رازهایی از ثروت‌اندوزی دانشمندان برجسته جهان/دانشمندانی که حساب بانکی‌شان سر به فلک می‌کشد!

معمولاً ثروتمندترین افراد جهان هنرمندان یا اسطوره‌های ورزشی هستند، اما به نظر می‌رسد فعال‌ترین ذهن‌های جهان هم دارای عمیق‌ترین جیب‌ها هستند.

رازهایی از ثروت‌اندوزی دانشمندان برجسته جهان/دانشمندانی که حساب بانکی‌شان سر به فلک می‌کشد!

برترین دانشمندان جهان ثروت عظیمی را به خود اختصاص داده اند و نکته جالب اینجاست که این افراد از رشته‌های بسیار متفاوتی مانند مهندسی، زیست شناسی، جانورشناسی و پزشکی به دست می‌آیند. طبیعتاً بیشتر آن‌ها زندگی خود را به زمینه‌های مربوطه اختصاص داده اند، به همین دلیل آن‌ها قطعاً مستحق شناخت، شهرت و شاید ثروت هستند. با این حال، در حالی که برخی از آن‌ها با دستیابی به موفقیت‌های علمی پول خود را به دست می‌آورند، برخی دیگر بیشتر به تور‌های کتاب، حضور در تلویزیون و شهرت عمومی اعتماد داشتند.

۱۰. نیل دگراس تایسون (۱.۵ میلیون دلار)

نیل دگراس تایسون بدون شک یکی از فیزیکدان‌های محبوب جهان است. او همچنین نویسنده و یک رابط علمی است و در طول کار خود در برنامه‌های تلویزیونی متعددی شرکت داشته است.

نیل دگراس تایسون در ۵ اکتبر ۱۹۵۸ در منهتن نیویورک متولد شد و تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد، دانشگاه تگزاس در اوستین و دانشگاه کلمبیا به پایان رساند. او یکی از باهوش‌ترین افراد جهان است، اما این نحوه تعامل و ارتباط با مخاطبان است که به او امکان موفقیت بسیار بالایی می‌دهد. آخرین کتاب او در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، مجموعه‌ای از مقالاتش را شامل می‌شود.
ارزش ثروت خالص نیل دگراس تایسون حدود ۲ میلیون دلار در روز است.

دانشمندان

۹. کاتلین تیلور (۲.۵ میلیون دلار)

در مورد کاتلین تیلور و جایگاه جهانی او حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد. او تاکنون جوایز بی‌شماری از جمله جایزه نخست در دو مسابقه THES / OUP Science Essay و جایزه برترین مقاله علوم انسانی و علوم اجتماعی THES / OUP است. همزمان با دریافت جوایز فوق را در سال ۲۰۰۳، او کتاب خود با عنوان Brainwashing: The Science of Thought Control (شست و شوی مغز: علم کنترل افکار) را در سال ۲۰۰۵ منتشر کرد که وی را در لیست بلند جایزه "A Bookis Science Aventis" قرار داد. تیلور به عنوان یک نویسنده و زیست شناس با استعداد، عمدتا به دلیل فروش کتاب خوب عمل کرده است.

در حالی که او در اصل در زیست شناسی تخصص دارد، همچنین دانشمند گروه تحقیقات فیزیولوژی، آناتومی و در دانشگاه آکسفورد است. از دستاورد‌های مهم دیگر او، می‌توان انتصاب وی به عنوان همکار علمی پژوهشگاه غذا، مغز و رفتار در نظر گرفت. با توجه به منابع مالی و ثروت او، کاتلین تیلور حدود ۲.۵ میلیون دلار ارزش خالص دارد. برای یک نویسنده محبوب و زیست شناس ماهر، این رقم چندان تعجب آور نیست.

دانشمندان

۸. میچیو کاکو (۵ میلیون دلار)

علم برای همه نیست، این را مسلماً همه می‌دانیم. با این حال، به لطف افرادی مانند Michio Kaku، این موضوع در میان نسل جوان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. او یک فیزیکدان نظری ، آینده نگر و محبوب است که در ۲۴ ژانویه ۱۹۴۷ در سان خوزه کالیفرنیا به دنیا آمد. در حالی که کار او در مورد تئوری رشته (و تحقیقات مهم علمی دیگر) غیرقابل انکار است، اما دنیای علم خیلی به او یا سایر همکاران فکر نمی‌کند. برخی حتی گفته‌اند که کاکو بیشتر از آنکه یک دانشمند باشد، یک ستاره پاپ است. میچیو اکنون در نیویورک زندگی می‌کند و استاد فیزیک نظری در کالج سیتی است.
در حالی که دارایی‌های میشیو کاکو برای عموم افشا نمی‌شود، برخی تخمین می‌زنند که ارزش خالص ثروت وی به ۵ میلیون دلار برسد. مطمئناً، برخی از این میلیون‌ها نفر مدیون حضور‌های مختلف او در مستند‌ها و سریال‌های وب مانند دنیای بعدی با میچیو کاکو هستند. او توجه زیادی به رسانه‌های اجتماعی دارد، با وجود ۷۱ سال سن، میچیو کاکو ارتباط خوبی با دنیای مدرن دارد و این قابل ستایش است.

دانشمندان

۷. نوام چامسکی (۵ میلیون دلار)

نوام چامسکی، زبان شناس، فیلسوف، تاریخ نگار، منتقد اجتماعی و فعال سیاسی و بدون شک یکی از مهمترین افراد جهان و از ثروتمندترین دانشمندان است. با این حال، قبل از اینکه به امور مالی او بپردازیم، نگاهی کوتاه به مهمترین دستاورد‌های چامسکی خواهیم داشت که در اینجا تنها به تعداد کمی از آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ وی در ۷ دسامبر سال ۱۹۲۸ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا درمیان مهاجران یهودی طبقه متوسط متولد شد. در ۱۶ سالگی وارد دانشگاه پنسیلوانیا شد و از ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵ به عضویت انجمن یاران دانشگاه هاروارد درآمد.
نوام چامسکی صریحاً با جنگ ویتنام مخالفت کرد و حتی مقاله‌ای ضد جنگ با عنوان مسئولیت روشنفکران منتشر کرد. وی در انقلاب علوم انسانی نقش مؤثری داشت. او همچنان منتقد سیاست خارجی ایالات متحده و رسانه‌های خبری اصلی است.
طبق ادعای منابع معتبر، نوام چامسکی ۵ میلیون دلار ثروت خالص دارد که با توجه به فعالیت‌های وی قابل تحسین است. سال‌ها طول کشید تا چامسکی به این ثروت دست یابد؛ اما با توجه به اینکه نوام نویسنده بیش از ۱۰۰ کتاب است، این چندان تعجب آور نیست.

ثروتمندان

۶. کلینتون ریچارد داوکینز (۱۰ میلیون دلار)

کلینتون ریچارد داوکینز در مقایسه با دانشمندان فوق به طور قابل توجهی ثروتمندتر هستند. ریچارد داوکینز متولد ۲۶ مارس ۱۹۴۱ در نایروبی، کنیا بریتانیا کتابی را در سال ۱۹۷۶ با عنوان The Selfish Gene منتشر کرد که راه او را برای شهرت و موفقیت آغاز کرد. وی در سال ۱۹۸۲ کتاب موفق دیگری به نام The Extended Phenotype منتشر کرد. کلینتون ریچارد نمایش‌های بی‌شماری را در تلویزیون و رادیو اجرا کرده است. داوکینز نیز تعداد زیادی جوایز دانشگاهی و نویسندگی دریافت کرده است.

وی در سال ۱۹۸۹ مدرک دکترای علوم را از دانشگاه آکسفورد انگلستان دریافت کرد، او در سال ۲۰۱۲ جایزه افتخار Services to Humanism را دریافت کرد. می‌توان گفت او یکی از ثروتمندترین پزشکان جهان است، اگرچه لزوما به معنای پزشکی نیست. او در سال ۲۰۰۶ بنیاد عقل و علوم ریچارد داوکینز را تأسیس کرد. ناگفته نماند که وی به دلیل بی‌اعتقادی‌اش به دین و مذهب بسیار مورد هجمه و انتقاد واقع شده است. در حال حاضر ثروت خالص او ۱۰ میلیون دلار است که بیشتر پول وی از فروش کتاب و حضور در تلویزیون گرفته شده است.

دانشمندان

۵. جین گودال (۱۰ میلیون دلار)

دیم جین گودال، انسان شناس انگلیسی، متولد ۳ آوریل ۱۹۳۴ در لندن است. جین در مورد شامپانزه‌ها به عنوان متخصص برتر جهان مطالعه می‌کند. او در واقع یک مطالعه گسترده در مورد تعاملات اجتماعی و خانوادگی شامپانزه‌های وحشی که بیش از ۵۵ سال به طول انجامید، انجام داد.
تنها برخی از برجسته‌ترین دستاورد‌های وی شامل تأسیس مؤسسه جین گودال و برنامه Roots & Shoots است. علاوه بر این، وی در سال ۲۰۰۲ جایزه افتخار مأمور صلح سازمان ملل متحد را دریافت. او به طور جدی درگیر سیاست است و صریحاً کاندیدای پارلمان کارولین لوکاس از حزب سبز را قبل از انتخابات رسمی در سال ۲۰۱۵ تأیید کرد.
موسسه جین گودال در سال ۱۹۷۷ تأسیس شد و به طور جدی از تحقیقات گومبه حمایت می‌کند. JGI دارای نوزده دفتر در سرتاسر جهان است و این یکی از برنامه‌های بسیار ارزشمند حفاظت و توسعه در آفریقا است. برنامه جهانی جوانان Roots & Shoots در سال ۱۹۹۱ پس از دیدار بین جین و ۱۶ نوجوان محلی آغاز شد. امروزه، این سازمان بیش از ۱۰، ۰۰۰ گروه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان دارد.
ثروت وی به حدود ۱۰ میلیون دلار می‌رسد. با توجه به دستاورد‌های مادام العمر و سخت کوشی، او احتمالاً سزاوار چیز‌های بیشتری است. با این وجود، برای ایجاد تفاوت چشمگیر در این جهان، شما اغلب به منابع، اتصالات و نفوذ نیاز دارید. بدون شک وی هزینه زیادی را در پروژه‌های خود سرمایه گذاری کرده است.

دانشمندان

۴- روندا استریکر (۵.۶ میلیارد دلار)

با نزدیک شدن به انتهای لیست، آمار دارایی خالص ثروتمندترین دانشمندان جهان به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. اول از همه ما روندا استریکر، نوه هومر استریکر را داریم که تولید کننده مشهور تجهیزات پزشکی Stryker Corporation است. او ۳۰ است مدیر این شرکت فناوری پزشکی است، وسایل پزشکی این شرکت در سراسر جهان مورد استقبال فراوان قرار گرفته است.

یافتن اطلاعاتی درباره زندگی و تربیت او کار آسانی نیست. روندا در سال ۱۹۵۴ در Portage، میشیگان به دنیا آمد. پدرش لی استریکر و مادرش مری جین استریکر بود که در سال ۱۹۷۶ در وایومینگ در اثر سقوط هواپیما جان باختند. او لیسانس افتخار از دانشگاه کلرادو شمالی داشته و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه میشیگان غربی است. شوهر وی ویلیام جانستون، رئیس Greenleaf Trust است، آن‌ها صاحب سه فرزند هستند.

شرکت Stryker یک شرکت فن آوری پزشکی Fortune ۵۰۰ است که محصولات خود را در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به فروش می‌رساند. بدیهی است، پول زیادی در این تجارت کسب می‌شود، به همین دلیل ارزش خالص ثروت روندا استریکر در حال حاضر ۵.۶ میلیارد دلار است. به نظر می‌رسد ثروت او سال به سال افزایش می‌یابد.

دانشمندان

۳. گیل کوک (۵.۸ میلیارد دلار)

یکی دیگر از غول‌های تجاری تجهیزات پزشکی، گیل کوک است. او گروه کوک را در کنار همسرش در سال ۱۹۶۳ تأسیس کرد. وی در بلومینگتون ایندیانا، ایالات متحده به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۵۶ با مدرک لیسانس هنر‌های زیبا از دانشگاه ایندیانا فارغ التحصیل شد. همسرش در سال ۲۰۱۱ درگذشت.

او تا به امروز جز‌و هیئت مدیره شرکت است، و علاوه بر آن علاقه وافری به ترمیم بنا‌های تاریخی دارد. وقتی صحبت از امور خیریه می‌شود، او در طی سالیان متمادی به دانشگاه ایندیانا کمک کرد و به عضویت هیئت امنای بنیاد دانشگاه ایندیانا درآمد. وی در سال ۱۹۸۳ و ۱۹۹۳ جایزه گرترود ریچ و همچنین دکترای افتخاری دریافت کرد. علاوه بر این، او دو کتاب در مورد حفظ تاریخ نوشت که هر دو بسیار مورد توجه خوانندگان و منتقدین قرار گرفت.
گیل کوک به طرز چشمگیری ثروتمند است، زیرا ارزش دارایی خالص او از ۵.۸ میلیارد دلار فراتر رفته است. همانطور که اشاره شد، زمینه پزشکی بسیار سودآور است، به‌ویژه برای کسی که سال‌ها در این رشته بوده است.

دانشمندان

۲. گوردون مور (۹/۸ میلیارد دلار)

خود گوردون مور، پدر قانون مور و بنیانگذار و رئیس شرکت اینتل است. گوردون مور در ۳ ژانویه سال ۱۹۲۹ در سان فرانسیسکو، کالیفرنیا متولد شد، به دبیرستان سکوویا در ردوود سیتی رفت و در ابتدا تحصیلات عالی را در دانشگاه ایالتی سن خوزه دنبال کرد. بعد از گذشت دو سال به دانشگاه کالیفرنیا، به برکلی رفت و ۱۹۵۰ لیسانس شیمی گرفت.

در سال ۱۹۵۴ موفق به دریافت دکتری شد. در مصاحبه‌ای با مجله الکترونیک در سال ۱۹۶۵، از مور خواسته شد تا پیش بینی کند چه اتفاقی برای صنعت قطعات نیمه هادی در طی دهه آینده خواهد افتاد. وی با دقت مشاهده و پیش بینی میزان افزایش تراکم تولید مدار‌های یکپارچه را که تا امروز هدفی برای کوچک سازی در صنعت نیمه هادی است، این کار را انجام داد.

در سال ۱۹۸۵، او NM Electronics را در کنار رابرت نایس تأسیس کرد. این شرکت بعد‌ها به اینتل تبدیل شد که موفق شد در زمینه‌هایی مانند مدار‌های یکپارچه، حافظه کامپیوتر و ریزپردازنده‌ها در فناوری‌های بسیار مهم پیشگام باشد.
ثروت خالص گوردون مور به ارزش ۹.۸ بیلیون دلار است. بیشتر این دارایی به احتمال زیاد ناشی از ارتباط او با اینتل است، اما نباید انتشارات مهم او را نادیده گرفت. تمرکز آن بر حفظ محیط زیست و علم است.

دانشمندان

۱. ایلان ماسک (۲۲.۶ میلیارد دلار)

برخی معتقدند ایلان دانشمند واقعی نیست، اما او قطعاً مهندس با استعدادی است. مسک بنیانگذار، مدیر عامل و طراح اصلی SpaceX است، و همچنین از بنیانگذاران، مدیر عامل و معمار محصولات تسلا، یکی از برترین تولید کنندگان اتومبیل برقی در جهان است. حرف‌های زیادی در مورد ایلان ماسک وجود دارد، اما با شروع زندگی اولیه وی، در ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در پرتوریا، ترانسوا، آفریقای جنوبی متولد شد. وی هم اکنون در بل ایر، لس آنجلس ساکن است و تابعبت آفریقای جنوبی کانادا و آمریکایی دارد.

وی در ۱۷ سالگی به کانادا نقل مکان کرد و بلافاصله شروع به حضور در دانشگاه کوئین کرد. دو سال بعد، وی به دانشگاه پنسیلوانیا منتقل شد و مدرک اقتصاد خود را از مدرسه وارتون دریافت و مدرک فیزیک خود را از دانشگاه هنر و علوم دریافت کند. در سال ۱۹۹۵، او در مقطع دکتری در رشته فیزیک کاربردی و علوم مواد در دانشگاه استنفورد تحصیل کرد. با این حال، تصمیم گرفت این تلاش را کنار بگذارد و روی کارآفرینی تمرکز کند. اولین موفقیت بزرگ وی با شرکتی به نام Zip۲ بود.

در سال ۲۰۱۶، ایلان ماسک در فهرست فوربز جز قدرتمندترین افراد جهان بود. ارزش ثروت خالص او ۲۲.۸ میلیارد دلار است و او را به یکی از ثروتمندترین دانشمندان جهان تبدیل کرده است. با توجه به SpaceX که احتمالاً بلند پروازانه‌ترین تلاش وی است، ایلان امید زیادی برای این شرکت دارد و حتی اخیراً اظهار داشت که ۷۰ ٪ این احتمال وجود دارد که در نهایت به مریخ سفر کند. از آنجا که او بیشتر از ۵۰ سال سن ندارد، می‌توان فرض کرد که ایلان ماسک هنوز کار‌های بسیاری برای انجام دادن دارد.

دانشمندان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ماد
    0

    نوش جانشون گوشت بشه به تن خودشون و خانوادشون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها