ویلموتس چرا آمد، چرا رفت؟ / به نام فوتبال‌دوستان، به کام سایه‌ها

مهدی تاج در شرایطی اعتراف کرد دستمزد ویلموتس و دستیارانش سالانه سه میلیون دلار بوده که پیش از این می‌خواست از رسانه‌هایی که این خبر را منتشر کردند، شکایت کند.

ویلموتس چرا آمد، چرا رفت؟ / به نام فوتبال‌دوستان، به کام سایه‌ها

شروین رمضانی- نیچه معتقد بود «هیچ‌کس به اندازه فردی خشمگین دروغ نمی گوید.» اما حدودا 120 سال بعد، فدراسیون فوتبال ایران ثابت کرد برای دروغ‌های مستمر و بزرگ، نیازی به خشم نیست.
سوءمدیریت گسترده در ورزش ایران از تیمی که تا آستانه صعود از گروه مراکش، اسپانیا و پرتغال در جام جهانی پیش رفته‎‌بود، لشگری شکست‌خورده ساخته که در مقابل بحرین، عراق، هنگ‌کنگ و کامبوج هم کم آورده‌ و کارش به اما و اگر کشیده‌است.

ویلموتس، مربی نبود

بعد از خروج کی‌روش، گوینده سابق اخبار ورزشی و روابط‌عمومی وزارت ورزش و جوانان از زیدان و مورینیو نام برد و وعده طلوعی دوباره داد، اسم‌هایی که از اول هم مشخص بود ایران‌بیا نیستند. در نهایت فدراسیون بعد از بررسی گزینه‌ها به مارک ویلموتسی رسید که در رزومه‌اش در دنیای مربی‌گری، هیچ عنوان خاصی کسب نکرده‌بود.
حذف در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2014 و یورو 2016 با بهترین تیم‌ تاریخ بلژیک و ناکامی در رسیدن به جام جهانی 2018 با ساحل عاج کل رزومه ویلموتس را تشکیل می‌داد!
و سرانجام این مربی ناکام به لطف دست‌های پشت پرده با قراردادی هنگفت و 3 میلیون دلاری، هدایت ایران را به عهده گرفت و بعد از کسب نتایج ضعیف در مرحله رفت دور مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، برکنار شد.

چرا آمد؟

ویلموتس بر اساس چه متر و معیاری انتخاب شد؟ چرا مربی که برای پیدا کردن موفقیت‌هایش، باید با ذره‌بین به کارنامه‌اش نگاه کنید انتخاب شد؟ چرا برخلاف تمام دنیا فوتبال ایران به خود اجازه می‌دهد مفاد قراردادها را منتشر نکند و پنهان‌کاری می‌کند؟
جالب است بدانید ویلموتس بعد از افتضاح در ساحل عاج، پس از اخراج هم، تا 891 هزار دلار دیگر از باقیمانده قرارداد را نگرفت، بیخیال آفریقایی‌های نگون‌بخت نشد! آیا یک نفر کارکنان فدراسیون فوتبال، یک خط از تاریخچه عملکرد ویلموتس در سایر کشورها را خوانده‌بود؟
مربیان نامدار زمانی به آسیا و آفریقا می‌آیند که در سطح اول اروپا شکست خورده‌باشند، قبول اما نه با 3 میلیون دلار بی‌زبان!
ضمنا بین همین شکست‌خورده‌ها هم تفاوت زیادی وجود دارد. رفتار کی‌روش و ویلموتس را مقایسه کنید. کی‌روش همیشه نق می‌زد و از کمبود امکانات و عدم دریافت مطالباتش می‌گفت، اما حتی یک روز تمرین تیمش را تعطیل نکرد و سرنوشت تیم ملی به دریافت مطالباتش گره نزد، اما ویلموتس بی‌توجه به بازی فوق حساس ایران و عراق، تا میزان دریافتی‌اش به 1 میلیون و پانصد هزار دلار نرسید، حاضر نشد حتی اردوی تیم ملی را برگزار کند!
برای چنین شکست و سقوطی باید پازل‌های مختلفی در کنار هم قرار می‌گرفتند و ورزش ایران از وزیر تا رییس فدراسیونش نشان دادند که حسابی آماده شکست خوردن هستند.

ناظران کجا هستند؟

یک ماه قبل وقتی رقم قرارداد ویلموتس و فدراسیون لو رفت، تاج پرداخت 3 میلیون دلار به ویلموتس و دستیارانش را به شدت تکذیب کرد و وعده داد که با منتشرکنندگان این خبر به شدت برخورد خواهدکرد. حالا اما در روز جدایی ویلموتس، مهدی تاج به راحتی در تلویزیون اعتراف می‌کند که ویلموتس و دستیارانش، سالانه 3 میلیون دلار می‌گرفتند!
بدون شک نیچه اگر زنده بود و به تماشای وضعیت فوتبال ایران می‌نشست، بخش اعظم تفکراتش در خصوص دروغ و ابتذال را ویرایش می‌کرد.
چنین دروغ بزرگی، در کنار حیف و میل چند میلیون دلار در شرایطی رقم خورده که مردم، سخت‌ترین شرایط اقتصادی ممکنه را تجربه می‌کنند و کشور نیاز مبرمی به حفظ ارز دارد.
چرا نهادهای نظارتی به این آشفته بازاری که در فوتبال درست شده ورود نمی‌کنند؟ از قوه قضاییه تا مجلس بدون شک باید وارد ریزترین مسائل مربوط به فوتبال شوند تا مشخص شود چه جیب‌هایی با این انتخاب‌ها و قراردادها پر شد.

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • یک دست
    0

    سفره ای پهنه و مسئولین به نحو مختلف از سفره عنقلاب بهره میبرند و مردم هم تاوان اشتباه ۵۷ رو به بدترین شکل میدن

  • مهیا
    0

    فوتبال ایران چه مربی خارجی وچه مربی ایرانی تا یه حد مشخصی پیشرفت می کند بهترین مربی جهان روهم که بیایم فرقی نمی کند .ضمنا مربی های ای آنی دلسوز تر هستند .پس چرا ثروت ملت رو بر باد میدین اون هم درشرايط که مردم این قدر رنج میکشند موشکها اقتصادی دارند به خدا من ازبس که مشکلات مالی دانش آموزان رو می دیدم واریز جز غصه خوردن نداشتم

  • محسنی
    0

    سلام میدونید چرا اینطوری میشه بخاطر اینه که با رابطه اومده بالا و به کسی جواب پس نداده در ضمن توی انتخابات سوری رای اورده ( قانون پوتین ومدودف را با کفاشیان اجرا کرد) و ولخرجی را با پول مردم انجام میده. مهم نیست کهفوتبال رانتی را کی اداره میکنه

  • در راه
    0

    تاج باید به دلیل بریز و بپاش بیت المال محاکمه شود

  • ایرانی
    0

    مگه کسی جرات داره با گزینه های انتخابی سپاه پاسداران مخالفت کند من دقیق نمی دانم ولی شایعه اینکه تاج نیروی سپاه است خیلی شنیده ام اگه چنین باشه باید به ناظران و بازرسان حق داد که زورشان نمی رسد ولی اگه چنین نباشد باید به روح پدرمادرشان لعنت فرستاد چرا که حیف میل اموال این مملکت یک طرف بازی با اعصاب مردم یک طرف بی حیسیتی فوتبال کشورمان در میان تیم های درجه دو و سه اسیائی هم یک طرف خدایا خودت برس به داد این ملت

    نظرات شما -
    • سالار
      0

      بزرگوار خبری رو که خودت هم از صحت و سقمش مطلع نیستی و میگی شایعه هست رو چرا منتشر میکنی، سپاه که تا زورش داره میرسه اختلاسگرا رو داره دستگیر میکنه خودش نمیاد عامل اختلاس و حیف و میل بیت المال بشه. "تاج و فدراسیون فوتبال باید محاکمه بشند تا درس عبرتی بشه برای دیگران"

  • سینا
    0

    مدیران بی تدبیر که حیف ومیل کردند و میکنن پول بیت المال را جرمشان کمتر از اختلاسگران و رشوه بگیران و بدهکاران بانکی نیست باید محاکمه بشوند

  • گودرزی
    0

    می دانید ویلتموس چرا آمد و چرا رفت ؟ عزیزم اینکه کاملا مشخص است ! ویلتموس سه میلیون دلار پول مفت از ایران طلبکار بود اومد پولشو گرفت ورفت !!! تعجب داره ؟

  • ابراهیم فداکار
    0

    مرگ بر آمریکا. اسرائیل و مسولیت بی درد

  • علی جعفریان
    0

    چقدر از این پول تو جیب خودتون رفت؟

  • سیدرضا
    0

    به شترگفتن کوهانت کجه،گفت کجام راسته! حالا ما چیمون درسته که این یکی غلطه خشت اول چون نهد معمار کج....تا ثریا می رود دیوارکج

  • کاربر ناشناس
    0

    بپرسید از مسئول مربوطه محاکمه کنید جواب نداشت حداقل استعفادهد

  • رصایی
    0

    خدا خیر ندهد بر فدراسیون فوتبال با بیت المال چه می کنید؟!!!!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    تاج باید محاکمه بشه

  • حسن نامداری
    0

    باید از این وضعییت و ناکامی های ورزش فوتبال و سقوط رتبه در آسیا در آخرین رتبه بندی صورت گرفته، دلایل کتمان جزئیات قراردادهای منعقده با مربیان درجه 3 و شاید هم پایین تر خارجی، حیف و میل احتمالی اموال عمومی و بیت المال و...چه برداشت و انتظاری داشت؟!!! ای کاش دستگاههای نظارتی و مجلس محترم ذره ای با حساسیت به موضوع ورود می کردند. البته باید از تلاش های بی وقفه رئیس محترم در بحث عدم بازنشستگی و بعضا صحبت ها و افشاگری های آقای علی کریمی خیلی چیزها مشخص و به گونه ای دیگر عمل و نظارت می شد! مع الوصف هنوز هم فرصتی باقی است و تا موارد بدتر و مضحک تر از این گونه اقدامات پیش نیامده دستگاه های نظارتی و البته دستگاه قضا ورود پیدا کند و به این همه بی مدیریتی و سوء استفاده های احتمالی خاتمه دهند.

  • بلوچی
    0

    مشتی دزددورهم نشسته اند وملت رامیچاپندتابخواهی حرفی بزنی می گویندآشوبگری وتاحدکوش می زننت وقتی ملت بااین بدبختی روزگارمی گذرانند بستن چنین قراردادی ازجنایت صدام هم بدتراست.

  • حمید
    0

    همگی باید یگجا بااین دروغگوهاشو اعدام بشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها