از اخراج تحقیرآمیز تا نمایش اقتدار میلیونی در خیابان

انتقامی که ایران تاکنون از آمریکا گرفته است / ضربه‌های بی سروصدا اما اثربخش / چرا ترامپ از سکوت ایران، بیش از موشک ها می ترسد؟

مایک پمپئو گفته ایرانی‌ها کمی سروصدا می‌کنند و بعد تمام. اما بنظر می‌رسد اتفاقا آنچه باعث خشم توییتری دونالد ترامپ شده، آرامش ایران و در عین حال انتقام‌گیری تدریجی است.

انتقامی که ایران تاکنون از آمریکا گرفته است / ضربه‌های بی سروصدا اما اثربخش / چرا ترامپ از سکوت ایران، بیش از موشک ها می ترسد؟

نام راهبردی که تهران در برابر ترور سردار سلیمانی در پیش گرفته است را می‌توان "آرامش فعال" گذاشت. راهبردی که ناشی از صبر استراتژیک ایران در برابر تروریسم دولتی ترامپ است.

ترامپ یک تروریست است. روش تروریستها این است که یک اقدام نمادین و هولناک برای ترساندن شما انجام می‌دهند و بعد مخفی می‌شوند. یازدهم سپتامبر را به یاد بیاورید. حمله‌ای شدید و بعد، تمام. درست ملنند حمله داعشی‌ها به ساختمان مجلس در تهران.

تروریست‌ها با نشانه گرفتن عاطفه ملت‌ها، آنها را به امتیاز دادن وادار می‌کنند. مجبور می‌کنند از ترس، یا اقدام تلافی‌جویانه ناشیانه انجام دهید و آنها را در مقام مظلوم بنشانید، یا به فاز امتیازدهی وارد شوید.

دکترین شوک از همین روشها الهام گرفته است. شلیک برای ترساندن و برهم زدن نظم محاسباتی حریف‌. مانند ترور سفیر روسیه در ترکیه. بدترین اقدام در چنین شرایطی شتابزدگی است. شتاب در اقدام، می تواند با خطای بسیار همراه شود. بسیاری از امتیازاتی که دولتها در طول تاریخ داده اند، به دلیل شتاب در انتقام گیری بوده است که تبعاتی نافرجام داشته و گاهی حتی همین شتاب زدگی، درست همان چیزی است که طرف مقابل می خواهد.

ترامپ در موضوع خروج از برجام نیز نشان داد که می خواهد اعصاب سیاسی ایران را بهم ریخته و کشورمان را وادار کند که بلافاصله از برجام خارج شود، اما آیا چنین شد؟ نه. چون تهران آگاهانه مانع از تحقق پیش بینی ترامپ شد و نگذاشت کسی در جهان، ایران را مسئول برهم زدن توافق هسته ای معرفی کند.

حالا در موضوع ترور سپهبد سلیمانی، آمریکا باز هم سعی دارد ایران را تحریک به واکنش کند. آمریکا می داند که اگر ایران واکنشی سریع از خود نشان ندهد، آینده انتقام گیری از امریکا روشن نیست و این باعث افزایش شدید هزینه های نظامی آمریکا می شود. به قول عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، انتظار اعدام از اجرای آن دردناک‌تر است.

با وجود اینکه هنوز تهران به این ترور واکنشی نشان نداده و جهان در انتظار نتیجه «انتقام سخت» ایران است و به نظر می رسد حتی رسانه های غربی نیز برای این انتقام گیری مشروعیت قائلند، تاکنون تهران ضرباتی سخت به آمریکا و متحدانش وارد کرده که در نگاه اول شاید چندان واضح نباشد.

ضربه نخست، شلیک پراکنده راکت و موشک به اطراف پایگاه های آمریکایی در چند نقطع عراق بود. پیامی واضح درباره اینکه انتقامی شدید در راه است. این موشک ها ممکن است خسارت بار نبوده باشد، اما تحقیر رسمی نیروهای آمریکایی در منطقه محسوب می شود که خود را بی پناه حس می کنند.

ضربه دوم که بسیار عمیق تر بود، اخراج آمریکایی ها از عراق بود. اقدامی تحقیرآمیز که واشنگتن را رسما پس از 17 سال وادار به پذیرش شکست در عراق کرد. آمریکا یکی از مهمترین پایگاه های خود را در غرب آسیا از دست داده و حالا متحدانش را تنهاتر از قبل می گذارد.

ضربه سوم، پایان همه تعهدات هسته ای ایران در برجام بود. اقدامی کاملا بی سروصدا که ترامپ را به شدت زیرسوال برد. حالا رقبای انتخاباتی از او می پرسند، دستاورد فشار های هسته ای کاخ سفید چه بود وقتی که ایران در برنامه هسته ای خود آزادتر از همیشه پیش می رود؟

و اما ضربه چهارم که نمادی از قدرت نرم ایران در برابر حمله سخت نظامی آمریکاست، برگزاری چند روزه مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی در شهرهای مختلف ایران و عراق است. میلیون ها تشییع کننده پیکر سپهبد سلیمانی، با حضور خود نشان دادند که آمریکا و تبلیغات اش برعلیه مشروعیت جمهوری اسلامی و محور مقاومت که در جریان اعتراضات عراق و ایران بازتاب رسانه ای ویژه ای در غرب یافته بود، هیچ تاثیری بر مردم ایران نگذاشته و مردم منطقه با تنفر از آمریکا یاد کرده و پشت محور مقاومت هستند.

این ضربات پی در پی در کنار برخی حملات سایبری خودجوش، آمریکا را شبیه به کسی کرده که در گوشه رینگ گرفتار شده و ضرباتی پی در پی می خورد. برای همین ترامپ فقط آرزوهایش را برای حمله به 52 نقطه در ایران توئیت می کند. بی آنکه متوجه باشد، آنکه دستگاه محاسباتی اش از کار افتاده خود اوست، نه ایران.

ترامپ از این می ترسد که ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست به انتقام گیری بزند. او که به بهانه 52 گروگان آمریکایی در سال 58، توئیت های تهدیدآمیز می فرستد، حتما در تاریخ خوانده است که ایران در ماجرای گروگان گیری، آنقدر گروگانها را نگه داشت تا در نهایت کارتر، همان کسی که حاضر نشد محمدرضا پهلوی را تسلیم ایران کند، در انتخابات شکست خورد.

حالا نوبت ترامپ رسیده است. انتقام مشروع، همان گروگانی است که در دست ایران است و تهران می تواند شب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این گروگان را مقابل دوربین ها، خبرساز کند.

ترامپ این روزها بیش از آنکه از موشک های ایرانی و شعار «انتقام، انتقام» بترسد، از «سکوت» ایران هراس دارد. آمریکا می خواهد بازی را تمام کند، اما یان تازه شروع ماجراست؛ شاید برای همین است که اکانت توئیتری رهبر انقلاب، روز شهادت سردار سلیمانی، فقط نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • حسن
    0

    احسنت به تحلیل جالب خبر فوری واقعا

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      تحلیلی بس کشکی و دوغکی

  • حسن
    0

    واقعا نمیدونم فرار کردن آمریکا رو دارین جواب میدونین. این نظام اینقدر پشت خون جوانان وطنشه تمام پایگاه هاشونو باید آتش بزنین شخص دوم ایران اگه دولت اینجور پشتش باشه متاسفم برای اون دولت. جای شما بودم خلیج فارس رو به خون این حرامی ها رنگین میکنم باعث تاسف و دل شکستگی ملت نباشید. نترسید و بزنید خون ما که از خون قاسم رنگین تر نیست هر سگی هم ترس داره بره پیش توله ایی که تو آمریکا داره بشینه. به ولله علی اگر جواب نده ایران به هیچ وجه از نظام دفاعی نخواهم کرد هیچ علیه اش خواهم ایستاد در تمام کنال های خبری هم پخش خواهم کرد اگر معرفت و وطن پرستی توی خون شما باشه پخش میکنین

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      برادرم حسن آیا فکر می‌کنید اگر نظام توان پاسخ نظامی سنگین و فوری داشت درنگ می‌کرد؟ موشک باران مقر حزب دموکرات در کردستان عراق را که سپاه در جواب حمله به مرز های کشور که یادتان هست فوری و با شدت انجام شد ولی طرف مقابل کشوری است که اقتصاد دنیا و بزرگترین نیروی نظامی جهان را داراست و هزینه سالانه نظامی این کشور معدل چند سال بودجه عمومی کل کشورمان است و از جانب اکثر کشور های دنیا حمایت سیاسی و دیپلوماتیکی هم می‌شود جواب نظامی سنگین یعنی نابودی کامل زیرساخت‌های کشور و این دقیقا چیزیه که آمریکا میخواد.

  • پویا محمدی
    0

    دقیق ترین روش همینه. اونا همیشه میخوان کاری کنن ایران سریع و احساسی پاسخ بده و برنامشونو انجام بدن. من خودم تو دوران جنگ بودم. جنگ چیزی جز ویرانی خرابی قحطی کشتار هیچی نداره و همه زیر ساخت ها خراب میشه‌و اینده سه نسل دیگه به باد میره .یه لحظه فکر کردین به بچه هایی که یتیم میشن فک کردین باید زیر اوار دنبال عزیزاتون بگردین و همش استرس داشته باشین.بخدا من برای ترس از جون خودم نمیگم فقط فکر امثالی مث بچه های مث خودم هستم که ایندشون تباه میشه

  • ناشناس
    0

    به نظرم این ارتش میلیونی رو نباید بگید طرفدار نظام بگید طرفدار وطن یا سلیمانی چون همه مردم با هر اندیشه چه موافق چه مخالف ناراحت و خشمگین شدند.

  • ایرانی
    0

    خیلی مسخره است که کارهایی که این چند روزه انجام شده را به عنوان ضربه به آمریکا معرفی میکنید.

  • سید.جعفراکبرزاده.
    0

    اگر.جمهوری.اسلامی.شرایت.انتغالم.به.امریکارا.فراهم.کند.خود.انتغام.سردارم.را.میگیرم.من.یک.افغانم.متولد.مشهد.پرورش.یافته.انقلاب.براد رم.هفتساله.سرباز.سردار.شهیده.در.کشور.سوریه

  • فضول خان
    0

    به امید روزی که توئیت آقا رو ببینیم صدق الله العلی العظیم

  • داودی
    0

    ما فقط دستهای قطع شده و چشم های ترامپ رامیخواهیم تا بشریت از دست این شیطان پلید در امان بماند او نباید بمیرد باید با دستها ی قطع شده و در تاریکی زندگی مرگ بار داشته باشد بالاخره از لانه اش بیرون میاد لطفا گردانهای انتحاری داوطلبان رادر سراسر دنیا ثبت نام نمایند و تا اجرای حکم قصاص هر روز بمیرد و در وحشت مرگ بسر ببرد

    نظرات شما -
    • امام محمد غزالی
      0

      حاجی مگه رفتی کله پاچه ای که سفارش دست و چشم و بناگوش میدی؟ باشه حتما برات میاریم

  • حقیقت
    0

    گوشای ترامپ باید برید امااااااا چطوری

  • شوچنکو
    0

    تا دیروز که حملات شدید موشکی واخراج امریکا از کل منطقه بود چی شد الان؟؟خودتون بهتر از همه میدونوید حریف اینا نمیشید ولی موندم جواب این مردمی که تهییج کردید و چی میخایید بدین

    نظرات شما -
    • یاسر
      0

      دوست عزیز خبرفوری رسانه رسمی حکومت نیس و این تحلیل فقط تحلیل خود خبر فوریه و شما نگران سرورتون آمریکا نباشید حکومت گفته قطعا انتقام میگیریم پس منتظر باش نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَریبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ

    • میلاد
      0

      داداش اونی که بترسه بازنده است یه نصیحت بهت می کنم آویزه گوشت کن کمتر از زندگی بترس خودش بهت راه زنده بودنم نشون میده حتی اگه تو جنگ حریف اینام نباشیم خیلی بهتر از اینکه بشینیم کنار و بذاریم تو‌‌ ذلت بذارنمون.

    • شیرازی
      0

      شما فراموش کردی شکار وسقوط چندین پهپاد امریکایی را امریکا اگر یک در هزار امید به پیروری در جنگ با ایران داشت کوتاهی نمیکرد دوران بزن درو تمام شدالان انها هستند که میترسند وقدرت ایران را کاملامیشناسند هشت سال جنگ وچهل سال پیشرفت برهیچ کس پنهان نیست ترسو نباشید ملتی که شهادت ارزوی اوست شکست ندارد

    • حال
      0

      شما از ترامپ بیشتر عجله داری اخوی!! زیاد جوش نخور... هر چی رهبر معظم فرمود همونه....

  • داود نورمحمدی
    0

    عجله نکنید یکی از بچه هاشو بزنیم بهتره

  • شهرام
    0

    اگه مثل وعده های چهل ساله مثل وعده بازسازی یکساله زلزله کرمانشاه که هنوزم بعد دو سال تو چادرن باشه که قطعا هم همینطوره چن روز دیگه خودشونم یادشون می‌ره چی گفتن . حرف مفت زیاد میزنن کلا. مثل شیخ حسن میگن اون موقع وضعیت صلح بود الان فلانه و از این دست اراجیف

  • زاگرس انارانی
    0

    ما منتظریم ،همه منتظرند شهدا منتظرند،۸۰ میلیون منتقم ایرانی قهرمان ،از فلسطین تا لبنان سوریه عراق افغانستان پاکستان و.....همه وهمه....اگر از ترس انتقام نگیریم ننگی ابدی است اگر انتقام بگیریم پدر راه صدمه ببینیم باز افتخاری است که در تاریخ می ماند،

  • رضا
    0

    مقامات آمریکا گفته اند انتقام شما در حد و اندازه ما باشد. تمام مقامات و نظامیان ارشد آمریکا در یکطرف و سردار سپهبد سلیمانی در طرف دیگر، آیا هم وزن هستند؟ واقعا مردم از اینکه این انتقام به دارازا کشیده شده دچار افسردگی و سرخوردگی شده . یادتان باشد که در برخورد با کفار اشد برخورد باید انجام شود.

  • مرتضی
    0

    این مطالب احساس غم. خشم ما رو کم نمیکنه تابی سوپاپ نباش. فقط و فقط انتقام. والله منتظریم. حتی اگه پیامدش جنگ باشع مرگ یه بار شیون یه بار

  • محمد
    0

    چه تحلیل کوتاه بین و سطحی واقعا ک...

  • غلام
    0

    کاش بین همه ملت ها دوستی و صلح بود و اینهمه تنش و جنگ و ترور و کشتار نبود. واقعا چه عواملی باعث این همه خونریزی میشود؟چرا؟ چرا اینهمه خشم و جنگ؟...

  • ستار
    0

    غافل نشیدازاینکه پرونده اسراییل وامریکا در سقوط هواپیمایی اوکراینی بسته نشده و اینها بافریب و دستپاچگی ایران راجب قضیه سقوط ازمهلکه در نروند منابع ومستندات ازرسانه های ان کشورها و.....جمع اوری شود .صدرصدکه پدافند سپاه درست عمل کرده خطایی نداشته ولی حیله ومکر دشمن درسطح بالایی بوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها