حکم ورود به حریم شخصی دیگران چیست؟

حکم حقوقی و شرعی تجاوز به حریم شخصی دیگران را در اینجا بخوانید.

حکم ورود به حریم شخصی دیگران چیست؟

حریم شخصی یا حریم خصوصی یعنی یک فرد یا گروه بتواند خود یا اطلاعات مربوط به خود را مجزا کند و در نتیجه بتواند خود یا اطلاعاتش را با انتخاب خویش در برابر دیگران آشکار کند. مرز‌ها و محتوای آنچه شخصی یا خصوصی قلمداد می‌شود در میان فرهنگ‌ها و اشخاص متفاوت است، اما تم اصلی آن‌ها مشترک است. با این توصیف، ورد به حریم شخصی دیگران و نقض آن اشکال دارد. در ادامه جواب سوالی در این باره را بخوانید:

سوال: حکم سرک کشیدن در لپ تاپ و گوشی دیگران چیست؟ به طوری که نمی‌دانیم راضی هستند یا خیر، ولی نگاه کنیم بدون آن که متوجه شوند.

پاسخ: تجسس حرام است، در فرض مذکورهم جایز نیست و باید از صاحب آن حلالیت بطلبید. (۱)

در همین راستا درباره حکم حقوقی تجاوز به حریم شخصی دیگران در سال ۱۳۸۸، قانونگذار قانونی را به نام «قانون جرایم رایانه‌ای» تصویب کرد که در ماده یک آن، از حق محرمانه بودن داده‌ها حمایت شده است.

طبق ماده یک قانون جرایم رایانه ای، «هر‌کس به‌طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است، دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو محکوم خواهد شد.»

قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی یا داده‌ها را در صورت وجود این شرایط، جرم می‌داند:

۱- این دسترسی بدون اجازه شخص باشد؛ بنابراین، درمواردی‌که خود شخص، اذن به مشاهده یا ورود به سامانه را می‌دهد، جرمی واقع نمی‌شود.

۲- داده‌ها یا سامانه برخوردار از تدابیر امنیتی باشند؛ چرا که حمایت قانونی شامل افرادی می‌شود که خودشان حداقلی از امنیت را برای حریم خصوصی‌شان قائل شده باشند.

پی نوشت ها:

۱) استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ح شمس
    0

    سلام‌من هرچی کدامنیتی میزنم‌ثبت نمیشه هی تکرار میزنه کد جدید میاد باید چکارکرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها