ابتکار: گفتگوی ملی، تنش‌های سیاسی را کم خواهد کرد

ابتکار: گفتگوی ملی، تنش‌های سیاسی را کم خواهد کرد

معاون رئیس‌جمهور گفت: جناح‌ها باید به هم اعتماد داشته باشند، یکسری اصول و مبانی را مشترک بدانند و درباره جهت‌گیری‌ها با هم گفتگو کنند.

معصومه ابتکار با اشاره به ضرورت شکل گیری گفتگوی ملی میان دو جناح سیاسی کشور گفت: اصلا مبنای وحدت و انسجام اجتماعی می تواند چنین گفتگوهایی باشد چون جامعه ایران از لحاظ قومی، نژادی، مذهبی، گرایش های فکری، نگاه سیاسی و طبقات اقتصادی متکثر است.

وی افزود: اگر تکثر در جامعه ایران خوب مدیریت شود یک فرصت عظیم برای مردم و پیشرفت و تعالی کشور است. این فرصت زمانی پیش می آید که با وجود همه تفاوت دیدگاه ها، رقابت ها و اختلافات، بتوانیم درباره مسائلی که به امنیت و انسجام ملی، آینده و سرنوشت کشور مربوط می شود گفتگو را میان گروه ها برقرار کنیم و همگرایی به وجود آوریم.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: آقای خاتمی زمانی بحث گفتگوی تمدن ها را مطرح کرد، این مسئله خیلی مهم بود در دنیا هم خیلی انعکاس داشت. به تبع آن گفتند چقدر خوب می شود که گفتگویی نیز در داخل کشور برقرار شود این بحث را به نوعی آقای روحانی شروع کرد. دولت یازدهم تدبیر و امید، اعتدال و فراجناحی بود. رویکرد آقای رئیس جمهور این است که دولت دوازدهم نیز فراجناحی باشد.

ابتکار اظهار کرد: موضوعاتی داریم که این اختلافات برای ما می تواند بسیار خطرناک باشد. مسئله محیط زیست و آب از این نوع هستند برای همین باید گفتگو شکل بگیرد و انسجام و وحدت ملی اتفاق بیفتد. گفتگو هم به این مفهوم که فضای آزاد و فرصت برای طرح دیدگاه ها فراهم، همه نظرات شنیده و در نهایت سیاست ملی اتخاذ شود تا برای اجرای آن یک انسجامی وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که سال ها شاهد بودیم اصلاح طلبان، اصولگرایان را به ناکارآمدی و اصولگرایان، اصلاح طلبان را به وادادگی متهم کردند آیا امروز دو جناح سیاسی همدیگر را به رسمیت شناختند؟ بیان کرد: اصولگرایان البته بیشتر جبهه پایداری یک زمانی کلا موجودیت جریان اصلاحات را زیر سئوال بردند و معتقد بودند این جریان نابود شد و رفت. اشتباه خیلی بزرگی بود. این اشتباه را یقینا طیف مقابل تا به حال انجام نداده و نخواهد داد.

وی افزود: جریان اعتدال معتقد است باید بهترین نیروها کنار هم قرار بگیرند و برای کشور کار کنند. این مسئله هم که یک طیفی ناکارآمدی داشته، بالاخره کارنامه ها و عملکردها مشخص است. اتهام وادادگی به اصلاح طلبان نیز از زمان آقای خاتمی بود. اینکه تعامل با جهان داشته باشیم و نحوه تعامل چه باشد؟ چگونه در مناسبات جهانی از فرصت ها استفاده کنیم؟ به نظرم کما بیش این مسائل روشن است و می تواند این بحث ها مبنایی برای گفتگوی ملی باشد.

وی درباره محل گفتگوی ملی گفت: حتما باید احزاب این کار را بکنند، خود مجلس محل خوبی است. البته رسانه ها در انعکاسش خیلی نقش دارند. گفتگوی ملی جناح ها تنش های سیاسی را کم خواهد کرد اما عده ای تلاش دارند بر طبل بی اعتمادی بکوبند. یعنی می خواهند یک فضای بی اعتمادی را به وجود بیاورند و یکسری اتهامات واهی را مطرح می کنند این دور از شئون اسلامی، انقلابی و دینی است.

ابتکار تأکید کرد: اینکه عده ای بیایند برای اینکه عرصه قدرت را تصاحب کنند وارد بحث اتهام، تهمت و تخریب شوند، باعث بی اعتمادی مردم شوند و این اصلا به نفع منافع ملی نیست. جناح ها باید به هم اعتماد داشته باشند، یکسری اصول و مبانی را مشترک بدانند و درباره جهت گیری ها با هم گفتگو کنند.

29214

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟