چند وقت بعد از کودتای ۲۸ مرداد روابط ایران و انگلستان از سر گرفته شد؟

دولت و ملت ایران با هیچ‌یک از دول و ملل جهان خصومتی نداشته و مایل است که با در نظر گرفتن احترام متقابل با همه آن‌ها دوستی و رابطه مودت داشته باشد مگر در موقعی که معلوم شود به منافع و حیثیت کشور ما تجاوزی بشود.

چند وقت بعد از کودتای ۲۸ مرداد روابط ایران و انگلستان از سر گرفته شد؟

شنبه، چهارده آذر ۱۳۳۲، درست سه ماه و نیم بعد از کودتای ۲۸ مرداد، دولت وقت ایران به نخست‌وزیری فضل‌الله زاهدی، روابط سیاسی خود را با دولت انگلستان از سر گرفت. ساعت دو بعدازظهر همین روز دو دولت اعلامیه‌ای مشترک در همین رابطه منتشر کردند. اعلامیه مشترک «دولت شاهنشاهی ایران و دولت علیاحضرت ملکه انگلستان» به این شرح بود:

دولت شاهنشاهی ایران و دولت علیاحضرت ملکه انگلستان اینک تصمیم گرفته‌اند که روابط سیاسی را برقرار سازند و به زودی هریک سفیرکبیر خود را به کشور دیگر اعزام دارند.

سپس در نزدیک‌ترین موقعی که مورد موافقت طرفین باشد در باب حل اختلاف مربوط به نفت که اخیرا موجب تیرگی روابط بین آن‌ها شده بود شروع به مذاکره نمایند و به این طریق دوستی دیرینه خود را برقرار و تحکیم نمایند. دولتین اطمینان دارند که با حسن نیت به راه‌حلی می‌توان رسید که آمال و آرزو‌های ملی مردم ایران در خصوص منابع طبیعی کشورشان ملحوظ و شرافت و مصالح و منافع طرفین بر اساس عدل و انصاف تامین شود.

به این طریق امیدواری حاصل است که به رفاه و سعادتمندی دو ملت و صلح و همکاری بین‌المللی کمک واقعی بشود. (اطلاعات، شنبه ۱۴ آذر ۱۳۳۲)

پیام نخست وزیر: دولت و ملت ایران با هیچ‌یک از دول و ملل جهان خصومتی ندارد

ساعت ۹ شب همین روز نیز تیمسار فضل‌الله زاهدی، پیامی را در همین زمینه خطاب به ملت ایران از رادیو ایراد کرد، متن پیام به شرح زیر بود:دولت و ملت ایران با هیچ‌یک از دول و ملل جهان خصومتی نداشته و مایل است که با در نظر گرفتن احترام متقابل با همه آن‌ها دوستی و رابطه مودت داشته باشد مگر در موقعی که معلوم شود به منافع و حیثیت کشور ما تجاوزی بشود.

ضمنا خاطر هموطنان عزیز مستحضر است که در اثر قطع رابطه با انگلستان و بسته شدن سفارتخانه‌های مربوطه علاوه بر این‌که پیشرفتی در حل قضیه نفت و رفع اختلافات موجود با شرکت سابق حاصل نشد مشکلاتی نیز ایجاد گردید که ملت نجیب ایران خود به این موضوع وقوف کامل دارد و از ذکر یکایک آن صرف‌نظر می‌شود.

دولت خدمتگذار شما پیوسته صلاح و صرفه کشور و تامین وسایل رفاهیت حال تمام هموطنان عزیز را منظور داشته و رفع مشکلات موجود را برای تامین سعادت ملت ایران وجهه همت خود قرار داده است و هیچ‌گاه و هیچ وقت قدمی برخلاف مصالح ملت و مملت برنداشته و برنخواهد داشت.

از آن‌جایی که انگلستان اطمینان داده است در حل قضیه نفت نهایت حسن نیت را به خرج دهد تا بتوان راه‌حلی را که کمال آمال و آرزو‌های ملی مردم ایران در خصوص منابع طبیعی کشور عزیز ما در آن ملحوظ شده باشد پیدا کرده و شرافت و مصالح و منافع طرفین بر اساس عدل و انصاف تامین شود، دولت تصمیم گرفته است مجددا روابط دوستانه و عادی را با دولت مزبور برقرار سازد تا بدین وسیله بتواند با رعایت کامل قانون ملی شدن صنعت نفت اختلافات موجوده را حل کرده ضمنا قادر باشد که محصول نفت خود را مستقلا به طریقی که منافع کشور در آن ملحوظ شده باشد به بازار‌های جهان عرضه بدارد و، چون در این راه خیر و صلاح ملت و مملکت همیشه مورد نظر است دولت امیدوار است بتواند موجبات رفاه و منافع و سعادت هموطنان عزیز را فراهم نموده و در عین حال به صلح و همکاری بین‌الملللی کمک شایان توجهی کرده باشد. (اطلاعات، یکشنبه ۱۵ آذر ۳۲)

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها