شبیه‌سازی ماجرای حمله شیمیایی دوما با سقوط هواپیمای اوکراینی / دستگاه رسانه چطور واقعیت را وارونه می‌کند؟

علی علیزاده صاحبنظر سیاسی خارج کشور در رشته توییت‌هایی، به بررسی تحلیلی شایعه سقوط هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک پدافند هوایی ایران پرداخته است.

شبیه‌سازی ماجرای حمله شیمیایی دوما با سقوط هواپیمای اوکراینی / دستگاه رسانه چطور واقعیت را وارونه می‌کند؟

۵ توییت او درباره این ماجرا را در ادامه بخوانید:

۱- هجدهم فروردین ۹۷ در دوما انفجاری شیمیایی رخ داد. الیوت هیگینز از سازمان رسانه‌ای Bellingcat (که از دولت آمریکا بودجه میگیرد) ادعا کرد براساس تصاویر موجود بمب شیمیایی دوما از هوا پرتاب شده و بنابرین کار اسد بوده.

۲- مرکز تحقیقات معماری جنایی Forensic Architecture دانشگاه گلداسمیث براساس فکتهای هیگینز حمله دوما را به شکل سه بعدی بازسازی کرد. نیویورک تایمز هم بر این اساس ویدیویی ساخت. حالا دیگر ادعای الیوت هیگینز با رسم شکل به واقعیت تبدیل شده بود.

۳- پروفسور تئودور پاستل استاد سلاح‌شناسی دانشگاه MIT با محاسبه علمی ثابت کرد بمب داخل سقف جاساز بوده. اما پاستل نه مثل هیگینز، نه مثل معماری جنایی (که از اتحادیه اروپا بودجه می‌گیرد) نه مثل نیویورک تایمز (به ارزش ۶ میلیارد دلار)، پلتفرمی برای بیان ادعایش نداشت.

۴- در اذهان عمومی هیگینز و نیویورک تایمز پیروز و حکومت اسد مقصر حمله دوما شناخته شد. چرا که امروز حقیقت متعلق به آن است که رسانه قویتر دارد. اما بعدها اسناد کارشناسان سازمان ملل درز کرد که صحت محاسبات پروفسور پاستل را تایید میکرد: بمب کار تروریستها بود.

۵- حالا هیگینز و نیویورک تایمز ویدیویی منتشر شده توسط کارمند تلویزیون منوتو را تایید و ادعا کرده‌اند هواپیما با موشک ساقط شده. به زودی با ویدیوهای خوش ساخت ۳بعدی این «واقعیت جعلی» را مصور هم میکنند.
همان تیم رسانه‌ای جنگ سوریه. همان تیم رسانه‌ای جنگ اوکراین. همان جنگ سرد رسانه‌ای.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها