نشست خبری غلامرضا مصباحی مقدم در خبر فوری؛

بنزین از 5 سال پیش ارزان تر است / افزایش قیمت دستورکار رسمی مجمع نمی‌شود / جامعه روحانیت دغدغه مردم و اعتراضاتشان را دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است ؛ با افزایش قیمت بنزین شوک عجیبی به کشور وارد شده است، چون افکار عمومی قانع نشده‌اند.

بنزین از 5 سال پیش ارزان تر است / افزایش قیمت دستورکار رسمی مجمع نمی‌شود / جامعه روحانیت دغدغه مردم و اعتراضاتشان را دارد

به گزارش خبر فوری ، نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبر فوری آغاز شد.

غلامرضا مصباحی مقدم سیاستمدار مشهدی اصولگرا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادوار هشتم و نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی در ابتدای نشست درباره افزایش قیمت بنزین سخن گفت. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: موضوع روز قیمت بنزین است قیمت بنزین چند سالی ثابت بود و تورم شتابان پیش می‌رفت و باید متناسب به نرخ تورم همزمان اصلاح قیمت بنزین هم صورت می‌گرفت اما این انباشتگی پدید آمد.

مصباحی مقدم افزود: امروز قیمت بنزین هزار تومن تقریبا ارزش نیمی از ارزش قیمت 5 یا 6 سال قبل را داشت. پایین بودن قیمت حامل های انرژی موجب رشد مصرف شده است و سالانه 9 تا 10 درصد است وقتی 50 میلیون لیتر تولید می‌کنیم و واردات هم داشتیم. این وضعیت حکایت می‌کند قیمت بنزین تاثیرگذار است در مقدار مصرف.

وی گفت: این مقدار مصرف در جهان بی‌نظیر است از طرف دیگر آلودگی هوا و ترافیک سنگین است و کمتر در دنیا متعارف است که تک سرنشین استفاده شود.

این اقتصاددان بیان کرد: این مسائل دولت را وادار کرد قیمت بنزین را اصلاح کند ولی از تجربه گذشته استفاده نکردیم. سال 84 اصلاح قیمت های انجام شد ولی این شوک به مردم وارد نشد چون قبل از اینکه اصلاح کنند مجلس هشتم متوجه شد و کمیسیون ویژه تشکیل داد و من رئیسش بودم، 6 ماه کار کارشناسی کرد و نتیجه اش را به مجلس داد. مردم مطلع شدند و می‌دانستند که قرار است قیمت حامل ها جهشی رشد کند.

امروز قیمت بنزین هزار تومن تقریبا ارزش نیمی از ارزش قیمت 5 یا 6 سال قبل را داشت. پایین بودن قیمت حامل های انرژی موجب رشد مصرف شده است

وی تاکید کرد: آنچه که مهم است این است که آن زمان طرح پیوست اجتماعی داشت و با قانع شدن افکار عمومی اتفاق افتاد. اما امروز با این اقدام شوک عجیبی به کشور وارد شده است چون افکار عمومی قانع نشده است.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه مسئله مهم دیگر در این میان اطلاعات نادرست است، بیان کرد: صداقت حرف اول را در جامعه می‌زند این صداقت وقتی نبود مردم دچار بی اعتمادی می‌شوند این اشتباهات صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ضرورت داشت، بیان کرد: اصلاح قیمت بنزین تاثیری بر سایر قیمت ها ندارد، چون بنزین کالای واسطه ای ندارد قیمت بنزین 3 هزار تومانی مال 20 درصد جامعه است برای 80 درصد جامعه رشد 50 درصدی قیمت بنزین را شاهد هستیم .

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: این کار منافعی دارد از جمله کاهش مقدار مصرف است صرفه جویی امکان صادارت بنزین را فراهم می‌کند و به نفع اقتصاد عمومی است نکته دیگر این است این مقدار کاهش مصرف موجب کاهش آلودگی هوا و افزایش حمل و نقل عمومی خواهد شد.
وی گفت: نحوه اجرا و زمان اجرا شاید اگر شب عید نبود و زودتر اطلاع رسانی می‌شد شرایط به گونه دیگری بود متاسفانه تدبیر لازم اتخاذ نشد. هرچه توضیح داده شود و تببین شود و کارشناسان در رسانه های عمومی مطرح کنند، حتما برای آرامش جامعه تاثیر گذار است.

مصباحی مقدم در ادامه به سوالات پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا مجمع قرار است وارد مسئله بنزین شود؟ بیان کرد: به عنوان یک مسئله عمومی مطرح می‌شود ولی دستور رسمی مجمع نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که آیا افزایش قیمت نباید در بودجه سنواتی می آمد و به لحاظ قانونی اقدامی درست بوده است؟ گفت: ترجیح می‌دهم به این سوال سران سه قوه پاسخ دهند آنچه بنده وظیفه داشتم به عنوان کسی که آشنا با افکار عمومی هست سعی کردم تببین کنم که موجب آرامش جامعه شود.

سال 84 اصلاح قیمت های انجام شد ولی این شوک به مردم وارد نشد چون قبل از اینکه اصلاح کنند مجلس هشتم متوجه شد و کمیسیون ویژه تشکیل داد

وی افزود: ظاهرا نمایندگان چندان بی خبر نبودند و در جلسات غیر علنی این مسئله را برای نمایندگان تببین کردند جناب مصری برای نمایندگان توضیح داده بودند پس بنابراین نمایندگان بی خبر نبودند.

وی گفت: این در شرایطی اجرا شد که تورم 41 درصد است بهتر بود اول بانک مرکزی کنترل نقدینگی را انجام می‌داد و تورم کاهش پیدا می‌کرد اگر چنین تدبیری می‌شد شاید نتایج بهتری می‌گرفتند.

مصباحی مقدم درباره برداشت هایی مبنی بر دور زدن نهاد قانونگذاری توسط نهاد شورای عالی اقتصادی نیز گفت: ما در شرایط تحریم هستیم سران قوا از رهبری تقاضای اختیارات کردند.

وی افزود: اکنون آنچه مهم است فضای آرام است که با اظهار نظر کارشناسان خبره فراهم می‌شود، اگر فضا نا آرام شود به زیان همه است در فضای ناآرام تورم ناشی توقعات را خواهیم داشت دولت با تببین و توضیح، جلوی انتظارات تورمی را خواهد گرفت و جلوی افزایش قیمت‌ها را خواهد گرفت.
سپس سوالی درباره اف ای تی اف مطرح شد با این مضمون که "اگر به اف ای تی اف نپیوندیم وارد لیست سیاه میشویم نظر شما چیست ؟". مصباحی مقدم گفت: چرا فکر می کنید این گزاره درست است؟ اف ای تی اف شامل 35 کشور و دو نهاد هستند و اصل بر اجماع است که یک کشور در لیست سیاه وارد شود. همه اینها نیازمند اجماع است، آنها که می‌گویند وارد لیست سیاه می‌شویم اگر به کنوانسیون نپیوندیم به این مسئله توجیه ندارد.

وی ادامه داد: اینکه ارتباطات تجاری با سایر کشورها قطع شود باید گفت خی.ر چون اف ای تی اف اهرم اجرایی ندارد و کار آن توصیه است تاکنون 4 بار تمدید کردند، چون ما از 41 توصیه که داشتند 37 بند را اجرا کردیم. ما حامی شفافیت هستیم و شفافیت برای مناسبت داخلی یک معنی دارد و برای روابط بین المللی یک معنی دیگر دارد ، از لوایح 4 گانه دو تا نهایی شده است این دو کنوانسیون مربوط به مناسبات بین المللی است، این دو کنوانسیون در حال تکامل هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر بپیوندیم به سی اف تی بپیوندیم چه می‌شود؟ مراد این است هر نوع معامله ای مشخص شود و جزییات ان باید شفاف شود ما در شرایط تحریم های هستیم که بی سابقه است و به دنبال سقوط ایران هستند که به حمد الله محقق نشده است. رییس دورهای اف ای تی اف از سوی کنگره آمریکا دعوت می‌شود و می‌گوید که با پیوستن ایران جزییات هرگونه مبادلات خارجی ما مشخص می‌شود و اگر در مجمع تشخیص طول کشیده است به دلیل همین اطلاعات روشن است اگر ما بپیوندیم باید هرگونه حمایت از سپاه به دلیل اینکه جزو تحریم‌های آمریکا است برداشته شود. منافع کشورها تامین کننده است.

مصباحی مقدم سپس به پرسش خبرنگاری دیگر پرداخت. خبرنگار پرسید که بیشتر کشورها عضو معاهده هستند. چرا ایران عضو نیست؟ او پاسخ داد: ۲۰۰ کشور حدودا عضو fatf هستند. منتها بیشتر اینها سازگار با آمریکا و نظام این کشور هستند. اینها حتی اگر از تروریسم حمایت کنند مشکلی برایشان ایجاد نمی کند. ریسکی برای اینها نیست. بیشتر اینها کشورهای کوچک زیر نظر امریکا هستند. وضع ایران فرق دارد. ایران تحت تحریم‌های شدید است. ضمن اینکه حدود ۱۰ برابر ضرری که ما می‌بینیم بیشتر از سایر کشورها است. الان بیشتر بانکهای جهان در صورت عضویت در fatf کار با ما را تعلیق می‌کنند. اگر تحریمهای امریکا برداشته شود انوقت می شود فکر کرد درباره اش. ولی اکنون اگر بپزیریم یعنی خود را تحریم می‌کنیم.

خبرنگار پرسید: آیا تعلیق این حکم در مجمع هم همین است؟ و پاسخ گرفت: بله... البته بعد یک سال از محوریت مجمع خارج شود.

وی در پاسخ به سوالی با این مضمون که برخی گویند نظر تعلیق fatf نظر هیات نظارت است نه اعضا و این هیات قانونی نیست، بیان کرد: ایرادات از هیات نظارت بود. این ایرادات به شورای نگهبان داده شد. در اصل ۱۱۰ قانون اساسی یعنی سیاستهای کلی نظام به دست رهبری پس از مشورت با مجمع صادر شود به قوا امده. در انتهای این قانون که اجرای این قانون هم توسط مجمع صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: پس این حکم از رهبری به هیات عالی واگذار شود. این البته در مورد پالرمو است. در مورد cft اصلا هنوز مشکلات شورای نگهبان پاسخ داده نشده است. مشکلات جدی تر است.

مصباحی مقدم سپس در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری اش گفت: خیر. من شرکت نمی‌کنم. البته مجلس باید متحول شود ولی دوره ما تمام شده. من سه دوره در مجلس بودم. اکنون وقت ورود جوانان است. آنها باید ثبت نام‌کنند و انتخاب شده و کمیسیون ها را به دست بگیرند.

چون دولت و مجلس فعلی در دست اصلاحات بود، تجربه نشان دهد که مردم پس از ناامیدی به جریان مقابل روی آورند

"آیا اصولگرایان پیروز انتخابات می شوند؟" سوالی دیگری بود که مصباحی مقدم چنین پاسخ داد: نمی‌توان قطعی گفت. اما فعلا چون دولت و مجلس فعلی در دست اصلاحات بود، تجربه نشان دهد که پس از ناامیدی به جریان مقابل روی اورند. گاهی حتی جریان سیاسی ناکارامد نیست ولی مردم خسته می شوند از یک جریان. چنانچه در مجلس قبل هر سی نفر منتخب تهران اصلاح طلب بودند.

وی درباره نظر جامعه روحانیت از لیستی که در قم برای انتخابات منتشر شده نیز گفت: جامعه روحانیت در حوزه قم شرکت نمی‌کند. بلکه این شهر از زمان امام در دست جامعه مدرسین است.

سوالات دوباره بنزینی شد. از او پرسیده شد "شما شخصا چه زمانی قضیه بنزین را فهمیدید؟". مصباحی مقدم پاسخ گفت: یک یا دو ماه قبل از اجرایی شدن. اقای مصری قبلش ۵ جلسه در هیات رئیسه درباره این موضوع گذاشت. و سپس به صحن غیر علنی آمد و من هم به عنوان مهمان دعوت شدم. ما درباره اینها بحث کردیم. سناریوهای مختلف را مرور کردیم در ان جلسات. لذا نمایندگان فقط از زمان اجرا آگاه نبودند و سناریوهای مختلف با آنها مطرح شده بود.

اما این سناریوها چه بود و عدد ۱۵۰۰ از کجا امد؟. مصباحی مقدم گفت: پیشنهادات کارشناسانه بود. یک سناریو این بود که دو نرخی نباشد اصلا. برخی می گفتند قیمت پایه ۱۵۰۰ باشد و قیمت ازاد ۵۰۰۰ شود یا کمتر و بیشتر. درباره اینها بحث شد. لذا نمایندگان اگاه بودند. ولی زمان اجرا را نمی دانستد. من هم زمان اجرا را نمی دانستم.

بنزین در مجلس اختلافانی را ایجاد کرده. استیضاح روحانی و لاریجانی نمونه اش است. این استیضاح جدی است؟ پاسخ اما روشن نبود: نمی دانم. متاسفانه من ارتباط ضعیفی با نمایندگان دارم.

این اختلافات در مجلس بیشتر در جرگه اصولگرایان است. جرگه ای که خاستگاه سیاسی علی لاریجانی و حسن روحانی است. آیا اصولگرایان علی لاریجانی را اصولگرا می دانند؟ مصباحی مقدم به این سوال چنین پاسخ داد: جامعه روحانیت لاریجانی را اصولگرا می داند. ولی طیفهای مختلف نظرات مختلفی دارند.

سوال خبرنگار دیگری چنین بود: "بحثهای بنزینی و اعتراصات مردمی را همه قبول دارند. اما راهکار و وسیله برای اعتراض مسالمت امیز وجود ندارد. چرا پیش قدم‌نمی شوید برای دریافت مجوز برای اعتراض مسالمت امیز. چون مردم عصبانی هستند" او پاسخ داد: جایگاه نخست برای نهاد سازی اعتراضات مجلس است. دیدگاه‌های مردم را نمایندگان مجلس باید نمود دهند. بعد از مجلس هم احزاب هستند. منتها احزاب صدای مردم نیست اکنون. اگر احزاب نماینده مردم بودند اکنون اوضاع به اینجا نمی‌رسید. اما جامعه روحانیت حزب نیست. لذا در دین سطح نمی‌تواند وارد شود. البته دغدغه مردم و اعتراضاتشان را دارد.

جامعه روحانیت لاریجانی را اصولگرا می داند. ولی طیفهای مختلف نظرات مختلفی دارند

سوال دیگری درباره عملکرد دولت حسن روحانی مطرح شد با این مضمون : "دولت از ابتدای ورود، با طرحهای دولت قبل مخالفت کرد. یارانه و بنزین دو نمونه از این مباحث هستند.. اما چطور پس از شش سال به طرحهای دولت قبل باز می گردد؟ اینکه یارانه را برخی گویند ۵۰۰ هزار تومان باید بشود چقدر جدی است و کارشناسانه؟"

مصباحی مقدم پاسخ داد: اینها را باید از دولت پرسید. من مدافع دولت نیستم. منتها اگر سوال شما این است که آیا روش پرداخت نقدی یارانه خوب است؟ من فکر می‌کنم نه. این یارانه را باید به نحوی دیگر به کار گرفت. باید ماهی‌گیری به مردم یاد داد نه اینکه به آنها ماهی بدهیم. جوانان با اشتغال عزت نفس می‌یابند نه اینکه یارانه نقدی به آنها بدهند.

وی ادامه داد: منتها شرایط گاهی جوری پیش می رود که جز یارانه نقدی راه دیگری نیست. دولت ۶ سال وقت داشته است. دولت باید یارانه نقدی را به تامین اجتماعی مردم تبدیل می‌کرده. باید بیمه تکمیلی را برای مردم تامین می‌کرده. اگر بیمه تکمیلی برای همه باشد که دیگر خانواده به یارانه نقدی محتاج نیست. ضمن اینکه یارانه نقدی باعث مشکلاتی شد. مثلا کارگران و کشاورزان نیمی از سال را کار نمی کردند چون یارانه برایشان کافی بود. این باعث شد بیکاری زیاد شود نه اشتغال. همچنین برخی سرپرستان خانوار این پول را برای تامین مواد مخدر کنار گذاشتند. اگر این پول به صورت نقدی به صورت گاو و گوسفند به کشاورزان داده می شد بهتر می‌شد.

در مورد بنزین هم بهتر بود موتورهای خودروها را اصلاح کنند تا گاز را بهتر بسوزاند. همین باعث صرفه جویی در گاز می‌شود. حتی گازهای خانگی ما از مصرف کل اروپا بیشتر است. تجهیزات گاز سوز ما مشکل دارند و با یارانه‌ها باید اینها را اصلاح کرد. قانون هدفمندی یارانه‌ها این را می گفت ولی بد اجرا شد. بند هفتم این قانون پر از ظرفیت این چنینی است.

مصباحی مقدم ادامه داد: یک نکته را باید بگویم. این قانون انرژی که امروز اجرا شد، ناشی از شوک ارزی است و این خود حاصل از فشار ارزی است که خود این امر اخیر حاصل از پمپاژ بی رویه نقدینگی است. مقدار رشد نقدینگی باید متناسب با تولید باشد. رشد نقدینگی بسیار بیشتر از پول است. دولت و بانک مرکزی باید جلوی این نقدینگی را بگیرد وگرنه باز شوک ارزی خواهیم داشت. اتفاقات اخیر باید تلنگر باشد به دولت. همین شوکهای نقدینگی باعث ناعادلانه بودن درآمد در سطح جامعه شود.

دولت ۶ سال وقت داشته است. دولت باید یارانه نقدی را به تامین اجتماعی مردم تبدیل می‌کرده

رشد نقدینگی باعث کاهش قدرت خرید مردم شود و این یعنی مال مردم کم می‌شود. دولت ضامن مال مردم و نقصانش است طبق فقه اسلامی. لذا دولت مسئول این اتفاق است. رهبر معظم انقلاب به رئیس بانک مرکزی دوبار گفت: آقای همتی حفظ ارزش پول ملی.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • حسن
    0

    به حرف بله اینا درسته ولی چرا آقایون نمی گن که حقوق و درآمد های الآن مردم خصوصا کارگر و قشر های ضعیف یک صدم سال های گذشته هم از نظر قدرت خرید نیست. از نظر بنزین با کل دنیا مقایسه می کنن ولی در مورد قدرت خرید مردم هیچی نمی گن. بی انصافی هم حدی داره!

    نظرات شما -
    • نجفی
      0

      اگر دولت روحی از اول کارت سوخت بر نمی داشت الان اینجوری نمی شود

  • تقی
    0

    خدایی خیلی آدم باهوشی هستید واقعا نظرات شما رو باید با آب طلا روی سر در واحد های اقتصادی بنویسند بنزین از 5 سال پیش ارزان تر است

  • ali
    0

    بر اساس چه نظر کارشناسی به خودرو دوگانه ۳۰لیتر بنزین داده اند در حالیکه مالک خودرو مبلغ دو‌میایون تومانی در سال های ارزانی هزینه نصب تجهیزات سی ان جی کرده لطفا شماره ای از کارشناس بدین بپرسیم ازش نظرو دلیل کارشناسی چی بوده

  • بنده خدا
    0

    ببخشید بنزین از ۵ سال پیش ارزانتر است حرفش مال کدوم دوره زمانیه از ماشین زمان پیاده شده چی شد ؟ من همینو می‌دونم که از پنج سال پیش خیلی فقیر تر شدیم مگر اینکه حقوق شما هم جهشی رشد کرده که با توجه به افزایش حقوق شما بله بنزین ارزانتر شده البته برای شما

  • مری
    0

    دادش قیمت بنزین باید افزایش تورم افزایش پیدا کنه اون وقت دستمزد و حقوق مردم کمتر از تورم باید بالا بره؟ شما ها یا واقعا نمی دونید چقدر سفره مردم در این سالها کوچیک شده یا خودتون رو به بیخیالی زدید!!! همه چی با تورم بالا رفته فقط بنزین مونده بود؟؟؟؟ دستمزد ها حقوق ها درآمدها همه با تورم بالا رفته جناب؟

  • کاربر ناشناس
    0

    شیرینی های روی میز رو دارن باز میتونن از حرفا بزنن؟ یسری از مردم پول گوشت بماند پول یدونه بربری هم ندارن بخورن

  • حقگو
    0

    کارشناس جهانی و مبادلات جهانی ایشونن، چه کارشناسهای جهانی داریم قدرشونو نمیدونند ملت ،مملکت گل وبلبل ما باپشتوانه این کارشناسان جهانی هست که تورم صددرصدی یاهزاردرصدی خواهیم داشت بااین نخبگان اقتصادی حیف که جهان ازاین کارشناسان وعلومشان بی بهره اند

  • شهروند
    0

    آخه تو از اقتصاد وی بلد اظهار نظر میکنید ..‌اقتصاد دست او و امثال اوست که این وضع جامعه شده ....اگه تو و امثال تو برین خونه بشین وضعیت مملکت بهتر میشه ...بهتر اراجیف نگی

  • کریمی
    0

    احتمالا آقای روحانی با نظر کارشناسی ایشون بنزین را گران کرده. گفته بودن در آخرزمان هیچ کس سر جای خود نخواهد بود. الان اقتصاد دان های کشورمون بیکارندو اینا تزهای اقتصادی برای کشور میدند. خدایا گاهاً آدم احساس میکنه مرگ هم نعمت بزرگی برای آدم است تا اینا را نبینه

  • علي
    0

    الزايمر بد دردیه

  • انتی نفهم
    0

    اینجوری حساب کنید حقوق ما یک دهم چهل سال قبل هم نیست !

  • .
    0

    مملکت دست کوتوله ها است که به این روز افتاده

  • کیوان
    0

    این ادم جز کسانیه که یه کتاب چهل برگی "اقتصاد به زبان ساده" خونده فکر میکنه اقتصاد دان هست ....چند تا مصاحبه اش رو دیدم واقعا بهش میخوره که بهش بگند اقتصاد دان جهان اسلام !!!

  • فرهنگی بازنشسته
    0

    کارشناسانی که برای بنزین این طرح را دادن یا با اساس نظام مخالفند یا نفوذی هستند یا کارشناس این کار نیستند چون دوستداران انقلاب هم شوکه شدند .دهها فشار به مردم شریف و نجیب و با بصیرت کم بود که با این کار شناسی به اصطلاح کارشناسان فشار مضاعف وارد شده است.

  • کاربر ناشناس
    0

    آقایون چرا نمیگن لوله های قاچاق سوخت چگونه از زیر دریا ردشده و یا پمپ بنزین ها چگونه از هر ده لیتر بنزین حداقل ۲ یا ۳ لیتر هوا به مردم می فروشند......

  • کاربر ناشناس
    0

    دلیل اینکه شما ازافزایش نرخ بنزین راضی هستید ولی مردم ناراضین چیه؟لابد یه نفعی براتون داره

  • رضا
    0

    تجربه نشان داده چندبرابر یارانه را دولت باگران کردن کالاها ازمردم پس میگیرد مردم ا زاین وضع خسته شده اند وخواهان رفراندوم برای نظام جدید تحت نظر نهادهای مردمی وذیصلاح بین المللی برای تغییر وضعیت موجود هستند البته اگر حق انتخاب ورای به مردم بدهند

  • شفیعی
    0

    اقای مصباحی مقدم من اصول گرا هستم وهمیشه ازجامعه روحانیت ومدرسین خط مگرفتم ودرانتخابات شرکت می کردم وبه کاندیدای انهارای میدادم اما وقتی دیدم ازبین کاندیدای انها رفسنجانی مطهری علی لاریجانی وناطق نوری وروحانی درمیاد دیگر نظرتان برایم مهم نیست اگرشناخت پیدا کردم رای میدم نکردم رای نمیدم

  • حسن
    0

    اقای مصباحی شما اقتصاددانی دوسال پیش می گفتید سود سپرده هانباید بیشترازتورم باشدحالامب گویید نباید کمتر ازتورم باشدمیدانید وقتی سکه یک میلیونی چهار میلیون می شودچه خاکی برسر ارزش پول ملی می ریزد

  • آبی
    0

    سلام اولا علت ارزانی بنزین تورم خود ساخته دولت است وگرنه قیمت بنزین از دو ریال و ده ریال به ده هزار ریال رسیده یعنی بیش از ده برابر .اگر دولت بجای بزرگ کردن خود کار را دست خصوصی ها بسپارد و بجای تورم که یک مالیات از همه بخصوص افراد فقیر است و یک وسیله برای سرقت توسط ثروتمندان و در راس آن دولت است خیلی ساده مالیات را ازهمه بدون استثنا و بدون ممیزی به یک نسبت کسر کند همان کارکرد تولید تورم را دارد بدون آنکه سبب فقیر تر شدن یا سرقت ثروتمندان و دولت را دارد . همین یک قلم کل اقتصاد دانان مملکت را متهم میکند

  • رضا
    0

    ;دلار سال 57 هفتاد ریال بوده حالا شده صد وده هزار ریال،...بنزین بوده ده ریال حالا شده سی هزار ریال،... اقای مصباح امثال شما خواسته یا ناخواسته به نفع امریکا وبه ضرر مردم کارکرده اید.... ایا اقتصاد دان هبچ کشوری پول ملی خود را ذلیل میکند تا دلار دشمن را با ارزش کند؟؟؟؟؟

  • علی هاشمی
    0

    با سلام و آرزوی توفیق متاسفانه انشای فارسی خبر در موارد متعددی نامفهوم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها