نرخ تورم آمریکا افزایش یافت

نرخ تورم آمریکا تا پایان اکتبر به ۱.۸ درصد افزایش یافت.

نرخ تورم آمریکا افزایش یافت

به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به تورم مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۱.۸ درصد رسیده است.

همچنین هسته تورمی که تغییرات قیمتی گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه اکتبر به ۲.۳ درصد افزایش پیدا کرده که در طول یک سال اخیر بی سابقه بوده است.

در بین بخش‌های مختلف، نرخ تورم مراقبت‌های درمانی از ۴.۴ درصد ماه سپتامبر به ۵.۱ درصد در ماه اکتبر افزایش پیدا کرده است. تورم مواد غذایی نیز از ۱.۸ درصد به ۲.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما نرخ تورم در بخش خودرو از ۲.۶ درصد قبلی به ۱.۴ درصد و برق از ۰.۷ درصد به ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

اقتصاددانان انتظار دارند که در ماه‌های پیش رو با توجه به تشدید جنگ تجاری با چین و احتمال بالای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، نرخ تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان سیر صعودی پیدا کند. جنگ تجاری باعث اخلال در زنجیره تامین برخی از اقلام مهم تولیدی آمریکا شده است و این مساله احتمالا مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان آمریکایی ایجاد خواهد کرد.

بر مبنای ماهانه نرخ تورم در ماه اکتبر ۰.۴ درصد اندازه گیری شده که ۰.۱ درصد بیشتر از تورم ماه قبل است. این برای نخستین بار در سه ماه اخیر بوده که تورم ماهانه در آمریکا افزایش پیدا کرده است.

متوسط نرخ تورم در بازه زمانی ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۲۵ درصد بوده است که بالاترن تورم ثبت شده در این کشور مربوط به ژوئن ۱۹۲۰ با ۲۳.۷ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به ژوئن ۱۹۲۱ با منفی ۱۵.۸ درصد بوده است.

بن ایرز، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " نیشن واید کلمبوس" گفت: ریسک های کاهنده ناشی از کاهش رشد اقتصادی در سطح جهانی، جنگ تجاری بین آمریکا و چین و رشد منفی بخش تولید می‌تواند اثرگذاری بیشتری روی شاخص وزنی قیمت‌ها و سیاست‌گذاری‌های فدرال رزرو داشته باشد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها