«غمنومه فریدون»؛ نه یک اپرا تئاتر است نه یک نمایش رادیویی/این پروژه شبیه «شهر قصه» نیست

وقتی پای حسین علیزاده مطرح و اسامی مانند: فاطمه معتمد آریا، مرتضی احمدی، ژاله علو، صابر ابر و آیدا شاملو مطرح باشد؛ یعنی با اثری فاخر و قابل شنیدن و دیدن روبه رو هستید. اثر غمنومه فریدون، اثری شنیداری که قرار است به زودی به مرحله اجرای صحنه‌ای دربیاید. تمام اسامی که از آنها نام برده شد، در این اثر هم دست اندر کار بودند. در ادامه می توانید گزارش کوتاهی از این نشست را در ادامه بخوانید.

«غمنومه فریدون»؛ نه یک اپرا تئاتر است نه یک نمایش رادیویی/این پروژه شبیه «شهر قصه» نیست

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبر فوری ، نشست خبری و مراسم رونمایی اثر «غمنومه فریدون» ساعت 18عصر روز سی و یک تیرماه در فرهنگسرای نیاوران تهران با حضور اهالی رسانه و تعدادی از دست اندر کاران این اثر برگزار شد. در ادامه بخش هایی از مهم ترین سوالات مطرح شده در این نشست خبری را می خوانید.

حسین علیزاده نخستین فردی بود که صحبت های خودش را درباره اثر «غمنومه فریدون» آغاز کرد: حدود چهار سال گذشته این کار آغاز شد و وقتی پیمان قدیمی با من قرار ملاقات گذاشت این متن خیلی روی من تاثیر گذاشت و ایشان بنا را بر این گذاشت تا از موسیقی من استفاده کند تا کار به صورت قصه منتشر شود. البته من وقتی متن را خواندم پیشنهاد دادم که موسیقی کار را بسازم تا اینکه بخواهیم درباره آن انتخابی شکل بگیرد. اما جدای از همه این موارد یکی از بهترین اتفاقات این پروژه این بود که باعث شد یک خانواده هنری تشکیل شود. همین که صابر ابر، حبیب رضایی و سایر دوستان در کنار ما حضور دارند خود می تواند اتفاق خوبی برای این پروژه باشد.

یکی از سوالاتی که در نشست مطرح شد، شباهت این اثر به مجموعه ای مانند «شهر قصه» بود؛ حسین علیزاده در پاسخ به این شباهت گفت: شما از اثری مانند «شهر قصه» صحبت می کنید که واقعا جاودانه است. البته من بر این باورم وقتی یک اتفاق خوب در حوزه هنر می افتد ما با انقطاع تاریخی مواجه می شویم و شاید با آن هنرمند تمام می شود. به هر حال حیف بود که «شهر قصه» با ادبیات عامیانه به فراموشی سپرده شود اما این کار تقلیدی از شهر قصه نیست بلکه به روز شده کار است.

پیمان قدیمی، نویسنده و کارگردان این اثر هم درخصوص دلایل تاخیر این پروژه بیان کرد: حوزه نمایشی کار در سکوت خبری اجرا رفته که البته پیشرفت کرده و در زمانش اطلاع رسانی و در موعد مناسب از طریق روابط عمومی اطلاع رسانی می شود. ما تاخیر در حوزه موسیقی نداشتیم فقط صلاح بود که اول اثر شنیداری منتشر شود و بعد از آن و در زمان مناسب درباره اجرای کار صحبت شود.

نیما دهقانی کارگردان بخش نمایشی پروژه در پاسخ به این سوال که فرم اجرایی این اثر به چه گونه است توضیح داد: این کار سبک خود را دارد، این نه یک اپرا تئاتر است و نه یک نمایش رادیویی، بلکه تجربه ای است که خودمان هم برای بار اول آن را تجربه می کنیم. این یک تئاتر شنیداری است که برای ما تجربه بسیار جذابی است البته که از تجربه های رادیویی استفاده کردیم اما زیبایی و جذابیت کار شعرگونگی آن بود که ما آن را تبدیل به یک تئاتر شنیداری کردیم که به نظر من یک سبک عجیب و غریبی برای ما بود.

صابر ابر بازیگر نقش «فریدون» اثر «غمنومه فریدون» هم درباره حضورش در این اثر بیان کرد: وقتی یک گروهی از سوی حبیب گردآوری شد و متن تکرار نشدنی پیمان قدیمی به من پیشنهاد شد ویژگی متن تاثیر و حالی خوبی برایم داشت. در تمام روزهایی هم که کار را به جلو هدایت می کردیم واقعا فضای کار برای ما لذت بخش بود.

حسین علیزاده هم در بخش پایانی نشست که با مراسم رونمایی آلبوم پیوند خود ضمن تشکر از هنرمندان حوزه موسیقی پروژه «غمنومه فریدون» از اهالی موسیقی تشکر ویژه کرد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها