دعوا بر سر کابینه دوازدهم/ چه کسانی به پاستور می‎روند؟

مهم‌ترین بحثی که این روزها از سوی چهره‎ها و جریانات سیاسی و به خصوص اصلاح‎طلبان مطرح شد نحوه چینش کابینه است.

دعوا بر سر کابینه دوازدهم/ چه کسانی به پاستور می‎روند؟

به گزارش سایت خبر فوری پس از پیروزی قاطع حسن روحانی در انتخابات ریاست‎جمهوری، مهم‌ترین بحثی که از سوی چهره‎ها و جریانات سیاسی و به خصوص اصلاح‎طلبان مطرح شد نحوه چینش کابینه و تعیین وزرای آینده بود روندی که سب شد تا پس از برگزاری انتخابات گمانه‌زنی‎های مختلفی درباره حضور افراد و اخراجی‎های دولت یازدهم در رسانه‎ها مطرح شود و حتی از چند گزینه قطعی مانند محمد شریعتمداری در دولت آینده نام برده شود. (اینجا بخوانید)

گمانه‎زنی رسانه‎ها در حالی از حضور افرادی چون ظریف ، قاضی‎زاده هاشمی و شریعتمداری در دولت یازدهم خبر می‎دهند که در مقابل چهره‎هایی چون نوبخت را از جمله کسانی می‎دانند که در دولت دوازدهم جایی ندارد روندی که هرچند با توجه به سهم حزب اعتدال و توسعه در پیروزی روحانی در انتخابات سال 92 دور از تصور است. ( اینجا بخوانید)

جریانات سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‎طلب در قالب نظرات مختلف پیشنهادات خود را برای تعیین وزرا به حسن روحانی ارائه دادند تا وی در جهت چینش کابینه آینده وارد عمل شود هرچند برخی از نمایندگان براین باورند که روحانی تا به امروز با آنها مشورتی نکرده است. (اینجا بخوانید)

در کنار تشکل‎های سیاسی که قاعدتا مردان سهم پررنگی را در این جریانات داشتند زنان نیز در این دوره با توجه به اینکه در پیروزی و میزان رای روحانی نقش بسیاری را داشتند از مدعیان اصلی حضور در دولت دوازدهم بودند به گونه‎ای که در همان روزهای بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخبار بسیاری در باب معرفی زنان برای حضور در دولت آینده مطرح شد وعده‎ای که رئیس‎جمهور منتخب در متینگ‎های تبلیغاتی خود در ایام انتخابات صحبت‎های بسیاری را درباره آن مطرح کرده بود. (اینجا بخوانید)

اما علی‎رغم‎ اینکه بسیاری از زنان کشورمان دغدغه حضور زنان در کابینه دولت آینده را با جدیت پیگیری می‎کنند و حتی برخی از اعضای فراکسیون زنان مجلس همچون فاطمه ذوالقدر از برخی از گزینه‎های معرفی‎شده به رئیس‎جمهور برای حضور در دولت آینده نام می‎برند اما شواهد گویای این است که سرنوشت دیگری رقم خواهد خود و از زنان به مانند دولت یازدهم در مسند وزارت در کابینه بهره‏‎ای برده نخواهد شد روندی که علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‎طلب مجلس به آن اشاره داشته و تاکید می‎کند که دولت اهتمامی برای به کارگیری زنان در کابینه آینده ندارد. (اینجا بخوانید)

البته درباب حضور زنان در مسند وزارت و پست‎های مدیریتی نیز باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بسترسازی و اقداماتی جدی در این راستا در کشورمان از سوی ارگان‎های مربوط صورت نگرفته است روندی که در نظرسنجی‎های سایت‎ها و مراکز مختلف نیز وجود دارد و حکایت از عدم مخالفت عموم جامعه با حضور زنان در عرصه مدیریتی دارد. (اینجا بخوانید) و (اینجا بخوانید)

از این رو بدون شک عدم حضور زنان در حوزه وزارت و پست‎های مدیریتی از سوی حسن روحانی در دولت دوازدهم در جهت عدم اعتماد زنان به رئیس‎جمهور منتخب تاثیرگذار خواهد بود.

اما نکته قابل توجه دیگرکه در شرایط فعلی حسن روحانی به عنوان رئیس‎جمهور منتخب با آن روبه رو است این موضوع بوده که وی در شرایط فعلی و با توجه به مطالبات جریانات و چهره‎های سیاسی باید برای رفع ناهماهنگی‎ها در کابینه خود وارد عمل شود (اینجا بخوانید) و در مقابل درخواست اصلاح‎طلبان که برخی از نمایندگان آنها همچون محمود صادقی به دولت پیرامون چینش کابینه هشدار داند تدبیر جدی را اتخاذ کند به گونه‎ای که اصلاح‎طلبان و در راس آنها محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‎طلبان درخواست جدی را از روحانی برای استفاده از ظرفیت بدنه اصلاح‎طلبی در دولت آینده مطرح کردند روندی که در دیدار شب گذشته محمدرضا عارف با حسن روحانی بازهم مورد تاکید قرار گرفت که البته این موضوع به مذاق دوستان و مشاوران رئیس‌چمهور منتخب خوش نیامده است و واکنش‎های متعددی را در برداشته است و فضای دوستانه میان دولت و اصلاح‎طلبان را به عرصه اختلافات تبدیل کرده است روندی که گواه از پایان ماه عسل دوستان اصلاح‎طلب و دولت حسن روحانی دارد. (اینجا بخوانید)

از سوی دیگر در مقابل اصلاح‎طلبان، اصولگرایان نیز با بیان نظرات و درخواست‎های خود از حسن روحانی خواهان تغییر در کابینه و استفاده از ظرفیت تمامی جریانات سیاسی در دولت آینده شدند روندی که به خوبی می‏‌توان موج سیاسی آن را با درخواست حضور باهنر درکابینه آینده مشاهده کرد هرچند باهنر از عدم تمایل خود برای حضور در دولت آینده سخن گفت. (اینجا بخوانید)

موضوع انتخاب وزرا و اینکه چه کسانی از کابینه یازدهم در دولت آینده حضور خواهند داشت امروز روند سختی را برای رئیس‎جمهور منتخب به منظور چینش کابینه آینده فراهم کرده موضوعی که سبب شده است تا برخی از چهره‎های سیاسی همچون کرباسچی تاکید داشته باشند که دست رئیس‎جمهور باید در انتخاب وزرا باز باشد. ( اینجا بخوانید)

حال در شرایط فعلی و باتوجه به سفر حسن روحانی به مشهد به منظور رایزنی برای تعیین وزرای آینده باید منتظر باشیم و ببنیم که آیا رئیس‎جمهور منتخب در جهت چینش کابینه دوازدهم از ظرفیت وزرای فعلی خود استفاده خواهد کرد و افرادی چون ظریف و زنگنه دردولت دوازدهم باقی خواهند ماند هرچند برخی از وزرا از عدم رایزنی رئیس‎جمهور با وزرای فعلی خبردادند.

باید منتظر باشیم و ببینم که روحانی برای جریان اصلاح‎طلب که نمایندگان آنها این روزها روحانی به باد نقد گرفتند و تنها تعداد کمی از وزرای دولت یازدهم را دارای صلاحیت برای حضور در دولت آینده می‏‌دانند سهمی در نظر می‏‌گیرد و یا راه خود را برای همیشه از این جریان جدا خواهد کرد.

این روزها نمایندگانی همچون الیاس حضرتی ، وزرا و چهره‌‏های سیاسی همراه با رسانه‎ها گمانه‎زنی‎های بسیاری را درباره کابینه دوازدهم مطرح می‏‌کنند روندی که حتی علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در دایره آن قرار دارد پس بهتر است منتظر 14 مرداد و مراسم تحلیف رئیس‎جمهور منتخب و معرفی وزرای آینده باشیم و با توجه به آنچه امیری معاون پارلمانی رئیس‎جمهور گفته است که تحول جدی در ساختار دولت دوازدهم رخ خواهد بتوانیم ارزیابی جدی را از عملکرد رئیس‎جمهور و آنچه در ایام انتخابات به مردم وعده داد ارائه دهیم هرچند در این میان نباید از گمانه‎زنی‎های مشاوران و افراد نزدیک به رئیس‎جمهور غافل شویم. (اینجا بخوانید)

در جدول ذیل اسامی گزینه‎های احتمالی تصدی پست وزارت در دولت دوازدهم قید شده است:

نام وزارتخانه‌ها

گزینه‌های پیشنهادی

وزارت دادگستری

آوایی/اسماعیلی/امیری

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

دهقان / حاتمی/منصوری آرانی/سیاری

وزارت راه و شهرسازی

تابش

وزارت علوم و تحقیقات

ضیاهاشمی/خانیکی

وزارت کشور

صالحی امیری/ رحمانی فضلی/کاظم جلالی

وزارت ورزش و جوانان

سلطانی‌فر

وزارت نیرو

اردکانیان/چیت‌چیان

وزارت جهاد کشاورزی

حجتی/بخشنده

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

کمالی / ربیعی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی

وزارت امورخارجه

محمدجوادظریف

وزارت نفت

زنگنه

وزارت اموراقتصادی و دارایی

نهاوندیان/کمیجانی

وزارت آموزش و پرورش

انصاری/مولاوردی

وزارت صنعت، معدن و تجارت

صالحی‎نیا/نهاوندیان

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

واعظی/ قنبری/ جهرمی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدعباس صالحی

وزارت اطلاعات

محمودعلوی/اسماعیلی

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمدهادی
    0

    سلام.ریس جمهور محترم جناب اقای روحانی،یه جوان 30ساله هستم چندین سال قصد دارم ازدواج کنم ولی بخاطر مشکلات مالی نمی توانم ازدواج کنم اگر امکانش هست به من کمک مالی کنید تا ازدواج کنم ممنون.شماره تماس 09033052928. شماره عابربانک ملی(6037997213792667 )قربانی هستم.متشکرم.الله وکیلی اگر ناچار نبودم این پیام نمیدادم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها