جزئیاتی تازه از گرانی قیمت سوخت / بنزین گران خواهد شد؟

با وجود این که طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶، قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در سال جاری نباید افزایش پیدا کند، افزایش میزان مصرف بنزین و عدم کاهش آن از ابتدای سال تاکنون احتمال سهمیه بندی یا گران شدن این حامل انرژی را قوت بخشیده است.

جزئیاتی تازه از گرانی قیمت سوخت / بنزین گران خواهد شد؟

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، اوایل اسفندماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۶ تصویب کردند که قیمت بنزین، گازوئیل‌ و سایر حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۶ افزایش نیابد. قانونی که احتمال می‌رود با توجه به افزایش بی سابقه مصرف بنزین در کشور با اندکی تغییر مواجه شود.

منابع رسمی و غیر رسمی در کشور از میانگین مصرف بنزین بین ۷۹ تا بیش از ۸۳ میلیون لیتر خبر داده اند و اعلام کرده‌اند این افزایش مصرف و عدم کاهش آن در کشور بی سابقه بوده است. میزان مصرف بنزین در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است. به‌طور کلی میانگین کل مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون ۸.۵ درصد رشد داشته است.

با وجود این که مسوولان ذیربط بارها بر این موضوع تاکید کرده ‌اند که حتی در زمان پیک مصرف بنزین مشکلی در تامین و توزیع آن وجود ندارد، این موضوع را نیز مطرح کرده‌اند که با این حال چنانچه روند صعودی مصرف بنزین کنترل نشود ممکن است دولت و مجلس شورای اسلامی مصوباتی در خصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند.

به گفته منصور ریاحی - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی - با این که اکنون این شرکت پاسخگوی نیازهای کشور است، اما چنانچه مورد خاصی پیش آمد مدیریت کلان کشور باید در این زمینه تصمیم‌ گیری کند. دولت اکنون در قبال سوخت، یارانه ‌ای سنگینی می‌پردازد در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ‌ها است و این موضوع نیاز به کارشناسی دارد. چنانچه نتوانیم روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند و ما به عنوان مجری تنها اجراکننده سیاست‌ها هستیم.

براساس این گزارش، دلایل مختلفی برای افزایش مصرف سوخت اعلام شده است که یکی از مهم ترین آنها افزایش تولید خودرو در کشور است.

در سال ۱۳۹۴، ۹۶۶ هزار خودرو تولید شد که این میزان در سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو رسید. به عبارت دیگر تولید خودرو در کشور در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، ۳۸ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر برخی براین باورند که دلیل مهم دیگر افزایش مصرف بنزین در کشور ثابت بودن این حامل انرژی برای دو سال و ارزان بودن قیمت آن در کشور است.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهشید حسینی
    0

    گرانی بنزین تاثیری در مصرف ندارد باید روی فرهنگ مردم کار کرد وبه ضرر اقشار متوسط وضعیف است سرمایه دار غصه پول بنزین ندارد وقتی شب وروز ماشین بی کیفیت وارد کشور میشود واایران خودرو و سایپا سالانه میلیاردها خودرو بی کیفیت تولید میکنند نتیجه ازاین هم بد تر خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها