۷۰ نفر متخلف فضای مجازی در کردستان دستگیر شدند/ شناسایی سایت‌های غیرمجاز فروش قاچاق کالا

رئیس پلیس فتا استان کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰ نفر در فضای مجازی استان دستگیر شده است.

۷۰ نفر متخلف فضای مجازی در کردستان دستگیر شدند/ شناسایی سایت‌های غیرمجاز فروش قاچاق کالا

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم ، سرهنگ فرامرز شاکری در بازدید از دفتر خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در کردستان ضمن قدردانی از زحمات، فعالیت‌ها و تلاش‌های خبرنگاران این رسانه در استان در جهت اطلاع‌رسانی اظهار داشت: خبرنگاران و رسانه‌ها باید توجه مسئولان را به حل مسائل و مشکلات مردم استان کردستان معطوف کنند.

وی گفت: چون رسانه‌های متعددی در سطح استان فعالیت دارند نیاز است نیازهای مردم هم دیده شوند چرا که مشکلات و دغدغه مردم "بیکاری و اشتغال" است و خبرگزاری‌ها می‌توانند مسئولان را به این سمت و سو سوق دهند و افکار عمومی را تبیین کنند تا به اخبار و اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کردستان تصریح کرد: امروز پلیس فتا یکی از تخصصی‌ترین واحدهای پلیس نیروی انتظامی است که وظیفه تامین نظم و امنیت در فضای مجازی را بر عهده دارد.

نگاه پلیس فتا به فضای مجازی یک فرصت است

وی گفت: پلیس فتا از فضای مجازی به عنوان فرصت نگاه می‌کند چراکه فضای مجازی می‌تواند فرصت مناسبی باشد و ما نمی‌خواهیم به یک تهدید بزرگ تبدیل شود.

شاکری افزود: پلیس فتا به دنبال محدود کردن فعالیت کاربران در فضای مجازی نیست و همین امنیتی که در فضای واقعی وجود دارد به خاطر گشت‌زنی‌های پلیس در سطح معابر و خیابان‌هاست و ماموریت پلیس فتا هم برگرفته از آن نوعی گشت‌زنی در فضای مجازی و ایجاد امنیت است تا به کاربران کمک کند.

وی اظهار کرد: در سایت پلیس فتا شماره تماسی طراحی شده که افراد می‌توانند پیشنهادات خود را به این سایت ابلاغ کنند.

رئیس پلیس فتا استان کردستان گفت: تهدیدات و چالش‌های فضای مجازی به مراتب بیشتر و خیلی فراتر از فرصت‌های آن است و باید با بهره‌گیری از توان انجمن‌های مردمی و رسانه‌ها کاری شود که تهدیدات به فرصت تبدیل شوند.

جرائم در نت‌سراهای کردستان صفر است

وی از همکاری و تعامل خوب مدیران نت‌سراهای استان کردستان قدردانی کرد و گفت: در حال حاضر پلیس فتا با نت‌سراهای استان تعامل و ارتباط تنگاتنگی دارد و میزان وقوع جرم در نت‌سراهای کردستان در حد صفر است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کردستان خاطر نشان کرد: نت‌سرایی نداریم که در آن مکان جرمی اتفاق افتاده باشد که این امر نشان‌دهنده این است که مدیران نت‌سراها اشرافیت خوبی دارند و همکاری خوبی با پلیس فتای استان هم دارند.

جرائم انتخاباتی در کردستان نداشتیم

وی با اشاره به انتخابات اخیر گفت: در استان کردستان موردی از جرائم انتخاباتی نداشتیم و اگر هم وجود داشته تخلفات جزیی در حوزه شوراهای اسلامی بوده است.

شاکری با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های پلیس فتا، اقدامات پیشگیرانه است که در دستور کار قرار دارد، افزود: پیشگیری مقدم بر درمان است و در راستای اقدامات پیشگیرانه اقدامات خوبی انجام شده و کارشناسان پلیس فتای کردستان در سطح دانشگاه‌های استان حضور پیدا کرده‌اند و در مورد تهدیدات برای جامعه هدف که دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی، متوسطه و دانشگاه‌ها بوده روشنگری شده است.

وی با اشاره به تعامل پلیس فتا کردستان با دانشگاه‌های استان در برگزاری همایش تهدیدات، چالش‌های فضای مجازی اظهار کرد: حضور در رسانه ملی با توجه به ضرورت فضای مجازی برای مردم از دیگر اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا استان بوده است.

کاربران به تهدیدات و چالش‌های فضای مجازی آشنایی ندارند

رئیس پلیس فتا استان کردستان گفت: امروزه فضای مجازی یک نیاز برای مردم است و کمتر پیش می‌آید که رهبر معظم انقلاب در جایی به اهمیت فضای مجازی و تهدیدات و چالش‌های آن نپردازند و یکی از اولویت‌هایی که به دولت ابلاغ کردند بحث فضای مجازی بوده است که دولت را مجاب به مدیریت شبکه ملی و فضای سایبری کرده‌اند و این اهمیت دیدگاه رهبری به موضوع فضای مجازی را می‌رساند.

وی گفت: اهمیت فضای مجازی بر کسی پوشیده نیبست اما باید با آموزش‌های لازم مدیریت شود اما کاربران آنچنان آشنایی کامل به تهدیدات و چالش‌های فضای مجازی را ندارند.

رشد 80 درصدی اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا کردستان

شاکری افزود: یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه پلیس فتای استان کردستان تهیه و توزیع 7 هزار و 400 برگ بروشور و 3 هزار حلقه DVD در بین دانش‌آموزان استان و تهیه انیمیشن‌هایی از طریق مرکز بوده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه از نیازهای ضروری ماست اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون اقدامات پیشگیرانه پلیس فتای کردستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 80 درصد رشد داشته است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کردستان خاطر نشان کرد: در حوزه جرائم فضای مجازی هم علیرغم اقدامات پیشگیرانه در سطح استان از ابتدای امسال تاکنون جرائم اینترنتی 8 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در همین مدت 70 نفر متهم دستگیر شده است، افزود: در سطح استان کل جرائم منجر به کشف فضای مجازی 102 درصد بوده است.

رئیس پلیس فتا استان کردستان انگیزه‌های مجرمین را کسب منافع مالی، انگیزه‌های ضد اخلاقی، منافی عفت، انتقام‌جویی و رقابت‌های شغلی عنوان کرد و گفت: در همین مدت 61 درصد مجرمین فضای مجازی استان کردستان بالای 26 سال، 34 درصد بین 18 تا 25 سال و 4 درصد زیر 17 سال سن داشته‌اند.

23 درصد جرائم فضای مجازی در کردستان برداشت حساب‌های شخصی است

وی به درصد فراوانی جرائم در فضای سایبری در امسال اشاره کرد و گفت: 23 درصد جرائم فضای سایبری در استان برداشت حساب‌های شخصی، 22 درصد مزاحمت‌های اینترنتی، 8 درصد انتشار اکاذیب و هتک حیثیت و 7 درصد انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی بوده است.

شاکری اضافه کرد: یکی از مشکلات پلیس فتا در فضای مجازی "انتشار باج افزار مخرب" در فضای مجازی است که کاربران متاسفانه با بی‌دقتی هر موضوعی را که در فضای مجازی می‌بینند روی آن لینک کلیک می‌کنند.

وی به افتادن در دام کلاهبرداران فضای مجازی با عنوان "فیشینگ" اشاره و اظهار کرد: متاسفانه این جرم در فضای مجازی زیاد اتفاق می‌افتد چرا که اکثر کاربران و افراد به درگاه بانکی آشنایی ندارند و خریدهای خود را از درگاه بانکی جعلی و کلاهبرداری انجام می‌دهند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کردستان تاکید کرد: حضور در فضای مجازی نیاز به نیازسنجی دارد اما متاسفانه در بیشتر خانواده‌ها باب شده که برای فرزندان خود یک سیستم یا گوشی هوشمند و مجهز به اینترنت تهیه می‌کنند و ممکن است فرزندان آنها استفاده‌های نادرستی از آن داشته باشند.

وی در مورد اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا در سطح روستاها گفت: در همین راستا با شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران ارتباطاتی داشتیم و در روستاهای دور افتاده به منظور آموزش و آگاه‌سازی از تهیدات و خطرات فضای مجازی حضور پیدا کرده‌ایم.

شناسایی سایت‌های غیرمجاز فروش قاچاق کالا در کردستان

رئیس پلیس فتا استان کردستان در مورد نظارت بر سایت‌های غیرمجاز فروش کالاهای قاچاق در استان خاطر نشان کرد: در سال گذشته یکی از فرمان‌های رهبر معظم انقلاب «مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی» بود که این امر بنا به دستورالعمل به استان‌ها ابلاغ شد و به مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی هم پرداخته شد.

وی گفت: پلیس فتای کردستان بر حسب وظیفه از سال گذشته در حد پایش کسانی که در امر قاچاق کالا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند در دستور کار قرار داده و در استان کردستان در همین راستا سایت‌هایی شناسایی شده و به پلیس آگاهی استان کردستان ارجاع داده شده‌اند.

توصیه رئیس پلیس فتا به شهروندان کردستانی

شاکری در مورد نظارت بر کانال‌های تلگرامی توسط پلیس فتا در کردستان افزود: توصیه ما به شهروندان و مردم کردستان این است که از شبکه‌های اطلاع رسانی بومی مانند "سلام و سروش" که دارای محتوای اسلامی هستند استفاده کنند چرا که میزان تهدیدات این شبکه‌ها بسیار کم است.

وی اظهار کرد: در حوزه شبکه‌های اجتماعی خارجی نیز پلیس فتای استان حضوری فعال دارد و گشت‌زنی در فضای مجازی توسط نیروهای انسانی کارآمد وجود دارد و هدف ما تامین امنیت برای کاربران در فضای مجازی است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها