روایت خبرفوری از پشت پرده اختلافات اصلاح‎طلبان برای تعیین شهردار/دعوا برسرچیست؟

انتخاب شهردار آینده تهران یکی از موضوعات مهم عرصه سیاسی کشور در شرایط فعلی است.

روایت خبرفوری از پشت پرده اختلافات اصلاح‎طلبان برای تعیین شهردار/دعوا برسرچیست؟

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری بعد از پیروزی قاطعانه لیست امید در انتخابات شوراهای شهر تهران وحذف بسیاری از چهره‎های اصولگرا از این میدان، مهم‎ترین بحث و موضوعی که از همان ابتدای به ساکن در رسانه‎های خبری و در میان محافل اصلاح‎طلبان محور اصلی قرار داشت انتخاب شهردار آینده تهران بود و گزینه‎های چون مهرعلیزاده، بیطرف و شریعتمداری از جمله افرادی بودند که برخی از رسانه‏‌های اصولگرا از آنها به عنوان گزینه‌های اصلی و مورد تایید رئیس دولت اصلاحات یاد می‎کردند. (اینجا بخوانید)

از همان روزهای اولیه فعالیت‎های انتخاباتی بسیاری از چهره‎‌ها و بزرگان اصلاح‎طلب و وابسته به جریان اعتدالی محسن هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی را به عنوان یکی از گزینه‎های اصلح برای حضور در شهرداری تهران می‎دانستند به گونه‎ای که بسیاری از منتخبین شورای پنجم بعد از پیروزی در انتخابات براین موضوع صحه گذاشته و براین اعتقاد بودند که هاشمی به دلیل کارنامه اجرایی موفق که دارد بهترین گزینه برای سکانداری مدیریت پایتخت است.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و تایید نهایی آن از سوی هیئت مرکزی علی‎رغم اینکه بسیاری از اصولگرایان متعقد به تخلف در انتخابات شوراها بودند رقیب سیاسی آنها یعنی اصلاح‌طلبان در وادی انتخاب شهردار آینده تهران دچار چالش جدی شده ‎بودند و اختلاف و سردرگمی میان آنها افزایش پیدا کرده بود به گونه‎ای که نام بیش از 16 فرد برای تصدی شهرداری تهران به چشم می‎خورد. (اینجا بخوانید)

عده‎ای در میان منتخبین شوراها همچون حسن رسولی براین باور بودند که اعضای شورای پنجم باید به میثاق‎نامه‎ای که قبل از انتخاب امضا کردند پایبند باشند اما برخی دیگر مثل شهربانوامانی دیگر منتخب شورا این میثاق‎نامه را دلیل عدم حضور منتخبین شورا در انتخابات شهرداری نمی‎دانستند.

در حالی که اصلاح‎طلبان با عنوان اسامی مختلفی چون محسن مهرعلیزاده، محمود حجتی و محسن هاشمی و حتی خود محمدرضا عارف برای معرفی شهردار آینده تهران تصمیم می‎گرفتند برخی از منتخبین از عدم آغاز رایزنی برای تعیین شهردار خبر می‎دادند اما برخی دیگر نیز بر این اعتقاد بودند که کمیته‎ای در میان اعضا منتخب شورای پنجم برای تعیین شهردار آینده تهران آغاز به کار کرده است.

در میان گزینه‎های رنگارنگ حضور در خیابات بهشت نام افرادی چون مرتضی الویری نیز مطرح بود البته تا به امروز شخص وی دراین باره اظهارنظری را اعلام نکرده است و حسین مرعشی نیز که از دوستان وی است تاکید کرده که الویری خود باید درباره این موضوع اظهارنظر کند. (اینجا بخوانید) البته در کنار الویری، محسن مهرعلیزاده از جمله افرادی دیگری بود که از همان ابتدا برخی دلیل کناره‎گیری وی از انتخابات شوراها تکیه برمسند شهرداری تهران می‏‌دانستند هرچند حق‎شناس از منتخبین شورای پنجم صراحتا بر این باور است که مهرعلیزاده شهردار نمی‌شود. (اینجابخوانید)

گمانه‎زنی میان اصلا‎ح‎طلبان در حالی برای انتخاب شهردار تهران گام به گام پیش می‎رفت که در میانه این بازی حزب کارگزارن به عنوان یکی از احزاب قوی والبته نزدیکتر به بدنه دولت پا به میدان گذاشت و با معرفی چهره‎هایی چون حسین مرعشی و محمدعلی نجفی به عنوان یکی از سهم‎خواهان اصلی میدان رقابت وارد عمل شد.

در حالی حزب کارگزاران گزینه‎های مدنظر خود را برای ریاست شهرداری تهران این روزها یک به یک معرفی می‌کند و حتی برای موفقیت در این موضوع در مجلات و روزنامه‎های وابسته به خود از جمله صدا وارد عمل می‎شود که از سوی دیگر برخی اصلاح‎طلبان این اقدام کارگزاران را خلاف رویه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‎طلبان می‏‌دانند. (اینجا بخوانید)

امروز و در شرایط فعلی حزب کارگزاران توانسته است با چرخش قدرت به سمت خود در میدان رقابت شوراها نیز بهتر از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‎طلبان وارد عمل شود روندی که سبب شد تا محسن هاشمی که یکی از گزینه‎های اصلی تصدی شهرداری تهران بود جای خود را به گزینه دیگری چون مرعشی و نجفی بدهد و این موضوع را به صلاح جریان سیاسی وابسته به خود بداند هرچند مرعشی یکی از نامزدهای حضور درشهرداری تهران صراحتا اعلام کرده است که قصد ندارد شهردار شود. (اینجا بخوانید)

انتخاب شهردار آینده در حالی امروز به گره کوری تبدیل شده است که حتی برخی از رسانه‏‎ها و جریانات سیاسی دست به دامن اسحاق جهانگیری شده و از وی به عنوان یکی از گزینه‎های شهرداری تهران نام بردند خبری که با طرح استعفای جهانگیری از دولت در فضای سیاسی کشور قوت گرفت اما معاون اول رئیس‎جمهور این موضوع را تکذیب کرد. (اینجا بخوانید)

حال باتوجه به اینکه روزهای کمی تا برگزاری انتخابات برای تعیین شهردار آینده تهران باقی مانده است و برخی از گزینه‎های اصلی تصدی این پست از حضور در شهردار تهران انصراف دادند باید منتظر بمانیم تا ببنیم در جنگ قدرت میان کارگزارانی‎ها و اصلاح‎طلبان چه کسی راهی خیایان بهشت می‎شود و ماحصل نشست امروز منتخبین شوراها با نمایندگان تهران به کجا ختم خواهد شد؟ (اینجا بخوانید)

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها