محکومیت جهانی تبرئه نزدیکان ولیعهد عربستان در پرونده قتل خاشقجی

احکام اولیه دستگاه قضایی عربستان علیه عاملان قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به همراه داشته است که در پی تبرئه شدن متهمان ردیف اول این پرونده، واکنش‌ها با انتقاد همراه بوده است.

محکومیت جهانی تبرئه نزدیکان ولیعهد عربستان در پرونده قتل خاشقجی

یک منبع عالی رتبه در دولت آمریکا در واکنش به احکام اولیه دستگاه قضایی عربستان علیه عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی این اقدام را "گامی مهم" در روند مجازات عاملان این جنایت خواند.

وی که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: این یک گام مهم برای مجازات عاملان این جنایت وحشتناک بود و ما عربستان را تشویق می‌کنیم تا یک روند قضایی منصفانه و شفافی را در این زمینه دنبال کند.

با این حال تیم کین، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا گفت: مقامات عالی رتبه عربستان سعودی همچنان از بازخواست در پرونده قتل خاشقجی فرار می‌کنند در حالی که قتل خاشقجی زیر نظر حکومت سعودی انجام شده است.

این سناتور دموکرات افزود: باید از دولت ترامپ بخواهیم که در پرونده قتل وحشیانه خاشقجی به دنبال تحقق عدالت باشد و نباید ارزیابی سازمان اطلاعات آمریکا درباره این پرونده را نادیده بگیرد.

آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: آرائی که در پرونده خاشقجی صادر شده است تلاشی است برای اینکه سران عربستان سعودی و در رأس آن‌ها، ولیعهد این کشور از این جنایت مصون بمانند. قتل خاشقجی، یک اقدام عمدی بود نه یک اقدام ناگهانی یا فردی.

برنی سندرز، از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: سازمان اطلاعات آمریکا به این جمع بندی رسیده بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. محاکمه ناچیزی که رژیم مستبد و غیرقانونی سعودی انجام داد صرفاً سرپوشی بود بر جنایتی که صورت گرفته بود.

سندرز در ادامه تاکید کرد:‌ ای کاش، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اظهارات دوستانه و عاطفی خود درباره دیکتاتوری سعودی را متوقف کند.

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل که درباره قتل جمال خاشقجی تحقیق می‌کند، نیز در این باره اظهار کرد: براساس قوانین انسانی بین‌المللی، قتل آقای خاشقجی یک اعدام غیرقانونی است که عربستان سعودی مسئولیت آن را بر عهده دارد.

وی به تبرئه شدن سه متهم اصلی این پرونده واکنش نشان داد و تأکید کرد: عاملان گناهکار به اعدام محکوم شدند اما متهمان ردیف اول و مغز متفکران این پرونده نه تنها آزاد هستند بلکه می‌توان گفت که حتی بازجویی و محاکمه نیز نشده‌اند، این یک تمسخر است.

کریستوف دولوار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز هم با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: این احکام را می‌توان به منزله زدن مهر سکوت بر دهان افراد شکاک برای همیشه دانست، ‌راهی که مانع از سخن گفتن آنها برای پنهان کردن بهتر حقیقت می‌شود.

وی افزود: ابهام و گنگی روال قضایی و پنهان سازی مدارک به ما اجازه نمی‌دهد در مورد چرایی محکومیت یا تبرئه شدن برخی در این پرونده، نظر دهیم. می‌توان در ماهیت احکام صادره شک کرد و ما امیدواریم که عربستان این کار را با یک محاکمه علنی انجام دهد، ریاض با اجرای عدالت به این سبک نمی‌تواند وجهه‌اش را ترمیم کند.

لین معلوف، مدیر پژوهش‌های خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل هم نسبت به احکام دستگاه قضایی عربستان علیه عاملان این جنایت واکنش نشان داد.

وی عنوان کرد: هدف از حکمی که علیه قاتلان خاشقجی صادر شده، سرپوش گذاشتن بر این جنایت است. محاکمه ناعادلانه بوده و در احکام صادره عدالت در حق خاشقجی و نزدیکانش محقق نشده است.

معلوف با بیان اینکه این دادگاه پشت درهای بسته برگزار شده است، افزود: این احکام نتوانست به دخالت مقامات سعودی در این جنایت یا روشن شدن محل جسد خاشقجی کمک کند.

عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز گفت حکم متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی رضایت بخش نبوده و بجا بودن نگرانی‌های ترکیه درباره اجرای عدالت را ثابت کرد.

وی همچنین خواستار شفافسازی در تحقیقات مربوط به قتل خاشقجی شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک خواستار انجام تحقیقات مستقل و شفاف درباره پرونده قتل خاشقجی شد.

وی عنوان کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همچنان خواستار انجام تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه درباره این جنایت هستند.

وی همچنین بر پایبندی سازمان ملل به تضمین آزادی بیان و حفاظت از روزنامه‌نگاران تأکید دارد و با هرگونه حکم اعدامی مخالف است.

احمد بنشمسی، سخنگوی دیده‌بان حقوق بشر نیز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره احکام صادره علیه عاملان قتل خاشقجی را به دور از عدالت خواند.

وی در این باره گفت: ابهامات و محرمانه برگزار شدن محاکمه از همان ابتدا این پرونده را پیچیده کرده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها