بازتاب گسترده کشف میدان جدید نفتی ایران در رسانه‎‌های خارجی / ایران همه را غافلگیر کرد/ میدان جدید نفتی قرار است چه گره‌ای را در برجام باز کند؟

آسوشیتدپرس هم با اشاره به تحریم های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ایران نوشت: این خبر روحانی بدان معنی است که ذخایر اثبات شده نفت خام ایران بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بازتاب گسترده کشف میدان جدید نفتی ایران در رسانه‎‌های خارجی / ایران همه را غافلگیر کرد/ میدان جدید نفتی قرار است چه گره‌ای را در برجام باز کند؟

به گزارش خبر فوری ، روز گذشته (یکشنبه، ۱۹ آبان‌) حسن روحانی رئیس جمهور کشور در بخشی از سخنرانی خود در اجتماع مردم استان یزد با اشاره به اینکه خبر خوشی برای کشور دارد، گفت: کارکنان شرکت ملی نفت ایران در بخش اکتشاف پس از چند سال تلاش به‌ ویژه از سال ۹۵ تا کنون، به یک میدان جدید نفتی بزرگ دست یافته‌اند که من این خبر را به محضر ملت ایران اعلام می‌کنم. این هدیه کوچک دولت و شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران است.

رئیس‌جمهور حجم ذخایر نفت درجای این میدان را ۵۳ میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: این میدان از بستان آغاز می‌شود و تا نزدیکی امیدیه ادامه دارد. وسعت این میدان ۲۴۰۰ کیلومتر مربع است و ۸۰ متر ضخامت دارد.

همزمان وزیر نفت هم درباره این میدان عظیم نفتی گفت: این میدان نفتی از لحاظ ذخایر، دومین میدان بزرگ نفتی است که طول چهل سال در ایران اکتشاف شده است.

زنگنه بیان کرد: این میدان به وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع در عمق تقریبی ۳۱۰۰ متر با لایه نفتی به ضخامت حدود ۸۰ متر است، احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و جنوب شرقی به‌طور قابل توجهی وجود دارد.

با اعلام این خبر، بسیاری از رسانه‌های خارجی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

تایمز: نفت ایران مساله برجام را پیچیده تر می‌کند

تایمز ضمن اشاره به اینکه ایران چهارمین تولید کننده نفت خام و دومین تولید کننده گاز طبیعی جهان است به این نکته اشاره دارد که ایران در زمینه نفت و گاز در خلیج فارس با قطر هم شراکتهای تجاری بسیاری دارد. تایمز در ادامه به همزمانی این خبر و مشکلات برجام در روزهای اخیر اشاره دارد و می‌گوید در حالیکه کشورهای اروپایی و چین و روسیه به دنبال این هستند که ایران را در برجام نگه دارند، این میدان نفتی عظیم می‌تواند در زمینه نفت مساله برجام را حل یا پیچیده تر کند. ایران اصرار دارد که اینستکس شامل فروش نفت شود ( و بالطبع تولیدات این میدان نفتی ) را شامل شود در حالیکه اروپا از پیدا کردن راه حلی برای فروش نفت ایران در مقابل تحریمهای آمریکا عاجز است.

تایمز اشاره دارد که همزمان، ایران محدودیتهای هسته ای خود را در گام چهارم برجام کم کرده و با سرعت به سمت برنامه اتمی خود باز می‌گردد. این اقدامات ایران و افزایش تقاضا برای فروش نفت، شرایط را برای اروپا سخت تر از همیشه کرده است.

واکنش سایر رسانه‌ها

همزمان ایندیپندنت انگلیس هم ضمن اشاره به کشف میادین نفتی عظیم در ایران تاکید دارد که این میدان نفتی در شرایط سخت تحریمی و در حالیکه تولید نفت ایران کم شده می‌تواند به لحاظ اقتصادی کمک بسیاری به ایران کند.

بی بی سی هم ضمن اشاره به سخنان رئیس جمهور ایران تاکید دارد که بعد از خروج ترامپ از برجام هم فروش نفت ایران به مشکل خورد و هم ایران همچنان محدودیتهای هسته ای خود را حفظ کرد؛ اکنون اما ایران ذخایر نفتی خود را افزایش داده و همزمان در حال کم کردن محدودیتهای هسته ای خود است.

بی بی سی همچنین تاکید دارد که شرایط تحریمی باعث خروج سرمایه ها از ایران و رکود ایران و همچنین بالا رفتن نرخ ارز شد. اما با تغییر شرایط اکنون ایران اوضاع ثابت و نسبتا بهتری دارد.

آسوشیتدپرس هم با اشاره به تحریم های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ایران نوشت: این خبر روحانی بدان معنی است که ذخایر اثبات شده نفت خام ایران بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. ایران هم اکنون حدود ۱۵۰ میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفتی در اختیار دارد.

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش این خبر نوشت که سخنرانی روحانی به صورت زنده از تلویزیون پخش می شد. این خبرگزاری انگلیسی به نقل از رئیس جمهوری نوشت: به رغم تحریم های آمریکا، کارگران ایرانی یک میدان نفتی کشف کرده اند که ذخیره آن ۵۳ میلیارد بشکه است.

نیویورک تایمز اما ضمن اشاره به مختصات میدان نفتی جدید ایران در خوزستان، تاکید کرد که صرف کشف میدان نفتی دردی را از ایران دوا نمی‌کند و این کشور باید بتواند قدرت فروش این حجم از ذخایر نفتی را در شرایط پسا تحریم ممکن کند. نیویورک تایمز تاکید دارد که همین مساله نفت اکنون گره اصلی اینستکس است. ایران تاکید دارد که اروپا باید بتواند فروش نفت ایران را تضمین کند و اروپا هم اعلام کرده که قادر به انجام چنین کاری نیست.

رسانه‌های عربی و کشف میادین نفتی جدید

العربی الجدید نیز در خبری با تیتر "ایران از اکتشاف یک میدان نفتی جدید با ذخایر ۵۳ میلیارد بشکه خبر داد" به بازتاب این خبر پرداخت و تأکید کرد که این اکتشاف درست زمانی همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا بر بخش نفت و انرژی ایران صورت می‌گیرد.

پایگاه خبری عربی ۲۱ نیز چنین تیتر زد: "ایران غافلگیر کرد... یک میدان نفتی گسترده در مرکز این کشور".

چرا کشف میدان جدید نفتی برای رسانه‌ها مهم بود؟

با بررسی نکاتی که رسانه‌های خارجی در مورد میدان نفتی جدید ایران در خوزستان اشاره کرده اند، می‌توان گفت که این رسانه ها به سه نکته بسیار پرداخته اند:

الف. همزمانی این کشف با پیچیده تر شدن برجام و گامهای جدید ایران در زمینه هسته ای

ب. همزمانی کشف این میدان با امتناع اروپا از شمول اینستکس بر فروش نفت

ج. کشف میدان جدید نفتی علی رغم تحریمهای نفتی آمریکا

بنا به این سه نکته می‌توان گفت که از نظر رسانه های خارجی ایران در شرایطی حساس به این کشف پرداخته و می‌تواند از این برگ برنده در مورد برجام و فروش نفت از طریق این معاهده استفاده کند. باید صبر کرد و دید که در آینده این میدان نفتی چه نقشی در مورد برجام و ارتباط اقتصادی ایران با اروپا ایفا می‌کند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • اکبر
    0

    خوشا به حال اقا زادگان

    نظرات شما -
    • تینا
      0

      گل گفتی این ذخایر دو اطراف شهرماست چه فایده من تو مطب دکتری کار میکنم ماهی 400 هزارتومان بدون بیمه تازه مدرک کامپیوتر دارم خروجی سال 82 دانشگاه اما همه از شهرهای دیگه اینجا کارمیکنن وبومیا هیچ

  • نام
    0

    خدا رحم کنه فقط.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      سلام دوستان وهموطن عزیز ماملت ایران فقط باید غصه بخوریم چهل ساله فقط وعده ووعیدمیدن هرروزمون بدترازدیروزمونه ۱۰۰تاهم اینجور کشف کن چی به به ملت میرسه

  • بینام
    0

    چی به ملت بی غیرت میرسدوهرچه نفت دربیاورندمیره توجیب آقازاده هاومسولان وامثال بابک زنجانی

  • ملت
    0

    بازتاب اینه بخورید بدزدید و ملت هم مث چی دهن باز دست به اسمان به امید معجزه علی برکت الله و العن الله قوم اظالمین

  • مرتضی
    0

    اگر این ذخایر نفتی در تبریز بود فکر کنم ترکا ادعای قاره بودن میکردن ولی متاسفانه خوزستانیای عزیز در بدترین شرایط بسر میبرند و در صورتی ک زیر پاشون گنج زیادی نهفته است

    نظرات شما -
    • قره داغ
      0

      استان آذربایجان شرقی بیشترین معادن مس و طلا را داراست.(مس سونگون-طلای اندریان-مس مزرعه شادی)همگی درمنطقه ی قره داغ(ارسباران) ضمنا دوتا دیگه فعلا کشف ودست نخورده است.

    • M
      0

      از تبریز انگار دلت خیلی پره هر کجات سوخته بزار تو آب بهتر میشی

  • Nastaran
    0

    حتما به کام اروپا و آمریکا هست که اونا ذوق می کنن! یا شاید هم روسیه! به مردم ایران که هیچ منفعتی تا به حال نرسیده

    نظرات شما -
    • جمال
      0

      احسنت

    • حیدری
      0

      ایران باید ذخائر نفتی را نگه داره و همه را استفاده نکنه.

  • حامی ایران
    0

    آقا میگه اقتصاد نفتی رو رها کنید اینا چشن میگیرن نفت پیدا کردیم که بفروشیم.

  • علمدار بی غم
    0

    باد در هاون کوبیدن .

  • احمدی
    0

    هر روز ملت بدبختتر از قبل میشه.شرم اور با این همه منابع نفتی و .‌‌‌... ملت به فلاکت کشانیدن.هر چه میدان و مخزن نفتی باشه جوابگو اختلاس و چپاول شما نیست

  • محمدرضا
    0

    میگن دیگی که برا من نجوشه میخوام سر سگ داخلش بجوشه. شده قضیه مملکت ما. چه فایده داره پیدا شدن و نشدنش. من واقعیت دلم برا خوزستان می سوزه که با اینهمه منابع نفتی زیر پاشون، غیر از محرومیت چیزی نصیب شون نیست. بقیه استان ها هم در درجه بعد.

  • km
    0

    آقای رئیس جمهور عزیز شما که میدان نفتی کشف میکنی چرا ما رو که ۴ سال سابقه تو حراست چاههای نفت داریم رو اخراج کردن.اون هم تو همون خوزستانی که میدان نفتی جدید رو کشف کردن تبریک رو به ما نگید بلکه تبریک رو به اونهایی بگید که از نفت سود میبرن.ما که بیکاریم.

  • بنده خدا.
    0

    از قدیم ضرب المثلی بجا مانده میگویند اینهمه گوسفند دارم . پس کو دنبه اش؟

    نظرات شما -
    • شناسی
      0

      دنبه اش مال از ما بهترونه

  • علی (خلیج همیشه فارس)گامرون
    0

    عارضم خدمت ملت همیشه در صحنه ایران والا هر موقع ی هزاری از این کشفیات رفت تو جیب ما ملت اونوقت باید خوشحال بشیم ی چس مسقال یارانه ی دارن بهمون میدن با منت ک ما داریم در ماه این قدر صرف یارانه میکنیم اونم هر چند روز ب بهونه حذف یارانه پردرامد دارن برعکس کم درامدا رو حذف میکنن ..صحبتم اینه چرا با این همه دخایر نفتی معدنی این همه درامد خالص کشور که باهاش میشه دهتا کشورو اباد کرد نمیان ب ملت خودشون بدن همش سوریه فلسطین عراق لبنان ....اها ب کسی میدن ک بتونه بخوره ما نمیتونیم ما کج میخوریم ما جنوبیا رو گنج نشستیم ولی چ فایده بم بعد از ۱۴ سال زلزله تو کانکسن کرمانشاه بعد از دوسال تو کانکسن تو این وضعیت موقعی اقای ریس جمهور گفتن میدان نفتی پیدا شد من تو دلم ی اه ازتهههه دلم کشیدم گفتم نوووش جون اقازادها ما که هیچ .اصلا کسی مارو نمیبینه تو این دولت .واقعا چرا ما باید انقدر بدبخت باشیم ک حق اینو نداریم از ذخایر کشور خودمون استفاده کنیم .واقعا حق مردم ما ملت ما این نیست.بخدا هر موقع ریس جمهور روحانی میگه الابرکت الله من ب خودم میگم اخ که بیچاره شدیم....خدایا بازم ب کرمت شکر

  • کاربر ناشناس
    0

    باهاش میشه یک بار دیگر در ایران انقلاب کنند

  • عبا
    0

    خدا رو شکر که چند تا ژن خوک دیگه که مستعدند و خونه باباشون بیکارند و از بیکاری شبا دوردور میزنند برند کانادا دلشون واشه و اونم بجای میلیون دلار با میلیارد دلار

  • ناشناس
    0

    هرخبرمثبتی راآقای روحانی میخواهدبه برجام بچسباندحال آنکه بچه دبستانی میفهمدکه نمیچسبد!!چه رسدملت هشیاروآگاه ایران.

  • بینام
    0

    غافلگیری حزب الله وحشد شعبی یمن سوریه غیره چی از خوشحالی تو پوست خود نمی گنجند که این خوان نعمت براشون انداخته شده تنها برای مردم ایران غافل گیر کننده نیست چون نصیبی ندارن چهل ساله با وعده های توخالی با این همه نعمت خدادادی بیشتر مردم بجز عده‌ای اندک با زور فشار زندگیشونمیچرخه مطمن باشی وضع مردم بدتر خواهد شد

  • حامی
    0

    سوریه یمن عراق فلسطین لبنان پولدارتر شدن

  • محمد مطهری
    0

    متاسفانه با بی اعتمادی که مردم از حاکمیت دارندفکر نمیکنم طبقه ضعیف جامعه از این خبر خوشحال شده باشند بیشتر به ذهن ها خطور میکند که طبقه فاسد راس کار از این خبر خوشحال شده اند

  • کاربر ناشناس
    0

    از نفت برای مردم شریف ایران یه روز تعطیلی(29اسفند)می رسه!!!

  • رضا
    0

    سلام در ایران نفت داریم کشاورزی داریم صنعت داریم متخصص داریم آب و خاک و کوهستان و دریا داریم اما چرا ارزش پولمان ایقدر پایین است بیشتر کشورهای فقیر و فقد منابع ارزش پول شان از ایران بیشتر است. کشورهای که حتی حکومت درستی ندارند وجند سال در آشوب و در بدری هستتند،براستی چرا ارزش پول ایران پایین است؟؟؟؟!!!!!؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها