گاز به زاهدان نرسید که نرسید / صف‌های طولانی گاز مایع در سیستان و بلوچستان دغدغه این روزهای مردم

اسفند ۹۵ بود که رئیس جمهور در میان مردم سیستان و بلوچستان قول داد تا گاز به زاهدان برسد؛ اما این قرار مدام، تمدید می‌شود و هنوز بعد از سه سال، مردم در صف‌ها، در انتظار گاز هستند.

گاز به زاهدان نرسید که نرسید / صف‌های طولانی گاز مایع در سیستان و بلوچستان دغدغه این روزهای مردم
«گاز به زاهدان رسید! بهره مندی مردم زاهدان از نعمت گاز اقدامی بزرگ و تحقق یکی از وعده‌های دولت به مردم استان سیستان و بلوچستان است که در این خصوص از وزیر نفت و شرکت گاز تشکر می‌کنم و به تدریج «تمام» شهرستان‌های دیگر استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز بهره مند می‌شوند. گاز، برای توسعه رفاه مردم و زیرساخت‌های صنایع و مشاغل حائز اهمیت است و امروز (اسفند ۱۳۹۵) آنچه که دو سال پیش (۱۳۹۳) در زاهدان به مردم قول داده شد، محقق شده و از همه تلاشگران در این راستا و مردم عزیز استان قهرمان پرور سیستان و بلوچستان تشکر می‌کنم.»

گاز به زاهدان نرسید
این ها بخشهایی از صحبت های روحانی در اسفند ۹۵ میان مردم سیستان و بلوچستان بود. حالا ۳ سال از آن روز می‌گذرد و مردم این استان در فصل سرد سال، اغلب وقت خود را در صفوف طولانی گاز سپری می‌کنند. اگر از ساکنان این استان پهناور در خصوص لوله کشی گاز خانه هایشان سوال کنیم یا از این موضوع شاکی هستند و یا اظهار بی اطلاعی می‌کنند. مردمی که با گذشت ۶ سال از عمر دولت تدبیر و امید، رنگ لوله‌های گاز را هم ندیده اند چطور می‌توانند به دو سال آینده این دولت امیدوار باشند؟!

چندی پیش هم رئیس جمهور در مراسم آیین بهره برداری از راه دور چند طرح در استان سیستان و بلوچستان، گفته بود که «افتخار دولت یازدهم و دوازدهم گازرسانی به سیستان و بلوچستان است. او در ادامه صحبت خود گفت که از زمان روشن شدن مشعل گاز در زاهدان روز تاریخی برای مردم سیستان و بلوچستان رقم خورد و باید این گازرسانی به سرعت در شهر‌ها و روستا‌های این استان ادامه پیدا کند».

گاز به زاهدان نرسید/ سهمیه بندی که گرما را از زندگی مردم سیستان و بلوچستان گرفت
این گفته‌ها در حالی بود که با شروع فصل سرما، تصاویری از صفوف طولانی مردم زاهدان برای دریافت گاز مایع در رسانه ها پخش شده بود.

به گفته اهالی این استان کمبود گاز موجب شد تا عده‌ای از این شرایط سوء استفاده کرده و پس از خرید تعداد زیادی کپسول، آن‌ها را به قیمت گزافی می‌فروشند، که از چگونگی تهیه این سیلندرها توسط دلالان خبری در دسترس نیست.

سالهاست مردم دیار سیستان و بلوچستان با مشکلات عدیده‌ای از جمله آب و هوای نامناسب در فصول مختلف سال، بی آبی، نبود شغل مناسب، عدم امکانات حمل و نقل شهری و بین شهری و معضلی به نام قاچاق دست و پنجه نرم می‌کنند.

این مردم مدت هاست با صبوری از این مشکلات عبور کرده و دم نزدند. هرچند که این بی مهری را از مسئولان استانی هم می بینند؛ مثلا استاندار مدتهاست غایب است، حتی نامه‌، دعوت‌ و بیانیه‌های دانشجویان مطالبه گر نیز تا به امروز برای یافتن او بی تاثیر بوده است.

بکارگیری ۳۵ نیروی بسیجی برای نظارت بر توزیع سلیندر‌های گاز مایع در زاهدان
وضعیت کمبود گاز مایع در سیستان و بلوچستان شرایطی را بوجود آورد که مسئولان دست به دامن جوانان و بسیجی‌ها شدند. روز ۱۱ آذر ۹۸ حجت الاسلام موحدی، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با حضور در میان دانشجویان بسیجی از آن‌ها خواست تا در صورت مشاهده تخلف، موارد را اعلام کرده تا با متخلف طبق قانون برخورد شود.

روشن، جانشین سپاه زاهدان هم در این جلسه از بکارگیری ۳۵ نیروی بسیجی برای نظارت بر توزیع سلیندر‌های گاز مایع خبر داد و افزود تا زمان رفع مشکل موجود، این نیرو‌های بسیجی کار نظارتی شان را انجام خواهند داد.

شه بخش، رییس پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان هم در این جلسه با اشاره به توزیع روزنه ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن گاز مایع گفت: «این مشکل به دلیل استفاده مردم از سلیندر گاز مایع برای وسایل گرمایشی بوجود آمده است و برای رفع موقتی مشکل مردم به هر خانوار فعلا ماهانه ۲ سلیندر گاز تحویل داده خواهد شد.» این در حالی است که اغلب منازل مسکونی مردم این استان فاقد لوله کشی گاز بوده و قطعا مردم در سرمای هوا مجبور به استفاده از گاز مایع خواهند شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسن احمدی
    0

    واقعا چقدر وعده عمل نشده در این 40 سال

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها