جزئیات بررسی قرارداد پرحاشیه توتال در مجلس/ زنگنه: امنیت زاست / نماینده زاهدان: نگران تکرار مفاسدیم

امروز مجلس بررسی قرارداد توتال را در دستور کار خود داشت که وزیر نفت و نمایندگان به تبادل نظر در خصوص حواشی این قرارداد پرداختند.

جزئیات بررسی قرارداد پرحاشیه توتال در مجلس/ زنگنه: امنیت زاست / نماینده زاهدان: نگران تکرار مفاسدیم

جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه 21 تیر 96) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. جلسه امروز در حالی آغاز شد که 201 نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند و 89 صندلی خالی در صحن به چشم ‌خورد.

در جلسه امروز مجلس بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت برای ارائه گزارش در مورد قرارداد نفتی اخیر ایران با شرکت توتال فرانسه در مجلس حاضر شد.

زنگنه در مجلس : قرارداد توتال امنیت‌زا است

وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد توتال امنیت‌زاست، تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی وجود ندارد.

زنگنه با توضیح شرایط و ویژگی‌های قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال، گفت: مجموعه تعهداتی که دولت با مصوبه شورای اقتصاد دارد، 12 میلیارد و 9 میلیون دلار است و این که گفته می‌شود دولت رفته قراردادی بسته که در طول 20 سال،50 درصد تولید میدان را به شرکت خارجی می دهد حرف نادرستی است.

وی افزود: در این نوع قرارداد هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از ظرفیت های داخلی و ارجاع کار برای شرکت‌های داخلی نداریم.

وزیر نفت در خصوص امنیت زا بودن سرمایه گذاری این شرکت های خارجی افزود: این شرکت ها متعلق به دو کشور از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

نماینده زاهدان : نگرانیم ورود مجدد و تکرار مفاسد توتال هستیم

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس با بیان اینکه نگرانیم با ورود مجدد توتال به ایران مفاسد این شرکت تکرار شود، گفت: توتال ۱۲ میلیارد دلار از قرارداد با ایران سود می‌برد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز طی سخنانی درباره قرارداد ایران با شرکت توتال اظهار داشت: متأسفانه این قراردادها 25 ساله پیش‌بینی شده‌اند، در حالی که در سال 70 قراردادی با شرکت توتال منعقد شد، اما آنان 8 سال کاری انجام ندادند و در سال 87 کارها را رها کرده و از ایران رفتند و فاز پارس جنوبی که به آنها سپرده شده بود را به هیچ کس ندادند، اما قرارگاه خاتم الانبیاء کارهای زیادی انجام داد.

فلاحت‌پیشه: به مسئولان اعتماد کنید/ ۹۱۹ تحریم در دوران پسابرجام برداشته شده است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم اعتماد به مسئولان کشور گفت که نباید با بی اعتمادی قدرت چانه‌زنی مسئولان در قراردادهای بین‌المللی را کاهش داد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی نفتی توتال گفت: امروز ما وظیفه بخشی از مسوولیت فضای روانی در داخل و عرصه بین المللی را داریم. نباید به نام تاریخ سیاه کشور به قراردادی که در عرصه حاکمیت ملی بسته شده، حمله کنید.

وی با اشاره به میزان برداشت نفت در دوران‌های قاجار و رضاخان گفت: حداکثر میزان فروش نفت در دوران قاجار ۸ تا ۱۶ درصد، در دوران رضاخان ۳۳ درصد و بعد از ملی شدن نفت ۵۵ درصد شد،‌ ولی ما اکنون به دنبال جذب سرمایه گذاری و نه خام فروشی هستیم.

تاجگردون: قراردادهایی مانند توتال مهمترین اقدام بازدارنده در برابر سلاح آمریکاست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد که مهمترین اقدام بازدارنده ایران در مقابل سلاح آمریکا عقد قراردادهایی مانند توتال است.

غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی امروز مجلس در جریان بررسی قرارداد نفتی توتال گفت: باید از چند بعد همچون ابعاد قراردادی کارکرد مجلس و فضای موجود و سایر موضوعات مداخله گرایانه به این قرارداد نگاه کرد که هر کدام کارکردی برای خود دارد.

وی با بیان اینکه قاعدتا بررسی ابعاد فنی قرارداد توتال در صحن علنی جایز نیست و در توان همه ما نیست، گفت: درباره ابعاد قراردادی نیز مجاری حقوقی و کمیسیون‌های ذیربط به آن پرداخته‌اند، مهم کارکرد مجلس است که باید مناسب با فضای عمومی کشور و عرصه بین المللی به آن بپردازد.

تاجگردون ادامه داد: اکنون به دنبال این هستیم که اقدام بازدارنده‌ای برای مقابله با سلاح آمریکا داشته باشیم که مهمترین اقدام بازدارندگی عقد این قراردادها است.

لاریجانی: ابعاد مختلف قرارداد توتال روشن شد/ هیاتی متشکل از قوه قضائیه و مجلس بر قرارداد توتال نظارت می‌کند

علی لاریجانی پس از ارائه گزارش وزیر نفت درباره قرارداد توتال و اظهارات نمایندگان در این زمینه گفت: از نمایندگان و آقای وزیر به خاطر توضیحات مفیدشان تشکر می کنیم و من فکر می کنم ابعاد مختلف این موضوع روشن شد.

وی افزود: همچنین هیئت نظارتی هم وجود دارد که هم از قوه‌قضائیه و هم دو نفر از روسای کمیسیون‌های مجلس (یعنی رئیس کمیسیون انرژی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه) عضو این هیئت هستند که بر این قرارداد نظارت خواهند داشت.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها