افزایش نگرانی‌ها درباره ذخیره پلوتونیوم کره شمالی

یک اندیشکده آمریکایی در حالی گزارش داده است که کره شمالی بیش از آنچه تصور می‌شد پلوتونیوم در اختیار دارد که پیونگ یانگ اعلام کرد، اگر سازمان ملل تحریم علیه این کشور تصویب کند، اقدامات متقابل به کار خواهد گرفت.

افزایش نگرانی‌ها درباره ذخیره پلوتونیوم کره شمالی

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز یک اندیشکده آمریکایی با استناد به تصاویر به دست آمده از نیروگاه هسته‌ای اصلی کره شمالی اعلام کرد که پیونگ یانگ احتمالا بیش از گذشته پلوتونیوم بازفرآوری کرده است که می‌توان از آن برای بزرگ‌تر کردن ذخیره تسلیحات هسته‌ای‌اش استفاده کند.

اندیشکده نورت 38 در پروژه نظارت بر کره شمالی از تصاویر ماهواره‌ای که از لابراتوار رادیواکتیو در تاسیسات هسته‌ای یونگ بیون در ماه‌های سپتامبر تا ژوئن به دست آمده، این گزارش را ارائه داد که نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای کره شمالی را افزایش داده است.

این اندیشکده هم‌چنین اعلام کرد که تصاویر به دست آمده از تاسیسات غنی سازی اورانیوم یونگ بیون می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت سانتریفیوژهایی باشد که برای افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده کره شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد نیز می تواند برای سوخت بمب هسته‌ای به کار گرفته شود.

اندیشکده نورت 38 اعلام کرد که اطلاعاتی را نیز درباره فعالیت کوتاه مدت در راکتور آب سبک آزمایشی کره شمالی به دست آورده که می‌تواند نگران کننده باشد.

به گزارش رویترز، تصاویر به دست آمده از این لابراتوار رادیو اکتیو، نشان می‌دهد که در این مرکز دست کم دو چرخه بازفرآوری وجود دارد که پیش از این شناسایی نشده بود و هدف آن تولید حجم نامشخصی از پلوتونیوم است که در نهایت به افزایش ذخیره تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ منجر خواهد شد. این مساله نگرانی مقامات آمریکایی را که کره شمالی را یکی از تهدیدات امنیتی اصلی جهان می دانند، افزایش داده است.

هنوز مشخص نیست که فعالیت‌های حرارتی دیده شده در این تاسیسات پلوتونیوم نتیجه فعالیت سانتریفیوژها بوده است یا حفظ و نگهداری.

بنا بر اعلام این اندیشکده آمریکایی الگوهای حرارتی در این تاسیسات تولید ایزوتوپ / تریتیوم نشان می‌دهد که این تاسیسات فعال نبوده و بنابراین تریتیوم تولید نکرده است. تریتیوم یک ایزوتوپ ضروری برای تولید تسلیحات هیدروژنی است.

تولیدکنندگان بمب‌های اتمی کره شمالی از اورانیوم و پلوتونیوم استفاده می کنند و تاکنون 5 آزمایش بمب هسته‌ای انجام داده‌اند. مقامات و کارشناسان می گویند که این کشور برای انجام آزمایش ششم با وجود تلاش‌های بین المللی تحت رهبری آمریکا برای توقف آن در هر زمانی آمادگی دارد.

پیونگ یانگ پیش از این اعلام کرده بود که آزمایش ما قبل این کشور در ژانویه 2016 یک بمب هیدروژنی بوده است اما کارشناسان با نگاه تردید به این مساله می‌نگرند. کره شمالی به سختی روی توسعه موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای که می‌تواند آمریکا را هدف قرار دهد، کار می‌کند. این کشور هفته گذشته اولین موشک بالستیک قاره پیمای خود را آزمایش کرد که کارشناسان می‌گویند می‌تواند آلاسکا و بخش‌هایی از شمال غرب آمریکا را مورد اصابت قرار دهد.

کارشناسان در اندیشکده نورت 38 در ماه آوریل برآورد کردند که کره شمالی احتمالا 20 بمب هسته‌ای در اختیار دارد و هر ماه قادر است یک بمب دیگر تولید کند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها