دو سال از امضای برجام گذشت / نتیجه مهمترین توافق هسته ای ایران چه بود؟

برجام دو سال قبل امضا شد. توافقی که هوادارانش آن را فتح الفتوح می خواندند و اما مخالفان آن را با ترکمنچای مقایسه می کردند. پس از دو سال، حالا فرجام برجام بیش از هر زمان دیگری در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

دو سال از امضای برجام گذشت / نتیجه مهمترین توافق هسته ای ایران چه بود؟

به گزارش خبر فوری ، دو سال قبل، ایران و شش کشور موسوم به 1+5 بر سر برنامه هسته ای کشورمان به توافق رسیدند. ایران محدودیت هایی را در غنی سازی اورانیوم پذیرفت، هرچند به غنی سازی ادامه داد. در مقابل، شش کشور طرف مذاکره هم تحریم های ایران در زمینه هسته ای را لغو کرده و ایران را از ذیل فصل هفتم شورای امنیت خارج کردند.

اما با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ابری تیره، آسمان اجرای برجام را پوشانده است. برخی تحلیلگران معتقدند که با حضور ترامپ در کاخ سفید، امید اندکی به موفقیت در اجرای توافق هسته ای وجود دارد. به ویژه آنکه برخی تندروها در کنگره آمریکا، با جدیت ادامه تحریم های ایران را پی گرفته اند.

آنچه دو سال پس از توافق هسته ای آشکار است، وجود اراده ای قوی در کاخ سفید برای به زمین زدن توافق هسته ای است. هدفی که تهران تا به حال مانع آن شده است

در واکنش به بدعهدی های امریکا محمدجواد ظریف که پیش بینی می شد امروز در نیویورک با همتای آمریکایی خود دیدار کند، گفته «برجام یک توافق جهانی و گواه این حقیقت است که پیروان سیاست‌های فشار در نهایت به این نتیجه رسیده اند که چنین سیاست هایی کارگر نیست؛ بنابراین آمریکا نیز باید در مواضع خود نسبت به این توافق بین المللی تجدید نظر کند.» او بر این نکته پافشاری کرده که ایالات متحده به آنچه وی «روح برجام» نامیده، پایبند نمانده است. (متن کامل اظهارات ظریف در سالروز دوسالگی برجام را اینجا بخوانید)

در مقابل این گلایه ها، صداهای ناامیدکننده ای از آمریکا و اروپا به گوشش می رسد. هرچند سخنگوی کاخ سفید امروز گفته «فعلاً به برجام پایبندیم»، اما دونالد ترامپ درست در سالروز امضای توافق هسته ای در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود مواضع ضدایرانی اش را تکرار کرده و مدعی شده «ایران تهدیدی مشترک برای آمریکا و فرانسه است».

همزمان وزیر خارجه انگلیس هم در بیانیه ای به مناسبت دوسالگی برجام نوشته «انگلیس و آمریکا مقابل ایران ایستاده‌اند».

با این همه، هنوز مدافعان برجام از دستاوردهای آن سخن گفته و آن را به رخ منتقدان داخلی می کشند. جدول زیر، برخی از این دستاوردها را فهرست کرده است.

1

به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران

2

برداشته شدن تحریم های گسترده هسته ای

3

صدور قطعنامه 2231 و خروج ایران از ذیل فصل هفتم و ماده 41 منشور ملل متحد

4

ناکامی ایران هراسی دشمنان جمهوری اسلامی ایران از جمله رژیم صهیونیستی و لابی عربی

5

افزایش صادرات نفت از 700 هزار بشکه در زمان تحریم ها به بیش از دو میلیون بشکه در روز

6

نوسازی ناوگان هواپیمایی

7

بهبود صنعت خودروسازی با قراردادهای جدید

8

رشد 1300 درصدی جذب سرمایه خارجی در بازار سرمایه

در برابر این مزایای برجام، مخالفان توافق هسته ای به برخی معایب آن اشاره می کنند. که در جدول زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره شده است.

1

لغو موقت و نه ابطال کامل تحریم های هسته ای

2

بی توجهی به مکانیزم ماشه در توافق

3

بدعهدی آمریکا و اروپا به لغو تحریم های بانکی

4

محدودیت های شدید در صنعت هسته ای که بعضا ایران را به عقب رانده است

5

خوش بین کردن دشمن به عقب نشینی ایران از مواضعش در مسائل دیگر به ویژه مساله موشکی

6

وابسته کردن ایران به واردات محصولات خارجی

7

بی توجهی به تحریم های کنگره آمریکا در متن توافق

8

تحریک دشمنان منطقه ای به افزایش فشارها علیه تهران

به این ترتیب باید گفت که دو سال پس از توافق هسته ای ایران و 1+5 می توان گفت که برجام نه آن فتح الفتوحی بود که عده ای از آن سخن می گفتند و نه آن ترکمنچایی بود که ایران را در همه زمینه ها وام دار غرب کند.

آنچه دو سال پس از توافق هسته ای آشکار است، وجود اراده ای قوی در کاخ سفید برای به زمین زدن توافق هسته ای است. هدفی که تهران تا به حال مانع آن شده است.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • علی
    0

    در هر صورت برجام نقطه بازگشت به عقلانیت بود و هست...

  • محمد
    0

    تحلیل منصفانه ای بود

  • رامتین
    0

    زنده باد برجام. زنده باد دکتر ظریف

  • محمد
    0

    برجام در حقیقت اعتماد نا بجا به آمریکا بود حالا باید مرتب مواظب باشند تا امریکا آن را نقض نکند گوسفد را سپردند دست گرگ باهاش چکار کنه خدا میدونه

  • سعید
    0

    برجام خسارت محض،برجام ننگنامه ای هستش که در آینده مانند ننگنامه های قاجاری مسببینش لعن میشوند

  • محمد حسین ماخانی
    0

    بهترین دولت بهترین رییس جمهور بهترین قرارداد

  • جواد
    0

    تاریخ قضاوت خواهد کرد ب نظر من توافق خوب بود ولی امریکا داره گردن کلفتی میکنه واقیعیتش اینه ک اینها نخواهند گذاشت چیزی از برجام ب ما برسه حالا هرچقد دوست دارید بگید زنده با ظریف وقت تقابله نه کوتاه اومدن زنده باد ایران و ایرانی

  • مرتضي
    0

    برجام بهترين دستاورد نظام بود،زنده باد دكتر روحاني ..زنده باد دكتر ظريف

  • ایرانی
    0

    این درست است برجام نقاط مثبت و منفی دارد ولی متاسفانه بعضی سیاست مداران ما کاری کردن که غربی ها فکر کردن ما به برجام محتاجیم و باعث شد وضع به این صورت در بیاد برای همین همیشه میگن ما با برجام ایران را به میز مذاکره آوردم و توانستیم جلوی قدرت ایران را بگیرم اگر هر کس چه دانسته و چه ندانسته آب به آسیاب غربی ها نمی ریختن این گونه نمیشد که برجام با این که یک سند مهم است انقدر باری ایران آسیب پذیر باشد . الان فقط آمریکا ایران رو تحریم میکند و از مسئولان ما متاسفانه عکس العمل قاطعی صورت نمی گیرد که باعث شود آمریکا حداقل راحت ایران را به هوای اینکه به برجام مربوط نیست تحریم نکند بعد این برجام فقط به داد واردات رسید خودمان را گول نزنیم اگه ما توانستیم چیزی از برجام بدست بیاریم 85 در صدش واردات و بقیه هم صادرات هست همین . هرکس هم میگوید که فروش نفت بالا رفته این را بداند فروش نفت هنر نیست فروش محصولات غیر نفتی هنر است چین با نفت چین نشد. برجام حکم قاشق و ملاقه را برای ما دارد ما با قاشق دادیم آنها با ملاقه برداشتنت ، برمیدارند و خواهند برداشت.

  • نقی
    0

    برجام کاملا بازدارنده بود. دلخوش به قرارداد با شرکت های خودروسازی های ورشکسته مثل پژو که بازار ایران مجدد باعث رشد فروش آن شده و از این دست قراردادها سودی به حال مردم نخواهد داشت....

  • 1 1
    0

    من بودم سمت این برجام نمی رفتم. چون هسته ای رو واقعا به یک شکل کاریکاتوری رسوند و این نفت هم که میگن افزایش پیدا کرد، در واقع قرار داد نفتی این طور بوده که مثلا ما به چین هرچه قدر نفت میفروشیم، باید به همان میزان محصولات چینی بخریم. این یعنی تولید کننده های داخلی ورشکست میشن و جوانان، بیکار میشن و کشور ما وابسته میشه. تازه به نظر من ما باید با فرانسه و انگلیس روابطمون را قطع کنیم. چون ضررش بیشتر از منفعتش هست. بعضی از کار هایی که این دو کشور انجام دادن: وارد کردن ویروس ایدز به ایران. یا تهدید ایران توسط ناو های فرانسه. حمایت از منافقین. حمایت از تروریست های منطقه. همه ی این ها کار این دو کشور بوده.

  • ا ر
    0

    برجام کلاه گشاد و بزرگتر از تمامی قراردادهای ننگین

  • محمد ابراهیم پور
    0

    سلام بنظره من همه نظرات محترمه ولی لازم بذکره که حتما ی کم تحقیق کنیم تا از همه لحاظ پی به بد بودن برجام برای جمهوری اسلامی ببریم متاسفانه باید بگم بدترین دوره ریاست جمهوری مربوط میشه ب اقای روحانی شاید در توانش بیشتر از این نباشه ولی دلیل نمیشه پر مدعا باشه امیدوارم از خواب غفلت بیرون بیاد اقای روحانی

  • احمد
    0

    فقط باید گفت مایه تاسف هستش کسانی که به امریکا اعتماد کردند حالا دارند سخنان رهبری رو تایید میکنند این هم نتیجه اعتماد مشکل اینجاست که دولتمردان کوچکترین توجهی به توان داخلی و ملت ندارند و فقط چشم به امریکا و غرب دوختند و برای جلب توجه اونها هر کاری می کنند حتی خدشه وارد کردن به امنیت و نظام البته برجام فوائدی داشت مثل نجات شرکت های ورشکسته پژو و .... .وارد شدن شرکت های خارجی و از دور خارج کردن شرکت های ایرانی که به معنای اخراج کارگران ایرانی و ورشکسته شدن و.... درود بر روحانی کبیر و ظریف بسیار ظریف

  • سهیل موسوی
    0

    یعنی هنوزم هستند کستنی که فکر میکنند بر جام موفق نبوده به نظر من موفق بود هاست کسانی که به آن ننگ نتمه میگویند یا اطلاعی از مفاد بر جام و شرایط زمانی و مکانی ایران در جهان ندارند یا از تحریم ها منفعتی داشته اند من زیاد صحبت مخالفان برجام راشنیدم از دو حالت بالا خارج نیست ما باید برجام رو به پیش ببریم و از سمگ امدازی های این افراد هم نترسیم و بدونه توجه به حرفهای بی منطق سریعتر قرارداد های نفتی بخصوص در میادین مسترک با شرکتهای بزرگ ببندیم تا عقب ماندگی کشور جبران شود اگر با مخالفان برجام باشه میگن نه توان داخلی ولی من بعنوان یک مهندس به شما میگم ما توان و پول راه اندازی پروژهای بزرگ را نداریم و همینطوری باسد بشینیم و ببینیم که منابع مشترکمون رو کی عربها تمام میکنند و مت همینطور هی میگیم توان داخلی هیچ کاری هم نمیکنیم اصلا فرض که توان داخلی داشته باشیم کی گفته نباید باشرکتهایی که تکنولوژی بالایی دارند کار کنیم مگر امریکابالاترین تکنولوژی رو نداره اما میاوین مسترک در خلیج مکزیک رو میده bp که یک شرکت انگلیسی است براش انجام بده هیچکس هم نمیگه وامصیبتها قرارداد ننگین و از این حرفها چون مردم اطلاعات کامل ودرست دارند و ونبال منافع به قیم نابودی کشورشون هم نیستند از اون هم بگذریم مگه قطر بعد از ما با توتال عین همان قرارداد ما رو در همان میدان نبست چرا هیچکس در قطر نمیگه وامصیبتها قرارداد ننگین تخه ما که تنها ادمهای با شعور روی کل کره زمین نیستیم همه مردم دنیا کشورشون و استقلال کشورشون رو دوست دارند اما با منطق و ساست عمل میکنند دوستان یک کم فکر کنید حرف زدن راحت است اما بیتیید حرفهایی نزنیم که فردا اینده گان به ما ...... نگاه کنند برای ساختن کشور مون به اندازه کافی با این حرفهت عقب افتادیم یک کم فکر کنید بیشترش نکنید

  • امیر احمد
    0

    از شما گفتن و از ما شنیدن دوست و هموطنی ام محمد حسین ماخانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها