فواید شگفت انگیز خندیدن برای سلامتی

شاید ضرب‌المثل «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست» را شنیده باشید. اکنون این ضرب‌المثل در دنیای سلامت نیز مورد تائید قرار گرفته و دانشمندان نیز این موضوع را تائید کرده‌اند.

فواید شگفت انگیز خندیدن برای سلامتی

خندیدن به حدی حائز اهمیت است که حتی ۵ مه- ۱۵ اردیبهشت هر سال به عنوان روز خنده در جهان جشن گرفته می‌شود و مردم با تجمع در پارک‌ها و استادیوم‌ها کنار یکدیگر می‌خندند.

اکنون محققان به این نتیجه رسیده‌‌اند که نتیجه خنده نیز همچون ورزش است و شرکت‌هایی در دنیا همچون گوگل و پایگاه خبری بی‌بی سی کلاس‌هایی را برای کارمندان خود در این راستا راه اندازی کرده‌‌اند. آنها به کارمندان خود آموزش می دهند تا در مقابل استرس مبارزه کنند.

خنده ابزاری برای مدیریت افسردگی و استرس است. گفتنی است که حتی اگر خنده طبیعی نبوده و تنها بوسیله شخص و آن هم به زور بوجود آید می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به توصیه محققان هر فرد می‌تواند روزانه با کشیدن چند نفس عمیق خنده «هاهاها» را آغاز کند تا بتواند انرژی پاک را وارد بدن کرده و اکسیژن بیشتری وارد بدن کرده و گردش خون را افزایش داد.

با کاهش استرس میزان ایمنی بدن بالا رفته و سطح هورمون کورتیزول در بدن کاهش می‌یابد. هورمونی که نشان از استرس دارد. این روش در یوگا هنیز دیده می‌شود گرفتن دم و بازدم‌های عمیق هنگام تنفس هم روش مناسبی برای کاهش استرس است.

«رابین دانبار» از روان شناسان دانشگاه آکسفورد انگلستان در این باره گفت: «آزمایش بر روی ۷۴ نفر بین ۴۰ تا ۷۴ ساله روشن کرده است که خندیدن ارتباط مستقیمی با فشار خون و کاهش استرس دارد.»

وی افزود: نتیجه مطالعات روشن کرد که گوش دادن موسیقی و خندیدن در طول یک هفته چه تاثیری بر میزان فشار خون افراد داشته و سلول‌های محرک سالم را علیه سلول‌های آلوده تحریک کرده تا با سلول‌های آلوده مبارزه کنند.

منبع: ساینس

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها