم باید کارهای ارزنده‌ای انجام دهیم که با دست خالی نمی‌شود چرا که بالاخره الان اگر شما بخواهید یک فیلم سینمایی بسازید ممکن است تا 5 میلیارد تومان هزینه داشته باشیم که در این موارد نیازمند یک حمایت‌جدی هستیم.

در نشست با اعضای مجلس خبرگان هم بحث وضعیت موجود و هم ارائه راهکارهای مناسب مطرح شد و ما فقط قصد انتقاد نداریم.

مباحث مطرح شده در نشت خبرگان معمولا گاهی دسته‌بندی شده و اجلاسیه بعدی خبرگان که هر شش ماه یکبار تشکیل می‌شود، ارائه می‎شود.

یکی از بحث‌های دیگری که در نشست با اعضای مجلس خبرگان مطرح شد این بود که چرا نقشه مهندسی فرهنگی کشور اجرا نمی‌شود؟بالاخره این اسناد بالادستی که قرار نیست نوشته شود و بعد در بایگانی برود و به فراموشی سپرده شود، در این سند نقشه مهندسی فرهنگی، راهکارهای مختلف، راهبردها و اقدامات عملی و ملی پیش‌بینی شده است و در بحث هنر، فضای مجازی، سبک زندگی، خانواده و جمعیت ابعاد مختلفی در این سند وجود دارد. اما اگر یک جلسه هم تشکیل نشود معلوم است که فایده‌ای ندارد.

خبرفوری: آیا اعضای مجلس خبرگان هم خاطره‌ای از سینما یا تئاتر رفتن همانند شما داشتند؟

حسینی: یکی از علمایی که آنجا بودند و برای من خیلی جالب بود پیرمردی بودند که می‌گفتند اوایل انقلاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند و به دقت مسائل را دنبال می‌کردند یعنی اینطور نیست که اعضای مجلس خبرگان اطلاعاتی در بحث فرهنگی نداشته باشند به طور مثال علوی از اعضای مجلس خبرگان که در جلسه حضور داشت اطلاعات خوبی در اختیار داشت.

برخی از شخصیت‌های دیگر نیز معلوم بود که اطلاعات خوبی در باب مسائل فرهنگی داشتند دارند و این موضوع جز دغدغه‎های آنها محسوب می‎شد و به دنبال راهکار هم در این حیطه بودند بودند.

ما بنا نداریم مجموعه‌ای را تخطئه کنیم بلکه می‎خواهیم بگوییم که چه کارهای مثبتی می‌توان انجام داد از این رو گزارش خود را ارائه دادیم دادیم تا هرطور خودشان تشخیص دادند، عمل کنند.

حتی خود مقام معظم رهبری هم برخی از فیلم‌ها را می‌بینند و نه‌تنها راجع به مضمون بلکه حتی راجع به نوع بازیگری که باورپذیر بود یا نبود و فردی که در نقش قهرمان داستان یا نقش روحانی کار کرد، توانسته به خوبی ایفاء کند یا خیر اظهارنظر می‎کند

ببینید! یادم است که وقتی به جامعه مدرسین رفته بودیم و یکی از علمای مسن که شاید 90 ساله بود، راجع به بحث‌های سینمایی صحبت می‌کرد برای من جالب بود، از وی پرسیدم که حضرت آیت‌الله آیا شما واقعا به سینما می‌روید؟ ایشان گفتند که گاهی اوقات برایم می‌آورند و می‌بینم یا اینکه از تلویزیون این فیلم‌ها پخش می‌شود یا در اتوبوس که رفت و آمد می‌کنم این فیلم‌ها گذاشته می‌شود که در این حد دنبال می‌کنم.

در حال حاضر که شبکه نمایش خانگی در کشورمان وجو دارد خیلی از علما و بزرگان فیلم‌ها می‌بینند مثلا دیداری با حضرت آیت‌الله مکارم شیراز ی بعد از جلسه کمیسیون سیاسی- اجتماعی داشتیم که راجع به برخی از فیلم‌ها اشاراتی شد که مثلا در این فیلم اینطور شده و ایشان خواستار یک نسخه از فیلم‌ها که شدند تا ببینند که برخی را خدمتشان ارائه دادیم.

خبرفوری : علماکدام فیلم‌ها را دوست داشتند ببینند؟

حسینی : درست است که وقت آقایان کمتر اجازه می‌دهد ولی چون این مسائل در جامعه تاثیرگذار است، آنها هم فیلم می‌بینند.

حتی خود مقام معظم رهبری هم برخی از فیلم‌ها را می‌بینند و نه‌تنها راجع به مضمون بلکه حتی راجع به نوع بازیگری که باورپذیر بود یا نبود و فردی که در نقش قهرمان داستان یا نقش روحانی کار کرد، توانسته به خوبی ایفاء کند یا خیر اظهارنظر می‎کند.

سالانه ممکن است که یکصد فیلم سینمایی ساخته شود و انتظار نداریم که بزرگان ما بنشینند و وقت بگذارند اما یک جاهایی که معرکه و حساسیت‌برانگیز می‌شود باید ببینند.

بنده زمانی که در ارشاد بودم همه فیلم‌ها را نمی‌دیدم ولی آنجاهایی که مسئله‌ساز و محل گفتگو می‌شد را حتما وقت می‌گذاشتیم و می‌دیدیم مثلا همین فیلم اکسیدان را چون می‌دانستم که اعتراض می‌کنند و برخی از نمایندگان راجع به آن پرسیده‌اند به سینما رفتم و دیدهم که اگر می‌خواهم حرفی بزنم، دقیق باشد و براساس اینکه در بولتنی گفته‌اند و جایی نوشته‌اند صحبت نکنم چون درست نیست که براین اساس قضاوت کنیم زیرا برخی مطالب گاهی ناقص گفته می‌شود از این رو وقتی خود یک فرد فیلمی را ببیند آن موقع بهتر می‌تواند قضاوت کند.

خبرفوری: گریزی هم به سازمان صدا و سیما و عملکرد رسانه ملی می‏زنم که بی‌ارتباط با گفته‌هایتان نبوده است آیا احساس نمی‌کنید که برخی رفتارها و حرکت‌های سازمان یکسویه و یکطرفه شده است؟

حسینی: کدام سمت و سو؟ منظورتان چیست؟ صداوسیما را هر دو طرف متهم می‌کنند. هم دولتی‌ها می‌گویند که با آن طرفی‌هاست و بالعکس.

خبرفوری: آیا ستاد رئیسی هم صدا وسیما را به حرکت‎های یکسویه متهم می‏‌کنند؟

حسینی: نه ما این موضوع را قبول نداریم ما فکر می‌کنیم که بیشترین خدمت را به دولت و انتخاب مجدد روحانی، صداوسیما کرد.

ما در دولت بودیم و نحوه انعکاس اخبار، اطلاعات و مسائل را وارد هستیم، البته نمی‌خواهیم بگوییم که نقد نمی‌کردیم به هر حال در این دوره هم ممکن است در یک بخش خبری مثل 20:30 دولت و دستگاه‌های مختلف را نقد کنند اما در مجموع صداوسیما میدان وسیعی را برای دولتمردان فراهم کرد که این موضوع تنها به دوره انتخابات محدود نبود بود بلکه در طول این 4 سال در بخش‌های مختلف مباحثی صورت می‎گرفت و گاهی اوقات دوستان ما هم نقد و انتقاد می‌کنند که مثلا چرا سخنرانی آقای رئیس‌جمهور را یکطرفه و زنده پخش می‌کنید.

خبرفوری: اما واقعا در ماجرای برجام صحبت‌های رئیسی به صورت زنده از رسانه ملی پخش می‌کردند ولی بخشی به ظریف اختصاص نداشت یا وقتی روحانی می‎گوید من به قوه‌قضائیه دعوت شدم رسانه ملی زیرنویش می‎کنند نسبت به این موارد چه نظری دارید؟

حسینی: البته نمی‌توانیم بگوییم که یک برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای علیه دولت در صدا وسیما وجود دارد بلکه برخی از اینها را باید به حساب اشتباهات افراد گذاشت.

ولی می‌خواهم بگویم در مجموع صداوسیما در مسیری که دولت بتواند کارها و فعالیت‌هایش را تبیین کند، کوتاهی نکرده. ضمن اینکه واقعا اگر یکطرفه شود هم وضع خوبی نخواهد داشت یعنی از آن طرف هم مردم می‌بینند که برخی مشکلات هست یعنی واقعیت‌ها وجود دارد مثلا کارخانه‌ای تعطیل شده یا فلان کالا گران شده که اگر این موارد گفته نشود صداوسیما را روابط عمومی دولت می‌خوانند که نباید اینطوری باشد.

خود ما هم که در دولت بودیم از بعضی نقدها استقبال می‌کردیم که بنشینیم و بحث کنیم اما اینکه مثلا یک وزیر بگوید که من فقط طوری صحبت می‌کنم که هیچ منتقدی نباشد و سوالات خیلی پاستوریزه مطرح شود، درست نیست.

وقتی ابهام و سوالی در کشور وجود دارد باید گفته شود مثلا در دوره وزارت استان به استان و شهر به شهر سفر می‎کردیم و اهالی فرهنگ و هنر را از خبرنگار، فعال قرآنی، نویسنده، شاعر و تئاتر دور هم جمع می‎کردیم که در این بین برخی از اینها خیلی تند صحبت می‌کردند ولی اینطور نبود که ما عصبانی شویم و بگوییم که این افراد حرف نزنند، اجازه می‌دادیم که صحبت‌هایشان را مطرح کنند و بعد عنوان می‌کردیم که در حد امکاناتی که داریم فعالیت‎هایی را انجام دادهیم یا کارهایی در دست اقدام است چون یک مسئول به تنهایی نمی‌تواند کل مشکلات اسلام و مسلمین را همه را حل کند. یعنی یک امکانات، اختیارات و محدودیت‌هایی دارد.

ما فکر می‌کنیم که صداوسیما بیش از حد با دولت مماشات و همراهی می‌کند به خاطر اینکه بودجه و اعتباراتش به اختیار و اراده دولت گره خورده که این هم اشتباه است

در زمان وزارت گاهی اوقات خود هنرمندان را جمع می‌کردم و دور هم می‌نشستیم و نقاط قوت و ضعف آنها را مورد بررسی قرار می‌دادیم و آنها هم مشکلات و نقدهای موجود را متوجه می‎شدند که این موضوع برای ما خیلی قابل درک بود.

می‌خواهم بگویم گاهی اوقات این گفتگوها موثر است و ما نباید از این مسائل نگران باشیم.

تریبون یکطرفه هم خیلی در کشور ما جواب نمی‌دهد.

خبرفوری: شما از عملکرد صداوسیما راضی هستید؟

حسینی: نه، ما به صداوسیما نقد داریم.

ما از این جهت به صدا و سیما نقد داریم که واقعا خیلی نیروهای صاحب‌نظر، صاحب فکر و مدیرانی که افراد باتجربه هستند کمتر در صداوسیما می‌توانند حضور پیدا کنند و دیدگاه‌های خودشان را مطرح کنند.

ما فکر می‌کنیم که صداوسیما بیش از حد با دولت مماشات و همراهی می‌کند به خاطر اینکه بودجه و اعتباراتش به اختیار و اراده دولت گره خورده که این هم اشتباه است.

از نظر من واقعا دولت نمی‌تواند بودجه یک نهاد عمومی کشور را با سخت‌گیری بدهد چراکه اینها باید استقلال خودشان را حفظ کنند از این رو بنده معتقدم قوه‎قضائیه باید استقلال داشته باشد، صداوسیما باید استقلال داشته باشد.

از نظر بنده دولت یک رکن مهم از نظام و کشور است و نباید تضعیف و تخریب شود اما در مورد مطالبات جدی هم نباید کوتاهی شود مثلا در همین بحث 2030 که یک بحث فرهنگی و آموزشی هم بود، اگر در جامعه مطرح نمی‎شد چراغ خاموش پیش می‌رفت و با پنهانکاری کار در این حیطه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شد.

همین قراردادی که الان با توتال بسته‌ شده است، باید درموردش گفتگو شود و محاسن و ضعف‌هایش گفته شود تا مردم بهتر بفهمند تا اینکه ما یکطرفه بگوییم گل و بلبل است و همه چیز بر وفق مراد است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

خبرفوری: آیا فکر می‎کنید که با ریزش مخاطب در صداوسیما مواجهیم؟ چندی پیش معاون سیما یک درصد باورنکردنی را اعلام کرده بودند که 87 درصد مردم مخاطب تلویزیون هستند. ما یک نظرسنجی در کانال گذاشتیم که 45 هزار نفر شرکت کردند که 52 درصد این 45 هزار نفر گفتند که اصلا تلویزیون را نگاه نمی‌کنند نظرتان دراین باره چیست؟

حسینی: یکسویه عمل کردن به هر سمتی باشد درست نیست چراکه باید یک جامعیتی وجود داشته باشد تا متوجه شوند. شما یک خبر خام را که بخوانید بی‌فایده است چراکه باید بدانید پیشینه‌اش چیست و چه اتفاقاتی می‌افتاد و چه تبعاتی دارد و چه دیدگاه‌هایی درموردش است.

درواقع خبر و تحلیل ما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب قانع شود و احساس کند که دیگر نیازی به دیگر رسانه‎‏ها ندارد ولی اگر مطالب مبهم گفته شود، کافی نیست.

خبرفوری: در مورد یکسری از کارشناسان صداوسیما نظرتان را مطرح فرمودید. در مورد شکل‌گیری تلویزیون خصوصی دیگر این وضعیت وجود ندارد و این مخاطب است که تصمیم می‌گیرد که کدام رسانه را نگاه کند نظرتان در این باره چیست؟

حسینی: بله، براساس قانون اساسی ما رادیو و تلویزیون بخش غیردولتی نمی‌توانیم داشته باشیم مگر اینکه تفسیر جدیدی ارائه شود.

به نظرم ماجرای فیسبوک مربوط به سال 88 یعنی قبل از تشکیل شدن شورای عالی مجازی بود

همانطور که در مورد اصل 44 قانون اساسی که برخی از فعالیت‌های اقتصادی را در انحصار دولت قرار می‌داد و بعدا مقام معظم رهبری یک تفسیر جدیدی ارائه دادند خیلی از کارها واگذار شد اما در بحث تلویزیون در قانون اساسی مسئله‌‌ای وجود ندارد ولی عملا می‌بینید که خود همین خبرگزاری‌ها و سایت‌ها در واقع به نوعی کار رادیو تلویزیونی انجام می‌دهند که هم صوت و هم تصویر است.

واقعا هرکس الان بخواهد می‌تواند از طریق همین فضای مجازی که تاثیرگذاری‌اش از شبکه‌های رسمی بیشتر است،‌عمل کند. لذا محدودیتی از این جهت وجود ندارد اما اینکه بخواهد رسما به عنوان یک شبکه خصوصی عمل کند، اشکالات و موانع قانونی دارد.

خبرفوری: یکسری افراد هنوز در کشور هستند که فکر می‌کنند با فیلترینگ می‌توانند برخی صداها را از مخاطب دور کنند. یکسری شبکه‌ها را فیلتر کنند،زمانی که فیسبوک فیلتر شد شما عضو شورای‌عالی مجازی بودید! آنجا چه روندی طی شد و چرا فیسبوک فیلتر شد و الان درحالی که مقام معظم رهبری فرمودند که از همه ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده شود، فیلتر بودن فیسبوک یا توئیتر باعث قدرت گرفتن تلگرام نشده است یا اینکه می‌توان یک جاهایی را مدیریت کند؟

حسینی: به نظرم ماجرای فیسبوک مربوط به سال 88 یعنی قبل از تشکیل شدن شورای عالی مجازی بود.

شورای عالی فضای مجازی در دولت دهم شکل گرفت یعنی با دستور رهبری سه جلسه با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد و حدود 10 و 12 نفر در این جلسه بودندکه گزارشات خود را ارائه دادند و بعد به خاطر اهمیت فضای مجازی، رهبری گفتند که یک شورای عالی در عرض شورای عالی انقلاب فرهنگی نه زیر مجموعه آن شکل گیرد.

باتوجه به اینکه همه مسائل فرهنگی کشور اعم از آموزشی و علمی زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست یک شورای جداگانه به ریاست رئیس‌جمهور از سوی رهبری به عنوان شواری فضای مجازی تشکیل شد که ما هم عضو شدیم و بعد هم مرکز ملی فضای مجازی به تناسب بعد از آن شکل گرفت.

تصمیمات مربوط به فیلترینگ مربوط به قبل تشکیل شورای عالی فضای مجازی بود و بنده نسبت به جزئیات آن اطلاع ندارم ولی به هر حال ما نمی‌توانیم یک ساده‌انگاری داشته باشیم و بگوییم هر چیزی ‌آزاد باشد همانطور که در خیلی از کشورهای دنیا برای خودشان یک محدودیت‌هایی وجود دارد.

ما در هر حال حاضر یک مرزهای اعتقادی،اخلاقی و منافع ملی در کشور داریم و اگر در جایی منافع ملی آسیب ببیند مثل دامن زدن به اختلافات قومیتی و مذهبی که بگوییم باعث بروز مشکلات در کشور می‎شود باید وارد عمل شویم.

گاهی اوقات یک کتاب منتشر می‌شود و بعد از سه و چهار سال یک قومیتی نسبت به آن ایراد می‌گیرند و در اجتماعات و جلسات شاهد حساسیت‌هایی بودیم لذا نمی‌توانیم بگوییم هرکسی هرچه خواست بگوید یا بنویسد چراکه واکنش دارد.

هفته گذشته که در تلویزیون طنزی خوانده شده واکنش‌هایی به همراه داشته چون از فلان قوم اسم برده بود لذا ما نمی‌توانیم بگوییم که کاملا همه چیز برای هر شبکه‌ای آزاد باشد کما اینکه منافقین هم در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

خبرفوری: سوال من بیشتر دال بر گروه‌های فضای مجازی است که مثلا در توئیتر سیاسیون با هم بحث می‌کنند و جواب همدیگر را می‌دهند درحالی که فیلتر است نظرتان در این باره چیست؟

حسینی: در شرایط فعلی تلگرام به عنوان یک ابزار در فضای مجازی خوب است اما در همین تلگرام هم کانال‎های مبتذلی وجود دارند که دائما فیلم‌ها و عکس‌های آنچنانی می‌گذارند که ترویج فساد و فحشا است که باید آنها را فیلتر کرد.

یکی از دلایلی هم که اختلاف نظر در باب استفاده از فضای مجازی وجود دارد جاهایی است که به منافع ما ضربه می‌زند که بحث فیلتر مطرح است.

البته در مواردی چون ترویج مواد مخدر،‌ ناامنی و مسائل عجیب و غریب شاهد هستیم که کانال‌های و گروه‌های اجتماعی بسیاری وجود دارند که از نظر ما باید یک نظارت هوشمند و دقیقی وجود داشته باشد.

در شرایط فعلی حتی اگر یک روز هم به فضای مجازی دسترسی نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم از این رو امروز بسیاری از کارهای ما در این فضا انجام می‎شود و هیچکس با این مخالف نیست. اما از آن طرف هم نباید صفر و صدی بکنیم و بگوییم یا هیچ یا همه چون این نگاه درست نیست از این رو باید کار و تلاش کنیم تا بتوانیم در مورد برخی از اینها ضوابطی تعیین کنیم و براساس آن ضوابط عمل کنیم البته نه سلیقه‌ای که بنده تصمیم بگیرم فیلتر کنم یا نکنم بلکه یک چارچوب و ضوابطی تعیین شود همانطور که در خیلی از کشورهای دنیا هم هست.

حدود سال 80 در جلسه‌ای در یونسکو شرکت کردم که آن زمان در صداوسیما بودم. رایزن فرهنگی پیشنهاد داد که بازدیدی از رادیو و تلویزیون فرانسه داشته باشیم، بازدیدمان انجام شد و وقت‌مان که تمام شد، داشتیم می‌رفتیم، گفتند ساختمان دیگری هم هست که خوب است به آنجا هم برویم. گفتند که ساختمان نظارت! به نظرم در فرانسه که مهد آزادی و دموکراسی چنین ساختمانی عجیب آمد در مقایسه با ایران که ما دغدغه‌های فرهنگی و مسائل اعقتادی داریم اما گفتند که آنها هم برای خودشان ضابطه دارند و اینطور نیست که هر فیلم و برنامه‌ای پخش می‌شود و در بخش خشونت، ‌اعتیاد، ترویج فلان و حتی فیلم‌های آمریکایی سقفی داشتند یعنی اگر از 20 درصد بیشتر شد دیگر اجازه نمی‌دهند چون فرهنگ آمریکایی می‌خواهد بر آنها غالب شود درحالی که خودشان دارای فرهنگی هستند که باید از اصالت‌های خودشان مراقبت کنند.

وزیر فرهنگ روسیه را به یاد دارم که در اوایل مسئولیتم در وزارت ارشادبه ایران آمده بود، او یک فرد جاافتاده و خیلی پخته و باسوادی بود و خیلی هم از مقام معظم رهبری تعریف می‌کرد و معتقد بود که ایشان به خیلی از آثار و ادبیات روز آشنایی دارند و رمان‌ها و قصه‌ها در صحبت‌هایشان نقل می‌شود. وی ابراز نگرانی می‌کرد از اینکه فرهنگ آمریکایی غالب شود از این رو از ما در مورد تجربیاتمان در ترویج و تبیین فرهنگ اصیل خودمان می‌پرسید که بحث‌هایی با هم داشتیم لذا در واقع این موضوع منحصر به ما نیست و در خیلی از جاهای دنیا می‌بینید که راهکارهایی در نظر گرفتند که هم از این موقعیت و فرصت استفاده کنند و هم اینکه جنبه‌های منفی‌اش را بتوانند به نوعی کنترل کنند.

خبرفوری: آیا شما در شورای عالی مجازی به فیلتر موضوعی هم رای داده‌اید؟

حسینی: آنجا بحث کلیات بود؛ یعنی اوایل شکل‌گیری بود و بحث موردی مطرح نمی‌کردند. ببینید خیلی از اینها در کمیته جرائم رایانه‌ای مطرح می‌شود که در دادستانی است و دولت شش نماینده دارد ضمن اینکه از دستگاه‌های دیگر هم هستند که تصمیم می‌گیرند.

خبرفوری: شخصا با فیلتر توئیتر موافق هستید؟

حسینی: بگذارید من اینجا نظر شخصی ندهم.

در هر حال اگر واقعا راهی وجود داشته باشد که همه بتوانند از جنبه‌های مثبت این موضوع استفاده کنند اما این موضوع جنبه‌های منفی هم دارد از این رو به نوعی باید مراقبت کرد که به نظرم یک راه بینابین باشد.

یکی از دلایلی که بحث شبکه ملی اطلاعات مطرح بوده، همین است که واقعا ما بتوانیم خودمان یک ظرفیتی را ایجاد کنیم که یک نوع کنترل و نظارت هم باشد.

خبرفوری: در سایت سعید جلیلی طرح جدیدی به نام دولت در سایه مطرح شده است. از خود حضرتعالی هم برای حضور در این دولت سایه دعوت شده است؟

حسینی: نه، از بنده برای حضور در این دولت دعوت نشده ولی همیشه خودم را موظف می‌دانستم که مسائل کشور را رصد و تحلیل کنم و بیشتر هم حوزه فرهنگی، هنری، علمی و آموزشی را رصد می‎کنم البته در این بین بخش‌های اقتصادی را هم رصد می‎کنم.

اما بعد از دولت دهم تقریبا یک تعدادی از اعضای دولت که اکثریت بودند، در مجموعه‌ای به نام جبهه یکتا جمع شدند و جلسات هفتگی‎مان مرتبا تشکیل می‎شود تا اخبار و اطلاعات و نگاه‌مان کارشناسی و دقیق باشد و اگر قرار است اظهارنظری کنم همین‌طوری فی‌البداهه چیزی نگوییم مثلا الان که بحث قرارداد توتال است و ما در یکتا جلسه داریم و فردی مثل رستم قاسمی این موضوع را تحلیل می‌کند چون خودش وزیر نفت بوده است و می‌داند که چند فاز در پارس جنوبی اجرا شده از این رو وقتی وی مطالبی می‌گوید، اطلاعات ما هم دقیق‌تر می‌شود.

این خیلی خوب است و در همه جای دنیا هست که افراد باتجربه‌ای که قبلا مدیریت داشتند نظر کارشناسی بدهند و نقد کنند و دولت‌ها هم روشنگری کنند نه اینکه نگران باشند. این موضوع در گذشته هم بوده یعنی در دوره ما هم آنهایی که در بنیاد باران و دولت اصلاحات بودند مرتبا اظهارنظر می‌کردند. حالا بعضی وقت‌ها با صراحت خودشان می‌گفتند یا خط می‌دادند و دیگران دنبال می‌کردند.

خبرفوری: پس خودتان موافق دولت در سایه هستید؟

حسینی: بله این به نفع کشور است حتی در آمریکا که حزب‌های جمهوری و دموکرات هستند وقتی یکی در قدرت است دیگری مراقبت می‌کند،‌ نظر می‌دهد و بحث می‌کند و این باعث پویایی می‌شود و اصلا باید این دیدگاه‌های مختلف مطرح باشد اما باید همه منافع ملی درنظر گرفته شود و نباید بخواهیم رقیب را به هر شکل و شیوه‌ای از صحنه خارج کنیم که خودمان جایگزین شویم.

به نظرم نگاه قدرت‌طلبانه اگر حذف شود، خوب است یعنی کسانی هم که در اجرا هستند دقت بیشتری می‌کنند.

اگر بنده که یک مسئولیتی داریم، بدانم یک نگاه‌های تیزبینی هست و کسانی هستند که وارد هستند، نمی‌توانم با طرح کلیات صدای آنها را خاموش کنم می‌دانم که آنها دقیق رصد می‌کنند لذا من دقت بیشتری می‌کنم.

خبرفوری: گفته شده است که 4 تا از وزرای کابینه دولت دهم بایک زنجانی را برای دادن اختیارات به وی تایید کردند؟ آیا در کابینه زمانی که اسم آقای زنجانی مطرح می‌شد نظر شخصی آقای احمدی‎نژاد درباره زنجانی چه بود؟

حسینی: ببینید!‌ اساسا بحث‌های جزئی و فردی خیلی کمتر در دولت مطرح می شود.

همانطور که بابک زنجانی در سرگذشت خود گفته است اولین بار در زمان مرحوم نوربخش دلار توزیع کرده است و اولین درآمدی که هم داشته 17 میلیون تومان در آن زمان بوده یعنی این بده این معناست که در آن بار خودش را بسته و دوباره در زمان تحریم‎ها گفته است که می‌تواند نفت را بفروشد

این از اختیارات شرکت نفت است که با شرکت‎ها و افراد مختلف قرارداد ببندداز این رو بابک زنجانی هم یک پدیده‌ای نبودند که در دولت نهم یا دهم بروز کرده باشند، وی فردی بود که سال‌های سال با دولت‌های مختلف از جمله سازندگی و اصلاحات کارکرده است لذا حساسیتی وجود ندارد.

همانطور که بابک زنجانی در سرگذشت خود گفته است اولین بار در زمان مرحوم نوربخش دلار توزیع کرده است و اولین درآمدی که هم داشته 17 میلیون تومان در آن زمان بوده یعنی این بده این معناست که در آن بار خودش را بسته و دوباره در زمان تحریم‎ها گفته است که می‌تواند نفت را بفروشد.

ماه‌‌های اولی که این تحریم‌های به قول خودشان شکننده بوجود آمده بود کار سخت شده بود لذا افراد مختلفی که وجود داشتند پیشنهاداتی می‌دادند به هر حال نه آقای رستم قاسمی و نه آقای مصلحی که وزیر اطلاعات بودند بحث خاصی پیرامون بابک زنجانی نداشتند چراکه کارشناسان بررسی کردند که این فرد توان کافی را دارد و آنها هم تائید کردند.

تا زمانی که زنجانی پول را برمی‌گرداند همه همکاری می‌کردند اما به محض اینکه دیدند وقفه‌ای ایجاد شد بلافاصله خود وزارت نفت دولت دهم وی را معرفی کرد و ممنوع‌الخروج شد. اینطور نبود که از زمانی که فهمیدند وی اخلال ایجاد می‌کند باز هم او را تائید کنند یعنی بلافاصله اقدام و بررسی کردند و سرمایه‌هایی که در داخل کشور داشت مراقبت کردند.

خبرفوری: زمانی که بابک زنجانی پولها را برنمی‌گرداند بحثی در کابینه مطرح نشد؟

حسینی : البته آن اواخر این بحث‌ها بود و من حالا خیلی دقیق در ذهن ندارم که در جلسات رسمی هم گفته شده یا نه اما بالاخره در حاشیه و بحث‌های مخلتفی که مطرح می‌شد و اخباری که منتشر می‌شد، نشان می‌داد از زمانی که زنجانی تخلف کرده و حاضر نیست که پولها را برگرداند، همه تاکید داشتند که باید برخورد جدی شود البته شاید یک مقدار هم در نگاه برخی‎ها تردید وجود داشت.

یکی از افرادی که مشمول تحریم شده بود بابک زنجانی بود یعنی می‌گفت که من می‌خواهم این پول را بدهم ولی نمی‌گذارند درحالی که من باید سفر و جاهای مختلف بروم. یعنی می‌خواهم بگویم بهانه‌هایی وجود داشت که برخی شاید مسئله را به تاخیر انداختند. ما خودمان در تشکیلات که بودیم گاهی اوقات سخت برخورد می‌کردیم. مثلا خبری که می‌آمد و شائبه‌ای که ایجاد می‌شد ولی می گفتند که چرا سخت‌گیری می‌کنید؟ درحالی که ما شب و روز زحمت می‌کشیدیم و اگر مدیر یا پیمانکاری می‌خواست در جایی تخلف کند، اعتبار و وجه سیاسی ما خدشه‌دار می‌شد. چراکه افراد سیاسی اعتبار و حیثیت خود را به راحتی نمی‌فروشند که فردی به نوایی برسد لذا می‌خواهم بگویم این مراقبت واقعا وجود داشت.

خبرفوری: آیا در آن مقطع احمدی‌نژاد در مورد بابک زنجانی اظهارنظری مطرح کرد؟

حسینی: چون مربوط به حوزه کاری من نمی‌شد و انقدر گرفتار بحث‌های فرهنگی بودم، کمتر این موضوع را دنبال می‌کردم ولی به هر حال می‌دانم که احمدی‎نژاد هم حساسیت داشت یعنی نمی‌خواست در دولت خودش اتفاقی بیفتد که این مشکلات بوجود بیاید.

خبرفوری: آیا فکر می‌کردید که احمدی‌نژاد در این دوره رد صلاحیت شود؟

حسینی: چیز عجیبی نبود!

خبرفوری: چرا؟

حسینی: بقایی که کاندیدا شد همان روز و دو روز بعد مصاحبه کردم و گفتم که وی تائید صلاحیت نخواهند شد. بعد یکی از همین افرادی که الان زندان است علیه ما چیزهایی بافت و نوشت که قصد تخریب مرا داشت اما من نظر خودم را گفتم چراکه به هر حال یک تحلیلی از مسائل دارم یعنی فراتر از حب و بغض و مسائل فردی می‌فهمیم که فلان فرد دستگیرشده، تائید صلاحیت نخواهد شد.

همانطور که در مورد مشایی از دو سال قبل می‌دانستیم که وی تائید صلاحیت نخواهد شد و یکی از سوالاتی که از رئیس‌جمهور وقت داشتیم علت اصرار بر مشایی بود با اینکه می‎دانست تائید نخواهند شد. اما مطلع بودن ما به معنای داشتن پدرکشتگی با کسی نبود.

بالاخره ما از قبل از انقلاب در کارهای سیاسی بودیم و یک چیزهایی را با حساب و معادله می‌فهمیم که چه اتفاقی می‌افتد مثلا در مورد همین فریدون که اخیرا بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شدند، همان اوایل که این بحث‌ها مطرح بود شاید 5، 6 ماه قبل مصاحبه‌ای کردم و گفتم که خوب است این مسائل رسیدگی شود چرا که مطالبه افکار عمومی این است که این مسئله همین‌طوری رها نشود. بالاخره اتهاماتی که در مورد فردی مطرح می‌شود باید مورد رسیدگی واقع شود تا صحت و سقم آن مشخص شود و مردم بدانند.

یکی از آقایان که در نهاد ریاست‌جمهوری است و از دوستان من است به من زنگ زد و ضمن تعریف از من پرسید که چرا اظهارنظر کرده‌ام؟ گفتم که چرا اظهارنظر نکنم با اینکه این یک مسئله مهمی برای مردم است و باید یک دستگاه مسئولی موضوع را حل کند و نگویند که رئیس‌جمهور مانع است یا قوه‎قضائیه تعلل می‌کند.

اصلا یکی از خواسته‌های مردم از حاکمیت این است که به خیلی از مسائل فیصله دهد و همینطوری مبهم باقی نگذارد که شایعاتی در پی آن مطرح شود لذا می‌خواهم بگویم اگر یک وقت اظهارنظری می‌کنم بحث شخصی ندارم بلکه قصدم این است که بگویم با اخبار و اطلاعاتی که دارم منجر به بازداشت فلان فرد می‌شود همینطوری نمی‌شود در نظام اسلامی فردی سرش را پایین انداخته و سر در لاک خودش فرو برده و هر کاری انجام دهد.

خبرفوری: چرا فکر می‎کردید که احمدی‎نژاد رد صلاحیت می‎شود؟

حسینی: در مورد وی کسی انتظار نداشت که اصلا ثبت‌نام کند. چون واقعا بعد از آن بیانات رهبری در جلسه خارج خودشان که با صراحت از آن تریبون اعلام کردند وی اطلاعیه داد که من از هیچکس حمایت نمی‌کنم. حتی ما تعجب کردیم که وی از ‌آقای بقایی بعدا حمایت کرد! چون نقض آن حرف قبلی‌شان بود که گفته بود از کسی حمایت نمی‌کند اما با این حال ورود پیدا کرد و شاید هیچکس خبر نداشت که وی به عنوان اینکه در معیت بقایی برای ثبت‌نام است رفته اما یکباره خودشان هم ثبت‌نام کند. فرصتی هم نشد که کسی بحث و بررسی کند که چه شد و چه اتفاقاتی افتاد و شورای نگهبان هم صلاحیت‌شان را تائید نکرد.

نمی‌دانم چه شد که احمدی‎نژاد به این جمع‌بندی رسید که از بقایی حمایت کند یا اینکه خودش کاندیدا شود

خبرفوری: زمانی که با احمدی‌نژاد کار می‌کردید یکسری نشانه‌هایی درباره رفتارهای متناقض وی وجود داشت مثلا زمانی که وی مشایی را به عنوان معاون اولش انتخاب کرد یا ماجرای 11 روز خانه‌نشینی که نقطه تقابلی بین وی و حاکمیت نظام بود. آیا آن زمان فکر می‌کردید که روند به طوری طی شود که وی صراحتا مقابل خواسته مقام معظم رهبری ثبت‌نام کنند آیا این روند را در آینده وی می‌دیدید؟

حسینی: البته ما بیشتر آن جنبه‌های خدماتی را می‌دیدیم که واقعا اقدامات مثبتی در کشور انجام می‌شد و می‌دیدیم که واقعا وزرا چقدر در زمینه‌های مختلف زحمت می‎کشند و در زمینه‌های مختلف هر جای کشور که می‌رفتید انگار یک کارگاه عمرانی برپا شده و کار می‌شود.

خود احمدی‎نژاد هم خیلی زحمت می‌کشید حتی در همان ایامی که وی سر کار حاضر نبودند من با وی صحبتی کردم که سر کار نیامدن شما نوعی رودررویی تلقی می‌شود اما وی گفت که نه، من بعدا می‌آیم و راجع به ولایت فقیه صحبت و بحث می‌کنم که همه بدانندکه من پایبند هستم و اینطور نیست که زاویه‌ای باشد از این رو ما خشنود بودیم که اصلا چنین چیزی بوجود نمی‎آید.

البته نمی‌دانم چه شد که احمدی‎نژاد به این جمع‌بندی رسید که از بقایی حمایت کند یا اینکه خودش کاندیدا شود.

در شرایطی که فردی خودش را به عنوان سرباز ولایت و رهبری می‌داند از او انتظار بیشتری هست تا کسانی که ممکن است یک زاویه هم داشته باشند یا از قبل هم مشی دیگری داشته باشند.

بنده که دم از یک مسئله‌ای می‌زنم باید پایبندی بیشتری داشته باشم تا شائبه ایجاد نشود اگرچه بحث احمدی‎نژاد این بود که می‌گفت الان دیگر شرایط عوض شده و قبلا گفته‌اند که دوقطبی نشود و الان دیگر دوقطبی شده! حالا ما هم می‌رویم و قطب سوم می‌شویم و نظرات اینگونه مطرح می‌کردند ولی به هر حال برای ما هم این حرکت وی قابل قبول نبود و نه اینکه انتظار نداشتیم.

واقعا با توجه به خدمات گسترده‌ای که احمدی‎نژاد و کابینه دولت‌های نهم و دهم انجام دادند، علاقه‌مند بودیم که وی یک عنصر تاثیرگذار باشد.

خبرفوری: باتوجه به شم سیاسی که دارید، آینده سیاسی ‌آقای احمدی‌نژاد را کجا می‌دانید؟ برخی حتی پیشنهاد دستگیری وی را دادند. از آن طرف برخورد نظام با وی به نظرتان چگونه است؟

حسینی: انشاءالله امیدوارم این مسائل حل و فصل شود و وی مثل گذشته در رکاب رهبری و نظام باشند و این فاصله‌ای که حالا به نظر می‌رسد ایجاد شده، کاهش پیدا کند نه اینکه بخواهد ادامه پیدا کند.

درهر حال هر کسی باید منافع ملی و مصالح مردمی را بر مصالح فردی خودش ترجیح دهد مثلا خود من گاهی اوقات در تغییر و تحولاتی که بوده، نماینده بودیم و شاید گاهی احساس کردم که حق من ضایع شده باشد ولی بر این باور بودم که من عدد و فردی نیستم و باید ببینم که و مصالح کشور چیست و آنها را در نظر بگیرم.

یکی از انتقاداتی که نسبت به کسانی که در سال 88 آن مسائل را ایجاد کردند این بود که بر فرض اینکه درست می‌گویند ولی مگر تابع امام نیستید که می‌فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است یعنی حتی اگر تصور این است که حق‌تان هم تضییع شده ولی باید صرفنظر کنید و ادامه ندهید. از این جهت ما امیدواریم که در این مسئله هم اتفاق خوبی رخ دهد.

خبرفوری: گریزی هم به وزارت ارشاد دولت یازدهم بزنیم. نظرتان در مورد دو وزیری که در دولت یازدهم حضور داشتند را بفرمایید؟

حسینی: اینها افراد محترمی هستند و زحمت زیادی هم کشیدند و ما هم تشکر می‌کنیم اما در عین حال نقدهای جدی هم به طور طبیعی به نسبت به عملکردشان داریم از جمله اینکه برخی از فعالیت‌های مثبت و خوبی که داشت صورت می‎گرفت از سوی این بزرگواران متوقف شد درحالی که اینها با وعده رونق بیشتر و گسترش فعالیت‌ها آمدند.

مثلا ما در دوران وزارت صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و خبرنگاران را داشتیم که واقعا یک صندوق فعال بود و کارهای گسترده‌ای انجام می شد. حتی گاهی اوقات مثلا خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان را برای بیمه و حل مشکلاتشان در آن صندوق عضو کردیم و یک توجه بیشتری وجود داشت اما متاسفانه در در دولت یازدهم افراد را محدود کردیم و به بهانه‌های مختلف آنها راخارج کردیم.

به نظرم باید یک نگاه جامع‌تری وجود داشته باشد تا افراد بیشتری را زیر پر و بال بگیرند و حمایت کنند.

ممکن است بگوییم کل دولت آن نگاه لازم را به فرهنگ نداشت همانطور که می‌بینیم که به حوزه بهداشت چه توجه ویژه‌ای وجود داشت اما در فرهنگ محدود بودم شاید هم در دوره ما دست ما بازتر بود بالاخره ما هم کارهای سخت‌افزاری بیشتری انجام می‌دادیم و هم نرم‌افزاری.

خبرفوری: آیا این صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان کاملا منحل شده است؟

حسینی: نه، اما حمایت‌هایش خیلی محدود شده است و آن فعالیت‌هایی که صورت می‌گرفت منتفی شد.

بالاخره در دولت یازدهم طوری شد که یک نارضایتی در کشور ایجاد شد که خود دولت نگذاشت وزیر ارشاد به پایان دوره برسد.

بعید بود از افرادی که ادعا می‌کردند قبلی‌ها یعنی ما نگاه امنیتی و انسدادی داشتند که یک عنصر امنیتی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند روندی که تناقض در شعارها و عمل‌ها را به خوبی نشان می‏دهد.

امیدواریم که انشاالله در دولت دوازدهم افرادی در مسئولیت‌های فرهنگی قرار بگیرند که آشنایی بیشتری با این حیطه داشته باشند و بتوانند کار کنند و بعد هم دولت و رئیس‌جمهور از وی حمایت کند.

اینکه شورای عالی سینما تشکیل دادیم به خاطر این بود که رئیس‌جمهور در جریان سینمای کشور قرار بگیرد و مرتبا جلسه تشکیل می‌دادیم اما شما دیدید که در این دوره حتی یک جلسه هم تشکیل نشد این نشان‌دهنده این است که فرهنگ در رده چندم قرار می‌گیرد و دیگر رده اول نیست که رئیس‌جمهور وقت خودش را بگذارد.

ما به خاطر اینکه واقعا می‌دانیم در دولت اگر بحث‌ها مطرح شود، یک وزیر فرهنگ و 18 نفر وزرای دستگاه‌های دیگر حضور دارند و نمی‌شود که همیشه یک امتیازاتی در آن جمع گرفت از این رو اگر وقتی که ما باشیم و رئیس‌جمهور سینماگران خیلی راحت‌تر رئیس‌جمهور را قانع می‌‌کنند یعنی به جای اینکه بنده تنهایی در دولت با وی نظرات مختلف را مطرح کنم، در یک جمعی که یک رئیس‌جمهور و بقیه همه سینماگر هستند، عنوان می‌کنم خیلی راحت‌تر قانع می‌شود لذا از این جهت ما این کارها را انجام می‎دادیم که توجه شود و واقعا هم کمک‌های خوبی را می‌توانستیم جذب کنیم ولی به نظر می‌رسد در این دوره فرهنگ جایگاه ویژه خودش را نداشت.

هرچند که ممکن است در بعضی حوزه‌ها به نظر مردم کارشان پررونق ‌بوده باشد مثلا در فروش بلیت و گیشه که در دوره ما هم فیلم‌های طنز بودی که برخی باعث موضع‌گیری عده‌ای علیه ما حتی در نمازجمعه و جاهای مختلف شد.

خبرفوری: رابطه شخصی شما با خاندان مرحوم هاشمی چگونه است؟ برادر شما با تیم وی همکاری می‌کنند و هر دو هم زاده رفسنجان هستید. احتمال می‌دهم علی‌رغم روبنای سیاسی رابطه خوبی داشته باشید؟

حسینی: هاشمی را از قبل انقلاب به عنوان یک فرد انقلابی و مبارز می‌شناسم که یک مبارز شکنجه‌دیده، تاثیرگذار و به عنوان یار امام بود و احترام خاصی هم به وی داشتم.

با اقداماتی که در دهه اول انقلاب انجام شد و نقش وی در مقابله با برخی از جریان‌هایی که علیه نظام بودند و جنگ تحمیلی هیچکدام قابل کتمان نیست.

اخوی ما داماد خاندان هاشمی محسوب می‌شود و از جهت فکری هم با آنها در ارتباط است، بیشتر آنها را تائید می‌کند و با هم در این زمینه اختلاف‌نگاه داریم که طبیعی است همانطور که در خیلی از خانواده‌ها و جاها هم این موضوع وجود دارد

در دوره‌ای که وی مسئولیت اجرایی را داشتند از نزدیک می‌دیدم که در سفرهایشان چقدر از صبح تا شب وقت می‌گذارند و احاطه‌ای که بر مسائل داشتند اما به هر حال نقدهای خودم را چه زمانی که در مجلس پنجم نماینده بودم و چه بعد از آن و بویژه از سال 84 به بعد که شاید به نظرم تغییراتی در نوع نگرش ایجاد شد،به وی داشتم.

مثلا همین وضعیتی که الان دانشگاه آزاد دارد نشان از ایرادات و اشکالات است البته نمی‌خواهم بگویم که ناشی از وی بود اما دوستان و اطرافیانی که با آیت‎الله هاشمی بودند ممکن است کارهایی انجام داده باشند که وی خیلی ورود پیدا نکرد البته شاید هم دیگر سن و سال‌شان اقتضاء نمی‌کرد اما مشکلاتی بوده است.

در هر حال ضعف‌ها و نقدهای جدی وجود دارد اما از آنجا که اخوی ما داماد خاندان هاشمی محسوب می‌شود و از جهت فکری هم با آنها در ارتباط است، بیشتر آنها را تائید می‌کند و با هم در این زمینه اختلاف‌نگاه داریم که طبیعی است همانطور که در خیلی از خانواده‌ها و جاها هم این موضوع وجود دارد.

یکی از دغدغه‌هایی که در دولت هم داشتیم، این بود که گاهی اوقات اخوی ما مصاحبه می‌کرد و می‌گفتیم که فردا آقای رئیس‌جمهور انتقاد می‌کند که چرا این حرفها را زده است از این رو همیشه این آمادگی را داشتم که این سوال از من بشود که فلانی اینطوری موضع گرفته است ولی بعدها وقتی که برادر رئیس‌جمهور هم مسیرش جدا شد فکر کردم که دیگر کسی ازمن این سوال را نخواهد کرد.

خبرفوری: در زمان تشییع آقای هاشمی فیلمی از جانب برادر شما منتشر شد که کمی عجیب به نظر می‌رسید نظرتان درباره این فیلم چیست؟

حسینی : برادر بنده می‎خواسته که این فیلم را به یکی از افراد خودشان بفرستد که اشتباهی صورت گرفته که عمدی در آن نبوده چون اخوی بنده قرص و محکم از خانواده هاشمی و شخص وی حمایت می‌کند یعنی همیشه سینه سپر می‌کند و حاضر نیست که از مواضعی که دارد، کوتاه بیاید.

خبرفوری : گپ و گفت‌ جالبی بین شما و برادرتان صورت می‌گیرد؟

حسینی: بله ما بحث می‌کنیم و یک جاهایی دیگر سعی می‌کنیم که خیلی ناراحت‌کننده نشود چون همدیگر را نمی‌توانیم قانع کنیم مخصوصا اگر در حضور سایر افراد خانواده و مادر باشد، بنده هم که برادر کوچکتر هستم نسبت به سه برادر بزرگتری که دارم گاهی اوقات باید رعایت کنم و خیلی بحث‌ها را ادامه ندهم ولی از باب روشنگری صحبت‌هایی را انجام می‎دهم.

وقتی برای مجلس پنجم کاندیدا شدم دو برادر دیگرم در ستاد رقیب من کار می‌کردند. این رقابت‌ها در جای خودش ولی رفاقت و برادری و دوستی هم در جای خودش مطرح است.

توصیه ما هم همین است که اختلاف نگاه سیاسی باعث نشود که مابا هم یک کینه داشته باشیم بالاخره افراد نگاه‌شان متفاوت است و خیلی‌ها از روی دلسوزی است که دیدگاه‌های متفاوتی با هم دارند اما متاسفانه خیلی جاها در جامعه این تحمل و ظرفیت وجود ندارد.

خبرفوری: پس شما مثل برادران زیباکلام نیستید که در خانواده هم با هم مشکل دارند؟

حسینی: نه رابطه‌مان با هم قطع نمی‌شود و اگر جایی درحال تشدید شدن است، سعی می کنیم که اصلا بحث‌ها را ادامه ندهیم چون نتیجه‌ای نخواهد داشت.

خبرفوری: نظرتان درباره آشنا که گفته بود به خاطر راه افتادن کار مردم دست آقای جنتی را بوسیده است چیست؟

حسینی: آقای آشنا از هم دانشگاهی‎های من است و از قدیم با او ارتباط داشته‎ام.

آیا شورای نگهبان جایگاه خود را با مجمع تشخیص اشتباه گرفته است که مصلحت بداند سه نفر از این طرف و سه نفر از آن طرف باشند. اگر آقای روحانی به تنهایی حضور داشت چه اشکالی ایجاد می شد؟ رقابت فوتبال نیست که دو طرف برابر باشند

ما در روایات داریم که نگاه به چهره علما عبادت است و بهتر است به جای اینکه انسان با افراد فاسق در ارتباط باشد با علما و اندیشمندان در ارتباط باشد. از این منظر اگر باشد کار پسندیده‌ای است اما اگر با نگاه سیاسی و منفعت‌طلبانه باشد جای سوال و تردید دارد که چه با بوسیدن و چه با بی‎اعتنایی کردن بخواهد امتیازی بگیرد چندان شایسته و پسندیده نیست.

بالاخره انتقاداتی مطرح بود، وقتی آقای زاکانی و آقای حاجی‌بابایی رد و جهانگیری و هاشمی‎طبا تایید می‌شوند برخی انتقاد داشتند که بر چه مبنایی صورت گرفته است

البته در این دوره انتقادات جدی به شورای نگهبان وجود داشت به خاطر تایید صلاحیت برخی که نمی‎خواهم اسم ببرم. از این جهت برخی می‎گفتند آشنا حق داشته که دست آقای جنتی را ببوسد چراکه مجموعه کارهای شورای نگهبان باعث شد آقای روحانی دوباره انتخاب شود.

خبرفوری: منظورتان تایید صلاحیت آقای جهانگیری است؟

حسینی : بالاخره انتقاداتی مطرح بود، وقتی آقای زاکانی و آقای حاجی‌بابایی رد و جهانگیری و هاشمی‎طبا تایید می‌شوند برخی انتقاد داشتند که بر چه مبنایی صورت گرفته است. آیا شورای نگهبان جایگاه خود را با مجمع تشخیص اشتباه گرفته است که مصلحت بداند سه نفر از این طرف و سه نفر از آن طرف باشند. اگر آقای روحانی به تنهایی حضور داشت چه اشکالی ایجاد می شد؟ رقابت فوتبال نیست که دو طرف برابر باشند.

تخلفاتی که انجام شد باید پیشگیری می‎شد. نمی‌شود که تعرفه ساعت 10 و 11 صبح برسد و ناظر نظارتی نداشته باشد. باید از قبل پیش‌بینی می‎شد. تخلفات این دوره سابقه نداشته است نمی‎شود بعد از انتخابات بگویند برگذشته‎ها صلوات و تمام شد و رفت. اگر بی توجهی صورت بگیرد در دفعات بعدی باز هم تکرار می‎شود در حالی که رای مردم امانت است.

شورای نگهبان این بار پذیرفت که انتقادات جدی در این دوره وجود دارد. البته نمی خواهیم قانون را نادیده بگیریم و در رای آقای روحانی تشکیک کنیم. جایگاه اول آقای روحانی محفوظ است.

خبرفوری : گفتید شورای نگهبان پذیرفته اشکالاتی وجود داشته، داده‎ای دارید یا شرایط را تحلیل می‎کنید؟

حسینی: شنیدم برخی اعضای شورای نگهبان پذیرفته‎اند اشکالاتی در جریان انتخابات وجود داشته است و اینکه آیت‎الله جنتی گفتند شورا 12 نفر است و من تنها نیستم یکی از دلایلش همین است که انتخاب‎ها بر اساس رای‌گیری بوده است.

خبرفوری: از فقها یا حقوقدان‌ها؟

حسینی: هر دو گروه بودند.

خبرفوری:اگر صحبتی باقی مانده، بفرمایید؟

حسینی: از زحماتی که شما عزیزان می‌کشید و همینطور بقیه دوستانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند، تشکر می‌کنم.

رسانه‌ها یا در گذشته که مطبوعات نامیده می‌شدند رکنی در کنار سه قوه دیگر هستند ولی الان فکر می‌کنم که تاثیرگذاری‌شان از یک رکن فراتر رفته است چون رسانه‌ها هستند که خیلی‌وقت‌ها مسئولین و مدیران را وادار می کنند که برخی از کارها را انجام دهند یعنی این آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی و تحلیل‌هایی که می‌شود خیلی می‌تواند موثر باشد ولی باید مراقبت کنیم که آن مصالح کلی کشور را همیشه مدنظر داشته باشیم و واقعا ابتکار عمل دست نیروهای متعهد باشد و افرادی که دلسوز کشور هستند باید میدان‌دار باشند و دیگر نتوانند تاثیرگذاری کنن. چون بالاخره براحتی می‌توانند روی افکار ما از داخل و خارج اثرگذاری کنند.

امیدوارم با همه اختلافاتی که هست، اینطور نباشد که یک دوقطبی در جامعه ایجاد شود و هرازچندی ما یک نزاع و کشاکش داشته باشیم.

بالاخره صندوق رای تعیین‌کننده است و ما باید پایبند باشیم در عین حال نظرات خودمان را هم می‌گوییم و بحث‌ها را هم مطرح می‌کنیم. یک جایی بالاخره یک فصل‌الخطابی وجود دارد که ‌آنها می‎آیند و ماجراها را تمام می‌کنند. احزاب سیاسی و گروه‌ها همیشه با هم رقابت دارند اما مردم عادی نباید کاسه داغ‌تر از آش و پاک‌تر از آب باشند.

داستانی در این باب تعریف می‎کنم که گفتند یک بار تعزیه روز عاشورا بوده و یکی نقش شمر و دیگری نقش امام حسین(ع) را بازی می‌کرده است. وقتی که این نمایش تمام شد و پشت صحنه رفتند یکی از تماشاگران که از دست شمر خیلی عصبی و ناراحت بود، پشت صحنه رفت تا بالاخره شمر را پیدا کرده و هر طور شده ضربه‌ای به او وارد کند که این جنایت را انجام داده. بعد که به پشت صحنه رفت دید که بازیگر نقش شمر و امام حسین با هم نشسته و قلیان می‌کشند! می‌گویند و می‌خندند. همانطور که سیاسیون پشت صحنه با هم ارتباطات دارند پس بهتر است افراد کوچه و بازار خیلی سینه‌چاک نشوند. یک مورد هم اول انقلاب که دانش‌آموز بودیم دارم که نمایشی را از قبل از پیروزی انقلاب تمرین کرده بودیم و برای اجرا با پیروزی انقلاب و 22 بهمن همزمان شد لذا ما نمایشنامه را تا حدودی تغییر دادیم چون قبل از آن مبهم بود و معلوم نبود که انقلاب به نتیجه برسد یا نه. همان روزهای اول در پادگان 05 کرمان که 5، 6 روزی از انقلاب گذشته بود و در همان اواخر بهمن‌ماه بود این را اجرا کردیم. البته کمی هم نگران بودیم چون هنوز برخی از فرماندهان خیلی شاه‌دوست بودند ولی ما دل به دریا زدیم و آن نمایشنامه را در آنجا اجرا کردیم ما دانش‌آموز بودیم ولی نمایشنامه‌های مذهبی و سیاسی اجرا می‌کردیم و فکر می‌کردیم از این راه می‌شود تاثیرگذاری کرد مثلا اولین نمایشنامه‌ای که در رفسنجان اجرا کردیم بعد از نمایشنامه اولین شهید تقدیم انقلاب شد یا در راور کرمان هم به همین صورت که جمعیت جمع می‌شدند و شعار و تظاهرات راه می‌افتاد یعنی یک فرصتی بود که کار تاثیرگذاری انجام دهیم بعد که در پادگان این نمایشنامه را اجرا کردیم یکی از این سربازان که شاید در عمرش نمایشنامه ندیده بود و برای اولین‌بار می‌دید بعد از نمایشنامه مصر بود که فرد ساواکی را کتک بزند. هرچه می‌گفتیم که نقش بازی کرده و ساواکی نیست به گوشش نمی‌رفت و دست بردار نبود لذا از او خواستیم که فرار کند البته اینها طنز و مزاح است اما مردم ضمن اینکه باید حساس باشند و تحقیق کنند و دنبال کنند اما اینکه بخاطر یک بحث سیاسی دو خانواده و محله و منطقه با هم اختلاف پیدا کنند درست نیست هر مقدار که ما بنشینیم و صحبت کنیم نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود اما خیلی وقت‌ها به سبب مشکلاتی که داریم حرف رقیب را نمی‌شنویم. یعنی طرف حاضر نیست که گوش دهد درحالی که شاید لابه‌لای حرف‌های طرف مقابل حرف حسابی هم پیدا شود. ولی اگر شما اصلا گوش ندهید همانطور که در قرآن داریم «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» حرف را می‌شنوند و بعد تصمیم می‎گیرند اما متاسفانه برخی می‌خواهند کاری کنند که مردم فقط صدای آنها را بشنوند. یکی از کارهایی که سازمان منافقین انجام می‌داد همین بود که می‌گفتند این دستور سازمانی است و سمعا و طاعتا چشم و گوش بسته باید بپذیرند اما این درست نیست چراکه مردم هم باید انتخاب کنند نه اینکه هرچه این طیف یا آن طیف گفت، صحیح است که باعث می‌شود برخی در یک لیست انتخاباتی قرار بگیرند که واقعا شایستگی لازم را ندارند و در گذشته دیدیم که مردم سوا و جدا می‌کردند و از طیف‌های مختلف افراد کارآمد، دلسوز و متعهد را انتخاب می‌کردند. اما الان می‌بینیم یک فردی که واقعا موثر و مفید و باسواد است و تجربه دارد کنار می‌رود و یکمرتبه آقازاده‌ای جانشین می‌شود درحالی که معلوم نیست اطلاعی داشته باشد یا خیر؟ می‌خواهم بگویم در بین جامعه این دسته‌بندی‌های سیاسی نباید جدایی و کینه ایجاد کند و آن نگاهی که باید نگاه جامع باشد به کنار گذاشته شود.

خبرفوری: در پایان نظرتان را راجع به مجموعه خبر فوری هم بفرمایید؟

خبرفوری: بسیار خوب است ولی من خیلی در جزئیات اطلاع ندارم اما اینکه به هر حال شما یک مجموعه پویا و زنده هستید و مسائل روز را تعقیب می‌‎کنید و می‌توانید اثرگذار باشید، بسیار کار ارزشمندی است و امیداریم که موفق باشید و بتوانید در آینده هم بیش از‌آنچه که الان هست، توفیقات بیشتری کسب کنید و اطلاع‌رسانی به موقع و تببین و روشنگری که باید انجام شود و همین نگاهی که از طیف‌های مختلف دارید را حفظ کنید و حتی گاهی اوقات مناظره ترتیب دهید.

ما همیشه اعلام کرده‌ایم که با هم بحث می‌کنیم و گاهی اوقات در دانشگاه‌ها به صورت طرفینی حرف‌ها را بازگو می‌کنیم تا مخاطب بتواند استفاده کند البته باید مناظره‌ها عاری از دعوا و کشمکش باشد و دارای ضوابطی باشد تا افراد آنها را مطرح کنند ولی اگر هر کسی بخواهد دیگری را تخریب کند به نتیجه خوبی نخواهد رسید. به هر صورت من ‌آرزوی توفیق دارم و انشاالله که موفق باشید.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها