پیشنهاد عراق به ایران در آستانه حمله آمریکا که تهران آن را رد کرد

بهرام قاسمی خطاب به مشاور برلوسکونی در سال ۱۳۸۱: گفت ایران مشکلی با برکناری صدام ندارد، اما درمورد حمله آمریکا به عراق، دو خط قرمز دارد.

پیشنهاد عراق به ایران در آستانه حمله آمریکا که تهران آن را رد کرد

به گزارش خبر فوری ، پایگاه خبری «انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سندی سری از رم ایتالیا به تاریخ چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۱ به توضیحاتی درباره موضع گیری ایران درمورد برکناری صدام پرداخته است.

متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: سفیر ایران به دولت ایتالیا گفته است کشورش مشکلی با برکناری صدام ندارد
طبقه بندی: سری
دوشنبه 16:20 دقیقه هفدهم مارس 2003
از: رم
به: نامشخص

در جریان مباحثی روی موضوعات دیگر، جیووانی کاستلانتا، مشاور سیاسی نخست وزیر برلوسکونی خلاصه ای از دیدار قبلی خودش با بهرام قاسمی، سفیر ایران در ایتالیا به سفیر ما ارایه کرد. آن دیدار به درخواست قاسمی و در دفتر کاستلانتا انجام شد.

قاسمی به کاستلانتا گفته بود که دولتش متقاعد شده است که دولت آمریکا تصمیم خود را برای حمله به عراق گرفته است، اما تا بعد از روز عاشورا در 16 مارس (البته بر اساس تقویم ما عاشورا روز 14 مارس است) دست به چنین کاری نخواهد زد. قاسمی گفته است که دولت ایران مشکلی با برکناری صدام ندارد اما دو خط قرمز برای هرگونه عملیات نظامی آمریکا دارد. اول آنکه نباید برداشتی مبنی بر همکاری ایران با آمریکا ایجاد شود. دوم اینکه مجاهدین خلق باید محدود شده و نباید امکان سواستفاده از این موقعیت را برای حمله به ایران پیدا کنند. قاسمی همچنین گفت که چند هفته قبل وزیر امورخارجه عراق در سفر تهران پیشنهاد کرده بود در صورت همکاری ایران با آنها در برابر حمله آمریکا، حاضرند پایگاه های مجاهدین خلق را تعطیل کنند. ایران این پیشنهاد را رد کرده است.

کاستلانتا به سفیر گفته است که قاسمی هیچ نشانه ای بروز نداده است که این سخنان را شخصا بیان کرده یا بر اساس دستور آنها را می گوید. کاستلانتا همچنین گفته است که او از این موقعیت استفاده کرده و بر نیاز برای اصلاحات دموکراتیک در داخل ایران تاکید داشته و نگرانی های ایتالیا درباره برنامه هسته ای ایران را هم تکرار کرده است اما در پاسخ به هر دو موضوع همان جواب استاندارد ایرانی ها را دریافت کرده است.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها