صدایی بی‌نظیر که جهانی شد و فراموش نمی‌شود

مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی هنرمندی بود تمام عیار که با اخلاق پسندیده خود محبوب دل‌های عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) شد و صدای بی‌نظیر و ماندگارش همواره در دل‌ها ماند.

صدایی بی‌نظیر که جهانی شد و فراموش نمی‌شود

سه سال پیش بود که رسانه‌ها درگذشت پیرغلام درگاه اباعبدالله الحسین(ع) را اعلام کردند. کسی باور نمی‌کرد که سلیم موذن زاده اردبیلی با آن صدای دلنشین و رسایش و با آن همه عشق و علاقه به درگاه ائمه معصومین(ع) دیگر در بین ما نیست.

نوای «زینب، زینب» سلیم موذن زاده که وصیت کرده بود تا در روز تشییع جنازه‌اش پخش شود در سطح شهر پیچیده بود و مردم هر کدام آن را زمزمه می‌کردند. آن روز ازدحام جمعیت به قدری بود که نمی‌شد قدم از قدم برداشت.

سه سال از آن روز می‌گذرد ولی نام و یاد این پیرغلام آستان اباعبدالله الحسین(ع) که زندگی خود را وقف درگاه ائمه معصومین(ع) کرده بود هیچگاه فراموش نمی‌شود. نوای دلنشین سلیم موذن زاده اردبیلی همچنان در محافل و مجالس مختلف که به نام ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود به گوش می‌رسد.

سلیم موذن زاده اردبیلی، در سال 1315 در محله تازه شهر اردبیل در خانواده‌ای چشم به جهان گشود که همگی در نوع خود از توانایی‌های خارق العاده‌ای برخوردار بودند.

پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن‌زاده اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران بوده است و برادرش رحیم موذن زاده نیز از برترین مؤذنان جهان اسلام بود.

مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی که به زبان‌های ترکی و عربی و فارسی تسلط کافی داشت، همواره سعی بر آن داشت تا با صوت داوودی خود زینت‌بخش مجالس عزای اهل بیت(ع) باشد.

سلیم موذن زاده با نوحه‌های غریبانه‌اش، با صدای رسا و با حنجره قدرتمندش، با عزت نفس و بزرگ منشی‌اش و با هزاران هزار نوحه‌ای که در رثای حسین بن علی(ع) خوانده و با دریا دریا اشکی که از میلیون‌ها عاشق اهل بیت(ع) گرفته و با مولودیه‌ها و مناجات‌‌خوانی‌های بی‌نظیرش صدایی بی رقیب داشت. «زینب، زینب» را که می‌خواند دلت آوار می‌شد و می‌ماندی زیر اندوه غمبار کاروان اسرا.

اذان ناب و فاخر سلیم موذن زاده اردبیلی در گوشه «روح الارواح» که یادگار پدرش، شیخ عبدالکریم موذن زاده اردبیلی و برادرش رحیم موذن زاده اردبیلی است، معنویت خاصی دارد که باید خود بشنوی.

محمد باقر تمدن، مداح اهل بیت علیهم السلام در خصوص سلیم موذن زاده اردبیل می‌گوید: مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی هنرمندی بود تمام عیار که با اخلاق پسندیده خود محبوب دل‌های عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) شد.

این فقط صدا نیست که باعث می‌شود فردی همچون مرحوم سلیم موذن‌زاده بین مردم محبوبیت پیدا کند، وقتی که این صدا و این هنر والا با اخلاق و سیره اهل بیت(ع) همراه باشد محبوبیت دوچندان و جاودانه و ماندگار خواهد بود.

سید محمد عاملی، مداح اهل بیت(ع) نیز در خصوص این پیرغلام آستان اباعبدالله الحسین(ع) اذعان داشت: نوآوری در مداحی از بارزترین ویژگی‌های مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی بود که همواره باعث می‌شد آوای دلنشینش بین مردم ماندگار باشد.

بزرگترین امتیاز و تمایز مرحوم سلیم موذن زاده نسبت به سایر مداحان توجه و نگاه اهل بیت(ع) و اهمیت دادن به اصل فلسفه مداحی بود.

مرحوم سلیم موذن زاده همواره سعی در حفظ شخصیت و اصالت اصل مداحی داشت و همواره به همه توصیه می کرد تا از این فرهنگ اصیل حفاظت شود و با استفاده از نوآوری و استفاده از سبک های مناسب همواره مردم بتوانند به نحو مطلوب استفاده ببرند.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • سردار
    0

    خداوند حاج سلیم رو بیامرزه وانشاا... خدا حافظ خانواده اش باشد

  • فرهاد
    0

    هر کسی تو هر لباسی واسه این مملکت خدمت کرد زنده باشه یا مرده خدا خیرش بده . هر کسی هم که به اسم خدمت به مردم خیانت کرد خدا به راست هدایتش کنه اگر هدایت نشد انشااله تقاصشو پس بده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها