دنبال 18میلیارد دلار ارز4200 تومانی دولت روحانی می گردید و 250 میلیارد دلار ارز ارزان دولت احمدی نژاد را رها کرده اید؟

براساس اطلاعات و آماری که رئیس کل سابق بانک مرکزی ارائه داده، میزان کل مداخله ارزی دولت یازدهم در فاصله سال‌های 1393 تا 1396 از رقم یک سال دولت احمدی‌نژاد هم کمتر است.

دنبال 18میلیارد دلار ارز4200 تومانی دولت روحانی می گردید و 250 میلیارد دلار ارز ارزان دولت احمدی نژاد را رها کرده اید؟

براساس اطلاعات و آماری که رئیس کل سابق بانک مرکزی ارائه داده، میزان کل مداخله ارزی دولت یازدهم در فاصله سال‌های 1393 تا 1396 از رقم یک سال دولت احمدی‌نژاد هم کمتر است. در 13 سال از 1382 تا 1390 و 1393 تا 1396 بانک مرکزی در کل 283 میلیارد و 900 میلیون دلار برای مداخله و مدیریت بازار ارز در بازار فروخته است که 81.8 درصد آن مربوط به سال‌های 1384 تا 1390 یعنی دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم بوده است.

گزارش آقای ولی‌الله سیف مفصل است و اقتصاددانان باید به جزئیات آن بپردازند ولی انتشار این آمار در شرایطی که عده‌ای کلیدواژه «هدررفت 18 میلیارد دلار» ارز را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اهمیت بیشتری دارد.

البته بررسی سوابق نشان می‌دهد که در تمام دولت‌ها مداخله ارزی با شدت و ضعف انجام شده است و تکذیب این واقعیت خود یک دروغ آشکار می‌باشد. اما نهادینه شدن این مداخلات در دولت محبوب اصول‌گرایان و ارقام نجومی آن، صورت گرفت و ظاهراً براساس صلاحدید نهادهای مسئول و مسئولان مربوطه، مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز!

اینکه درآمد ارزی ناشی از فروش نفت در آن 8 سال با کل درآمد نفتی از زمان کشف نفت! برابری می‌کرده است، هرگز مشخص نگردید این نزدیک به 618 میلیارد دلار چه سرنوشتی پیدا کرد؟ درآمدهای نفتی آن دوران رویایی دست‌نیافتنی است. سالیان طولانی این رکورد قابل شکستن نخواهد بود و قرن چهاردهم برای کشور ما با این فرصت از دست رفته عجین شده است. فرصتی که می‌توانست با مدیریت صحیح منابع و نظارت دستگاه‌های مربوطه، از تهدیداتی که جامعه ما با آن روبروست نه‌تنها جلوگیری کند بلکه آن را تبدیل به یک فرصت برای پر رونق کردن سفره معیشتی مردم نماید.

اما چه می‌توانند بگویند آنان که با این کارنامه تاریک، اخلاق را از دین جدا کردند. فاصله میان صفوف مردم و نظام بیشتر و بیشتر گردید، و از همه مهم‌تر دروغ که به فرمایش معصومین علیهم‌السلام کلید صندوق همه پلیدی‌ها و گناهان است، نهادینه شد و آثار تلخ و مقدر شده اشاعه و گسترش آن پلیدی‌ها، دامن همه را گرفت و سوزاند و می‌سوزاند. در این ماجرا و قصه دردناک، همه مقصر و مسئول هستند، هیچ شخص و مقامی مبری نیست. هرکه دستی بر آتش داشته، در گسترش شعله‌های آن، باید پاسخگو باشد چه اصول‌گرا، چه اصلاح‌طلب، چه روحانی و چه غیرروحانی، چه نظامی و چه غیرنظامی، خلاصه همه ما مسئول این وضع اسفناک هستیم و البته هرکه بامش بیش برفش بیشتر.


منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • آزاد
    0

    با سلام یه نکته ای رو بگم اونهایی که به هر طریقی تو این سالها ناجوانمردانه دکتراحمدی نژاد رو کوبیدند و همچنان در حال کوبیدن هستند بدانند که در اصل خودشون را نابود کردند ببینید همه میدونند که یکی دعا و یکی نفرین به موقعش اثرگذاره ، شما ببینید دکتراحمدی نژاد هرجا میره کلی دل شکسته بهش دعا میکنند و کلی دل شکسته به دشمنانش نفرین میفرستند ، باورکنید این دعاها و این نفرینها اثر دارد ، شاید شاید خیلی از کارهای این دولت که گره میخوره حاصل همین نفرینها باشد ، شاید خیلی ها با این حرف بخندند ولی باور کنید به دعا و نفرین اکثریت مردم ایران اعتقاد دارند . حالا شما بازهم پس از ۶ سال هی بگید اون هشت سال فلان بود بساربود ، اتفاقا اون هشت سال طلا بود و دیگه تکرار نخواهد شد

    نظرات شما -
    • شباهنگ
      0

      خیانتی که احمدی‌نژاد و حامیانش به این مملکت و مردم و انقلاب کرد را تنها عاقلان خبیر میفهمند اینکه در میان توده های مردم طرفدار دارد عجیب نیست چون زبان عوامفریبی رو خوب میدانست. خدایا ایران و اسلام را از سر عوامفریبان نجات بده

  • کریم
    0

    باسلام آنچه مهم وقابل توجه است عمل است نه صرفا حرف وشعار. آگر دولت تدبیر داشت روندصادرات نفت با 1تا1.5 میلیون بشکه رو حفط میکردنه اینکه بیش از2میلیون بشکه صادرکنه ولی درآمدش کمترباشه. واگرتدبیر داشت بابولش هزاران طرح عمرانی مانند دومیلیون وچهارصد هزارمسکن مهرایجادمیکردیادرزمینه نانو وبزشکی یا... کاری انجام می‌داد نه اینکه رشته دیگران رو بنبه کند ولی خودش هم کاری نکند. کارت سوخت روجمع کند وبعد از6 سال که3برابر بول مسکن مهر قاچاق شد بیادیک شبه با یک ترازدی یکهو به اجرا بگذاره. وهزاران بی تدبیری دیگر باعث شودمردم تاوان بی تدبیری وبی لیاقتی چنین دولت بیگانه بفرستی را بدهندکه دائم بدنبال سراب برجام میدود. وازاعتمادمردم با دروغ های بیشمارش سو استفاده نماید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها