دوئل جانسون و کوربین برای فتح خانه شماره 10

انگلیسی ها امروز برای سومین بار طی 4 سال گذشته پای صندوق رای می روند نظرسنجی ها چه می گویند؟

دوئل جانسون و کوربین برای فتح خانه شماره 10

انگلیسی‌ها در مواقع عادی، هر پنج سال یک‌بار در انتخابات سراسری شرکت می‌کنند اما دوره اخیر برای آن ها یک دوره کاملا غیرعادی بوده و آن ها امروز برای سومین‌بار طی چهار سال گذشته به پای صندوق‌های رأی می‌روند.غیرعادی‌بودن شرایط در انگلیس متاثر از تصمیم سه سال پیش مردم این کشور است که با رأی خود در یک همه‌پرسی ملی، راه خروج از اتحادیه اروپا را به دولتمردان نشان دادند. 51درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی سال2016، به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا که به «برگزیت» معروف شده، رأی دادند. اگرچه 49درصد باقی‌مانده بر ماندن اصرار داشتند، اما رأی اکثریت نسبی مبنای کار قرار گرفت و انگلیس روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کرد. دولتی‌ها اما در مذاکرات خود با مقام‌های اروپایی چندان موفق عمل نکردند و با گذشت حدود سه سال از همه‌پرسی برگزیت، همچنان نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به کلافی سردرگم شباهت دارد.برگزیت همان طور که جامعه انگلیس را دوپاره کرده، سیاستمداران این کشور را هم در مقابل هم قرار داده است. این اختلاف به حزب محافظه‌کار که طی حدود 10سال گذشته قدرت را در این کشور در دست داشته کشیده شده و انتخابات پیش از موعد کنونی، نتیجه همین اختلاف است. بوریس جانسون که پس از ناکامی ترزا می در به نتیجه رساندن برگزیت به رهبری حزب و در نتیجه کرسی نخست‌وزیری رسید، ‌ماه قبل مجلس را منحل و انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. هدف جانسون از میان برداشتن نمایندگان مخالف طرح او برای برگزیت و تقویت جایگاهش در مجلس و حزب است تا شاید بتواند انگلیس را از بن‌بستی که بر سر جدایی از اتحادیه اروپا ایجاد شده رها کند.

بر همین اساس، انگلیسی‌ها امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا سهم هر حزب را از 650کرسی مجلس مشخص کنند. جانسون برای باقی ماندن در خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ-دفتر نخست وزیری-دست به قماری زده که یک سوی آن کنترل بیشتر حزب محافظه‌کار بر مجلس، و یک‌سوی دیگر آن از دست‌دادن کرسی‌های کنونی و افتادن قدرت به‌دست حزب کارگر است. پیش از جانسون، ترزا می‌ نیز در سال2017 با هدفی مشابه انتخابات زودهنگام اعلام کرد اما برخلاف انتظار، تعدادی کرسی نیز از دست داد و در موقعیت ضعیف‌تر قرار گرفت. پیش از ترزا می، انتخابات سراسری انگلیس در سال2015 برگزار شده بود که به پیروزی دیوید کامرون منجر شد؛ فردی که براساس محاسبات اشتباه همه‌پرسی برگزیت را برگزار کرد و به‌عنوان نخستین قربانی آن، پس از مشخص‌شدن نتیجه، از قدرت کنار رفت. قدرت در انگلیس اغلب میان دو حزب اصلی این کشور یعنی حزب محافظه‌کار و حزب کارگر دست به‌دست شده است. در دوره‌های کوتاهی نیز حزب لیبرال دموکرات موفق شده قدرت را در دست بگیرد یا با حزب محافظه‌کار دولت ائتلافی تشکیل دهد. در انتخابات کنونی نیز رقابت همچنان میان این سه حزب است اما احزاب دیگر نیز فعالانه در رقابت‌ها حضور دارند و بدون‌شک تعدادی از کرسی‌های مجلس را از آن خود خواهند کرد. مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در انتخابات امسال، موضوع برگزیت، بودجه سیستم بهداشت عمومی و اصلاح سیستم مهاجرتی انگلیس است.
انتخابات چگونه برگزار می‌شود؟
انتخابات سراسری در انگلیس برای تعیین ترکیب 650کرسی مجلس عوام هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود. افراد با سن 18سال یا بیشتر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. بر این اساس، 46میلیون نفر از جمعیت 66میلیون و 500هزار نفری انگلیس در انتخابات پیش‌رو، واجد شرایط رأی‌دهی هستند اما اندکی بیش از چهار میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. حضور جوانان اغلب در انتخابات پررنگ نیست. در سال2017، حدود 59درصد از جمعیت جوان 20 تا 24ساله در انتخابات شرکت کردند. این میزان در جمعیت 60 تا 69ساله حدود 77درصد بوده است. شعب اخذ رأی در کلیساها و مدارس برپا می‌شوند. سه هزار و 322نامزد در انتخابات امسال حضور دارند.
نظرسنجی ها چه می گویند؟
شرکت اطلاعاتی و تحلیل داده «یوگاو»، در فاصله یک روز مانده به برگزاری انتخابات سراسری انگلیس، پیش‌بینی کرد حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور فقط می‌تواند با اختلاف بسیار کمی اکثریت پارلمان انگلیس را به دست بیاورد.به نوشته خبرگزاری «رویترز» شرکت یوگاو که نتیجه انتخابات ۲۰۱۷ انگلیس را نیز به دقت پیش‌بینی کرده بود، این بار می‌گوید حزب جانسون احتمالا ۳۳۹ کرسی از ۶۵۰ کرسی پارلمان این کشور را از آن خود می‌کند و با این حساب اکثریت ۵۲ درصدی به دست خواهد آورد.این رقم که بهترین نتیجه برای حزب محافظه‌کار از زمان پیروزی «مارگارت تاچر» در سال ۱۹۸۷ است، در حالی رقم خواهد خورد که این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۷، توانسته بود ۳۱۷ کرسی به دست آورد.بر اساس مدل این شرکت، حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» با کاهش ۳۱ کرسی، به تعداد ۲۳۱ کرسی در پارلمان انگلیس می‌رسد که از این میان ۶۴ کرسی را حزب جانسون تصاحب می کند.انتخابات زودهنگام امروز در حالی برگزار می شود که جانسون درخواست برگزاری این انتخابات را بعد از آن صادر کرد که نتوانست کشورش را در موعد مدنظر خود یعنی ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج کند.روز گذشته نیز پیمایش موسسه تحقیقاتی «آی. سی. اِم» به سفارش خبرگزاری «رویترز» نشان داد کاهش فاصله حزب محافظه‌کار انگلیس با حزب کارگر همچنان ادامه دارد و به 6 درصد رسیده است. جانسون پیشتر در مراسم رونمایی از برنامه حزب محافظه کار برای دولت بعدی، وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، انگلیس روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

منبع: خراسان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها