آیا زمان آشتی تهران و ریاض فرا رسیده است؟

کارشناس مسائل خاورمیانه احتمال شکل گیری گفت و گو بین ایران و عربستان و همچنین آشتی این دو کشور می پردازد.

آیا زمان آشتی تهران و ریاض فرا رسیده است؟

سید هادی سید افقهی کارشناس مسال منطقه درباره امکان آشتی بین ایران و عربستان در آینده نزدیک گفت: امکان و زمان آشتی میان ایران و عربستان به اراده سعودی ها باز می گردد. بین ما و عربستان از ابتدای انقلاب تنش هایی وجود داشت و روابط دو کشور همیشه پرفراز و نشیب بوده است. در دو نوبت اتفاقاتی در زمینه حج افتاد که روابط را کاملا تیره و تار کرد. یکی از آنها در دهه شصت بود. هنگامی که حجاج برای تظاهرات برائت اقدام میکردند با یورش نیروهای سعودی روبه رو شدند و متاسفانه نزدیک به سیصد نفر از حجاج به شهادت رسیدند. بعد از این اتفاق امام بیانیه بسیار تندی نوشتند که در بخشی از آن آمده بود:«ممکن است از صدام بگذریم اما از آل سعود نخواهیم گذشت.» این بیانیه در سال های بعد تبدیل به یک راهبرد از سوی ایران شد.

وی همچنین افزود: البته خبری از جنگ نبود بلکه یک جنگ دیپلماتیک میان دو کشور بالا گرفت. با فوت امام و ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، مسیر روابط اندکی تغییر کرد و رایزنی ها و رفت و آمدهایی شکل گرفت. با بروز بیداری اسلامی و حمایت عربستان از داعش و گروه های تندرو این روابط یک بار دیگر تیره شد. پس از فاجعه منا و آتش گرفتن سفارت عربستان، روابط میان تهران و ریاض به کلی قطع شد. آنها اخیرا بعد از انفجارهای آرامکو ایران را متهم کردند و بعد از اینکه ما گفتیم دلیل بیاورید، نتوانستند آن را ثابت کنند چون آن حرفی بود که آمریکا در دهان سعودی ها گذاشته بود. بعد از اتفاقات آرامکو روابط قدری متفاوت شده است. به نظر می رسد که آنها کمی ترسیده اند و نمی توانند ایران را در تحولات منطقه نادیده بگیرند. ما هم البته به آنها روی خوش نشان دادیم و اعلام کردیم که بیایید دور میز بنشینیم و بدون دخالت بیگانگان مشکلاتی که هست را برطرف کنیم.

منبع: فارس

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حقگو
    0

    شما اول یادبگیرید با مردم خودتون آشتی کنید اینقدرخودتونو تحقیرنکنید سعودیها تاجنازه شمارونبینن دلشون خنک نمیشه خشم جهانی خشم منطقه ای کم بود خشم مردم روهم نسبت بخودتون رااضافه کردید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها