استراتژی آمریکا در افغانستان به نفع منطقه نیست

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: سیاست واشنگتن برای افغانستان با منافع منطقه در تضاد است.

استراتژی آمریکا در افغانستان به نفع منطقه نیست

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و کارشناس مسائل بین الملل درباره هشتمین کنفرانس استانبول_قلب آسیا، گفت: کنفرانس قلب آسیا در مقطعی برگزار می شود که ما از سمت دیگر شاهد تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق با طالبان هستیم تا در همین راستا دور تازه‌ای از استراتژی منطقه‌ای خود در منطقه را اجرا بگذارد.

او افزود: یکی از ویژگی‌های مثبت کنفرانس قلب آسیا این است که بدون حضور آمریکا و غربی‌ها برگزار می شود، بنابراین می‌توان گفت که تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه می‌تواند موقعیت امنیتی کشور‌های شرکت کننده کنفرانس قلب آسیا را متاثر کند، بنابراین توجه آنها به روند‌های جاری و خصوصا توجه به بازیگری آمریکا در این بخش از آسیا قطعا برای آینده و موقعیت کشور‌های عضو در منطقه موثر خواهد بود.

ظهره‌وند تصریح کرد: برقراری ثبات در منطقه از منظر کشور‌های عضو قلب آسیا مفهومی متفاوت از نگاه آمریکا دارد که تحت عنوان مذاکرات صلح با طالبان دنبال می‌کنند، هر نوع کمک به افغانستان متضمن این است که ابتدا ثبات و امنیت در این کشور برقرار شود.

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: با توجه به نوع بازیگری آمریکا و متحدین غربی آن در افغانستان فعالیت‌های غرب می‌تواند برای توسعه این کشور تهدیدی باشد زیرا تا زمانی که امنیت و ثبات برقرار نشود، سرمایه گذاری هم در این کشور تحقق نمی‌یابد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ثبات و امنیت از منظر کشور‌های منطقه از آنچه آمریکایی‌ها تحت عنوان صلح و امنیت تعریف می‌کنند، متفاوت است، تصریح کرد: بدون شک منافع ایالات متحده با منافع کشور‌های منطقه هم راستا نیست، بنابراین باید به این نکته توجه زیادی شود.

او افزود: انشالله که در این کنفرانس به موضوع توجه شود خصوصا در شرایطی که اکنون وضعیت انتخابات روشن نیست چراکه آمریکایی‌ها به دنبال شکل دهی به دولت موقت با مشارکت طالبان هستند. در واقع این موضوع به ضرر ۱۸ سال سرمایه گذاری نظام بین الملل در شکل دهی به ساختار‌ها در کشور افغانستان به حساب می آید.

ظهره‌وند با اشاره به تاثیر کنفرانس قلب آسیا بر ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که به هر حال با روند‌های منطقه‌ای درگیر است، کشورهای منطقه در منافع، تهدیدات و فرصت‌ها هم راستا هستند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برای شرکت در هشتمین کنفرانس وزرای خارجه «قلب آسیا» وارد استانبول شد. عصر روز گذشته وزیر خارجه کشورمان در استانبول با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در حقیقت روابط دوجانبه، تحولات سیاسی جاری در افغانستان به ویژه گفت‌وگوی‌های صلح میان گروه‌های افغانستانی با محوریت دولت این کشور از محور‌های اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود. او روز گذشته با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترک خود در استانبول دیدار و در این نشست طی سخنانی مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

نخستین نشست قلب آسیا در سال ۲۰۱۱ در شهر استانبول ترکیه و با شرکت وزیران امور خارجه ۱۴ کشور شامل ترکیه٬ افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی برگزار شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها