۱۷ شهر و ۲۳۱ روستای استان قزوین در معرض سیل است

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: تعداد ۱۷ شهر و ۲۳۱ روستای استان قزوین در معرض تهدید سیلاب قرار دارد که با لایروبی رودخانه‌ها و اقدامات پیشگیرانه از خسارت حوادث کم کرده‌ایم.

۱۷ شهر و ۲۳۱ روستای استان قزوین در معرض سیل است

جلسه مدیریت بحران استان قزوین روز یکشنبه با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، جمالی پور استاندار، مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در استانداری برگزار شد.

قدرت الله مهدیخانی در این جلسه اظهار داشت: استان قزوین با ۳۳ حادثه طبیعی تهدید می‌شود که بیشترین آنها سیل، زلزله، خشکسالی، سرمازدگی و حریق است که با اقدامات پیشگیرانه ضمن فعالیت‌های آموزشی برای پیشگیری هم اقدام کرده ایم.

۱۷ شهر و ۲۳۱ روستای استان قزوین در معرض سیل است

وی بیان کرد: در استان ۳۵ گسل در مناطق شمالی شناسایی شده و تعداد ۴ ایستگاه لرزه نگاری هم فعل است که اخیراً شش دستگاه شتاب نگار هم به تجهیزات فعلی اضافه شده هر چند بخش زیادی از دستگاه‌ها قدیمی است و باید نوسازی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین یادآور شد: در استان قزوین بیش از ۱۵۷ رشته رودخانه جریان دارد که ۴۱ رشته آن از داخل شهرها عبور می‌کند که در بارش‌های شدید یک تهدید است لذا امسال برنامه‌های مدونی برای لایروبی این رودخانه‌ها تعریف شده است.

مهدیخانی یادآور شد: همچنین ۲۲۳ نقطه خطرناک و خطرساز در استان شناسایی شده که در کنار آن با رانش در شمال قزوین و فرونشست در جنوب مواجهیم و تعداد ۴۰۲ واحد صنعتی پر خطر هم در استان داریم که برای کاهش آسیب‌های آن اقداماتی صورت گرفته است.

۱۷ شهر و ۲۳۱ روستای استان قزوین در معرض سیل است

۱۷ شهر و ۲۳۱ روستا در معرض آسیب سیل

وی اظهار داشت: بیش از ۱۷ شهر و ۲۳۱ روستای استان قزوین در بارش‌های سال جاری در معرض تهدید جدی سیلاب بودند که خوشبختانه با تدبیر به موقع و لایروبی رودخانه‌های عبوری از داخل شهر و استفاده از ظرفیت سد نهیب از جاری شدن سیل مهدی خانی بیان کرد: امسال ۳ میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه‌ها، ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمران شهری و کاهش مخاطرات طبیعی، و ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت توزیع شد تا فعالیت‌های مدیریت بحران شتاب گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین افزود: امسال در استان بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان بر اثر سیل به استان خسارت وارد شد که ۱۱۳ میلیارد تومان آن داده شده است.

وی گفت: استمهال وام بانکی ۱۳ هزار کشاورز و پرداخت ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ثبت ۹۳ پروژه در سامانه سجا از دیگر کارهای انجام شده است.

مهدیخانی اظهار داشت: با تشکیل کمیته فنی سیلاب زمینه آموزش گروه‌های مختلف بویژه ۱۱۰۰ تن از بانوان د استان مهیا شد.

وی اضافه کرد: برگزاری مانور زنگ ایمنی در ۱۷۰۰ مدرسه برای ۲۵۰ هزار دانش آموز، برگزاری مانور دور میزی در ادارات و مشارکت در بازسازی واحدهای سیل زده دلفان، از کارهای انجام شده است.

۱۷ شهر و ۲۳۱ روستای استان قزوین در معرض سیل است

ضرورت جابجایی ۱۷ مخزن فرسوده روستایی استان

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین اظهار داشت: در روستاهای استان ۱۷ مخزن هوایی آب آشامیدنی فرسوده است و امکان سقوط دارد که باید جابجا شود که تأمین اعتبار آن نیازمند مساعدت سازمان مدیریت بحران کشور است.

مهدیخانی اضافه کرد: گاهی اوقات در زمان بحران از سوی برخی مدیران تصمیماتی گرفته می‌شود که پیامدهایی دارد و می‌تواند حادثه ساز شود که این کار نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی بیشتری است.

منبع: مهر

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها