فرزانه توسلی: پاداش‌ها را ندهند انگیزه‌ای نمی‌ماند

دروازه بان تیم ملی فوتسال بانوان معتقد است بازیکنان فوتسال ایران پتانسیل بالایی دارند و به دنبال هت‌تریک قهرمانی در آسیا هستند.

فرزانه توسلی: پاداش‌ها را ندهند انگیزه‌ای نمی‌ماند

تیم ملی فوتسال بانوان ایران تیر ۱۳۹۹ جام ملت‌های فوتسال آسیا را پیش رو دارد و به تازگی اردوهای آماده سازی خود را آغاز کرده است. هرچند تیم ملی تمرینات خود را دیر شروع کرد و برنامه ریزی نامناسب فدراسیون باعث شد تا زمان زیادی برای آماده سازی از دست برود اما بازیکنان امیدوار به کسب سومین جام هستند. فرزانه توسلی، دروزاه‌بان تیم ملی می‎گوید هدف اصلی تیم کسب جام است و هت‌تریک در قهرمانی با توجه به پتانسیل بازیکنان ایران دور از دسترس نیست. تیم ملی تاکنون دو اردو را پشت سر گذاشته و از روز جمعه، ۱۳ دی سومین مرحله اردوی خود را آغاز می‌کند.

توسلی در گفت‌وگو با ایسنا به وضعیت تیم ملی در راه قهرمانی آسیا اشاه کرد و گفت: بازیکنان از لیگ به اردو اضافه می‌شوند و با توجه به اینکه امسال شرایط لیگ سخت‌تر و فشار روی بازیکنان بیشتر است در نتیجه ماهی یک اردو برای هماهنگی بازیکنان در نظر گرفته شده است. خوشبختانه اردوها تا الان خوب بود و اوایل اسفند هم دو بازی دوستانه با روسیه داریم. زمان کم است، بازیکنان تا اسفند ماه درگیر لیگ هستند و کادر فنی بعد از آن می‌تواند برنامه منظم خود را برای تیم شروع کند. زمان مناسب نیست اما امیدوارم همه کمک کنند تا در همین زمان محدود دوباره قهرمانی را تکرار کنیم و روی سکو برویم.

به دنبال هت‌تریک کردن در قهرمانی هستیم

او با بیان اینکه هدف اول تیم قهرمانی است، افزود: بعد از دو قهرمانی اکنون به دنبال هت‌تریک کردن در قهرمانی هستیم. تک تک بازیکنان ایمان دارند که اگر کمی تلاش کنیم با توجه به پتانسیلی که فوتسال ایران دارد، کسب قهرمانی دور از دسترس نیست. هرچند تیم‌هایی مثل چین و تایلند خیلی پیشرفت کردند اما بازیکنان ما درگیر لیگ هستند و سطح لیگ هم بالاست که همین موضوع برای ایران امتیاز محسوب می‌شود.

دروازه‌بان تیم ملی در مورد شناخت از وضعیت سایر تیم‌های آسیایی گفت: از دیگر تیم‌ها خبر زیادی ندارم اما می‌دانم تا چند سال قبل ایران تنها کشور آسیایی بود که لیگ داشت حتی ژاپن و تایلند هم لیگ نداشتند و این امتیازی برای ما بود چون چند ماه درگیر لیگ بودیم و در ادامه به اردوی تیم ملی وارد می‌شدیم اما در سال ۲۰۱۷ مقابل تیم‌هایی مثل چین و تایلند که قبلا راحت برنده می‌شدیم، کار سختی داشتیم و قطعا در جام ملت‌های آینده هم کارمان سخت خواهد بود. سخت است اما قهرمانی غیر ممکن نیست.

تیم ملی بعد از قهرمانی رها شد

او در مورد تعطیلی تیم ملی پس از قهرمانی آسیا بیان کرد: قطعا این روند به تیم کمی ضربه می‌زند. تیم بعد از قهرمانی رها شد و اکنون که ۶ ماه مانده به مسابقات اردوهایش را شروع کرده است. تکلیف سرمربی تیم خیلی دیر مشخص شد و زمان زیادی را برای انتخاب سرمربی از دست دادیم. اگر تکلیف سرمربی زودتر مشخص می‌شد و این اتفاقات پیش نمی‌آمد زمان بیشتری داشتیم اما ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است! با آمدن خانم یاری و سایر کادر امیدوارم قهرمانی تکرار شود. البته ما هم باید تلاش کنیم. شرایط همیشه همینگونه بوده است، در سال ۲۰۱۵ هم تیم بعد از قهرمانی رها شد تا اینکه حدود ۸ ماه مانده به بازی‌ها خانم یاری آمد و تیم را جمع کرد یعنی این پروسه همیشه بوده اما با وجود همه کاستی‌ها قهرمان شدیم؛ این بار هم پتانسیل قهرمانی را داریم و باید خودمان بخواهیم.

پاداش‌ها پرداخت نشود انگیزه‌ای برای قهرمانی نمی‌ماند

توسلی که در زمان حضور علی رعدی (مدیر فنی سابق تیم ملی فوتسال بانوان) به دلیل اعتراض به عدم پرداخت پاداش قهرمانی از تیم ملی کنار گذاشته شد، بیان کرد: فکر می‌کنم در آن برهه سوء تفاهماتی پیش آمد که اگر بزرگترها وساطت می‌کردند خیلی زود حل می‌شد اما متاسفانه مدیریت لازم وجود نداشت، در نتیجه من و چند نفر دیگر از تیم بیرون ماندیم. با آمدن خانم یاری و صحبت‌هایی که شد دوباره به تیم وارد شدیم، با این حال دنبال حقمان هستیم. من هر جا مصاحبه کنم در مورد پاداش‌ها هم حرف می‌زنم چون حقمان است و امیدوارم در اولین فرصت به حساب بازیکنان واریز شود. چیزی به بازی‌های آسیایی بعدی نمانده و فدراسیون باید این پاداش‌ها را به بانوان بدهد.

او در این مورد افزود: همیشه می‌گویند فوتبال مردان حسابش جداست و فدراسیون به خاطر صعود تیم ملی به جام جهانی پول گرفت که از همین پول پاداش بازیکنان فوتبال را داد. می‌گویند فوتبال مردان پولساز است و با فوتسال مردان و زنان تفاوت دارد اما فکر نمی‌کنم ۲۰ میلیون تومان پاداش که برای کل تیم نهایتا ۵۰۰ میلیون می‌شود، به اندازه‌ای باشد که فدراسیون نتواند آن را پرداخت کند. قرار شده است که در اولین فرصت این پاداش پرداخت شود و امیدوارم که این اتفاق بیفتد چون بازیکنان به انگیزه نیاز دارند؛ دوبار قهرمان آسیا شدیم و سقفی که برای بانوان وجود داشته را لمس کردیم، اکنون اگر پاداش‌ها پرداخت نشود دیگر انگیزه‌ای برای تکرار قهرمانی نمی‌ماند.

توسلی در مورد استفاده از مشاور فنی مرد در کنار تیم ملی بانوان بیان کرد: حضور یک مشاور فنی مرد اصلح به تیم ملی کمک می‌کند. مردان به دلیل تجربه‌ای که نسبت به بانوان دارند باید باشند و کمک کنند حتی برای گلرها نیز به مشاور فنی نیاز داریم. سرمربی تیم اسپانیا خانم است اما پنج کادر مرد در کنارش حضور دارند.

تمام هم و غم ما رسیدن به پلی‌آف است

توسلی در بخش دیگر این گفت‌وگو به لیگ برتر و شرایط تیم باشگاهی خود (نامی نو) اشاره کرد و گفت: نیم فصل اول را خوب شروع نکردیم و امتیازاتی را از دست دادیم اما در نیم فصل دوم تصمیم گرفتیم که جبران کنیم و تا الان خوب کار کردیم. بازی‌های پیش رو برایمان خیلی تعیین کننده است و اگر می‌خواهیم شانس حضور در پلی آف را داشته باشیم باید تمام بازی‌های پیش رو را ببریم و منتظر نتیجه حریفانمان باشیم.

تیم نامی نو فصل گذشته عنوان قهرمانی را به دست آورد اما پیش از فصل جدید دچار تغییراتی شد، توسلی در این مورد اظهار کرد: تیم فصل گذشته ۱۸۰ درجه تغییر کرد و تنها به جز سه بازیکن بقیه تازه وارد هستند .حتی در کادر فنی هم تغییر داشتیم. بازیکنان هر کدام از جایی آمدند و طبیعی بود که اوایل فصل آمادگی و هماهنگی نداشته باشند اما بازی به بازی هماهنگ تر شدند و نتایج بهتری را کسب کردند.

او در مورد شانس نامی نو برای صعود به پلی آف گفت: تمام هم و غم تیم و کادر فنی حضور در پلی آف و بعد از آن برنامه ریزی برای کسب عنوان است. قطعا همه تلاش می‌کنیم و حتی شانس حضور در پلی آف را هم داریم. خوشبختانه امسال فراز و نشیب هایی که در لیگ وجود داشت مسابقات را جذاب کرد. سال گذشته چند تیمی که برای اول و دومی رقابت می‌کردند از قبل مشخص بودند اما امسال اینگونه نیست و تیم‌ها حتی نمی‌دانند به پلی آف می‌رسند یا نه!

گلزنی دروازه بان در داربی اصفهان

توسلی در ادامه افزود: باشگاه نامی نو سال گذشته تیمی غیربومی را تحت پوشش گرفت اما امسال در کنار چند بازیکن غیر بومی از بازیکنان بومی اصفهان استفاده کرد و همین تغییر و تحولاتی را در تیم به وجود آورد. هر تغییری مزایا و معایبی دارد؛ شاید باشگاه در آینده بتواند از این بازیکنانی بومی استفاده کند. این رویه‌ای بود که باشگاه در پیش گرفت و شاید آینده را در نظر دارد.

او در مورد اینکه موفقیت اکثر تیم‌های بانوان موقتی است، گفت: قطعا همینطور است؛ من در باشگاه‌های متعددی توپ زدم. چند فصل قبل در پالایش نفت آبادان بازی می‌کردم و تیم‌مان قهرمان شد اما در ادامه این تیم به خاطر کسری بودجه به جوانگرای و بومی سازی روی آورد چون نمی‌توانست بازیکنان درجه یک ایران را بگیرد و همین باعث شد تا تیمی که قهرمان شده بود سال بعد به پلی آف هم صعود نکند. در بخش بانوان معمولا برخی تیم‌ها شروع خوبی دارند و حتی مقام هم کسب می‌کنند اما سال بعد با کسری بودجه روبه رو می‌شوند و افت می‌کنند فقط برخی باشگاه‌ها مثل شهرداری بم در فوتبال با حفظ شالکه اصلی، تیم را برای قهرمانی می‌بندند اما در فوتسال چنین چیزی نداشتیم. البته قبلا ملی حفاری و نفت بودند که امسال باتوجه به شرایط اقتصادی نتوانستند برخی از بازیکنان خود را حفظ کنند.

توسلی در مورد سه گلی که در بازی با هیات فوتبال اصفهان به ثمر رساند بیان کرد: در آن بازی خانم مقیمی را نداشتیم و محروم بود، علاوه بر این چند بازیکن دیگر هم مصدوم بودند، در نتیجه مربی از من خواست که در صوت فراهم بودن شرایط در نیمه دوم بازی کنم. نیمه اول در دروازه ایستادم اما در نیمه دوم که اختلاف گل داشتیم بازی هم کردم.

منبع: ایسنا

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها