زورآزمایی میردامادی‌ها در چهارراه استانبول/ دلار رفت و برگشت

عبدالناصر همتی به دلالان ارز هشدار داده توان بانک مرکزی را دست‌کم نگیرید.

زورآزمایی میردامادی‌ها در چهارراه استانبول/ دلار رفت و برگشت

توانایی بانک مرکزی را دست‌کم نگیرند. این نخستین واکنش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی پس از کاهش ارزش دسته‌جمعی ارزهای خارجی به‌ویژه دلار آمریکا بود. دیروز ارزش هر دلار آمریکا که از اواخر آبان‌ماه روند صعودی به‌خود گرفته بود، افت ارزش خود را ادامه داد و به 13300تومان رسید. همزمان با ریزش ارزش دلار آمریکا، رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران در حیاط پاستور و پس از نشست هیأت دولت اعلام کرد: دلالان و نوسان‌گیران بازار ارز، توانایی این بانک را دست‌کم نگیرند؛ زیرا بانک مرکزی توانایی لازم را دارد تا هر زمان که اراده کند با حضور در بازار و نقش‌آفرینی در عرضه و تقاضا، تعادل را برقرار کند. او گفت: بازار ارز تحت کنترل است. همتی همچنین به مردم نیز توصیه کرد دارایی خود را در معرض ریسک خرید و فروش ارز قرار ندهند، زیرا در یک روز، نرخ ارز یک هزار تومان بالا رفته و یا یک هزار تومان کاهش می‌یابد و بانک مرکزی در بازار حضور محکم داشته و توانایی و ذخایر ارزی و اسکناسی کافی دارد.

مشکل برطرف شد
سکاندار بانک مرکزی که از دیروز فرمان حضور جدی‌تر نمایندگان و صرافی‌های بانک‌ها در بازار ارز را صادر کرده بود، اعلام کرد: مسائل رخ داده در بازار ارز به مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌کنند ازجمله تورم و انتظارات و پیش‌بینی‌ها هیچ ربطی ندارد. همتی با بیان اینکه به‌زودی ثبات لازم در بازار ارز ایجاد می‌شود، بدون اشاره به مشکلاتی که در 2هفته اخیر در بازار ارز رخ داده بود، گفت: مشکلاتی که در 2 هفته اخیر به‌علت مسائل سیاسی و جو روانی و تبلیغاتی در بازار ایجاد شده رفع می‌شود.

تکرار وعده بازار متشکل ارزی
اصلی‌ترین انتقادها به بانک مرکزی، تأخیر در تاسیس بازار متشکل ارزی است، وعده‌ای که بارها تکرار شده و هربار به‌بهانه‌ای عملیاتی‌شدن آن به تأخیر افتاده است. همتی دیروز در واکنش به پرسش خبرنگاران گفت: انواع تست‌های بازار متشکل ارزی انجام شده و یا در حال انجام است. زمان تشکیل این بازار را اعلام نمی‌کنم اما به‌طور قطع، امسال تحقق می‌یابد.

خطر تکرار نوسان‌های شدید
هرچند متولی سیاستگذاری ارزی اطمینان دارد که بازار ارز تحت کنترل است و ثبات به این بازار بازمی‌گردد، اما برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی می‌گویند: قیمت ارز پس از چند روز استراحت همچنان مستعد افزایش قیمت هست. اما بانک مرکزی در روزهایی که بازار ارز با التهاب قیمتی مواجه شده بود، از یک سو ساعت کار صرافی‌ بانک‌ها را افزایش داد و از سوی دیگر سقف تراکنش‌های غیرحضوری بانک‌ها را محدود کرد و مهم‌تر اینکه با درس گرفتن از تجربه سال‌های قبل تلاش نکرد تا نرخ ارز را به‌صورت تصنعی و تزریق ارز با قیمت پایین‌تر از بازار پایین بیاورد، بلکه قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانک‌ها را حتی در مقاطعی بالاتر از نرخ بازار قرار داد و تلاش کرد تا ارزهای خانگی را جذب و قدرت مانور واسطه‌ها و دلال‌ها را کاهش دهد.
رشد نقدینگی از یک سو و جذابیت پایین سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای رقیب از سوی دیگر باعث شده تا انگیزه برخی افراد برای ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز افزایش یابد. افزون بر اینکه تقاضای تجاری برای ارز در هفته‌های پایانی سال میلادی به سبب فصل تسویه شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی هم باعث شده تا تقاضا برای ارز افزایش یابد. از سوی دیگر برخی خبرها از ایجاد مشکلاتی در ورود ارزهای صادراتی حکایت دارد و این احتمال وجود دارد که جریان ورودی ارز از کشور همسایه ایران یعنی عراق دچار نوسان شده باشد.

ریزش قیمت‌ها در راسته زرگرها

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد: دیروز قیمت سکه از ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان روز سه‌شنبه به ۴میلیون و ۶۲۰هزار تومان کاهش یافت، یعنی در کمتر از ۲۴ساعت قیمت سکه ۱۸۰هزار تومان افت داشت. محمد کشتی آرای گفت: کشور در یک هفته اخیر بالاترین رشد میزان قیمت سکه را در 9‌ماه گذشته تجربه کرد، زیرا نرخ ارز به بالاترین سطح قیمتی در 9‌ماه اخیر یعنی بیش از 14هزار و 200تومان رسید و این رشد نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر قیمت سکه و طلا داشت. او افزود: قیمت جهانی طلا تغییر محسوسی نداشته، در 10روز اخیر قیمت انس جهانی در محدوده 1460 مانده است، بنابراین تأثیری بر افزایش قیمت طلا و سکه در داخل کشور نداشته است. به گفته کشتی ‌آرای از آنجا که بیشترین تأثیر قیمت طلا متاثر از نرخ ارز است، درصورتی‌که بانک مرکزی قیمت ارز را مدیریت کند و نرخ آن را ثابت و پایین نگه دارد، قیمت طلا و سکه کاهش می‌یابد و رشدی نخواهد داشت.

منبع: همشهری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها