گفتگوی متفاوت خبرفوری با یک روحانی متفاوت

با حیوان نمی‌شود کانون خانواده را گرم کرد/ روحانیون کمتر به مسائل زیست محیطی وارد می‌شوند/ خانم ابتکار باید ابتکاری به خرج دهد/ پیشنهاد اقامت و 210هزار دلاری بی‌بی‌سی و رادیو فردا را رد کردم

مهدی‌آیینی- تهدید کرده اگر بار دیگر شاهد زنده به گور کردن سگ‌های بی‌صاحب باشد،عمامه‌اش را در می‌آورد و مقصران حادثه را رسوا می‌کند. این بخشی از گفته‌های کمیل نظافتی، روحانی حامی حیات وحش و فداکاری است که کلیه‌اش را نیز به یک کودک اهدا کرده است. دراین گفتگو او از بوسیدن کف پای مادرش به عنوان اولین کار خوبش یاد می‌کند و از این می‌گوید که قرار است برای حفظ محیط زیست و رفع مشکل نیازمندان بیشتر تلاش کند.

با حیوان نمی‌شود کانون خانواده را گرم کرد/ روحانیون کمتر به مسائل زیست محیطی وارد می‌شوند/ خانم ابتکار باید ابتکاری به خرج دهد/ پیشنهاد اقامت و 210هزار دلاری بی‌بی‌سی و رادیو فردا را رد کردم

بتازگی فیلمی منتشر شده که شما در آن می‌گویید اگر بار دیگر شاهد حیوان آزاری باشید، عمامه‌تان را برداشته و مقصران را رسوا می‌کنید چه اتفاقی باعث شد چنین تهدیدی بکنید؟

متاسفانه برخی مراکز مانند شهرداری ها به بدترین شکل حیوانات را می‌کشند. وقتی شنیدم در یکی از شهرهای کشور یکصد قلاده سگ را زنده به گور کرده اند، خیلی عصبانی شدم.

چطور متوجه شدید این اتفاق صحت دارد؟

لودر به آنجا بردیم وقتی زمین را کندیم جسد سگ‌ها را دیدیم.

در کدام شهر و چه زمانی این اتفاق افتاد؟

حدود 5ماه پیش بود.نام شهر را نمی‌توانم بگویم.

تهدیدتان چقدر جدی است؟

این تهدید برای الان نیست به مسئولان آن شهر گفتم اگر بار دیگر سگ‌ها را زنده به گور کنند این کار را انجام می‌دهم.

اما در خیلی از شهرها شرایط به این شکل است.

بله اکنون در پناهگاهی در کرمانشاه هستم که شرایط نامناسبی دارد به همین دلیل خانم ابتکار باید ابتکاری به خرج دهد و فکری به حال این مسائل کند.

محیط زیست می‌گوید جمع آوری سگ های بی‌صاحب وظیفه شهرداری است.

اگر واقعا اتاق فکری از مدیران همه سازمان‌ها ایجاد شود این مشکل حل و فصل می‌شود و می‌توان با حرکت جهادی وکمک گرفتن از دامپزشکان وسازمان‌های مردم نهاد سگ‌های بی‌صاحب را عقیم کرد.

اما برخی سازمان‌های مردم نهاد نیز به بهانه ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب دست به کلاهبرداری از شهروندان می‌زنند.

این مساله ناشی از ضعف نظارتی ارگان‌های دولتی است.

شما با چنین افرادی برخورد داشته‌اید؟

گزارشی به دستم رسید که براساس آن شخصی از یک سگ سالم عکس گرفت بعد با بیل پاهای سگ را شکست و دوباره از حیوان عکس گرفت و سپس سگ بیچاره را کشت. به این شکل او عکس سگ را با پاهای شکسته در فضای مجازی منتشر کرد و از مردم تقاضای کمک کرد و بعد از مدتی که پول جمع آوری کرد، عکسی را که ابتدا از سگ گرفته بود در صفحه‌اش گذاشت و گفت با کمک مردم سگ سلامتش را به دست آورده است.

ناگوارترین پرونده حیوان آزاری که شنیده‌اید چه بود؟

ماجرای سگی که زنده زنده دورن قیر داغ انداخته شد.

به نظرتان چرا پرونده‌های حیوان آزاری این روزها بیشتر شده است؟

یکسری افراد معاند هستند که از سگ‌ها توله کشی کرده و توله‌ها را می‌فروشند آنها از این طریق منفعت به دست می‌آورند، عده دیگری نیز به اسم دین به این مسائل ورود کرده و متاسفانه برداشت اشتباه آنها از احکام فقهی، حیوان آزاری را رواج داده است. عده‌ای نیز برای تفریح اینکار را انجام می دهند. برخی نیز برای منفعت مادی مانند از بین بردن سگ‌های بی‌صاحب دست به حیوان آزاری می زنند، متاسفانه همه این‌ها نیز به اسم دین تمام می‌شود.

به عنوان روحانی می‌توانید بگویید چطور می‌توان مانع حیوان آزاری به نام دین شد ؟

باید بروند سیره ائمه را بخوانند و به یاد بیاورند که آنها لقمه دهان خود را به حیوان می‌دادند، براساس احکام فقهی ما اگر ظرف آبی باشد اما حیوان تشنه‌ای نیز وجود داشته باشد اجازه نداریم با آن آب وضو بگیریم.

فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست چگونه می‌بینید؟

فعالیت یکسری از سازمان‌های مردم نهاد را قبول دارم،اما عده‌ای هم هستند که بجای گرم کردن کانون خانواده با حمایت از یکدیگر سعی می‌کنند با خریدن حیوانات این کار را انجام دهند، اما این خود به مشکل جدیدی منجر می شود.

به نظر شما چاره چیست؟

اگر خانواده‌ها در روزهای تعطیلی که برای تفریح به خارج از شهر می‌روند برای حیوانات غذا ببرند هم تفریح رفته‌اند و هم به حیوانات کمک کرده اند.

درباره محیط زیست کتاب می‌خوانید؟

قبلا هیچ دانشی نسبت به محیط زیست نداشتم و بیشتر فعالیتم در حوزه درمان بود، اما اکنون بیشتر تحقیق می‌کنم و دوستانم نیز به من مشاوره می‌دهند. در بخش مطالعاتی نیز تلاش می‌کنم نکات اولیه را بدانم،اما بیشتر اطلاعاتم تجربی است.

اما وقتی می‌گویید مردم برای حیوانات غذا ببرند این راه حل مناسبی نیست؟

درست است، چون ما حیوانات وحشی را اهلی می‌کنیم،بحث من این است که افراد به جای نگهداری حیوان در خانه این کار را بکنند. من با فرهنگ نگهداری حیوان در خانه مشکل دارم.

مخالف نگهداری هر نوع حیوان در خانه هستید؟

می شود برخی حیوانات را در خانه نگه داشت مانند کبوتر و قناری.حتی روایت داریم در خانه‌ای اگر مرغ و خروس یا گربه وجود نداشته باشد برکت در آن خانه نیست، اما نگهداری سگ و میمون در خانه درست نیست. برای نمونه زندگی یک زوج به خاطر نگهداری از سگ به طلاق رسید،چون خانم می‌گفت بین سگ و شوهرم سگ را انتخاب می‌کنم چون همسرم می‌تواند دوباره ازدواج کند، اما این سگ نمی‌تواند از خودش دفاع کند. من با چنین مواردی مشکل دارم.

آیا همان طور که از مردم می خواهید به مسائل زیست محیطی توجه کنند از دیگر روحانیون نیز می‌خواهید درباره مسائل زیست محیطی حرف بزنند. به نظرتان چند درصد روحانیون به این مسائل می‌پردازند؟

من کمتر دیده‌ام، اما خودم در محرم یک شب را به مسائل محیط زیست و حیات وحش اختصاص دادم درشبکه های مجازی نیز این بحث ها را مطرح می کنم.

برنامه‌ای برای تشویق روحانیون دارید؟

این کار روحیه خاصی می‌خواهد و بیشتر آنها کمتر این روحیه را دارند.

یعنی در بین روحانیون چنین روحیه‌ای کمتر وجود دارد؟

کمتر روحانی پیدا می شودکه مانند من به این مسائل ورود کند،بالاخره در طول یک عمر یکسری افکارها به جامعه تزریق شده مثلا خیلی‌ها می‌گویند سگ نجس است؛ بخشی از آن درست است، اما بخشی از آن فرهنگی اشتباه است .برای نمونه چرا نمی توان به سگ دست زد. یعنی اگر سگی مریض شد چطور نمی شود به آن دست زد. البته احکام شرعی که شرع مقدس فرموده محفوظ است و باید رعایت شود، اما مساله ای مانند غذا رسانی و درمان حیوانات نیز باید انجام شود.

به نظرتان خانم ابتکار در حوزه محیط زیست چقدر موفق بوده است؟

اگر نمره قابل قبول بخواهم بدهم نمره 14 می دهم.

شما دربحث کمک به همنوعان نیز فعال هستید برای نمونه مدتی پیش کلیه خود را به یک کودک اهدا کردید. واقعا چرا چنین کارهایی انجام می‌دهید؟مساله خیرخواهی است یا دوست دارید دیده شوید؟

ماجرای اهدای عضو پیشینه ده ساله دارد، چون خیلی به ملاقات بیماران می رفتم. وقتی دریکی از این ملاقات‌ها با کودکی رو به رو شدم که به گفته پزشکان بدون پیوند مرگش حتمی بود تصمیم به این کار گرفتم. از من تست های زیادی گرفته شد از پزشکی بگیرید تا روانشناسی و بعد از سه ماه وقتی متوجه شدند دلیل اصلی من چیست موافقت کردند،حتی آن زمان به من تهمت زدند که 80 میلیون تومان از جامعه روحانیت گرفته ام همه این مسائل را من نادیده گرفتم و حتی چهار روز پس از عمل پیوند رسانه ها از موضوع باخبر شدند تا پیش از آن فقط پدر و همسرم از ماجرا باخبر بودند. قرار نبود کسی مطرح شود.اما الان خوشحالم که ماجرا رسانه‌ای شد.

چرا؟

به خاطر شخص خودم این را نمی‌گویم، چون بعد از آن با کمک خیران پیوند عضو بیشتری انجام شده است.

خانواده شما مشکلی با این همه ایثار ندارند؟

خدا را شکر آنها نیز پا به پایم می آیند، همسر و پسرانم کمکم می‌کنند. روزی که به خانمم گفتم قصد اهدای کلیه‌ام را دارم. او پیشنهاد کرد خودش کلیه اهدا کند. وقتی فهمیدم همسرم راضی است این کار را انجام دادم.

با توجه به اینکه اهل شمال کشور هستید، برای متوقف کردن کشتار پرندگان مهاجر در شهرهای شمالی کشور برنامه ای دارید؟

امسال تلاش می‌کنم باکمک مسئولان و سازمان های مردم نهاد این مساله را ساماندهی کنیم.

شایعه شده رادیو فردا و بی بی سی برای مصاحبه به شما پیشنهاد پول و اقامت داده اند؟

رادیو فردا و بی بی سی با من تماس گرفتند و از من تقاضای مصاحبه کردند، اما به آنها جواب رد دادم،اما آنها از طریق یک سازمان مردم نهاد وارد شده و پیشنهاد 210هزار دلاری و پناهندگی در یک کشور اروپایی را مطرح کردند.اما چون دنبال دنیا طلبی نبودم قبول نکردم.

کدام یک از این دو شبکه این پیشنهاد را مطرح کرد؟

بخوبی به یاد ندارم کدامشان این پیشنهادها را داده است،الان نیز از شبکه «من و تو» نیز تقاضای مصاحبه دارند.

اولین کار خوبی را که انجام دادید به یاد دارید؟

بوسیدن کف پای مادرم بود، وقتی حدود 15 سال داشتم.

از آرزوهای‌تان بگویید.

آرزو دارم یک مرکز بزرگ برای کمک به کودکان کار و یک مرکز برای کمک به حیات وحش ایجاد کنم، علاوه بر این آرزو دارم امام حسین (ع) سالی یکبار مرا به کربلا ببرد تا خستگی از تنم بیرون بیاید.

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مهدی
    0

    آفرین

  • فاطمه
    0

    خدا خیر دنیا و آخرت نصیبشون کنه. دمشون گرم واقعا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها