دو بازداشت جنجالی در کمتر از یک هفته / از دستگیری بقایی تا بازداشت فریدون

دستگیری حمیدرضا بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و بازداشت حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور، بمب خبری این هفته بود.

دو بازداشت جنجالی در کمتر از یک هفته / از دستگیری بقایی تا بازداشت فریدون

به گزارش خبر فوری ، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی امروز گفت که حسین فریدون به دلیل عدم تامین قرار وثیقه قانونی دیشب بازداشت شده است. این درحالیست که کمتر از یک هفته قبل، حمیدرضا بقایی هم به‌دلیل عدم تامین وثیقه 50 میلیاردی براساس آنچه جوانفکر، مشاور احمدی‌نژاد به خبر فوری گفته بود، روانه زندان شد. ( اینجا بخوانید)

فریدون کیست؟

حسین فریدون برادر 45 ساله و دستیار ویژه حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان است. او مشاور محمدجواد ظریف و از اعضاء تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ به‌شمار می‌رود. فریدون که در اوایل انقلاب فرماندار نیشابور و کرج و پس از آن سفیر ایران در مالزی بوده، حالا در اغلب جلسات هیئت دولت شرکت کرده و در اغلب موارد در کنار حسن روحانی دیده می‌شود.

شاید همین نزدیکی به روحانی است که او را به چهره‌ای آسیب‌پذیر در برابر منتقدان دولت تبدیل کرده و مدت‌هاست حرف و حدیث‌هایی درباره کارنامه مالی او مطرح شده است.

درباره حسین فریدون حواشی بسیاری وجود دارد. او در تاریخ 17 آذر 94 از یکی از سران فتنه که در بیمارستان بستری بود عیادت کرد. کمی بعد، حضورش در جمع اعضای مذاکره‌کننده هسته‌ای جنجالی شد. به‌ویژه آنکه گفته شد به زبان سرخه‌ای با روحانی مذاکرات محرمانه داشته است.

اما اوج‌گیری شایعات درباره فریدون به پرونده‌های مالی او باز می‌گردد. هرچند درباره مدرک تحصیلی وی نیز اما و اگرهای بسیاری وجود دارد. ( اینجا بخوانید)

تیرماه سال پیش علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی در نشست خبری با نام بردن از دو بدهکار بانکی به‌نام‌های «مالامیری» و «دانیال‌زاده» افشا کرد که این دو نفر با حسین فریدون در ارتباط هستند. بانک ملت 400 میلیون درهم با کارمزد صفر درصد به آنها داده و این دو نفر این پول را به داخل کشور آورده‌اند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجدداً با کارمزد صفر درصد از بانک دریافت کرده‌اند و با سرمایه‌گذاری مجدد در بانک ملت سالانه 24درصد سود گرفتند. براساس خبری که بهمن ماه سال پیش خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، زاکانی در این نشست خبری خود اظهار کرد که این‌ اشخاص توسط حسین فریدون کادرسازی می‌شوند و این کار مستقیماً دست در بیت‌‌المال کردن است. بعد از این نشست خبری، علیرضا زاکانی با شکایات معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزارت اطلاعات، حسین فریدون و رسول دانیال‌زاده در شعبه 1057 دادگاه کیفری حاضر شد اما دانیال‌زاده با مشاهده مستندات زاکانی، شکایت خود را پس گرفت.

این مسئله سپس به خانه ملت کشیده شد. سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس دهم با بیان اینکه حسین فریدون در انتصاب مدیران عامل بانکها اختیاراتی داشته و با لابی‌گری آنها را در جایگاه مدیرعاملی منصوب می‌کرده، از ورود کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به پرونده برادر رئیس جمهور خبر داد و گفت که این کمیسیون در نظر دارد تا همه ابعاد مسئله را بررسی و نتیجه را برای مردم بازگو کند.

اما ارتباطات فریدون تنها به اینجا ختم نشد. پس از انتشار فیشهای حقوقی برخی مدیران دولتی، در یک فقره مدیر عامل بانک رفاه در طول نزدیک به 20 روز پایان سال 94، بالغ بر 230 میلیون تومان دریافتی تحت عناوین مختلف داشته است. ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 8 تیر 95 در حاشیه همایش سراسری قوه قضائیه درباره تخلفات مدیرعامل بانک رفاه اظهار کرد: علی صدقی مدیر عامل بانک رفاه به‌خاطر تخلفات بزرگی که قبلاً در بانک ملی داشته، فاقد صلاحیت برای مدیرعاملی بانک رفاه کارگران بود اما با فشار حسین فریدون (برادر رئیس‌جمهور) و لابی‌گری وی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران شد.

تیرماه سال پیش علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی در نشست خبری با نام بردن از دو بدهکار بانکی به‌نام‌های «مالامیری» و «دانیال‌زاده» افشا کرد که این دو نفر با حسین فریدون در ارتباط هستند

این انتقادات درحالی منتشر می‌شود که حامیان دولت همواره با رد این نقدها، منتقدان را به سیاسی‌کاری و تحت فشار قراردادن حسن روحانی متهم می‌کنند. فشارهایی که در آستانه معرفی کابینه جدید، احتمالا شدت گرفته است.

جدول شباهت‌های دو بازداشت در یک هفته

اما فارغ از اینکه منتقدان دولت چه اتهاماتی را علیه حسین فریدون متهم می‌کنند، باید به این نکته اشاره کرد که بازداشت بقایی و فریدون، شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارد.

جدول زیر، برخی از این شباهت‌ها را به نمایش می‌گذارد:

1

بقایی و فریدون هر دو حاشیه‌های اقتصادی و سیاسی فراوانی دارند

2

بقایی و فریدون هر دو به دو چهره مهم سیاسی یعنی محمود احمدی‌نژاد و حسین روحانی نزدیک هستند.

3

با وجود حاشیه‌های فراوان در پیرامون این دو چهره، بسیاری از اتهامات رسانه‌ای درباره آنها به اثبات نرسیده است.

4

بقایی و فریدون هر دو با تامین قرار وثیقه می‌توانند آزاد شوند.

5

به‌دنبال بازداشت حمیدرضا بقایی، محمود احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای از وی حمایت کرد. پیش بینی می‌شود از حسین فریدون نیز حمایت شود.

فارغ از این شباهت‌ها، پیش‌بینی می‌شود که بازداشت بقایی و فریدون، پیامدهایی در سپهر سیاست ایران برجای بگذارد یا گروه‌هایی را در عالم سیاست به یکدیگر نزدیک کند که پیش از این پیوندشان دور از انتظار به نظر می‌رسید.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سرباز
    0

    تشبیه رییس جمهور جنجالی سابق با رییس جمهور کاملا مطیع قانون فعلی نشان میدهد نوشتار بالا چقدر سیاسی است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها