واعظی: اعتدال و توسعه کارگزاران 74 نیست

حزب اعتدال و توسعه به پشتوانه و حمایت برخی دولتمردان تدبیر و امید نه‌تنها برنامه انتخاباتی خود را از جبهه اصلاح‌طلبان جدا کرد، ستاد انتخاباتی‌اش را هم تشکیل داد.

واعظی: اعتدال و توسعه کارگزاران 74 نیست

حزب اعتدال و توسعه به پشتوانه و حمایت برخی دولتمردان تدبیروامید نه‌تنها برنامه انتخاباتی خود را از جبهه اصلاح‌طلبان جدا کرد، ستاد انتخاباتی‌اش را هم تشکیل داد و اخیرا محمدباقر نوبخت، دبیرکل این حزب حکم ریاست این ستاد را تقدیم علی جنتی کرد. حضور پررنگ برخی اعضای سابق و فعلی هیأت دولت در حزب اعتدال و توسعه شائبه مدیریت انتخاباتی دولت در انتخابات مجلس یازدهم را ایجاد کرد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این شائبه‌ها گفت: انتصاب آقای علی جنتی از طرف آقای نوبخت به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه، معنای دخالت دولت در انتخابات ندارد. عضویت آقای نوبخت و حکم ایشان به معنی مداخله در انتخابات مجلس یازدهم نیست؛ مگر تمام کشورهایی که دارند حزبی اداره می‌شوند و حزبشان حزب حاکم است کار حزبی نمی‌کنند؟

نوبخت وقتی که در سازمان برنامه و بودجه نشسته است و وقتی که در جلسات هیأت دولت حضور می‌یابد، صددرصد کار دولتی می‌کند ولی وقت آزادش را که نمی‌تواند به‌عنوان دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تعطیل کند. ایشان دبیرکل حزب است و رئیس ستاد انتخاباتش را مشخص می‌کند. محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، اکبر ترکان رئیس هیأت‌مدیره شستا و دبیر سابق شورای‌عالی مناطق آزاد و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صمت همزمان در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه عضویت دارند. علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این حزب عضویت دارد. محمود واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت برنامه‌ای برای حمایت از نیروهای مدنظر خود و ورود آنها به مجلس یازدهم دارد یا نه، گفت: دولت قصد و برنامه‌ای برای حمایت از نیروهای مدنظر خود در انتخابات مجلس ندارد و حزب اعتدال و توسعه قرار نیست این وظیفه را برعهده گیرد.

اولا برخی مقامات دولتی مشمول قانون انتخابات مجلس نمی‌توانستند در انتخابات ثبت‌نام کنند و باید از 6ماه قبل استعفا می‌دادند. ثانیا اگر منظور حمایت از نیروهای مدنظر دولت است، چنین کاری در دستور دولت نیست و قرار نیست حزب ابزار آن باشد. اینها هیچ ربطی به هم ندارند. حزب دارد کار انتخاباتی خودش را می‌کند. این اصلا درخواست همه است که برای اینکه یک انتخابات پرشور و زنده داشته باشیم که همه تفکرها در آن فعال باشند، احزاب باید بیایند. ما که نمی‌توانیم برخی احزاب را کنار بزنیم. مگر الان در دولت از کارگزاران نیستند؟ مگر اصلاح‌طلبان در دولت نیستند؟ در دولت از خیلی احزاب و گروه‌های سیاسی دیگر نیز حضور دارند و آنها هم دارند فعالیت تشکیلاتی می‌کنند. 24سال پیش برخی اعضای ارشد دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با انتشار بیانیه‌ای که ازقضا امضای اکبر ترکان و محمدرضا نعمت‌زاده وزرای کابینه دولت سازندگی نیز پای آن بود نسبت به معرفی نامزدهای مدنظر خود در انتخابات مجلس پنجم اعلام حضور کردند. این بیانیه هم ورود رسمی دولتمردان به عرصه رقابت‌های انتخاباتی تلقی می‌شد و هم تأسیس حزب کارگزاران از بدنه دولت سازندگی را به‌همراه داشت.

امضای وزرای کابینه دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اگرچه بنا به توصیه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب از پای آن بیانیه برداشته شد، ولی برخی معاونان رئیس‌جمهور به همراه شهردار وقت تهران درنهایت فهرست کارگزاران سازندگی را در انتخابات مجلس پنجم ارائه دادند. برخی شرایط مشابه انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه با حزب کارگزاران و حضور نیروهای دولتی در آن، شائبه بروز رفتارهای انتخاباتی در مجلس را تقویت کرد. واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص این مقایسه نیز به همشهری گفت: قیاس فعالیت حزب اعتدال و توسعه با نحوه کار حزب کارگزاران سازندگی و اعلام حضور آن در رقابت‌های انتخابات مجلس پنجم نادرست است و کار انتخاباتی تشکیلات اعتدال و توسعه با کارگزاران سال74 متفاوت است. با این حال حزب اعتدال و توسعه ساز انتخاباتی مستقل خود را همانند کارگزارانی‌های سال74 می‌زند.

واعظی پیش از این در پاسخ به این سؤال که آیا حزب اعتدال و توسعه در جلسات شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شرکت می‌کند یا خیر، گفته بود: «نه، ما هیچ‌وقت نبوده‌ایم. ما یعنی حزب اعتدال و توسعه هیچ‌وقت از روز اول تا حالا در شورای‌عالی اصلاح‌طلبان نبوده‌ایم. ما در مقطع انتخابات مجلس۹۴ یک ائتلاف با هم کردیم و البته در انتخابات ریاست‌جمهوری با هم ائتلاف کردیم. ما جزو شورای اصلاح‌طلبان نیستیم. ما ائتلاف کردیم. اگر لازم باشد دوباره هم باهم صحبت می‌کنیم. اگر فضا مناسب باشد این کار را خواهیم کرد.»

منبع: همشهری آنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها