پس از 4 سال انتخابات نظام پزشکی فردا برگزار می‌شود/ فرار مالیاتی و خطای پزشکی؛چالش‌های پیش‌رو/ خطر دولتی شدن نظام پزشکی

انتخابات سازمان نظام پزشکی درحالی فردا کلید می‌خورد که مباحثی مانند خطاهای پزشکی و فرار مالیاتی برخی پزشکان مدتی است جنجال به پا کرده و برخی کارشناسان نسبت به دولتی و سیاسی شدن این سازمان هشدار می‌دهند.به نظر می‌رسد، جمعه حدود ۲۵۰ هزار عضو این سازمان مانند پزشک، دندانپزشک، داروساز، ماما و دکترای علوم آزمایشگاهی هنگام شرکت در انتخابات به این مسائل توجه ویژه‌ای داشته باشند.

پس از 4 سال انتخابات نظام پزشکی فردا برگزار می‌شود/ فرار مالیاتی و خطای پزشکی؛چالش‌های پیش‌رو/ خطر دولتی شدن نظام پزشکی

پزشکان طی ۴ سال اخیر روزهای سخت و پر حاشیه‌ای را تجربه کردند. بالاگرفتن بحث خطاهای پزشکی در شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر افکار عمومی تا حد زیادی تاثیر گذار بود. مرگ عباس کیارستمی کارگردان ایرانی و ایجاد دوقطبی هنرمندان و پزشکان پس از این اتفاقات یکی از پیچ‌های مهم‌ سازمان نظام پزشکی بود که سلامت از آن عبور نکرد. آنچه در ادامه می‌آید مهم‌ترین چالش‌های نظام پزشکی در مقطع کنونی است که به طور قطع سهم بالایی در رای پزشکان به مسئولان جدید این سازمان دارد.

چالش مالیات و خطاهای پزشکی

با این حال اتفاقات جنجال‌آفريني که در يکي، دو سال اخير پاي پزشکان را به رسانه‌ها باز کرده است هيچ وقت به نفع آنها تمام نشده؛ تا جايي که حالا هر خبري که مربوط به اين بخش از جامعه باشد چه به خطاهاي انساني برگردد چه مسائل مالي، مي‌تواند جنجالي تازه به راه بيندازد و بار ديگر خيلي از مسئولان بزرگ و کوچک را وادار به واکنش کند.

نمونه‌اش حرف‌هاي اخير رئيس سازمان امور مالياتي کل کشور که در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري از فرار مالياتي گسترده پزشکان خبر داد. سيد کامل تقوي نژاد که اين روزها فيلم حرف هايش در شبکه‌هاي اجتماعي هم دست به دست مي‌شود سهم پزشکان از فرار مالياتي را 600 ميليارد تومان عنوان کرد. حرف‌هاي تقوي نژاد که واکنش‌هاي زيادي هم به راه انداخته با وعده‌هاي عجيب و غريب بعضي از نامزدهاي انتخابات نظام پزشکي هم زمان شده است.

چالش پزشکان عمومی

یکی از مهم ترین چالش‌هایی که متخبان نظام پزشکی را حتما به خود درگیر می‌کند وضعیت پزشکان عمومی است. در حال حاضر بیش از ١١١ هزار پزشک عمومی در کشور فعال هستند که نیمی از جمعیت سازمان نظام پزشکی کشور را تشکیل می‌دهند.

واقعیت موجود در نظام بهداشت و درمان کشور نشان می‌دهد که بخش اصلی خدمات بهداشتی و درمانی بر دوش پزشکان عمومی سنگینی می‌کند و این در حالی است که وضعیت نامتوازن و غیرمنطقی درآمد پزشکان عمومی در مقایسه با سایر پزشکان سال‌هاست که به یکی از دغدغه‌های اصلی آنها تبدیل شده است. به طوری‌که ناظران یکی از دلایل اصلی بی‌اعتمادی پزشکان به سازمان نظام پزشکی کشور را بی‌توجهی به توزیع درآمد در میان پزشکان به ضرر پزشکان عمومی می‌دانند.

از سوی دیگر مسیر بسته نظرخواهی از سازمان نظام پزشکی از سوی وزارت بهداشت در طرح‌هایی مانند پزشک خانواده که با سرنوشت کاری پزشکان عمومی گره خورده است، یکی دیگر از انتقادات پزشکان عمومی به مجموعه مدیریتی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است. به گزارش خبرآنلاین، به طوری‌که وزارت بهداشت در طرح پزشک خانواده بدون در نظر گرفتن راهکار‌ها و نظرات اعضای پارلمان پزشکی تصمیم‌گیری‌ای برای پزشکان در این طرح کردند که ابهامات فراوانی را برای چگونگی کسب درآمد آنها ایجاد کرد که این مورد در طرح تحول نظام سلامت نیز صدق می‌کند.

خطر دولتی شدن نظام پزشکی

عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز شرط رهایی نظام سلامت از چالش های پیش رو را، استقلال سه رکن درگیر خدمات سلامت در کشور دانست.

داریوش طاهرخانی گفت: نظام سلامت از سه رکن تشکیل شده است. وزارت بهداشت، سیاستگزار؛ وزارت رفاه و بیمه ها، رکن تامین کننده منابع مالی و سازمان نظام پزشکی، نماینده ارائه دهندگان خدمات سلامت که هر یک وظایف خاص خود را دارند.

وی تاکید کرد: نظام سلامت کشور زمانی از چالش های پیش رو رهایی می یابد که استقلال این سه رکن مخدوش نگردیده باشد و بر اساس اصول حقوقی، تفکیک قوا محرز باشد.

طاهرخانی با عنوان این مطلب که دو رکن نخست به دلیل ماهیت کارکردشان از هم منفک هستند و ساختارشان به گونه ای است که مدیران و تصمیم گیرانی مجزا از هم دارند، افزود: تنها رکن سوم یعنی نظام پزشکی به دلیل ماهیت انتخاباتی که دارد، همواره محل بحث است.

به گزارش مهر، وی گفت: اگر منتخبین جامعه پزشکی، تفکرات شان با وزارت بهداشت از منشاء واحدی برخوردار باشد، بالانس به سمت دولت و وزارت بهداشت خواهد شد و اگر کرسی های سیاستگزاری نظام پزشکی در اختیار بیمه ای ها قرار بگیرد ، در آن صورت نیز جامعه پزشکی در رسیدن به مطالبات معوق خودش چالش هایی خواهد داشت.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور تاکید کرد: تنها اگر منتخبین مستقل و با تفکرات صنفی در نظام پزشکی قرار گیرند، در آن صورت توازن قوا برقرار خواهد شد و جامعه پزشکی می تواند اطمینان خاطر داشته باشد که آرای آنها «وجه المصالحه» تنظیم روابط نخواهند شد. و این موضوعی است که همواره پاشنه آشیل نظام های صنفی بوده و خواهد بود.

طاهرخانی افزود: به نظر می رسد، در انتخابات ۳۰ تیر، جامعه پزشکی باید هوشمندانه، نمایندگانی برخاسته از صنف خودش را انتخاب نماید. افرادی که ضمن عدم وابستگی به دولت، پس از انتخابات نیز دست رد به پیشنهادهای دولتی ها برای کسب پست های دولتی بزنند و تا آخر در کنار جامعه پزشکی بمانند.

سایه «شبه دولتی»

منوچهر نظری عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران نیز سازمان نظام پزشکی را به عنوان بزرگترین و موثرترین نهاد عمومی غیردولتی در کشور می شناسد که در چند سال گذشته سایه «شبه دولتی» بر پیکره آن سایه انداخته است.

وی، شبه دولتی شدن سازمان نظام پزشکی را یکی از آسیب های این سازمان صنفی دانست و افزود: وقتی این سازمان از اختیارات قانونی که مجلس شورای اسلامی برای آن مصوب کرده، برخوردار نیست، انگیزه پزشکان برای مشارکت در انتخابات نظام پزشکی کم رنگ می شود.

نظری همچنین به ابلاغ حکم رئیس کل سازمان نظام پزشکی توسط رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: این قبیل تصمیمات باعث شده به نوعی دولت در چیدمان نیروها و سیاست های کلی این سازمان صنفی دخالت کند و اجازه ندهد این سازمان حتی در چارچوب قانون مجلس، از اختیاراتی که دارد، برخوردار شود.

جزییات انتخابات فردا

در همین زمینه معاون درمان وزیر بهداشت و رئیس ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی درباره جزییات این انتخابات: هفتمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی در جمعه 30 تیر ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. باید توجه کرد که سازمان نظام پزشکی یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان‌های غیردولتی ایران است که تاریخچه آن به سال 1335 یعنی بیش از 60 سال پیش برمی‌گردد و بعد از انقلاب اسلامی این هفتمین دوره است که انتخابات این سازمان را برگزار می‌کنیم و رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی کشور در شهریور ماه و روز پزشک انتخاب و اعلام می‌شود. محمد آقاجانی با بیان اینکه این سازمان دارای 250 هزار عضو در گروه‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مامایی و لیسانس‌های پروانه‌دار است، افزود: قانون نظام پزشکی حدود هشت بار مورد بازنگری قرار گرفته که آخرینش مربوط به سال 1383 بوده است. در این قانون اعتلای ارزش‌های اخلاقی و اسلامی در امور پزشکی، تلاش در جهت اصلاح و پیشبرد امور پزشکی، حفظ حقوق بیماران و حمایت از حقوق صنفی و... جز اهداف نظام پزشکی قرار گرفته‌اند که در این بین دو هدف اصلی یعنی حفظ حقوق جامعه و سلامت مردم و توجه به حقوق صنفی گروه پزشکی و اعتلای آن مهم‌تر بوده و تأثیر نظام پزشکی را مضاعف می‌کند.

رئیس ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی با بیان اینکه این انتخابات در روز جمعه 30 تیرماه از ساعت 8 صبح تا 8 شب در 200 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود، ادامه داد: انتخابات هشت حوزه به دلیل به حدنصاب نرسیدن شمار ثبت‌نامی کاندیدا به انتخابات میان‌دوره‌ای موکول شده است. در این دوره 58 حوزه انتخابی دارای هیأت مدیره 17 نفره و 142 حوزه دارای هیأت مدیره 11 نفره خواهند بود.

تاریخچه

سازمان نظام پزشکی بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان غیردولتی در ایران است که در تاریخ ١٧/۱۰/١٣٣٥ تاسیس شده است. این سازمان با حدود ۲۵۰ هزار عضو پزشک، دندانپزشک، داروساز، ماما، دکترای علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پروانه‌دار مانند شنوایی‌سنج، فیزیوتراپ، بینایی‌سنج، کاردرمانگر و... سابقه‌ای بیش از ۵۰سال دارد.

در دوره اخیر علیرضا زالی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص مغز و اعصاب ریاست این سازمان را برعهده داشت و در واقع فردا او غایب بزرگ انتخابات سازمان نظام پزشکی است. زالی در این دوره عنوان کرده که در انتخابات شرکت نمی‌کند. غیبت او باعث شده لیست‌های انتخاباتی پزشکان چهره‌های جدیدی را به خود بگیرند.

از مهم‌ترین چهره‌هایی که در این دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی شرکت‌کرده‌اند می‌توان به نام‌هایی چون: مصطفی معین وزیر سابق علوم و متخصص آسم کودکان، رحمت الله حافظی پزشک و عضو شورای شهر چهارم تهران ، ایرج فاضل وزیر سابق بهداشت و مشاور کنونی سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، محمدرضا ظفرقندی رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران، ناهید خداکرمی، پزشک و منتخب مردم تهران در انتخابات شورای شهر در دوره پنجم، سید تقی نوربخش رییس کنونی سازمان تامین اجتماعی و.. اشاره کرد.

بی‌اعتمادی پزشکان به سازمان نظام پزشکی در نوع خود دارای مصادیق و دلایل متفاوتی است اما شاید مهم‌ترین این مصداق‌ها مشارکت بسیار پایین پزشکان در انتخابات سازمان نظام پزشکی است. به‌طوری‌که مسوولان برگزار‌کننده انتخابات سازمان نظام پزشکی در اسفندماه سال ۹۲ از افزایش میزان مشارکت پزشکان خبر داده‌بودند اما آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات سال ۹۲ در مقایسه با دوره قبل از آن یعنی در سال ۱۳۸۷ از کاهش ۳۷ درصدی مشارکت پزشکان تهرانی از انتخابات سازمان نظام پزشکی حکایت داشت.

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • زهرا سرلک
    0

    بینایی سنجی علم مراقبت اولیه از بینایی و رشته ایی شناخته شده و دارای جایگاهی رفیع در کشورهای توسعه یافته میباشد. متاسفانه در کشور ما اخیرا این رشته و شاغلین در آن که از کمترین و حداقل حقوق و جایگاهی که شایسته ی آن هستند برخوردار میباشند به دلیل زیاده طلبی عده ای از چشم پزشکانی که دارای حقوق های نجومی بوده و هم اکنون نیز هستند مورد تهدید و تخریب قرار گرفته است. تا جایی که همین گروه تصمیم به تغییر کریکولوم درسی این رشته دانشگاهی و حتی فراتر از آن تصمیم به حذف اختیارات قانونی شاغلین در این رشته و سپردن آن اختیارات به افراد غیر متخصص نموده اند. متاسفانه علیرغم اعتراضات فراوان راه به جایی نبرده ایم. از تمامی رسانه ها و نیز از مردم تقاضا داریم صدای دادخواهی بینایی سنجی و تمام رشته های مهم و حساس پیراپزشکی باشند آن هم در مملکتی که معلوم نیست بر چه اساسی پزشک در راس تمام امور مربوط به سلامت آن قرار گرفته است، آن هم با خطاهای پزشکی غیر قابل بخششی که در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم. سلامت بینایی جامعه در خطر است. اگر رسانه ها و مردم صدای ما نباشند توسعه ی علمی و سلامت جامعه فدای منفعت طلبی های شخصی خواهد شد.

  • مادر
    0

    سلام سال ۹۴ بخاطر اشتباهی که ماما در اتاق زایمان انجام داد دست بچم دچار فلج ارب شد علاوه بر دست سر و چـشم بچم هم اسیب دید بعد از دوسال فیزیوتراپی دکتر بچه گفته تا ۵ سالگی فیزیوتراپی رو ادامه بدید اگه پیشرفت نداشت جراحی رو دستش انجام میده و گفته که این دست هیچوقت بحالت عادیش برنمیگرده.بعد از ۱۸ ماه از دکترش شکایت کردیم ولی کمیسیون رای و به دکتردادن و ما رو محکوم کردن،مسئولیت این مشکل با کیه؟!کی باید جوابگو باشه؟من اگه میرفتم بیمارستان خصوصی پول میدادم این مشکلات پیش نمیومد.

  • مهدی محمدی
    0

    سلام لطفآ یکی از این دندانپزشکان بپرسه چرا اینقدر حزینه گزاف از مردم بد بخت میگیرید تو افغانستان روکش دندان ۳۰ هزار تومن ایران تو ایران ۳۵۰ هزار تومان ترمیم با عصب کشی افغانستان ۵۰ هزار ت توایران ۴۵۰ تومان واقعآ ظلمه بدبختانه مردمم استقبال میکنن

  • محمدرصا
    0

    سلام دکترها اکثرا آدمهای پولکی و فوق العاده بیرحم و خودگیر و معرور هستند اصلا درامدشون حلال نیست

  • مصطفی
    0

    چند روز پیش دوستم بخاطر یه عمل ساده رفت بیمارستان میلاد، بدون اینکه غلظت خونش رو آزمایش کنند عمل کردند که منجر به مرگ مغزی و فوت شد

  • ناشناس
    0

    مشکل کنونی جامعه پزشکی ایران عدم وجدان کاری عدم احساس مسئولیت نسبت به جان بیماران وانسانها و عدم تشخیص صحیح بیماری و تجویز درست دارو با وجود پیشرفت تکنولوژی در پزشکی همچون آزمایشات وتصویربرداری های پیشرفته نسبت به گذشته میباشد من حدود ۳ سال به دلیل تجویز ناصحیح دارو و بی تفاوتی پزشکم نسبت به این مساله درگیر عواقب جسمی وروحی بسیار شدیدی شدم وهستم و دربیمارستان هم مدتی بستری بودم ام متاسفانه با وجود صرف هزینه و زمان بسیار پزشکان در نهایت موفق به تشخیص صحیح نشده و خودم با قطع کردن قرصم به مرور زمان بهتر شدم درحالیکه درطول این مدت وبا مراجعه به پزشکان متعدد فقط یک پزشک به من گفت که نیازی نیست تا قرص مصرف کنم .آیا واقعا پزشکان ما پول دریافتی خود از بیمار را حلال میدانند در حالیکه بیمار را به مرز مرگ میرسانند و درنهایت برایشان هیچ چیزی مهم نیست وحتی نسبت به کسانی که واقعیت را منعکس می کنند واکنش تند نشان میدهند وخود را محق میدانند نه بیمار ازهمه جا بیخبر را پس سوگندنامه پزشکی برای چیست؟متاسفانه جامعه پزشکی کنونی چیزی جز باند بازی و سوء استفاده از بیماران وبازی کردن با جان آنها نیست وخلاصه اینکه پزشکان فقط به پول توجه میکنند ولاغیر

  • فروزنده
    0

    من به علت تنگی کانال نخاعی توسط پزشک جراحی تحت عمل جراحی کمر قرار گرفتم که. این عمل منجر به فلج. شدن مطلق از کمر به پایین شد. از پزشک مربوطه به نظام پزشکی شکایت کردم وایشان برای تبرئه ی خود 2 برگه جعل شده به نظام پزشکی ارائه داد .. برگه اول با تبانی همکار متخصص دیگری ،برگه ی مشاوره ای مبنی بر فلج بودن من قبل از عمل جراحی تنظیم کردند درصورتی که من قبل از جراحی به تدریس اشتغال داشتم برگه دوم مربوط به رضایت نامه عمل جراحی بود که قبل از امضای من وهمراهم 2 سطر اضافه کرده بود به این مضمون که ما خودمان به عوارضی ازجمله فلج شدن بعد از جراحی رضایت داده ایم. از مسئولین مربوطه سوال می کنم:آیا من که توسط پزشک از راه رفتن محروم شدم،سزاوار این رفتار بودم؟ این را هم اضافه کنم که هر چند نظام پزشکی با تمام توان از پزشک. مربوطه حمایت کرد ولی به دلیل مستند بودن مدارک و پیگیری وموارد مشابه که توسط این پزشک انجام گرفته بود علیرغم. حمایت مکررصنفی از این پرشک سرانجام پرونده ام به دادگستری تهران ارسال شد ونهایتا 3 ماه مطب دکتر بسته شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها