معاون پرستاری وزارت بهداشت درگفتگو با خبرفوری: تربیت پرستار بیمارستانی شایعه است/ خطری جان بیماران را تهدید نمی‌کند+ تصویر آیین‌نامه

معاون پرستاری وزارت بهداشت ماجرای تربیت پرستار بیمارستانی یا پرستار مهارتی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: آیین‌نامه جدید از سوی اساتید پرستاری تنظیم شده بنابراین قرار نیست سلامت بیماران یا منافع پرستاران به خطر بیفتد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درگفتگو با خبرفوری: تربیت پرستار بیمارستانی شایعه است/ خطری جان بیماران را تهدید نمی‌کند+ تصویر آیین‌نامه

مهدی آیینی- در چند روز گذشته فضای مجازی شاهد اعتراض برخی پرستاران و افرادی است که ادعا می‌کنند وزارت بهداشت قرار است با اجرای آیین نامه‌ای جدید و تربیت پرستاران بیمارستانی سلامت مردم را به خطر انداخته و حقوق پرستاران را نیز پایمال کند.

یکی از این پرستاران به خبر فوری می‌گوید:تربیت پرستار خارج از محیط دانشگاه و به صورت مهارتی در بیمارستان موجی از اعتراضات جامعه پرستاری را در پی داشته این اقدام نامناسب وزارت بهداشت می‌تواند آسیب جدی به سلامت مردم بزند.

آن طور که او می‌گوید: پزشک سالاری در کشور به حدی شدت یافته که وزارت بهداشت در اقدامی عجیب به بهانه کمبود پرستار به دنبال تربیت پرستار در بیمارستان‌ها است. این درحالی است که تعداد زیادی پرستار بیکار هستند و وزارت بهداشت به جای افزایش جذب نیرو به دنبال افزایش تربیت نیرو است تا پرستاران با هر شرایطی که این وزارتخانه در نظر می گیرد کار کنند.

وزارت بهداشت: شایعه است

برخلاف برخی پرستاران وزارت بهداشت دراین باره نظر دیگری دارد و تاکید می‌کند، آیین نامه جدیدی که قرار است بزودی اجرایی شود به دنبال کاهش فاصله آموزش و بالین است تا به این شکل پرستاران مهارت بیشتری به دست بیاورد.

محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزارت بهداشت به خبرفوری می‌گوید: پرستار بیمارستانی یا مهارتی واقعا شایعه است و اگر خوشبینانه به موضوع نگاه کنم باید بگویم احتمالا افرادی براساس برداشت سطحی و سلیقه‌ای خود این شایعه را ایجاد کرده اند.

به گفته او قرار نیست آموزش دانشجویان پرستاری در بیمارستان ها باشد و مسیر آکادمیک حذف شود.

آن طور که میرزابیگی توضیح می‌دهد تمام شرایط آموزش پرستاران مثل گذشته است و دراین بین اتفاق تازه این است که بتوان از فضای فیزیکی بیمارستان استفاده کرد، چراکه سال‌ها دانشجویان پرستاری به دنبال این بودند که مانند پزشکان از فضاهای بیمارستانی استفاده کنند؛یعنی در بالین با بیمار کار کنند و یا از اتاق کنفراس و دیگر امکانات بیمارستان ها بهره ببرند.

آیین نامه ای بحث انگیز

آنچه اکنون مورد انتقاد برخی پرستاران قرار گرفته آیین نامه‌ای است که دی 94 تنظیم شده و اکنون قرار است اجرایی شود. معاون پرستاری وزارت بهداشت دراین باره می‌گوید:50 رییس دانشکده پرستاری،رییس نظام پرستاری،معاونت پرستاری وزارت بهداشت،رییس انجمن علمی و صنفی پرستاری این آیین نامه را نوشته اند و براساس این آیین نامه قرار است که از ظرفیت بیمارستان‌ها به شکل بالینی استفاده شود تا دانشجویان پرستاری مهارت و کارهای عملی شان بهتر شود.

به گفته او دست کم حدود دو دهه است که برای رفع فاصله بین آموزش و بالین چنین درخواستی از سوی دانشجویان پرستاری مطرح است. علاوه براین ظرفیت دانشکده ها نیز بیش از دو برابر شده به خاطر همین قرار شده از فضای بیمارستان‌ها کمک گرفته شود.

پرستار بیکار نداریم

تعدادی از پرستاران در تماس با خبرفوری ادعا کرده اند بیکاری نیز یکی از مشکلات آنهاست،اما معاون پرستاری وزارت بهداشت دراین باره نظر دیگری دارد،او یادآور می‌شود: اگر برای بیمارستان های تهران پرستاری به ما معرفی شود و در مدت 48 ساعت سر کار نرفت از همه عذرخواهی می‌کنم.

به نظر می رسد اعلام آمادگی برخی بیمارستان ها برای همکاری با دانشکده ها و اجرای آیین نامه جدید برخی از پرستاران را نگران کرده است،اما آن طور که معاون پرستاری وزارت بهداشت می‌گوید تعداد بیمارستان هایی که شرایط لازم را برای دانشجویان داشته باشند زیاد نیست و برای نمونه در تهران حداکثر5 یا 6 بیمارستان شرایط لازم را داشته باشند و با اجرای این آیین نامه نیز مانند گذشته دانشجویان پرستاری از طریق دانشکده پذیرفته و فارغ التحصیل می شوند.

اعتراض پرستاران مساله ای ساده ای نیست که به توان به آسانی از کنار آنهاگذشت، زیرا این افراد برخلاف نقش پر رنگی که در نظام بهداشت و درمان کشور دارند از حقوق و مزایای کافی برخوردار نیستند به همین خاطر باید از مسئولان خواست برای رفع نیازهای این افراد تلاش بیشتری کرده و با شفاف سازی در سیاست های خود شرایط مناسبی را برای فعالیت این افراد فراهم کنند.

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • یک پرستار
    0

    با سلام لطفا ابلاغیه وزیر محترم بهداشت که در تاریخ 23 / 2 / 96 را به مناطق 10 گانه آمایشی ابلاغ کردند را هم منتشر نمایید تا مشخص شود تربیت پرستار در بیمارستان شایعه است یا صحت دارد.

  • سعید محمدی
    0

    تا زمانی که پزشک سالاری تو نظام بهداشت ما ادامه داره و باقی پرسنل درمان مثل یک کارگر بهشون نگاه میشه همه این نارضایتی ها هست و ادامه داره...

  • مجید از تهران
    0

    با سلام چرا پرستاران دکترایی را که در بالین در سطح لیسانس مور د سواستفاده قرار می گیرند و حقوق لیسانس به انها پر داخت می شود را ارتقا نمی دهید در حالی که بیشتر مدیریت های پرستاری علمی نبوده و رابطه ای است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها