احیای «سازمان جوانان» بعد از تحلیف رییس جمهور

احیای «سازمان جوانان» بعد از تحلیف رییس جمهور

روحانی در نهایت بر رقیبان پیروز و مسند دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را از آن خود کرد. حال، وقت عمل به وعده‌های حوزه جوانان بود. خرداد ماه 96 رستمی، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر احیای سازمان ملی جوانان را بار دیگر اعلام و ماه بعدش نیز از موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس با این طرح خبر داد؛ موافقتی که شیرینی آن چندان پایدار نبود چرا که در ۲۵ تیرماه در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «مخالفان تفکیک جوانان از ورزش در کمیسیون فرهنگی مجلس موفق شدند.»

هر چند رایزنیها و تلاشها برای زنده کردن سازمانی ویژه جوانان ادامه دارد اما بنابر اظهارات معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، به علت محدودیت زمانی موجود تا زمان تحلیف رییس جمهور، چنانچه موضوع احیای سازمان تا زمان تحلیف تعیین تکلیف نشود، دولت لایحه احیای سازمان مذکور را اجرایی نخواهد کرد و اگر تا آن روز این اتفاق نیفتد، مساله‌ احیا منتفی خواهد شد. لذا خبرگزاری ایسنا با توجه به اهمیت موضوع و نقش آن در تغییر وضعیت جوانان با محمدرضا رستمی، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به گفت‌وگو نشست تا برخی ابعاد ضرورت تشکیل کنونی سازمان جوانان و چرایی ناموفق خواندن عملکرد سازمان ملی جوانان سابق تبیین شود که مشروح آن در پی می‌آید:

پراکندگی مسئله جوانان در ساختار اجرایی کشور

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان آنکه موضوع جوانان مسئله‌ای فرابخشی است و هر یک از موضوعات مربوط به جوانان در یکی از بخش‌های کشور توزیع شده است، به پراکندگی مسئله جوانان در ساختار اجرایی کشور اشاره کرد و گفت: نیاز است تا سازمانی فرابخشی در حوزه جوانان به صورت مستقل تشکیل شود تا بتواند بر عملکرد دستگاه‌های ذیربط در این حوزه نظارت کرده و آنها را با یکدیگر هماهنگ کند.

رستمی ادامه داد: نیاز است که یک سازمان مستقل هماهنگی و یکپارچگی دستگاه‌های موثر و دخیل در حوزه جوانان را در اختیار بگیرد و این امکان را داشته باشد که در عملکرد هر یک از دستگاه‌ها در چهارچوب یک سیاست کاملا روشن نظارت کرده و انحراف در اجرا و عملکرد دستگاه‌ها در این حوزه را به حداقل برساند.

وی در ادامه با بیان آنکه اهمیت رسیدگی به مسئله جوانان باعث شده است تا موضوع احیای سازمان ملی جوانان مجددا مطرح و در کشور پذیرفته شود و نسبت به آن اقبال وجود داشته باشد گفت: وقتی مسئله جوانان به عنوان یک معاونت در وزارت ورزش و جوانان پیگیری شود امکان اجرای هیچ یک از وظایف آن وجود ندارد زیرا مسئولیت در مقابل جوانان فرابخشی بوده اما ساختار ایجاد شده یک ساختار بخشی است؛ به این ترتیب شاهد یک تناقض و تضاد بسیار بزرگ در میان وظایف و مسئولیت های این معاونت در مقابل جوانان و ساختار اجرایی موجود وجود دارد و باعث شده که عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه «جوانان»، عملکرد چشمگیر و مورد انتظاری نداشته باشد.

دلایل ناکارآمدی سازمان ملی جوانان سابق


معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: عدم وجود عملکرد مناسب در حوزه جوانان ارتباطی به مدیران این حوزه چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی ندارد بلکه ایراد و چرایی این ضعف عملکرد، از ساختار ضعیف و نامناسب موجود در این حوزه ناشی می‌شود. زیرا با ساختار فعلی نمی‌توان در پیشبرد اهداف، سیاست‌ها، وظایف و اختیارات موثر عمل کرد.

رستمی در ادامه با بیان اینکه ضرورت تشکیل سازمان ملی جوانان وجود دارد اما احیای این سازمان به تنهایی کفایت نمی‌کند گفت: در گذشته هم سازمان ملی جوانان در کشور وجود داشت و البته رئیس این سازمان نیز معاون رئیس جمهور بود اما باز هم امکان پیشبرد وظایف و رسیدن به اهداف و مسئولیت‌ها برای آنها وجود نداشت.

وی تصریح کرد: دلایل متعددی باعث ناکارآمدی آن سازمان شده بود که یکی از دلایل این ناکارآمدی عدم منابع مالی کافی در اختیار سازمان ملی جوانان سابق بود به طوریکه منابع نمی‌توانستند پشتیبانی و حمایت لازم را از سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی جوانان داشته باشند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در حال حاضر با حمایت مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه تا حد زیادی مشکل اعتباری حوزه جوانان در کشور حل شده است به طوری که در گذشته بودجه حوزه جوانان شش میلیارد تومان بود اما در سال ۹۶ موفق شدیم این بودجه را تا ۴۰۰ میلیارد تومان ارتقاء دهیم و به این ترتیب افزایش حدود ۷۰ برابری را در بودجه حوزه جوانان شاهد هستیم.

رستمی در ادامه عنوان کرد: این افزایش بودجه در سال جاری با رویکرد احیای سازمان ملی جوانان محقق شده است که هر چند شروع بسیار خوبی است اما این بودجه برای یک سازمان مستقل کفایت نمی‌کند و طی پیش بینی‌های صورت گرفته اگر قرار باشد سازمان ملی جوانان احیاء شود و در چهار حوزه حمایت از مصوبات ستاد ملی و شورای عالی جوانان، طرح‌های NGOهای فعال در حوزه جوانان، حوزه ازدواج جوانان و مراکز مشاوره جوانان، توانمندسازی جوانان به صورت موثر فعالیت کنند به حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.



وی ادامه داد: باید بودجه‌ای در اختیار سازمان ملی جوانان باشد که بتواند سیاست‌ها و برنامه‌های شورای عالی جوانان و ستاد ملی و ستادهای استانی ساماندهی امور جوانان را پشتیبانی کند.

چرایی و لزوم احیای سازمان

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه بر اختیارات قانونی سازمان ملی جوانان نیز تاکید کرد و گفت: در صورت احیای این سازمان باید بر عملکرد دستگاه‌های مختلف کشور از جمله صدا و سیما، شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های مختلف و ... نظارت کند.

رستمی ادامه داد: در حال حاضر چنین جایگاه نظارتی برای معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به لحاظ قانونی وجود ندارد و ساختار موجود اجازه نمی‌دهد که این معاونت بتواند به وظیفه‌ای که بر عهده آن گذاشته شده است عمل کند.

وی تصریح کرد: برای مثال اگر به عنوان معاون ساماندهی امور جوانان، وزارت ورزش و جوانان از صدا و سیما سوال کند که در حوزه ازدواج جوانان به صورت مشخص در چارچوب سیاست‌های مصوب شورای عالی جوانان چه اقداماتی را انجام داده است؟ آن سازمان به من پاسخگو نخواهد بود و می‌گوید که من اصلا چه کسی هستم که از او سوال کنم و بر اساس کدام چارچوب قانونی انتظار پاسخگویی از آن را دارم که با توجه به شرایط کنونی حرف آنها صحیح است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در صورت احیای سازمان ملی جوانان نیاز است که اختیارات مقتدرانه‌ای به منظور سیاستگذاری، نظارت، برنامه ریزی و هماهنگی جهت اجرای یک برنامه مشخص همچون اجرای برنامه «نشاط جوانان» را داشته باشد.

رویکرد نشاط جوانان باید تعریف شود



رستمی ادامه داد: افسردگی در میان جوانان ما رو به افزایش گذاشته است و هر روز هم بر دامنه و گستره آن و بر مصائب متاثر از آن افزوده می شود. به همین دلیل باید رویکرد نشاط جوانان را با یک تعریف مشخص و سیاستی مشخص اجرایی کنیم و صدا و سیما و سایر نهادهای مرتبط با حوزه جوانان نیز باید این سیاست‌ها را اجرایی کنند.

وی افزود: چنانچه سازمان ملی جوانان وجود داشته باشد و اختیارات لازم را هم داشته باشد اگر برای مثال صدا و سیما این سیاست‌ها را اجرا نکند قدرت جوابگیری از آنها را خواهد داشت و آنها نیز باید پاسخگو باشند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان آنکه قوه قضاییه باید سیاست ایجاد نشاط جوانان را دنبال کند و فضای نشاط و شادمانی جوانان را به صورت حقوقی در کشور محقق کند گفت: در حال حاضر وجاهت قانونی برای معاونت ساماندهی امور جوانان، وزارت ورزش و جوانان وجود ندارد به همین دلیل باید سازمان ملی جوانان احیا شود و این وجاهت و اختیار قانونی به آن سازمان داده شود تا قدرت سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها را در حوزه جوانان به دست بیاورد.

رستمی ادامه داد: بر اساس قانون سازمان ملی جوانان مکلف به نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها، هماهنگی آنها و ساماندهی منابع‌شان خواهد بود و چنانچه در ارزیابی‌ها و نظارت‌ها سازمانی ضعف داشته باشد می‌تواند اقدامات لازم را در این حوزه انجام دهد.

وی تصریح کرد: برای مثال وزارت آموزش و پرورش در موضوع اوقات فراغت جوانان با وجود آنکه گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال را در اختیار دارد اگر اقدامات هماهنگی را با سایر بخش‌های کشور به انجام نرساند، سازمان ملی جوانان این اختیار را خواهد داشت که بتواند گزارش ارزیابی این وزارتخانه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه دهد تا بودجه‌های این وزارتخانه متوقف شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: به این ترتیب در صورت احیای سازمان ملی جوانان و در اختیار داشتن اختیارات قانونی لازم این سازمان می‌تواند روند اجرایی و مدیریتی دستگاه‌های ذیربط را تغییر دهد و قدرت الزام آوری داشته باشد.

رستمی افزود: در حال حاضر این چارچوب حقوقی چه برای سازمان ملی جوانان سابق و چه معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان محقق نشده است.

دلایل عدم توفیق سازمان جوانان در دوره خاتمی و احمدی‌نژاد


وی در خصوص ارزیابی عملکرد سازمان ملی جوانان سابق گفت: سازمان ملی جوانان در دوره آقای خاتمی در حوزه پایش، تولید گزارشات ملی، مطالعات، رصد و شاخص‌سازی بسیار موفق بود اما در پیاده کردن این موارد موفق نبود و دلیل آن هم این بود که این سازمان فاقد اختیارات قانونی لازم بود و هیچ سازمان دیگری نیز با آن همکاری نمی‌کرد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: این روند حتی پس از آنکه ریاست این سازمان به عنوان معاون رئیس جمهور ارتقاء پیدا کرد تا نقص‌های موجود را برطرف کند نیز ادامه یافت و به علت آنکه در دولت احمدی نژاد نگاه استراتژیک و راهبردی به سازمان ملی جوانان وجود نداشت بلکه به عنوان یک سازمان اجرایی و سازمانی خاص به آن نگاه می‌شد در این دوره نیز نتوانستیم شاهد توفیقاتی در این حوزه باشیم که البته وقتی سازمان ملی جوانان منحل و با وزارت ورزش و جوانان ادغام شد نیز همه اهداف و برنامه‌های حوزه جوانان منتفی شد.

ر ستمی با بیان آنکه با این وجود اتفاق خوبی برای حوزه جوانان در قانون برنامه پنجم توسعه رخ داد گفت: در ماده ۴۷ قانون پنجم توسعه همه دستگاه‌های عضوشورای عالی جوانان یا دستگاه‌های اجرایی باید یک ردیف اعتباری مستقل به نام ردیف ساماندهی امور جوانان در بودجه خود پیش بینی می‌کردند. اما با این حال که این تکلیف قانونی شد اما به غیر از سه دستگاه هیچ دستگاه دیگری این قانون را اجرایی نکرد و علت آن نیز آن بود که دیگر سازمان ملی جوانانی وجود نداشت و این سازمان با افت جایگاه به معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تبدیل شده بود.

وی ادامه داد: به این ترتیب با این افت جایگاه دستگاه‌ها دیگر از این معاونت تبعیت نمی‌کردند و به این ترتیب شاهد آن بودیم که حتی یک ماده قانونی قدرتمند نیز به علت این افت جایگاهی، اجرایی نشد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه افزود: تصمیمات پراکنده، سلیقه‌ای، عجولانه، آنی و بدون بررسی کارشناسی باعث شده است تا موضوع جوانان مرتبا به صورت الاکلنگی در کشور بالا و پایین شود و ثبات مدیریتی و جایگاه قدرتمندی در ساختار اجرایی کشور پیدا نکند و به دلیل همین ضربه‌های متعددی که به جایگاه آن زده شده حتی قابلیت دفاع از عملکرد در این حوزه نیز کاهش پیدا کرده است.

پاسخی به مخالفان احیای سازمان جوانان



رستمی در ادامه عنوان کرد: امروز مخالفان احیای سازمان ملی جوانان مرتب سوال می‌کنند که این سازمان در گذشته چه کرد که امروز بخواهد مجددا احیاء شود؟ سوال ما از آنها این است که مگر شما گذاشتید که این سازمان ثبات داشته باشد و کاری انجام دهد که بعد آن را ارزیابی کنید که موفق بوده است یا نه!؟.

وی ادامه داد: به علت مشکلات متعدد، عدم اختیارات قانونی در سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و عدم اعتبار ریالی و مالی برای پشتیبانی و عدم حمایت از مصوبات شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی جوانان و همچنین ناکارآمدی مدیریتی به جهت عدم پرورش نیروهای متخصص در موضوعات جوانان با نابسامانی در این حوزه مواجه هستیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان آنکه رصد و پایش تغییر و تحولات پدیده جوانی در ایران و جوان در کشور نادیده گرفته شده است گفت: به همین دلیل با وضعیتی مواجه شده‌ایم که هیچ پیش بینی از عملکرد جوانان در کشور نداریم.

تجمع دهه هشتادیها در مجتمع کوروش و تفکراتی که برای نظام مدیریتی کشور ناشناخته است



رستمی تصریح کرد: برای مثال اتفاق اجتماعی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر افتاد و موجی از جوانان و نوجوانان در این انتخابات مشارکت کردند با وجود آنکه تعداد قابل توجهی از آنها اصلا حق رای نداشتند ولی با این وجود تلاش می‌کردند تا یک نوع تفکر خاصی در کشور رای بیاورد، برای نظام مدیریتی کشور کاملا ناشناخته بود. این در حالیست که جوانان اصلا تفکر سیاسی نداشتند و رویکرد آنها کاملا اجتماعی بود.

وی در ادامه با بیان آنکه هیچ پژوهشی به صورت ملی و منسجم در حوزه جوانان در کشور صورت نگرفته است گفت: در حال حاضر با اقدامات تامل برانگیزی از سوی جوانان و نوجوانان مواجه می‌شویم، برای مثال تجمع دهه هشتادی‌ها در مجتمع تجاری کوروش در سال گذشته موضوع حائز اهمیت وقابل مطالعه ی بود و سوال ما این است که چطور می‌شود که این تعداد نوجوان چنین قراری را با هم هماهنگ کنند و با چه نظام ارتباطی این هماهنگی صورت می‌گیرد؟. انگیزه آنان از این تجمعات چیست؟.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: در حال حاضر هیچ شناختی از انگیزه، مدل ارتباطی و نحوه هماهنگی جوانان و نوجوانان با یکدیگر نداریم و این چالش‌هایی است که نبود یک سازمان ملی مستقل در حوزه جوانان آنها را به وجود آورده است.

رستمی ادامه داد: اگر تحولات پدیده جهانی را نشناسیم و برای آنها سیاستگذاری و برنامه ریزی نکنیم با غافلگیری‌های متعددی مواجه خواهیم شد و این غافلگیری‌ها می‌تواند مثبت و منفی باشد.

وی در ادامه با بیان آنکه موضوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه جوانان مسئله مهم و کلیدی است، گفت: با اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه جوانان بسیار مهم و کلیدی است، موافقم اما اینکه ما با موضوع آسیب‌های اجتماعی منفعلانه برخورد کنیم کاملا مخالف هستم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: برخورد منفعلانه با آسیب‌های اجتماعی یعنی ما اجازه دهیم آسیب‌ها ظهور و گسترش پیدا کنند و بعد آنها را کنترل کرده و کاهش دهیم در حالیکه معتقدم با احیای سازمان ملی جوانان می‌توان این آسیب‌ها را به صورت جدی پیگیری کرد و باید رویکرد این سازمان در صورت احیاء آن باشد که در آسیب‌ها پیش از تولد و شیوع آنها نقش بازی کند.

رستمی با تاکید بر آنکه سازمان ملی جوانان در صورت احیاء باید بر ارتقای سرمایه‌های اجتماعی در جوانان تاکید کند گفت: ارتقای سرمایه‌های اجتماعی در جوانان یعنی افزایش مشارکت اجتماعی و افزایش امید و نشاط در جوانان و به این ترتیب چنانچه هدفگذاری ما افزایش سرمایه اجتماعی جوانان باشد به صورت خودکار و فعالانه آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا خواهند کرد.

وی با تاکید بر آنکه برای افزایش سرمایه اجتماعی جوانان هیچ راه گریزی جز آنکه به جوانان اجازه دهیم به صورت کاملا داوطلبانه و خودجوش در قالب NGOها و سمن‌ها مطالبات حوزه جوانان را پیگیری کنند؛ وجود ندارد، گفت: دولت فقط باید از جوانان حمایت کند تا بدنه اجتماعی فعالی را برای پیگیری مطالبات حوزه جوانان تشکیل داده و بدنه اجتماعی جوانان را تغییر جهت، رویکرد و ذائقه دهند.

مخالف مداخله مستقیم دولت در مسائل جوانان هستم



معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با تاکید بر آنکه دولت نمی‌تواند چنین کاری را به تنهایی به انجام برساند گفت: کاملا مخالف مداخله مستقیم دولت در مسائل جوانان هستم.

رستمی در ادامه با بیان این که جوانان می‌توانند مسائل خود را به صورت داوطلبانه و خودجوش در قالب تشکیل سازمان‌های مردم نهاد حل کنند، گفت: جوانان تنها خودشان می‌توانند علت رفتارهای نوظهورشان مانند بیابان گردی‌ها، کویرگردی‌ها، طبیعت‌گردی‌ها و یا اجتماعات چند هزار نفری و غیره را توضیح و تبیین و هویت مند کنند.

وی ادامه داد: معتقدم مداخله دولت در چنین موضوعاتی بی معنی است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان انکه در حال حاضر دیدگاه‌های جدیدی نسبت به زندگی ایجاد شده و سبک جامعه جوان با تفکرات نسل پیشین خود تفاوت جدی دارد، اظهار کرد: باید اجازه دهیم سبک زندگی جوانان توسط نخبگان اجتماعی جوان، هدایت و مدیریت شود نه آنکه دولت در این امور مداخله کند.

رستمی ادامه داد: معتقدم چنانچه دولت به جوانان اعتماد کند و مسائل جوانان را به دست NGO های جوانان بسپارند آسیب‌های اجتماعی جوانان به سرعت افول خواهد کرد.

تحصیلکردگانمان انسانهای توانمندی نیستند


وی در ادامه با تاکید بر آنکه در حال حاضر "توانمند سازی" جوانان مغفول مانده است، گفت: در حال حاضر دانش‌آموزان و دانشجویان ما هرچند افراد تحصیلکرده‌ای هستند، اما انسان‌های توانمندی نیستند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: جوانان حتی در صورت داشتن مهارت نیز توانایی فروش، فعالیت در فضای مجازی برای عرضه محصولات، اعتماد به نفس موجود برای مهارت‌های خود وغیره را ندارند به این ترتیب نیاز است مجموعه توانمندی‌های ذهنی، اجتماعی، مالی و خانوادگی و غیره که فقدان آنها در میان جوانان کاملا ملموس است در جامعه سیاست‌گذاری و اجرا شود.

رستمی افزود: متاسفانه جوانان ما حتی توانایی عرضه و معرفی خود و مهارت‌ هایشان را هم ندارند و در حال حاضر هیچ نهادی به طور رسمی متولی ارائه‌ چنین مهارت‌هایی به جوانان نیست.

وی در ادامه افزود: براساس مطالعه ملی صورت گرفته در معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ۵۷ درصد جوانان قابلیت اشتغال پذیری ندارند و دلیل عمده آن عدم توانمندی آنهاست.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: وظیفه آموزش و پرورش، وزارت علوم و سایر نهادهای آموزشی کشور ذاتا پیگیری مسائل آموزشی است، در حالی که این نوع مهارت‌های عمومی و فردی است که در هیج جای کشور متولی نداشته و سازمان ملی جوانان باید وجود داشته باشد تا این خلاء را در کشور پر کند.

رستمی ادامه داد: در صورت احیاء سازمان ملی جوانان برای تمامی سازمان‌های درگیر با مسائل جوانان سیاست گذاری خواهد شد تا انگیزش در جوانان ایجاد کنند، زیرا در حال حاضر انگیزه در جوانان ما کاهش شدیدی داشته است.

وی در ادامه با بیان آنکه در کشورهای توسعه یافته در سال ۱۹۵۰ یک روند ۵۰ ساله را تعریف کردند تا نظام انگیزشی در جامعه جوان خود را تغییر دهند، گفت: نیاز است که به مدد دانش و متد به روز و جهانی در کشور برای تقویت نظام انگیزشی و فرهنگ کار برنامه ریزی ها داشته باشیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: باید تصویر صحیحی از وضعیت جامعه جوان در کشور ارائه شود و این وظیفه سازمان ملی جوانان است که در حال حاضر هیچ وجود خارجی در ساختار اجرایی کشور ندارد و معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز توانایی پیگیری چنین مطالباتی را به دلیل ضعف ساختار موجود ندارد.


به گزارش ایسنا، رستمی با بیان آنکه جوانان ما حتی توانایی تصمیم‌های خرد و کلان برای زندگی شخصی خود را نیز ندارند، گفت: نیاز است در این حوزه پژوهش ملی و فراگیر صورت گیرد و براساس نتایج پژوهش، سیاست گذاری و برنامه ریزی شود. این در حالی است که تاکنون چنین پژوهش‌هایی در کشور انجام نشده است.

وی در ادامه با اشاره به آنکه زمانی در کشور پیشنهاد داده شد "اردوگاه‌های خاص جوانان" راه اندازی شود، اظهار کرد: در زمان طرح چنین پیشنهادی از آن استقبال کردیم تا جوانان بتوانند از این اردوگاه‌ها با هزینه کم استفاده کرده و با ساخت اردوگاه در تمامی استان‌های کشور جوانان بتوانند مسائل تفریحی و یا اشتغال خود را بدون هزینه در آنها پیگیری کنند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: جلسات متعددی در این خصوص با دستگاه‌های مختلف برگزار شد و در یکی از این جلسات کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد که اگر ما در هر شهری یک اردوگاه به صورت کاملا رایگان بدهیم می‌پذیرید؟ معتقدم طرح چنین پیشنهاداتی جزو عجایب است و وقتی سوال کردیم که چرا رایگان؟ گفتند در حال حاضر در نگهداری و مدیریت این اردوگاه‌ها مانده‌ایم.

رستمی تصریح کرد: معنی این حرف آن است که در حال حاضر منابع متعددی در مناطق مختلف کشور ایجاد شده که این منابع به دلیل عدم هماهنگی موجود مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و روی دست متولیان خود مانده و تنها هزینه به بار می‌آورند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز است این تجمیع منابع در کشور صورت گیرد و سازمان ملی جوانانی وجود داشته باشد تا منابع سازمان‌های دولتی را شناسایی و آنها را در سامانه‌ای تجمیع کنند تا متقاضیان استفاده ازاین امکانات در همان سامانه تقاضای خود را اعلام کرده و به این ترتیب بدون دردسر از منابع موجود بهره مند شوند. این در حالی است که هم اکنون هماهنگی منابع در کشور وجود ندارد و معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش وجوانان نیز به علت ساختار موجود قدرت انجام چنین هماهنگی‌هایی را نخواهد داشت.

بازگشت منابع سازمان ملی جوانان سابق در صورت احیای دوباره آن


معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص فردی که در صورت تشکیل سازمان ملی جوانان بر مستند ریاست آن سازمان خواهد نشست نیز گفت: معتقدم هنوز برای آنکه در خصوص ریاست سازمان ملی جوانان شخصی انتخاب می‌شود زود است هرچند مطرح شدن برخی امری بسیار طبیعی است، اما در مجموع مطرح شدن هر خبری مبنی بر انتخاب ریاست سازمان ملی جوانان فقط گمانه زنی است و تا زمانی که تکلیف مجلس شورای اسلامی با این سازمان مشخص نشود معلوم نیست اصلا سازمانی وجود داشته یا نداشته باشد.

رستمی ادامه داد: هرچند در حال حاضر موافقت اولیه از مجلس شورای اسلامی کسب شده اما به علت محدودیت زمانی موجود تا زمان تحلیف رییس جمهور چنانچه این موضوع تا زمان تحلیف تعیین تکلیف نشود، دولت لایحه احیای سازمان ملی جوانان را اجرایی نخواهد کرد، زیرا برای آنکه دولت بتواند کابینه یک دست شکل دهد و کابینه خود را معرفی کند تا روز تحلیف رییس جمهور وقت داریم که مجلس شورای اسلامی در این حوزه تصمیم گیری کند و اگر تا آن روز این اتفاق نیفتد مساله‌ احیای سازمان ملی جوانان منتفی خواهد شد.

وی در خصوص تامین نیروی انسانی در صورت احیای سازمان ملی جوانان در این سازمان، گفت: در زمان ادغام سازمان ملی جوانان این سازمان حدود ۱۸۰ نفر پرسنل داشت که قاعدتا پس از احیاء نیز همان چارچوب دوباره شکل می‌گیرد و باید بتوانیم از نیروهای کیفی در سازمان برخوردار شویم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان صریح کرد: مساله‌ی استخدام نیروی انسانی در صورت احیای سازمان ملی جوانان، برای این سازمان مساله‌ای است که نظام اداری - استخدامی آن را مشخص خواهد کرد که آیا سازمان ملی جوانان ظرفیت استخدامی دارد یا ندارد؟.

رستمی در پایان با تاکید بر آنکه در صورت احیای سازمان ملی جوانان نیازمند ساختار و نیروهای جدید خواهیم بود، اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی دولت در خصوص احیای سازمان ملی جوانان آمده است که در صورت احیاء تمامی منابع مرتبط با جوانان که طی سال‌های گذشته بر اثر ادغام این سازمان با وزارت ورزش و جوانان به این وزارتخانه الحاق شده است در یک دوره زمانی مشخص به این سازمان برگردانده شود .

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها