در گفتگو با خبر فوری مطرح شد

هنوز قرارداد توتال به کمیسیون انرژی نرسیده است / قرارداد به علت محرمانگی قابل انتشار نیست

عقد قرارداد نفتی پر حاشیه ایران با توتال در کشور جنجالی به پا کرده است و قرار است این قرارداد جهت بررسی بیشتر به مجلس ارسال شود ولی هنوز متن این قرارداد به دست مجلسی ها نرسیده است.

هنوز قرارداد توتال به کمیسیون انرژی نرسیده است / قرارداد به علت محرمانگی قابل انتشار نیست

نایب رییس کمیسیون انرژی علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص ارسال قرارداد توتال به مجلس و کمیسیون انرژی به خبرنگار خبر فوری گفت: این قرارداد هنوز به این کمیسیون نرسیده و طبق گفته ها قرار است به این کمیسیون ارسال شود.

نماینده مردم قائمشهر اظهار کرد: برابر قانون نفت، ماده 15 آن دلالت دارد بر اینکه قراردادهای مهم نفتی می بایست در اختیار مجلس و کمیسیون تخصصی انرژی قرار گیرد از طرفی بخشی در هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی که ترکیب آن برحسب همین قانون یک ترکیب حاکمیتی است یعنی نمایندگان تمام قوا در آن حضور دارند تاکید کردند که این قرارداد سریع تر در اختیار کمیسیون انرژی قرار بگیرد .

نایب رییس کمیسیون در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا از متن قرارداد توتال مطلع هستید گفت : از متن این قرار داد هیچ اطلاعی نداریم ولی از زبان مقامات وزارت نفت سهم بندی های اعلام شده است که بر حسب این اطلاعات شرکت پترو پارس بیش از 19 درصد و شرکت توتال 51 درصد و مابقی شرکت ملی چین از این قرارداد سهم می برند.

علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال این هست که قرارداد ارسالی از طرف دولت با کم و کاستی هایی به علت محرمانگی برای مجلس ارسال شود گفت: خیر امکان چنین کاری نیست.

اسدلله قره‌خانی الوستانی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خبر فوری گفت: وزارت نفت مکلف است قراردادهایی که منعقد شده را به صورت محرمانه برای رئیس مجلس ارسال کند و رئیس کمیسیون انرژی به عنوان شورای عالی نظارت بر منابع هیدروکربنات نیز قطعا در جریان قرار خواهد گرفت.

نماینده مجلس ادامه داد: طبق بندی که در قرارداد وجود دارد و طرفین ملزم به رعایت آن هستند، در رابطه با حفظ محرمانگی و رازداری این قرارداد ها را نمی توانند علنی کنند.

وی افزود: افرادی که مسئول هستند و در قانون مشخص شده به این قرار دسترسی و این قرارداد در اختیارشان می باشد وی تاکید کرد: ولی هنوز قرارداد توتال در کمیسیون مطرح نشده و به کمیسیون این قرارداد نرسیده است.

قره‌خانی الوستانی گفت: قرار شده کمیته ای به عنوان نظارت بر امور قرارداد ها که در کمیسیون تشکیل شده است، این کمیته باید این قرارداد را رویت کند ولی هنوز این قرار داد به این کمیته نرسیده است.

وی اظهار کرد این قرارداد به علت محرمانگی اش فقط در اختیار کمیته مذکور قرار میگیرد و دیگر افراد به آن دسترسی نخواهند داشت.

حسنوند رئیس کمیسیون انرژی روز یکشنبه گفته بود در نشستی با حضور وزیر نفت داشته اند مقرر شد که وزیر نفت هرچه سریعتر قرارداد با توتال را به مجلس ارسال کند، و ادامه داد: آقای زنگنه این قرارداد را به مجلس ارسال کرده و در اسرع وقت در اختیار کمیسیون انرژی قرار می گیرد که کمیسیون نیز کمیته ای از افرادی را که تخصص حقوقی، مال و فنی دارند را مشخص کرده که این افراد قرارداد را بررسی کرده تا نظر قطعی به رئیس مجلس اعلام شود.

طی پیگیری خبرنگار خبر فوری هنوز هیچ متنی از قرارداد نفتی توتال با ایران به دست مجلسی ها نرسیده است و مشخص نیست که متن این قرارداد کی به مجلس ارسال می شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها