قهر دیپلماتیک تامین‌کننده منافع کشور نیست

یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما نیازمند یادگیری چگونگی مذاکره هستیم، چراکه؛ کانون دیپلماسی، مذاکره است و قطعا قهر دیپلماتیک تامین‌کننده منافع کشور نیست.

قهر دیپلماتیک تامین‌کننده منافع کشور نیست

سید جلال دهقانی فیروزآبادی استاد دانشگاه علامه طباطبایی عصر روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه اولین المپیاد سراسری شبیه‌سازی مذاکرات بین‌المللی« ابتکار صلح هرمز »مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، در جمع دانشجویان اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر دوگانه‌ای به نام مذاکره - مقاومت شکل گرفته ‌که دقیق هم نیست چرا برای مقاومت، باید مذاکره کرد و مذاکره می‌کنیم تا مقاومت کنیم. این دو، همدیگر را هم‌افزایی می‌کنند و اگر این نباشد، آن هم نیست.
وی خاطرنشان کرد: داشتن منابع قدرت به تنهایی کافی نیست و چگونگی بکار گرفتن آن نیز مهم است، میزان قدرت کشورها هم به میزان اثرگذاری در عرصه جهانی ارتباط دارد ،پس ما نیازمند دیپلماسی هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان این‌که «دیپلماسی نیازمند قدرت است»، افزود : اگر مذاکرات سال‌های اخیر پیش رفت ، هر چند نقدهایی به آن وارد است ، به خاطر این بود که پشتش به قدرت ملی گرم بود؛ بنابراین ما نیازمند یادگیری چگونگی مذاکره هستیم، چراکه کانون دیپلماسی، مذاکره است.

وی در همین ارتباط تاکید کرد : قهر دیپلماتیک تامین‌کننده منافع کشور نیست.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که «باید در عرصه مذاکره مهارت داشته باشیم» ، تصریح کرد: بعضا حضور دیپلماتیک فعال در برخی مجامع و مقاطع نداریم؛ چراکه دیپلمات ورزیده نداریم در حالی که انزواگرایی با ذات ایران و جمهوری اسلامی تعارض دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی انفعالی فقط پاسخگو هستیم در حالی که دیپلماسی فعالانه موجب پاسخگویی طرف مقابل می‌شود.

دهقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست ادامه داد : متاسفانه در سال‌های گذشته خط‌بندی‌هایی در عرصه دیپلماسی ایجاد کرده‌ایم که دقیق نیست. اینطور نیست که اگر دیپلماسی اقتصادی‌مان درست عمل نمی‌کند، دیپلماسی امنیتی یا فرهنگی ما درست عمل می‌کند. این‌ها خط‌بندی‌های ماست در حالی که همه این‌ها با یکدیگر ارتباط دارند. انتهای پیام

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها