روایت های ضد و نقیض از بحران کم آبی در انوج/قصه روستایی که آب دارد اما کم دارد

اهالی قدیمی روستا می گویند، احتمالا فرشته آب از روستای‌شان دل کنده، می‌گویند، دل کنده که هر شب فقط چند ساعت در خانه ها دسترسی به آب دارند. می‌گویند، این آب نه قابل نوشیدن است و نه حتی قابل استحمام. یکی از اهالی که مدام واژه فرشته را تکرار می کند می گوید، به دادمان برسید تا قبل از اینکه مثل افسانه سرزمین بی آب شویم. تا قبل از اینکه بی آبی ما را از پا در بیاورد.

روایت های ضد و نقیض از بحران کم آبی در انوج/قصه روستایی که آب دارد اما کم دارد

سوگل دانائی - روستایی که امروز از آن می‌نویسیم، نه در خوزستان است و نه در سیستان و بلوچستان ، این روستا در استانی نزدیک به پایتخت است. استانی با آب و هوای معتدل و آباد. انوچ یا انوج، نام روستایی است در شهرستان ملایر از توابع استان همدان. روستایی که نزدیک به 2000 نفر جمعیت دارد و بیشتر به واسطه داشتن انگور و گندم و بادام شهره است. معیشت بیشتر اهالی از دام داری و کشاورزی تامین می‌شود، مشاغلی که نیاز لاینفک آنها به آب بر هیچ کس پوشیده نیست.

مشکلات کم آبی

سی ام تیرماه بود که عده‌ای از اهالی انوج به خبرفوری پیام دادند و از مشکل قطعی مکرر آب آشامیدنی در این روستا گفتند، اهالی تاکید کردند که شب‌ها فقط چند ساعتی آب روستا وصل می‌شود، آبی که کدر است و نمی‌توان بدون جوشیدن از آن استفاده کرد. تعدادی از اهالی همچنین از آب چاه برای امرار معاش روزمره خودشان استفاده می‌کنند. این اهالی همچنین خودشان را حدود دو سال است که درگیر کم آبی می‌دانند و معتقدند که این مشکل کم آبی باعث خسارت به دام و مراتع کشاورزیشان می‌شود. اهالی ده همچنین از علت این مشکل ابراز بی‌اطلاعی کردند.

بی اطلاعی یک نماینده

برای پیگیری این مساله ابتدا سراغ نماینده باسابقه شهر ملایر یعنی محمد کاظمی رفتیم، نماینده اصلاح طلبی که در سابقه حضور در مجلس ششم را هم داشته است. این نماینده اما به طور کلی مشکل کمبود آب را زیر سوال برد و به خبرفوری گفت: من خودم چند روز پیش انوج بودم و چنین مشکلی را مشاهده نکردم. وی ادامه داد: انوج روستایی آباد است و دهداری بسیار فعال و پرتلاشی دارد. محمد کاظمی در ادامه به هیچ عنوان نپذیرفت که انوج با مشکل کم آبی مواجه است.

زمان قطعی اعلام نشد

برای پیگیر مشکل هنوز ناامیدی معنایی نداشت، این بار احد آزادیخواه، نماینده جوان و اصولگرای ملایر، مخاطب بعدی ما بود. او بعد از شنیدن نام انوج خودش به مشکل کم آبی اشاره کرد و به خبرفوری گفت: بله مشکل کم آبی در انوج مدتی است که وجود دارد و معیشت اهالی را هم با مشکل مواجه کرده است. وی در ادامه گفت: این مشکل همیشگی نیست و صرفا از اوایل تابستان به دلیل قطعی مکرر آب و افت فشار آب به وجود آمده است. آزادیخواه در خصوص علت این مشکل را بهره برداری ناقص شبکه لوله کشی دانست وی همچنین خودش را در ارتباط با اداره آب و فاضلاب خواند و تاکید کرد که پیگیر این ماجراست. اما در ادامه وقتی از زمان بهبودی شبکه آبرسانی و برگشت آب به روستا پرسیدیم، زمان قطعی اعلام نکرد.

نهاد رسمی و تعطیلات رسمی

پیگیری‌ها ادامه داشت و اینبار به اداره آب و فاضلاب استان رسید که متاسفانه بدلیل تعطیلی رسمی پاسخگو نبود.

پیگیری ادامه دارد

تا اینجای کار به روایات متعددی از مشکل کم آبی روستای انوج برخوردیم. راویانی که گاه بنا به مصلحت از روایت خودداری می‌کند و گاه بنا به ضرورت، اغراق را در داستان خود می‌گنجانند. مردمی که فرشته آب را مقصر اصلی روزمره خودشان می‌دانند و افرادی که خودشان پیگیر مساله هستند.

ما هنوز هم پیگر قصه روستای انوج ملایر هستیم اینبار منتظر پاسخگو بودن نهادهای بالاتر می‌مانیم. همچنین توضیحات هر نهادی در این‌باره قابل انتشار است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها