ارتش تازه نفس سایبری چین در راه است / کودکان چینی از ۳ سالگی کدنویسی می‌آموزند

این روزها برنامه‌نویسی و مهندسی نرم افزار به رشته‌هایی محبوب تبدیل شده‌ و حتی بین کودکان کم سن و سال نیز رواج پیدا کرده است. بسیاری از کودکان چینی از طریق برنامه‌های آنلاین در حال یادگیری کدنویسی هستند.

ارتش تازه نفس سایبری چین در راه است / کودکان چینی از ۳ سالگی کدنویسی می‌آموزند

ویتا نام یک متخصص کدنویسی نوجوان است که از ماه آگوست یک کانال آموزش برنامه نویسی را در سایت پخش ویدیو چینی بیلیبیلی برپا کرده است و تاکنون نزدیک به 60 هزار دنبال کننده و بیش از یک میلیون بازدیدکننده جوان و کم سن و سال داشته است.

در میان دنبال کنندگان وی تعداد فزاینده ای از کودکان کم سن حضور دارند که حتی در سنین پیش از دبستان قرار دارند و اکنون کد نویسی را آموزش می بینند. به نظر می رسد علت استقبال بالای مردم از این نوع آموزشها این باشد که والدین معتقدند کودکان باید در این حوزه پیشرفت کنند. درواقع این اعتقاد والدین باعث شده است که مهارت های برنامه نویسی برای نوجوانان چینی با توجه به حرکت تکنولوژیکی دولت به سمت فضای رشد و توسعه ، ضروری باشد.

ویتا که در شانگهای زندگی می کند می‌گوید: "برنامه نویسی کار ساده ای نیست اما دشوار هم نیست. حداقل به همان اندازه ای که تصور می شود دشوار نیست.وقتی من تدریس می کنم، همزمان چیزهای جدید را یاد می گیرم." چین با سرمایه گذاری دولتی در سال 2017 در حوزه برنامه توسعه هوش مصنوعی، موفق شده که دوره های برنامه نویسی را در مدارس ابتدایی و متوسطه اجباری کند و در نتیجه سرمایه گذاری های بزرگی را در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی انجام داده است.

پدر ویتا؛ ژو ژینگ مشوق اصلی حضور در این حوزه بود که اقدام به ویرایش فیلم های آموزشی و کمک به راه اندازی کانال او کرد. ژو ، مترجم آزاد كتابهای علمی و فناوری است و در پنج سالگی به پسرش یاد داد كه چگونه كد بنویسد. ویتا در این خصوص گفت: "من کد نویسی را از كودكی آموختم ، بنابراین همیشه اعتقاد داشتم که کودکان بهتر یاد می گیرند."

وقتی ویتا چهار ساله بود، با پدرش اقدام به بازی‌های مرتبط با کد نویسی می کرد، که از آیکون ها برای جایگزینی کدها استفاده می کردند. بعد از این که پدرش دید ویتا در این بازی ها خوب عمل می کند، ژو تصمیم گرفت به او کمک کند تا روی برخی از کدهای واقعی کار کند.

ارزش بازار آموزش برنامه نویسی چین برای کودکان 7.5 میلیارد یوان (بیش از 1 میلیارد دلار) در سال 2017 بود، اما طبق گفته های تحلیلگران این رقم تا سال 2020 بیش از 37.7 میلیارد یوان خواهد بود. والدینی که مهارت لازم برای کمک به کودکان خود را ندارند می توانند فرزندان خود را به آژانس های برنامه نویسی بفرستند، که به دلیل تقاضای خانواده های طبقه متوسط چین که به دنبال بهترین مهارت برای فرزندان خود هستند، روز به روز بیشتر رونق می گیرند.

پان گونگبو، مدیر کل یک مرکز آموزش برنامه نویسی در این خصوص گفت: "آموزش برنامه نویسی چین در مدارس دولتی بسیار دیر شروع می شود (در مقایسه با کشورهای توسعه یافته)، بنابراین آژانس آموزشی ما بعد از مدرسه این کمبود را تقلیل می دهد." کوچک‌ترین دانش آموز مدرسه تنها سه سال سن دارد.برای کودکان زیر شش سال، آژانسهای خصوصی برنامه خاصی را ارائه می دهند که شامل فعالیت هایی مانند ساخت لگو می شود که از دانش و مهارت های رمزگذاری نیز استفاده می کند.

همانطور که رهبران چین برای توسعه فناوری هوش مصنوعی این کشور تلاش می کنند، والدین ثروتمند بچه ها را از سنین بسیار پایین در مدارس برنامه نویسی ثبت‌نام می کنند. برخی دیگر از والدین نیز برای پر کردن اوقات فراغت و دور کردن فرزندان خود از بازی های کامپیوتری این کار را انجام می دهند. برای مثال پدر جی او را برای یادگیری برنامه نویسی فرستاد زیرا او وقت زیادی را صرف بازی های ویدئویی می کرد.یک قانون جدید در خانه آنها وجود داشت: جی فقط می توانست بازی هایی را که خودش ایجاد کرده بود بازی کند. اکنون جی تقریباً نوشتن نسخه ساده ای از بازی محبوب "گیاهان در مقابل زامبی ها" را به پایان رسانده است.

به همین دلیل است که پیش‌بینی می شود چینی ها به زودی یک ارتش سایبری متشکل از نوجوانها را در اختیار داشته باشند که برترین خدمات را در کوتاهترین زمان انجام می دهند و نسبت به بزرگسالان از قابلیت انعطاف و یادگیری بالاتری برخوردارند.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها