مقاله یک نشریه آمریکایی بعد از گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران؛

ایران می‌تواند عمر سیاسی ترامپ را پایان دهد/ آیا جنگ ویتنام تکرار می‌شود؟

میامی هرالد می‌نویسد: فارغ از ایران و کره شمالی، بد نیست نگاهی به سایر مشکلات آمریکا بیندازیم. مادورو هنوز در ونزوئلا است. روسیه از اوکراین و کریمه دست نکشیده است. ترامپ هنوز روی مواضعش ایستاده و هیچ تدبیر مناسبی ندارد.

ایران می‌تواند عمر سیاسی ترامپ را پایان دهد/ آیا جنگ ویتنام تکرار می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای توسط ایران باعث شده انتقادات نسبت به رئیس‌جمهور آمریکا و دولت این کشور در قبال اتخاذ سیاست خارجی نادرست در قبال ایران بیشتر و بیشتر شود. رسانه‌های آمریکایی در مقالات متعددی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

میامی هرالد یکی از نشریه‌هایی بود که به تبع این اتفاق، طی مقاله‌ای سیاست خارجی ایالات متحده را در قبال ایران و فعالیت هسته‌ایش به باد انتقاد گرفت.

میامی هرالد یکی از نشریات قدیمی و از روزنامه‌های پرتیراژ چاپ شهر میامی است که از دهه اول قرن 20 تاکنون مقالات و تحلیل‌های مختلفی در مورد مسائل گوناگون بین‌المللی و سیاسی داشته است.

مقایسه ترامپ و اوباما؛ ترسو و ترسوتر

میامی هرالد در تحلیل خود ضمن اشاره به سیاست خارجی دولت ترامپ و اوباما تاکید دارد که یکی از انتقاداتی که ترامپ همیشه نسبت به باراک اوباما داشت این بود که در مسائل خارجی نرم است و مواجهه مقتدرانه با دشمنان و رقبای آمریکا ندارد. میامی هرالد در ادامه می‌نویسد: ترامپ قبل از رئیس حمهور شدن مدعی بود که باراک اوباما نسبت به مسائل سوریه و دولت اسد، کره شمالی و به خصوص ایران مقتدرانه عمل نکرده است.

دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش قول داد که اقتدار آمریکا در مسائل بین المللی و سیاست خارجی را بازگرداند و کاری کند که دوران به قول او ننگین اوباما فراموش شود. اما شرایط برای ترامپ هم به شکل بدتری تکرار شد. به نحوی که ممکن است همین سیاست خارجی باعث عدم انتخاب رئیس جمهور فعلی آمریکا در دوره بعدی شود.

این نشریه آمریکایی در ادامه تاکید دارد که اگر ترامپ تاریخ خوانده بود می‌دانست که چطور مجادلات دریایی بین آمریکا و ویتنام در مرزهای این کشور باعث شد یک جنگ طولانی و فاجعه بار بین ایالات متحده و ویتنام رخ دهد. متاسفانه شرایط به شکلی است که ترامپ و دولتش در حال تکرار همان اشتباه در مورد سیاست خارجی هستند.

ایران می‌تواند عمر سیاسی ترامپ را تمام کند

نویسنده مقاله سپس به سراغ سیاست ترامپ در حوزه ایران می‌رود. از نظر او، سیاست ترامپ به خصوص در مورد ایران به شدت اشتباه بوده است. او غیرقابل پیش‌بینی است. این ویژگی در سیاست خارجی بالذات می‌تواند خوب باشد اما در شرایط فعلی به ضرر آمریکا تمام شده است. غیرقابل پیش‌بینی بودن در سیاست زمانی معنی دارد که از طرف دیگر، دولت مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو را دنبال کند ولی وقتی ترامپ گفت‌وگویی با طرف دیگر ندارد این غیرقابل پیش‌بینی بودن چیزی جز نوعی نقطه ضعف نیست.

میامی هرالد در ادامه می‌نویسد: شاید مسائل بین المللی بالذات نقش کمی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد اما زمانی که تبدیل به بحران شود بدون شک می‌تواند بسیار موثر بوده و انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد. مسائل ویتنام باعث شد جانسون نتواند در سال 1968 پیروز انتخابات شود.

اصولا یک بحران خارجی بارها باعث شده بسیاری از روسای جمهوری آمریکا یک دوره‌ای شوند. جنگ عراق و حوادث 11 سپتامبر باعث شد در سال 2002 جمهوری‌خواهان علی‌رغم پیش‌بینی‌ها انتخابات کنگره را به دموکرات‌ها ببازند.

از نظر نویسنده گزارش، مساله ایران بیش از هر مساله دیگری می‌تواند بلای جان ترامپ شده و باعث تک دوره‌ای شدن او شود. در 51 هفته باقیمانده تا انتخابات این کشور بیش از پیش می‌تواند پاشنه آشیل رئیس جمهور آمریکا باشد. همان طور که تا کنون دموکراتها بیش از پیش‌روی این مساله پافشاری کرده و به عنوان یک نقص جدی در سیستم دیپلماسی ترامپ به آن حمله کرده اند.

ترامپ سیاست خارجی اوباما را در مورد ایران به کلی تغییر داد اما در طوفان این تغییر گیر کرد. او از برجام که یک قرارداد بین المللی بود بیرون آمد و سنگین ترین تحریمها را علیه ایران به کار گرفت. این تحریمها به کار نیامد و ایران حتی قدرتمندتر از قبل شد. از طرف دیگر، کیم جونگ او(رهبر کره شمالی) قبول کرد با ترامپ مذاکره کند. ملاقات صورت گرفت اما کره شمالی هنوز به فعالیت هسته ای ادامه می‌دهد؛ این ملاقات هم عملا سودی برای آمریکا نداشت.

تحریم ایران را قدرتمندتر کرد؛ ترامپ نگاهش را تغییر دهد

نویسنده میامی هرالد می‌نویسد: فارغ از ایران و کره شمالی، بد نیست نگاهی به سایر مشکلات دیپلماتیک ایالات متحده بیندازیم. مادورو هنوز در ونزوئلا است. روسیه نه تنها از اوکراین و کریمه دست نکشیده بلکه جای پایش محکمتر هم شده است. ترامپ هنوز روی مواضعش ایستاده و هیچ تدبیر مناسبی در حوزه مسائل بین المللی ندارد.

این نشریه در ادامه تاکید دارد که با وجود شکست سیاست‌های آمریکا هنوز تیم سیاست خارجی‌اش پی به این شکست نبرده‌اند. نویسنده می‌گوید: با این حال، تیم ترامپ هنوز روی مواضع خودش هست {هر چند شاید ترامپ کمی در مورد سیاستش در مورد ایران دو به شک باشد}. مایک پومپئو در سخنرانی اخیرش در مورد ایران گفته که تحریمها بدون شک در مورد ایران جواب داده اند و باید این تحریمها همچنان حفظ شوند. او گفته این تحریمها باعث ضعف و نابودی اقتتصاد ایران شده است. فرض کنیم حرف پومپئو درست باشد. اما سوال این است: مگر هدف تحریمها نابودی اقتصاد ایران بود؟ هدف این بود که دولت ایران به صنعت هسته ای دست پیدا نکرده و قدرتش را در منطقه بیشتر نکند. آیا آمریکا حتی به این هدف نزدیک هم شد؟ بدون شک نه. وضعیت لرزان عربستان به خوبی نشان می‌دهد که ایران در طول این سالهای اخیر چقدر قدرتمندتر شده است.

تا زمانی که مواضع و سیاست خارجی ترامپ به همین نحو ادامه یابد باعث منتظر یک اتفاق "غیر قابل پیش بینی" دیگر در حوزه سیاست خارجی باشیم.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • حسن
    0

    با این فرمون که ایران داره جلو میره بیشتر باید حواسش به عمر سیاسی خود ایران و مردم باشه نه آمریکا و ترامپ.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      هم آمریکا آمریکا خبیص ب مردم ایران ظلم کرد هم دولت شریف خودمون دستشون درد نکنه

  • علی
    0

    به جز چند جای کور تموم شد اشوب و اعتراض ها و بروید دنبال کارتون

  • یه آبادانی
    0

    واقعاچرااینقدردروغ می نویسیدچرابه شعورمردم توهین می کنیدبسه دیگه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها