جزئیاتی بیشتر از فعالیت جاسوس آمریکا – چینی / رونمایی از نقش مرکز شرمین و بیژن مصور رحمانی در روندهای جاسوسی

هفته گذشته غلامحسین محسنی اژه ای به دستگیری یک جاسوس اشاره کرد. جاسوسی که معلوم شد یک شهروند چینی – آمریکایی بوده است.

جزئیاتی بیشتر از فعالیت جاسوس آمریکا – چینی / رونمایی از نقش مرکز شرمین و بیژن مصور رحمانی در روندهای جاسوسی

به گزارش خبر فوری ، انتشار جزئیات بازداشت این جاسوس، با واکنش واشنگتن روبرو شده است ( اینجا بخوانید). در این گزارش، جزئیاتی از جاسوسی زی یو ونگ در پوشش پژوهشگر مورد اشاره قرار گرفته است.

آنطور که خبرگزاری میزان نوشته، زی یو ونگ در زمان حضور در دانشگاه پرینستون به همکاری با موسسه شرمین و بیژن مصور رحمانی برای مطالعات ایران و خلیج فارس می پردازد؛ یکی از ده ها موسسه مطالعاتی وزارت خارجه آمریکا در دانشگاه های این کشور که با نگاهی به افراد و روابط آن مشخص میشود با پوشش مطالعاتی و فرهنگی در واقع پروژه های بزرگ تری از نفوذ و در نهایت براندازی نرم داخل ایران را مدیریت میکنند.

به ادعای خبرگزاری قوه قضائیه، مرکز شرمین و بیژن مصور رحمانی وابسته به دانشگاه پرینستون آمریکا است. این مرکز نیز مانند بسیاری دیگر از مراکز ایران شناسی در دانشگاه های آمریکا مانند هاروارد، ییل، کالج پارک، کالیفرنیا، استنفورد و ... در زمینه های فراوان و پیچیده ای از فرهنگ، اقتصاد، تاریخ گرفته تا حمایت از پروژه های هدف دار ترجمه و حتی آثار تاریخی و فرهنگی فعالیت میکند.

عمده تمرکز مرکز ایران شناسی پرینستون، با استخدام افراد متخصص در حوزه ایران جمع آوری اسناد و اطلاعات و ایجاد آرشیوی از اسناد ملی ایران است.

بیژن مصور رحمانی 65 ساله، دانش آموخته هاروارد سرمایه دار ایرانی است که بخش اعظم سرمایه خود را در بازار نفت کسب کرده است. وی یکی از مشهورترین تاجران نفتی خاور میانه، آفریقا و بویژه کردستان عراق است.دوی در واقع یک دلال بزرگ نفتی است، آنطور که در یکی از گزارش های نیویورک تایمز آمده است، بیژن مصور رحمانی، تا سال 1356 عضو هیئت ایرانی در اوپک بوده است. وی عضو هیئت مدیره و رئیس شرکت ها و گروه های اقتصادی زیادی است که مهم ترین آن ها شرکت نفتی دی ان او اینترنشنال (دفتر مرکزی در اسلو نروژ) و شرکت نفتی راس الخیمه هستند که از جلمه شرکت های بزرگی هستند که مصور رحمانی هدایت آن ها را بر عهده دارد. بیژن مصور رحمانی در کنار فعالیت های بزرگ نفتی خود ارتباط نزدیکی با سیاستمداران آمریکایی دارد. مصور رحمانی، از اعضای ارشد شورای ایران-آمریکا است که البته در ظاهر فعالیت چندانی ندارد اما از مدیران پشت پرده این سازمان است که در تصمیم گیری ها تاثیرگذار است. وی سابقه حضور در هیئت این مدیره این شورا را نیز در پرونده خود دارد.

مرکز شرمین و بیژن مصور رحمانی وابسته به دانشگاه پرینستون آمریکا است. این مرکز نیز مانند بسیاری دیگر از مراکز ایران شناسی در دانشگاه های آمریکا مانند هاروارد، ییل، کالج پارک، کالیفرنیا، استنفورد و ... در زمینه های فراوان و پیچیده ای از فرهنگ، اقتصاد، تاریخ گرفته تا حمایت از پروژه های هدف دار ترجمه و حتی آثار تاریخی و فرهنگی فعالیت میکند

نماینده تل آویو در مرکز ایران شناسی مصور رحمانی فردی است به نام داوید مناشری از دانشگاه تل آویو. وی پژوهشگر مطالعات ایران است . مناشری عضو دائم مرکز پرویز و پوران نظریان یکی بنیادهای ضد ایرانی فعال در تل آویو است. مناشری از برجسته‌ترین محققان صهیونیستی در موضوعاتی همچون تاریخ ایران، سیاست مدرن ایران، شیعه،‌ خلیج فارس و تاریخچه آموزش و پرورش در جهان اسلام است. او در اواخر رژیم شاهنشاهی و در آستانه انقلاب اسلامی، به مدت 2 سال در ایران حضور داشته و به مطالعه و تحقیق در دانشگاه‌های کشورمان اقدام کرده است. مناشری که سابقه حضور در کرسی مطالعات تاریخ نوین ایران در دانشگاه تل آویو (کرسی موسوم به پرویز و پوران نازاریان) را دارد همچنین با استفاده از بورس فول‌برایت دولت آمریکا (برنامه‌ تبادل‌ دانشجو و استاد بين‌ آمريكا و كشورهاى ديگر به‌ هزينه‌ دولت‌ آمريكا) به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های پرینستون و کورنل تدریس کرده است. او همچنین به عنون استاد مدعو در دانشگاه‌های شیکاگو، آکسفورد و ییل نیز سابقه تدریس دارد.

داوید مناشری بنیانگذار انجمن مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو معتقد است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از متن توافقنامه هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی،‌ راضی است و ابراز مخالفت‌های وی در راستای استراتژی دیپلماسی عمومی در مواجهه با ایران است.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها