عراق یک بار دیگر وارد چرخه خشونت می‌شود؟

یک انفجار در قلب بغداد همه را نگران کرده است.

عراق یک بار دیگر وارد چرخه خشونت می‌شود؟

اعتراضات در عراق پایان نگرفته است. دیروز یک انفجار در بغداد باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد و همین امر باعث شده که برخی به دنبال دست های خارجی در اتفاقات اخیر بگردند/ در روزهای اخیر چنین اتفاقی بی سابقه بود و در یک سال گذشته، بغداد روزهای امن تری را نسبت به قبل می گذراند. با اتفاقات جمعه اما ورود به یک چرخه خشونت بار، یک بار دیگر عراق را تهدید کرده و سیاستمداران را هم نگران کرده است. در همین میان ایت الله سیستانی با بیانیه ای از اعتراضات حمایت کرد. اینجا در مورد تحولات اخیر عراق بیشتر بخوانید:

حمایت ایت الله سیستانی از اعتراضات

آیت‌الله علی سیستانی، از روحانیون شیعه مقیم عراق روز جمعه از اعتراض‌های این کشور حمایت کرد و گفت که عراق هرگز شبیه به دوران پیش از اعتراضات نخواهد شد.

این مرجع عالیقدر، از مقام‌های عراق خواست تا هرچه سریعتر نسبت به درخواست‌های معترضین واکنش نشان دهند. او در سخنانی که توسط نماینده‌اش در نمازجمعه کربلا بیان شد، گفت: "اگر کسانی که در قدرت هستند فکر می‌کنند می‌توانند با تعلل، از زیر بار اصلاحات واقعی شانه‌ خالی کنند، واقعا دچار توهم هستند.

" آیت‌الله سیستانی همچنین تاکید کرد که "آنچه بعد از این اعتراض‌ها در عراق پیش می‌آید، شبیه به گذشته نخواهد بود" و سیاستمداران عراقی و کسانی که قدرت را در دست دارند، باید به این موضوع توجه کنند. از آغاز اعتراض‌های عراق در روز اول اکتبر (یک و نیم ماه پیش)، ابعاد تظاهرات گسترش یافته و خواسته‌هایی بنیادین‌تر مانند لزوم اصلاحات نظام سیاسی کشور، از سوی مخالفان مطرح شده است. آیت‌الله سیستانی در آغاز اعتراض‌ها از آن حمایت کرد و تجمع مسالمت‌آمیز را "روشی آبرومند" برای بیان خواسته‌ها توصیف کرد.

بعد از پایان نماز جمعه نیز بسیاری از هواداران آیت‌الله سیستانی در شهرهای مختلف از جمله بصره و ناصریه دست به راهپیمایی زدند. عراق دومین صادرکننده نفت اوپک است، اما با مشکلات گسترده‌ای مانند بیکاری، فقر و فساد دست و پنجه نرم می‌کند.

عراق یک بار دیگر وارد چرخه خشونت می‌شود؟

حزب اسلامی الدعوه عراق از بیانیه آیت الله سیستانی به عنوان نقشه راه اصلاح حمایت کرد و گفت: این نقشه از امروز قابل اجراست. حزب اسلامی الدعوه عراق با صدور بیانیه گفت: اصلاح وضعیت سیاسی، اداری، اقتصادی و اجتماعی عراق امری حتمی شده و تظاهرات مسالمت آمیز و جنبش سیاسی با موافقت تمامی اقشار جامعه عراق است و کنار گذاشتن خشونت میان معترضان و نیرو های امنیتی تنها راه برای بیان دیدگاه ها می باشد.

انفجار غیرمنتظره در بغداد

مرکز اطلاع رسانی ستاد فرماندهی مشترک عراق اعلام کرد که انفجارهای جمعه شب در میدان تحریر یک کشته و ۱۶ زخمی بجا گذاشت. این مرکز دقایقی پس از نیمه شب جمعه، در اطلاعیه ای اعلام کرد در اثر انفجار یک بمب محلی ساز که زیر یک خودرو نزدیک میدان تحریر کارگذاشته شده بود، یک غیرنظامی کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند. در این اطلاعیه بدون ذکر جزییات بیشتر، از آغاز تحقیقات برای مشخص شدن علل و عوامل این حادثه سخن گفته شده است. پیش از این انفجار ،دو بمب صوتی نیز در اطراف همین محل، جایی که صدها تظاهرکننده در آن حضور دارند، منفجر شد که هنوز گزارشی در خصوص خسارات یا تلفات احتمالی ناشی از آن در دست نیست. انفجار بمب در میدان تحریر، نخستین حادثه از نوع خود در جریان اعتراضات 40 روز اخیر در عراق است بود.

منبع: خبرآنلاین

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا
    0

    درود بر سیستانی. مرجعی که در خدمت مردم است نه قدرت و حاکمیت. از این مراجع در این دوران کم پیدا میشه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها