هیئت رئیسه مجلس یازدهم چه ترکیبی دارد؟ / رقابت قالیباف و پزشکیان برای کرسی ریاست + اینفوگرافی

با پایان ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم برای حضور در بهارستان، حالا صفحه شطرنج بهارستان کمی شفاف تر از قبل شده و از هم اکنون بسیاری از خود می پرسند، هیئت رئیسه دوره آتی خانه ملت چه شکل و شمایلی دارد؟

هیئت رئیسه مجلس یازدهم چه ترکیبی دارد؟ / رقابت قالیباف و پزشکیان برای کرسی ریاست + اینفوگرافی

به گزارش خبر فوری ، با توجه به ترکیب چهره هایی که برای انتخابات اسفند ثبت نام کرده اند، از هم اکنون می شود پیش بینی کرد که دست کم دو فراکسیون اصلاح طلبان و اصولگرایان در مجلس آتی تشکیل شده و حالا باید دید که هر یک از این دو فراکسیون تا چه اندازه می توانند کرسی های بهارستان را به خود اختصاص دهند.

با اینکه پیش بینی می شد در این دوره از انتخابات اعضای فراکسیون امید مجلس دهم کمتر حضور داشته باشند، اما بسیاری از نمایندگان فعلی اصلاح طلبان می خواهند بار دیگر شانس خود را برای حضور در مجلس بیازمایند و شاید برای همین است که برخی چهره های مانند محمود صادقی که حتی در مقام نظر از نمایندگی استعفا داده بودند، باز هم در انتخابات ثبت نام کرده اند!

در این انتخابات البته برخی چهره های مشهور حضور نیافته اند. از علی لاریجانی رئیس مجلس گرفته تا محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و برخی چهره های بیرون از مجلس که پیش بینی می شد در انتخابات حضور داشته باشند اما خبری از آنها نشد.

اگر این واقعیت را بپذیریم که از میان چهره هایی که برای انتخابات ثبت نام کرده اند برخی به دلیل محکومیت قضایی احتمالا ردصلاحیت خواهند شد (چهره هایی مانند عبدالرضا داوری مشاور پیشین احمدی نژاد و شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت) اما از میان دیگر چهره ها می شود تخمین زد که تعدادی از آنها از این ظرفیت برخوردارند که به عنوان چهره های اصلی، هیئت رئیسه مجلس بعدی را شکل دهند.

چه کسی رئیس می شود؟

مهمترین چهره ای که در این انتخابات ثبت نام کرد، محمدباقر قالیباف است. در نبود عارف و یا جلیلی، حالا او می تواند بدون حتی یک دوره سابقه پارلمانی، گزینه اصلی برای ریاست خانه ملت باشد.

با این حال قالیباف بی رقیب نیست و چهره هایی مانند پزشکیان و مجید انصاری از جریان اصلاح طلب می توانند رقیبی جدی برای او باشند.

در این بین شانس پزشکیان از مجید انصاری که هم سابقه نمایندگی دارد و هم معاونت پارلمانی رئیس جمهور، بیشتر است، چون آرای نمایندگان استان های آذری را با خود همراه دارد و همین امر شاید در صورتی که تعداد نامزدهای اصلاح طلب در مجلس بالا باشد، شانس او برای ریاست را بیشتر از قالیباف کند.

هرچند ممکن است مجلس آینده با اکثریت منتقدان دولت تشکیل شود اما این به معنی قطعی بودن چینشی واحد برای هیئت رئیسه نیست چون تازه آن وقت نوبت به رقابت های درون جناحی اصولگرایان می رسد و ممکن است کار انتخاب رئیس مجلس را مشکل کند

برای نواب رئیس اما اصولگرایان چهره هایی چون علیرضا زاکانی و عبدالرضا مصری را دارند. کسانی که هم سابقه نمایندگی دارند و هم مانند مصری حتی در همین دوره نایب رئیس هستند. در مقابل اما مجید انصاری و علی مطهری در طیف اصلاح طلب می توانند رقیبی برای اصولگرایان باشند که این انتخاب هم بسته به ترکیب مجلس بعدی، متغیر خواهد بود.

مصطفی میرسلیم هم چهره ای است که شاید اصولگرایان ترجیح دهند از او به عنوان سهم موتلفه در لیست هیئت رئیسه، به عنوان گزینه نایب رئیسی استفاده کنند. حتی حاجی بابایی رئیس کنونی فراکسیون ولایی مجلس هم می تواند یک گزینه برای این کرسی باشد.

فهرست احتمالی دبیرها و ناظران هیئت رئیسه

برای دیگر کرسی های هیئت رئیسه، در بخش ناظران هیئت رئیسه، اصلاح طلبان چهره هایی مانند الهام امین زاده که زمانی معاون حسن روحانی بود یا مولاوردی معاون دیگر او را دارند. وکیلی که اکنون هم عضو هیئت رئیسه است و یا قدرت الله علیخانی هم می توانند از دیگر گزینه ها باشند.

در بین اصولگرایان هم چهره برای این کرسی کم نیست. از امیرحسین قاضی زاده گرفته تا عبدالرضا مصری یا سید محمد حسینی که سابقه وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد را دارد.

در میان دبیران هیئت رئیسه هم اصلاح طلبان الیاس حضرتی، رئیس فعلی کمیسیون اقتصادی مجلس یا مصطفی کواکبیان را دارند. حبیب الله بیطرف وزیر دولت اصلاحات، یوسف نژاد عضو کنونی فراکسیون امید و یا رحیمی و علیخانی هم از دیگر چهره های این کرسی هستند.

اصولگرایان هم چهره های بیشتری برای این شش کرسی دارند. از فرهنگی و نادران گرفته تا روح الامینی چهره نزدیک به محسن رضایی یا حسین مظفر که به لاریجانی نزدیک است و وزیر دولت سید محمد خاتمی هم بوده است.

نیکزاد وزیر راه و شهرسازی احمدی نژاد، امیرآبادی از اعضای جبهه پایداری و پیرهادی چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف هم از دیگر گزینه ها برای این کرسی ها هستند.

مجلسی با کمترین ژنرال

با این همه فعلا نمی شود درباره ترکیب مجلس بعدی چندان قضاوت کرد چراکه هنوز باید دید وضعیت تاییر صلتحیت نامزدها چطور پیش رفته و در ایام تبلیغات، رای دهندگان به کدام سو کشیده می شوند.

کم نیستند کسانی که در این دوره، شانس لیست های غیرسیاسی را برای ورود به مجلس بالا می دانند و شاید همین مستقل ها معادلات هیئت رئیسه را نیز دچار تغییراتی کنند.

هرچند ممکن است مجلس آینده با اکثریت منتقدان دولت تشکیل شود اما این به معنی قطعی بودن چینشی واحد برای هیئت رئیسه نیست چون تازه آن وقت نوبت به رقابت های درون جناحی اصولگرایان می رسد و ممکن است کار انتخاب رئیس مجلس را مشکل کند.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • حقگو
    0

    آقای آدمین خبرفوری مسله ی ۱۴ هزارمیلیارد تومان فروش نجومی املاک تهران توسط قالیباف را پیگیری کنید

    نظرات شما -
    • آزاد
      0

      جناب حقگو ، اینجا حق نگفتی ببینید قبول کنید قانون ما اشکال دارد وگرنه همه مسئولین اجرایی ما ازبالا تا پایین که میلونها نفرند همه شبیهه قالیباف عمل کردند پس همه رو‌محاکمه کنید شما کافیه فقط برید زندگی لاکچری چندتا از مسئولین اجرایی شهرخودتونو ببینید بعد قضاوت کنید

  • ایرانی
    0

    فکر کن قالیباف رئیس مجلس بشه ؟ چه فرقی برای مردم دارد؟ بابا اینها همه سر و ته یک کرباسند . 40سال اقایی می کنند . ودر این ساله ها همچون قوم مغول : امدند و سوزاندند و کشتند و بردند. فقط خودشان و اقازاده های شال فربه شدند و مردم روز به روز نحیفتر بیچاره تر ولا رای دادن به اینها دور از مسلمانی است .ما نمایندگانی چون مدرس می خواهیم که حق مان را از حاکمیت بگیرد نه بله قربان گوی حاکمیت ...

  • علي
    0

    مشاركت اونقدر پايين خواهد بود كه رئيس مجلس شدن اين دو تا و نائب رئيس شدن بقيه بسيار مسخره و مضحكه و خودشون خواهند فهميد كه از نظر مردم اين نماينده ها و كلا مجلس مشروعيت نداره

  • علي
    0

    مشاركت اونقدر پايين خواهد بود كه رئيس مجلس شدن اين دو تا و نائب رئيس شدن بقيه بسيار مسخره و مضحكه و خودشون خواهند فهميد كه از نظر مردم اين نماينده ها و كلا مجلس مشروعيت نداره

  • علی بابا
    0

    به نظرم مجلسی که قدرت تصمیم گیری نداره تو امور کشور وآقایون به دنبال منافع شخصی در اون هستند رییسش کی میتونه باشه اصلا اهمیتی نداره تا چه برسه نماینده هاش کیا باشن چون کسی دلش به حال مردم نمیسوزه

  • بی نام
    0

    برای من که به هیچ وجه رای نمی دهم هیچ فرقی نمی کند چه کسی درچه پستی باشد؟ من آن دینی ستایم که هدف درعقل وتدبیره* نه آن دینی که فرمانش تمامی ضرب شمشیره

  • آرمان
    0

    با شناختی که از مردم دارم،احتمال زیاد این مجلس،مجلس اصولگرایان و جوان میشود.ما که اصلاح طلبان و اعتدالگرایان را دیدیم،همش شعار های جنجالی تو خالی،آقای عارف ۴سال نماینده بوده و با کمک رفقاش،لاریجانی،روحانی،چرخ اقتصاد را با شعارهای هیجانی کاذب و دروغ بستن. اون اصلاح طلب دیگه صادقی.به عنوان مخالفت با برنامه،استعفا داده،الان دوباره نامزد شده.آقای مطهری میگه از خودم راضی هستم.خوب آقای از خود راضی،برای قشر مستضعف چی کردین؟شما اصلاح طلبان برای جوان ها چیکار کردین؟ فقط من موندم اینها فردای قیامت چه جوابی دارند؟؟؟؟؟؟

  • رضوان
    0

    تمام این مسئولین درپستهای مختلف دراین چهل سال امتحان خود را پس دادن،وقادر به اصلاح امور نبوده اند،چون ذاتشان خراب است، همه هم میدانیم که،......ذات بد نیکو نگردد چون که بنیادش بد است...

  • رضا
    0

    حداقل قضیه املاک نجومی شهرداری و شبهات در مورد قراردادهای شهرداری زمان قالیباف را اگر صلاح دانستید برای مردم روشن کنید بعد برای ریاست مجلس نقشه بکشید

  • محسن
    0

    قالیباف خوبه

  • محسن
    0

    حالا صبر کنید ببینیم اصلاً اینا رای میارن تا رئیس شدنشون .

  • جهادی وانقلابی
    0

    با سلام واقعا حیف نیست دوباره قالیباف بیاد تو میدون جهادی کارکنه دوباره بیان مثل زمانی که شهردار بود وکلی جهادی کارکرد این سرداربی ادعا رو خرابش کنند واقعا بنده خدا دستش نمک نداره یا مردم چشمشون رو به روی حق بستند حتی امام خامنه ای گفتن فردی جهادی وانقلابی روا نتخاب کنید زمان امیرالمومنین هم بعد از شهادت آقا میگفتند آیا علی (ع) نماز هم میخوند !!!!!! حالا قضیه قالیباف هم شده تهمت فرار واختلاس .......

  • حسین
    0

    درود بر قالیباف ...

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    قالیباف باید ازشرکت در انتخابات ریاست جمهوری درس گرفته باشی مجلسم که رای نمیاری مگر بری روستاتون عضو شورای روستاتون بشی اونم که بعید میدونم چون ثابت شده هرکی منم منم میکنه از همه بدتره

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      حقتون حسن کلید سازه.ما مردم ایران اگر بصیرت داشته باشیم نصف مشکلاتمون خود به خود حل میشه.یه مشت ادم ضعیف دزد را ریس خودمون کردیم ذوق هم میکنیم.پز روشنفکری هم داریم اقا این اصلاح طلبا جز خسارت برای مردم چی دارن؟

  • حقگو
    0

    اینقدرمطمن چیدمان مجلس راگفتین که آدم فکرمی کنه دستوری ازبیت رهبری برای چیدمان مجلس بعدی رسیده که لازمالاجراست

  • h
    0

    دزد بزرگ خوش آمدی

  • علی فاتح
    0

    کاسه لیسهای همیشگی کاملا زیرذره بین دارند .

  • محمد
    0

    با عرض ادب واحترام سلام،جناب آقای دکتر علی لاریجانی،اینجانب محمدهادی قربانی،فرزند اکبر،من ۳۰سال سن دارم، چندین سال نامزد دارم،ولی بعلت مشکلات مالی (اجاره نشینی و کارگری)نمی توانم ازدواج کنم مدتی هم هست،بعلت گران شدن مصالح ساختمانی_ کار،کارگری هم کم شده،من نیز فن خاصی جز کارگری بلد نیستم،اطرافیانم هم توان مالی کمک به من را ندارند تا ازدواج کنم،ضامن برای وام هم ندارم بخاطر که درآمدم کم،تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم،شاید فرجی شد خواهشمندم اگر امکانش هست به من کمک مالی شود تا از فکر و سردرگمی دربیام ازدواج و زندگی بهتری کنم مدتی هست اجاره خونه برام مشکل بزرگ شده،اگر حتی به اندازه اجاره خونه به من کمک مالی کنید،یه مشکل از مشکلات بزرگ من را حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری به شخصی بگم چند ماهی باز اجاره خونه زیاد شد برعکس کار هم کم شده، بهزیستی و کمیته امداد هم رفتم حضوری ولی کمکم نکردن. .شماره تماس من ۰۹۳۳۶۱۶۶۴۷۷ مجبور نبودم شماره عابرم نمیفرستادم،شماره عابر بانک سپه(۵۸۹۲۱۰۱۰۶۰۸۹۶۴۴۲)بنام محمدهادی قربانی. تو راخدا کمک کن موفق،سربلند و سلامت باشی در پناه الله خیلی ممنون و متشکرم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها