نور گوشی چه تاثیری روی سلامتی دارد؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که گوشی تلفن چه تاثیری روی سلامتی شما دارد؟ گزارش زیر می تواند به شما در فهمیدن ماجرا کمک کند.

نور گوشی چه تاثیری روی سلامتی دارد؟

به گزارش خبر فوری و به نقل از زومیت، طراحان گوشی‌ هوشمند، تبلت‌ و لپ‌تاپ‌، صفحات نمایش پرنوری در این دستگاه‌های دوست‌داشتنی قرار می‌دهند. نور این نمایشگرها به‌قدری زیاد است که در زیر آفتاب به‌راحتی دیده می‌شود و در شب، همانند یک لامپ پرنور می‌درخشد؛ اما نگاه کردن به این لامپ پرنور، عواقب بدی دارد.

بدن ما از یک چرخه‌ی منظم پیروی می‌کند که ما را در هنگام روز بیدار نگه می‌دارد و باعث می‌شود که شب‌ها استراحت کنیم. هنگامی‌که بدنمان آماده‌ی خواب است و به این نمایشگرها خیره می‌شویم، مغزمان سردرگم می‌شود و جلوی تولید هورمون ملاتونین را می‌گیرد؛ هورمونی که به بدن کمک می‌کند تا به خواب برود. اختلال در تولید ملاتونین سبب می‌شود که چرخه‌ی خواب هم از بین برود. از بین رفتن چرخه‌ی خواب، بیدار بودن در روز و خوابیدن در شب را دشوار می‌کند؛ این موضوع درنهایت می‌تواند به بیماری‌های مختلفی منتهی شود.

خواب

برای حل این مشکل، طراحان قابلیت‌هایی مثل Night Shift در محصولات آیفون اپل یا اپلیکیشن f.lux را طراحی کردند که هنگام تاریک شدن هوا، نور آبی نمایشگر را کاهش می‌دهد. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهند که کاهش نور آبی نمایشگر، تأثیر منفی نمایشگر گوشی‌ را کاهش می‌دهد؛ البته هنوز این مورد به‌طور قطع ثابت نشده است.

حتی با وجود این قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌ها، محققان معتقدند که هنگام خوابیدن نباید از گوشی‌ هوشمند، تبلت‌ یا لپ‌تاپ‌ استفاده کرد. اگر عادت دارید که ایمیل‌های شخصی یا شبکه‌های اجتماعی را در تختخواب بخوانید، ممکن است با کاهش سوخت‌وساز بدن و از بین رفتن برنامه‌ی خواب مواجه شوید؛ پس بهتر است موقع خوابیدن، از گجت‌های هوشمند فاصله بگیرد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها