'شناسایی ۱۷۰۰ باج افزار' با ۱۷ میلیون قربانی در ایران

'شناسایی ۱۷۰۰ باج افزار' با ۱۷ میلیون قربانی در ایران

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات گفت: "وقتی دقیق نگاه می‌کنیم می‌بینیم یک مافیایی، فیلترشکن درست می‌کند و عقبه همان مافیا با عقبه مافیای ارزش‌افزوده یکی است. شک نکنید سایت‌های قمار را هم همین جریان راه انداخته‌اند. بعد که پای صحبت همین افراد می‌نشینیم می‌گویند بزرگ‌ترین مشکل کنونی کشور اینترنت و فضای مجازی است و باید با آن مقابله کرد."

اخیرا گفته شده بود که بعضی بانک‌ها در ایران هک شده‌اند. آقای جهرمی در این باره گفت:

"بانک‌ها هک نشده بودند بلکه پیمانکار فنی سابق از مجموعه اطلاعاتی که به آن‌ها دسترسی داشت، نسخه پشتیبان گرفته بود و اکنون با دسترسی به این نسخه در حال تهدید و باج‌گیری است."

این اطلاعات "غیرامنیتی" عنوان شده است.

وزیر ارتباطات همچنین گفت بیشتر شکایت به مراکز انتظامی به دلیل "کلاه‌برداری‌های مالی در فضای مجازی" بوده است.

این روزها بعضی از کاربران ایمیل را دریافت کردند که در آن لینکی است که می‌رسد به یک فایل تقریباً ۵۰۰ مگی. داخل این فایل اطلاعات کارت عده زیادی قرار گرفته.

در این ایمیل ادعا شده که اطلاعات ۱۰ میلیون کارت بانکی در این دیتابیس وجود داره.

در روزهای گذشته رسانه‌های ایران خبر هک اطلاعات ۱۰ میلیون کارت بانکی را منتشر کردند.

بعضی از کاربران پیامی دریافت کرده بودند با این مضمون: "مشخصات کارت بانکی شما همراه با بیش از ده میلیون مشتری دیگر به سرقت رفته، در فضای مجازی منتشر شده و هر لحظه در خطر سوء استفاده می‌باشد. این مشخصات در چهار روز اخیر و در فضای غیرقانونی به فروش گذاشته شده و تاکنون بانک تجارت و مقامات مربوطه این سرقت را از شما و میلیونها مشتری دیگر پنهان کرده‌اند."

در ادامه آمده بود: "در زیر می‌توانید مشخصات بیش از ده میلیون کارت بانکی به سرقت رفته و منتشر شده منجمله کارت بانکی خودتان را همراه با ویدیویی که نشان می‌دهد به چه سادگی و با چه سرعتی می‌توان با مشخصات شما کارت بانکی جعلی صادر کرد را مشاهده کنید."

پلیس "فتا" گفته که تاریخ کارت‌ها منقضی شده و نشت اطلاعات حساب‌‎های بانکی مربوط به مدت‌ها پیش بوده است.

چندی پیش هم بعضی از فروشندگان در سایت "دیوار" از کلاهبرداری‌های منابعی ثانویه خبر داده بودند که در مواردی به خالی کردن حساب مشتریان منجر شد.

منبع: بی‌بی‌سی

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها