مهم‌ترین تیربارهای ایران را بشناسید + عکس

تیربار ۶ لول محرم یکی از نمونه‌های بهینه‌سازی‌شده دوشکا است. محرم در حدود ۸۵ کیلوگرم وزن دارد، اما از نظر طولی ۵ سانت کوتاه تر است و به جای گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری از گلوله ۱۲.۷ میلیمتری استفاده می‌کند.

مهم‌ترین تیربارهای ایران را بشناسید + عکس

به گزارش خبر فوری ، جمهوری اسلامی ایران در ساخت تیربارها به خودکفایی کامل رسیده و تولید صفر تا ۱۰۰ این سلاح در داخل انجام می‌شود که یک نمونه از آن تیربار محرم است. ساخت تیربار‌های سنگین از سال‌ها قبل در بسیاری از کشور‌ها مورد توجه قرار گرفت، اما فقط چند کشور، چون آمریکا، روسیه، چین و چند کشور اروپایی موفق به ساخت آن شدند تا این که در چند سال گذشته کشور ما نیز به این جمع پیوست و توانست دو تیربار پیشرفته را طراحی کرده و بسازد.

در این گزارش برخی از مهم‌ترین تیربارهای ایرانی را معرفی می‌کنیم:

تیرباز محرم

تیربار ۶ لول محرم یکی از نمونه‌های بهینه‌سازی‌شده دوشکا است. محرم در حدود ۸۵ کیلوگرم وزن دارد، اما از نظر طولی ۵ سانت کوتاه تر است و به جای گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری از گلوله ۱۲.۷ میلیمتری استفاده می‌کند و از این حیث در ایران برتر است. در ادامه مشخصات آن‌را می‌خوانید.

شاخصه فنی

عدد مرتبط

وزن

۸/۴۷ کیلوگرم

طول

۱۶/۸۰۱ میلی‌متر

فشنگ

۵۱*۶۲/۷

بُرد مؤثر

۱۰۰۰ متر

سرعت خروج گلوله

۸۵۳ متر بر ثانیه

نواخت آتش

دو هزار تا ۶ هزار گلوله در دقیقه

کالیبر

۷/۱۲ میلی‌متر

سایر ویژگی‌ها

قابلیت نصب بر روی خودروهای تاکتیکی و پرتحرک و همچنین قایق‌های تندرو و انواع پرنده‌های نظامی و بالگردها


فراموش نکنید که سلاح ها تا کالیبر 20 میلی متری به عنوان تیربار و از 20 میلی متر به بالاتر به عنوان توپ شناخته می شوند. اما GAU-19 را می‌توان نزدیک ترین سلاح به "محرم" ایرانی دانست.

سایر تیربارهای ایرانی؛ اخگر

اولین تیربار ساخت جمهوری اسلامی ایران با وزنی بالغ بر ۴۵ کیلوگرم و طول تقریبی ۸۵ سانتی‌متر "اخگر" نام دارد که در سال ۱۳۹۰ طراحی و سه سال بعد اولین نمونه آن ساخته و به نمایش درآمد تا نام جمهوری اسلامی ایران را در لیست تولیدکنندگان این سلاح راهبردی قرار دهد.

اخگر که تیرباری ۶ لول است که با گلوله‌ها ۷.۶۲ میلی‌متری تغذیه شده و توان نواخت ۴ تا ۵ هزار گلوله در هر دقیقه را با سرعت بیش از ۱ هزار متر بر ثانیه دارد و قادر است گلوله‌های خود را تا برد بیش از یک هزار متر شلیک کند، البته از سوی دیگر جوانان ایرانی با طراحی نمونه دیگر اخگر و محرم توانستند تا این تیربار‌ها را امروز بر روی خودرو‌های تاکتیکی، چون سمندر و رنجر هم نصب کنند.

شاخصه فنی

عدد مرتبط

وزن

۴۵ کیلوگرم

طول

۸۵ سانتی‌متر

برد موثر

۱۰۰۰ متر

سرعت

۱۰۰۰ متر بر ثانیه

نواخت

چهار تا پنج هزار گلوله در دقیقه

کالیبر

۷.۶۲ میلی‌متری

سایر ویژگی‌ها

این تیربار‌ بر روی خودرو‌های تاکتیکی نصب می‌شود

با توجه به نیازهای نیروهای مسلح کشورمان، صنایع دفاعی ایران نیز در این مسیر گام های مهمی برداشته و اخیرا از مدل جدیدی از تیربار پی کا ام رونمایی شده که به نظر می رسد برای استفاده توسط نیروهای مخصوص توسعه پیدا کرده است. این نمونه به نسبت گونه اصلی و استاندارد این تیربار سبک تر و کوتاه‌تر شده است. تیربار جدید ایرانی دارای وزن ۶ کیلو و ۸۰۰ گرم و طول ۸۰ سانتی متر است. برای درک تفاوت موجود بین این سلاح و نمونه استاندارد به وزن و طول پی کا ام استاندارد توجه کنید. در تیربار پی کا ام به صورت استاندارد، وزن در حدود ۷.۵ کیلوگرم و طول آن نیز در حدود ۱ متر و ۱۹ سانتی متر است، لذا تغییرات جدید، مشخصا به شکل خاصی در نمونه ایرانی باعث حمل راحت تر این سلاح شده است.

این تیربار ارتقاء یافته از گلوله های ۵۴*۷.۶۲ میلی متری تغذیه کرده و برد آن در حدود ۷۰۰ متر و نواخت تیر آن ۶۵۰ گلوله در دقیقه است. در عقب سلاح نیز به جای قنداق های ثابت، یک قنداق پلاستیکی با قابلیت تغییر محل قرار گیری نیز نصب شده که شرایط را برای تیراندازهایی با شرایط فیزیکی متفاوت بهبود می بخشد. مشخصا سلاحی با این مشخصات برای یگان هایی مثل تیپ ۶۵ نوهد نزاجا ، یگان صابرین نیروی زمینی سپاه و البته واحدهای هوابرد سپاه و ارتش می تواند گزینه ای مطلوب برای انتخاب در بین تیربارها باشد.

تیربار نصیر

مسلسل نصیر نیز یکی از دستاوردهای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این مسلسل در زمره گاتلینگ‌های ۶ لولی به حساب می‌آید و همچنین این تیربار ۱۲,۷ میلی‌متری توان شلیک دو هزار و ۴۰۰ گلوله در دقیقه را دارد و وزن کلی آن ۶۵ کیلوگرم است.

این گاتلینگ با سرعت ۸۵۰ متر بر ثانیه قابلیت نصب بر روی بالگردها، قایق‎ها و خودروهای زرهی را داراست. همچنین نوع تغذیه این سلاح از نوع نوار فشنگ دوشکاست.

همچنین این تیربار با طول هزار و ۵۵۰ میلی‌متری و طول لوله هزار میلی‌متر از بُرد نهایی ۶ هزار متر بهره می‌برد، اما بُرد مؤثر آن حدود هزار و ۸۰۰ متر است.

شاخصه فنی

عدد مرتبط

وزن

۶۵ کیلوگرم

طول

۸۵ سانتی‌متر

برد موثر

۸۰۰ ۱ متر

سرعت

۸۵۰ متر بر ثانیه

نواخت

دو هزار و ۴۰۰ گلوله در دقیقه

کالیبر

۷.۶۲ میلی‌متری

سایر ویژگی‌ها

این تیربار قابلیت نصب بر روی بالگردها، قایق‎ها و خودروهای زرهی را داراست

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • رضا
    0

    خوب است آفرين اما يادمان باشه که دشمن F35 داره

    نظرات شما -
    • امیر
      1

      آقا رضا انقدر نگو f35،f35 به هیچ عنوان رادار گریز نیست. f35شما ،سال پیش بدلیل نقص در سیستم سوخت رسانی زمین گیر شد . f35 حدود ۱۰۰میلیون دلار قیمتشه در حالی که گلوبال هاوک حدود ۲۰۰میلیون دلار قیمتشه که مازدیمش در صورتی که روس ها حتی نمیتونستن رهگیریش کنن، و نکته ی دیگه که در صنعت جت سازی ما قاهره ی ۳۱۳ داریم که به گفته ی روس ها بین ۱۰ جنگنده ی برتر دنیا قرار داره. و نکته ی دیگه تا زمانی که افرادی مثل شما در این کشور باشن کشور پیشرفت نمیکنه.

  • رضا
    0

    اخکر و نصیر چقدر قشنگ کپی شده اند.

  • محسن
    0

    سلام به ملت بزرگ ایران درجواب آقا رضا باید عرض کنم f۳۵ یک هواپیما ی رادارگریز است ربطی به تیربارندارد تیرباربرای جنگهای زمینی ونزدیک استفاده میشه که قبلا نداشتیم که باهمت جوانان ایران ساخته شده که کاربزرگی است از نظرنظامی برای هواپیماهای فوق پیشرفته رادارگریز ایران سامانه پیشرفته سوم خرداد وباور۳۷۳ ساخته که میتونه این نوع هواپیماها راساقط کند نمونه اش هواپیمای آرکوپال جاسوسی فوق پیشرفته آمریکا را ساقط کرد که ازدریای عمان می توانست تهران را رصد کند فقط دوفروند ازاین نوع هواپیما راارتش آمریکا دراختیارداشت که طول بال آن ۴۵متراست اندازه هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ کسی باورنمی کرد کشوری بتونه این هواپیما را ساقط کند دست مریزاد به جوانان ایران خداکنه درعرصه های دیگراینچنین پیشرفت کنند آمین

  • تقوی
    0

    ضمنا یه چیزی ما داریم که دشمن نداره..اونم ایمان به خداست که دشمن ما نداره...فان حزب الله هم الغالبون.

    نظرات شما -
    • شهرام
      1

      من میگم هم القالبون . یعنی یه سری حیوانات درنده و دزد و خونخوار خودشونو بجای جانشین پیغمبر قالب کردن به مردم . الآنم خون میریزن که چند صباحی بیشتر بمونن ولی غافل از اینکه مجازات سختی در انتظارشونه

  • علی مرادی
    1

    اگه دوشیکا و تیربار جدیدی دارید تست نکردید میتونید ببرید روی مردم خودتون تست کنید جز ماهشهر شهرای زیادی هست برا تست

  • رضوان
    0

    اولااین سلاح ها تکنولوژیش مال صد سال گذشته هست که درمقابل سلاح های روز دنیا حرفی برای گفتن ندارند

  • کاربر ناشناس
    0

    بهکورییه چشمترامپکثیف زندهبادسربازانامامزمان خداقوتدِلاوران

  • رضا
    1

    ازاین سلاح ها پیشرفته تر نتونست امنیت ژاپن را درجنگ جهانی دوم تضمین کنه وکشورش باخاک یکسان شد این سلاحها که اولان کپی هست باتکنولوژی قدیمی،... دوما درمقابل سلاح های روز دنیا مثل اسباب بازی هستش،....سوما بهتره از ژاپن درس عبرت بگیریم وبجای هدر دادن ثروت کشورو سرمایه گذاری روی سلاح های ازرده خارج روسی وکپی کردن انها بفکر صنعتی کردن کشور باشیم بقول قدیمیا فکر نون باش که خربزه ابه....

  • شهرام
    0

    شوروی وقتی فروپاشی شد بمب اتم و انواع جنگ افزار پیشرفته داشت ولی مردمش نون نداشتن و در صف های طولانی ارزاق عمومی بودن شبیه الان جمهوری اسلامی

  • محمد
    0

    باسلام خدمت اقا رضاباید عرض کنم اگر به این فکر باشیم که اونا F35 دارن ولی ما هیچی که نشد کشورها امثال چین وژاپن سایر بعضی کشورهای دیگه اول از مهندسی معکوس شروع کردن تابه این جا رسیدن بنده به این باورم که ما می توانیم نمونش خودم تو یگ شرکت کار میکردم توانستیم با مهندسی معکوس موتور اژدر زیرسطعی رو بهتر ازنمونه خارجی بسازیم در اون زمان واقعا باعث افتخار بود خواستن توانستن است فقط خودمون باور داشته باشیم

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      کاش میشد از طریق مهندسی معکوس یا هر اسمی که میشه گفت رفاه و ارزش پول ملی را ارتقاء داد یا کاری کرد پاسپورت ایرانی در جهان بدرخشد یا رونق اقتصادی چنان ایجاد شود که مثل ژاپن برسیم به تورم منفی. اون زمان اقتصاد ما از هر موشک و بمب و مسلسل کارآمد تره.توسعه صنایع نظامی در کنار رشد اقتصادی و رفاه مردم ارزش دارد نه با رشد اقتصادی منفی و بقیه آمار های وحشتناک پولی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی که همه میدانند

  • احمد
    1

    آقا امیر قاهره ۳۱۳ اشتباه نوشتی،قاهر ۳۱۳ اسم درستش هست ،ولی به هر حال من با شما موافق هستم همین اروپایی های متمدن و امریکا تو کرونا موندن و نمی تونن خودشونو جمع کنن.

  • احمد
    0

    برادر صدام بهترین ادوات نظامی داشت هیچ غلتی نتوانست بکند ایرانی را f۳۵ نترسون فهمیدی

  • الماس
    0

    با یک دلیل شما نابودید در هر جنگی اونم نداشتن نیروی فضایی فوق فوق مدرن و بهینه سازی شده و جدید و قوی تر و دلیل بعدی نداشتن میلیون ها نخبه فوق نابغه فرا هوش و مهم ترین دلیل نداشتن ایمان و دین اسلام و غیرت و خداناباوری و انسانیت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها