آیا می‌دانید ثروتمندترین فرد تاریخ کیست؟ +عکس

شاید تعجب کنید، اما ثروتمندترین فرد تاریخ که تا به حال روی زمین زندگی کرده امپراتور مالی در سال ۱۳۱۲میلادی بوده است.

آیا می‌دانید ثروتمندترین فرد تاریخ کیست؟ +عکس

در اوایل قرن سیزدهم ،امپراتوری نیرومند بازرگانی مالی در غرب آفریقا ظاهر شد . منسی پادشاه مالی مسلمانان بود و بسیاری از اهالی مالی هم مسلمان شدند . پایتخت آنها ‌‌، تیمبوکتو‌ تبدیل به مرکز علمی و بازرگانی مسلمانان شد . بازرگانان با کاروانهای شتر که طلا ، دانه کولا و بردگان را حمل می کردند ، به آنسوی صحرای شمال آفریقا سفر می کردند . سپس در حالیکه شترهایشان را با مس ،پارچه،خرما،ابریشم، و نمک ، بار زده بودند به تیمبوکتو باز می گشتند .

امروزه وقتی صحبت از ثروتمندترین فرد جهان می شود، افراد مشهوری مثل بیل گیتس یا ایلان ماسک را به یاد می آوریم. اما مطمئنید که تاکنون هیچکس به اندازه آن ها ثروت نداشته است؟ شاید تعجب کنید، اما ثروتمندترین کسی که تا به حال روی زمین زندگی کرده امپراتور مالی در سال 1312 میلادی بوده است.

ثروتمندترین فردی که تا کنون بر روی کره ی زمین زندگی کرده است
منسا موسی ثروت قابل توجه خود را با تجارت طلا و نمک به دست آورد که در آن زمان در غرب آفریقا فراوان بوده است. اما با این که بزرگترین ثروت جهان را داشت، ناشناخته مانده بود. تا اینکه تصمیم گرفت به مکه برود. در اینجا بود که دنیا وسعت ثروت و گنج های او را دید.
کاروان او شامل بیش از 60 هزار نفر بود. کاروان از قاهره و مدینه گذشت و در نهایت به مکه رسید. لازم به ذکر نیست که آن ها صد ها حیوان و مقدار زیادی طلا همراه خود داشتند. همراهان او طلا ها را به مردم خیابان ها بخشش می کردند! اقتصاددانان و مورخان معتقدند که سفر آن ها از آفریقا به مکه اقتصاد جهان را برای مدتی به طور کامل تغییر داد، چون موسی کالاهای بسیاری خریداری کرد که گردش طلا در جهان را افزایش داد. تصور کنید ثروتی داشت که مسیر تاریخ را تغییر داد.

او یک مرد مومن بخشنده و سرافراز بود که هزاران مسجد ساخت. در واقع برخی می گویند که او در دوران سلطنتش هر جمعه یک مسجد جدید می ساخت. باوجود ثروتی که در اختیار داشت چنین حرفی کاملا باورکردنی است. همچنین او یکی از مشهورترین مساجد جهان را در مالی ساخت. اگر ثروت او را با تورم امروز محاسبه کنیم، تخمین زده می شود که حدود 400 میلیارد دلار ثروت داشته است. برای مقایسه، ثروتمندترین فردی که در حال حاضر در جهان زندگی می کند جف بزوس رئیس آمازون است که ثروت خالص او 90 میلیارد دلار است.
نام مانسا موسی به عنوان پولدارترین انسان جهان ثبت شده است و دارایی طبق ارزش پول کنونی حدود 400 میلیارد دلار برآورد شده است. پولدارترین مرد زنده ی جهان کارلوس اسلیم است که ثروت 68 میلیارد دلاری او به مراتب کمتر از دارایی های منسا موسی می باشد.

زندگی مانسا موسی ثروتمندترین فرد تاریخ
مانسا کانکان موسیٰ دهمین مانسای (امپراتور) امپراتوری مالی بود. او میان سال های 1312 تا 1337 میلادی و در زمانی که امپراتوری مالی در اوج نیرومندی خود بود فرمان راند. از او به خاطر سفر حج و نیز یاری رسانیش به علوم اسلامی یادمی شود. مانسا موسی به احتمال میان سال های 1300 تا 1310 میلادی زاده شده است. وی امپراتوری مالی را که در باختر آفریقا جای دارد به داراترین و بزرگترین سرزمین این قاره تبدیل نمود.

او در چهاردهمین سال پادشاهیش به مکه رفت و با این سفر ثروت مالی را به رخ جهان کشاند. او این سفر را از پایتختش نیانی آغاز نمود، از بالای رود نیجر گذشت و با گذر از موریتانی و الجزایر کنونی راه قاهره را پیش گرفت. کاروان او از 60هزارتن از خدمتگذارانش تشکیل می شد که در میان آنان 12هزار برده با پوشش زربفت و ابریشم ایرانی بودند. همچنین در این کاروان 80 تا 100 شتر بود که هر یک 300 پوند طلا حمل می کردند. خود مانسا موسی سوار بر اسب در جلوی کاروان و در پناه پانصد برده با پوشش زربفت روان بود. جز این گشاده دستی و پرهیزکاری پادشاه و رفتار خوب همراهانش مورد توجه قرارگرفت.

منبع: اقتصاد آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها